Linux neni mozno nasadit zakaznikum (LONG)

Pavel Janik ml. Pavel.Janik at inet.cz
Sun Jun 7 14:06:28 CEST 1998

   Datum: Sun, 7 Jun 1998 11:11:00 +0100
   Odesilatel: Adam AHA Hauner <aha at pinknet.cz>

Preji prijemne nedelni poledne,

   > *** Fine, ukaz mi obchod, kteremu se dari prodavat pocitace zakaznikum
   > s "OEM" Linuxem. "Normalnim" end-users - firmam do kancelari nebo paranum

otazka prodeje Linuxu v obchodech je ponekud slozitejsi, ale ostatne,
moje odpoved byla reakci na tvrzeni:

   Stejne je to s Linuxem (s omluvou k panum okolo Netmagu, OS/2 je pres
   sve kvality neprodejna mrtvolka) - neni jej mozne nasadit zakaznikum
   hromadne.

Tedy ja jsem reagoval na uplne rozdilnou vec, nez si myslis. Ja si
myslim (a ma dosavadni praxe to zcela jasne dokazuje), ze Linux na
poli serveru vhodnych pro instalaci zakaznikum vysoke predstihuje
napr. Microsoft Windows NT. (Ted se prosim bavme pouze o zakaznicich,
spolecnostech, jejichz vedeni neni zaslepeno reklamnimi a
marketingovymi triky ruznych spolecnosti, bavme se o spolecnostech,
jejichz vedeni zalezi ciste a jen na funkcnosti, spolehlivosti,
bezpecnosti a stabilite. Bavme si ciste o technicke strance, protoze
na poli cenovem by Linux zcela jasne porazil cokoli z komercniho
sveta). Mozna ale vychazis z mylneho predpokladu, ze ostatni
(komercni) systemy se nainstaluji a proste jedou (pravda, nektere
sitove firmy to sice ve svych reklamach tvrdi, ale pak se v jeji fw
najdou diry, jejich produkty neumeji kryptovat hesla apod...) To
proste neni pravda, kazdy system (a Linux samozrejme nevyjimaje)
proste musi mit sveho spravce a v dnesni dobe, kdy kazdy pocitac je
pripojen na nejaky konkretni typ site (Internet nebo neco podobneho),
je to proste nutnost. Tytam jsou doby, kdy jsme proste postavili
pocitac do rohu a bylo to (ale opravdu bylo?). Pokud chces mit
jistotu, ze je pocitac (ci server) v naprosto perfektnim stavu, musis
se mu proste venovat a to bez onoho zminovaneho spravce proste
nejde. A nyni je otazkou, ktery ze systemu je "more maintainable",
tedy ktery je mozno opravdu spravovat a nikoli jen "jakoby
spravovat". Je to ten, o kterem mas Ty (a miliony jeho dalsich
uzivatelu) moznost zjistit naprosto vse s temer minimalnimi naklady
(cetbou jeho zdrojovych textu) nebo ten, o kterem nemas moznost se
dozvedet skoro nic, resp. muzes zjistit pouze to, co da jeho vyrobce k
dispozici, pripadne si muzes zjistit skoro cokoli, ale s obrovskymi
naklady (neco jako gdb c:\windowsnt\* ? ;-)).

Je otazkou, zda budeme radeji duverovat systemu, ktery je sice
komercni, ale po zverejneni bezpecnosti chyby v nem a zverejneni
programu, ktery tuto chybu nazorne demonstruje, se objevi oprava za
dobu, ktera mne, jako provozovatele onoho systemu muze stat tolik, co
za jeden rok sve prace proste nevydelam, nebo budeme duverovat
systemu, ktery ac nekomercni ma vysokou vyvojarskou podporu a opravy
chyb jsou k dispozici vetsinou v desitkach minut? Ano tot otazka. Ja
(a troufam si tvrdit, ze i me okoli) jsme se rozhodli jasne. A je
pouze problemem kazdeho jedince, jak se s touto otazkou vyporada, jak
si sam pro sebe odpovi.

Ale musim s Tebou souhlasit, ze zcela jiste ma spolecnost Microsoft
navrch nad ostatnimi producenty softwaru v marketingu, ale zase vznika
jedna otazka, zda jsou jeji praktiky legalni. Zkus napriklad jit do
obchodu a zkus si koupit pocitac bez operacniho systemu a nedejboze si
jeste rekni o snizeni ceny, protoze nechces ani diskety ci CD s timto
operacnim systemem. Tohle proste v CR nejde (nemam pravdu, jde to, ale
pro normalniho cloveka je to skoro nemozne). A je to legalni? Ja si
myslim, ze nikoli. Prinejmensim je to nekalosoutezni jednani. Ale to
nechme stranou, doufejme vsak, ze nam americke soudy na tuto otazku
jiz brzy odpovi.

Ale abych se vratil zpet k Tvemu dotazu, jestli znam nejaky obchod,
kde se prodava "OEM Linux". Mozna to bude znit divne, ale opravdu znam
;-) BTW - bohuzel pravidla teto konference mi znemoznuji konkretnejsi
informace, ale poradim Ti, jak je zjistit - kup si napr. nejake cislo
casopisu CHIPweek (stoji neco kolem 12 korun a vzhledem k jeho obsahu
je to pomerne hodne :-() a vyjmi z nej prilohu MEDIA Shop. Pokud jej
nemas k dispozici, udelam to za Tebe. Pouziji CHIPweek c. 23/98,
protoze je jediny, ktery mam momentalne u sebe. Na strane ctyri one
prilohy je reklama jedne brnenske spolecnosti, ktera nabizi "Linux -
KOMPLETNI SLUZBY". Samozrejmosti je prodej Caldera OpenLinux base i
Standard, RedHat Linux apod. Ale zalistujme o deset stranek
dale. Nalezame reklamu tentokrate prazske spolecnosti, ktera opet
poskytuje servery s OS Linux dokonce i na procesorech Alpha
spolecnosti Digital.

Ale to neni vse, v Ceske republice (predpokladam, ze se chces bavit
pouze o Ceske republice, protoze ve svete je to naprosto obvykle)
existuje prinejmensim jeste jedna dalsi spolecnost, ktera je dokonce
partnerem Red Hat Software, Inc. a prodava Linux po cele CR a uspesne
jej nasazuje u svych zakazniku.

Ach, malem jsem zapomel na to, ktera spolecnost mi poskytuje dokonale
zazemi... Linux si dokonce muzes koupit i na adrese, kterou si jiste z
me signatury sam jednoduse vydedukujes...

   > na doma. Byl bych velice rad, kdybych se pletl s tvrzenim, ze v CR zadny
   > takto nefunguje.

Myslim, ze jsem toto tvrzeni dostatecne vyvratil.

Ale jeste si dovolim reagovat na nasledujici utrzek vety:

  > "Normalnim" end-users - firmam do kancelari

Pokud jsi ochoten venovat pet minutek (a vzhledem k tomu, ze jsi
pripojen na CESNET, tak asi bude potreba opravdu jenom pouhych pet
minutek), zkus se podivat na adresu http://www.linux.cz/noviny. Na
teto adrese se nachazeji Linuxove noviny, ktere ve svem lednovem cisle
z tohoto roku obsahuji na strane 9 serii clanku o kancelarskych
balicich pro Linux, ktera Ti zcela jasne odpovi... Clanek take
ukazuje, ze je velice jednoduse mozne provozovat celou firemni sit
reklamni agentury na Linuxu. A cena? Odpoved necham pouze na Tobe
(samozrejme je i v clanku)...
--
Pavel Janik ml.
Pavel.Janik at inet.cz