DNS?

Jiri Orsag Jiri.Orsag at eunet.cz
Fri Nov 13 14:02:18 CET 1998

> Dobry den,

> IMHO nikoliv. Alespon pod domenou .cz ted musite posilat obsirne
> formulare, dokonce na papire, CZ-NICu. Je pochopitelne, ze pri
> platnosti soucasnych pravidel se tim NIC pravne sichruje, na druhe
> strane to staci faxem, takze je mu to stejne nanic - ale nest.

Vzhledem k tomu, ze CZ-NIC z.s.p.o. zatim prilis nepokrocil smerem
ke konkretnim cinum je TLD stale provozovana bezplatne a na plnou
odpovednost EUnetu. Vzhledem k tomu, ze uz nejsem zamestnancem EUnetu
nemam pocit, ze bych mel tlacit EUnet do rizika. Jiste by EUnet mel
podle doporuceni pravniku trvat na notarsky overenych dokumentech,
ale to by vedlo pravdepodobne k totalnimu kolapsu. Mam sice pripravenou
novou verzi s automatizovanymi zmenami, ale tam bude potreba doplnit
pro authorizaci hesla pro jednotlive bill-c, to je pomerne hodne zmen,
ktere ma smysl delat pokud bude jasne, jak budou registrace fungovat
v delsi perspektive. Proces zrodu CZ-NIC z.s.p.o. trva uz od zacatku
roku a puvodni predstavy, ze do leta, do Invexu, ... bude jasno, jsou
davno pryc. Ted snad do ledna.

> Nicmene podle meho soudu je ukolem CZ-NICu, aby kdyz meni zaznam v
> primarnim nameserveru, soucasne zmenil i udaje v RIPE. EUnet si navic
> drzi lokalni kopii ceskych zaznamu v RIPE, tu tedy musi jednoznacne
> zmenit on - a pokud tak ucini a neudela totez v RIPE, zpusobi jasnou
> nekonzistenci.
>
> Zaver: podle meho nazoru za to ruci CZ-NIC. V dotycnem pripade mam
> vsak pocit, ze slo o urgentni zmenu nestandardni cestou (nameservery
> prestaly fungovat, coz byl maler, ktery bylo nutno resit rychle).
> Proto se tak zrejme nestalo. Jinak to NIC bezne dela.

Principialne se to snazime delat, ale format zaznamu pro domenu v RIPE-db
neobsahuje radu nezbytnych udaju, ktere musime drzet lokalne. Je tedy
nezbytne zajistovat synchronizaci 2 databazi a to ponekud neohrabane
mailem. Cela vec ma radu uskali - at uz jsou to v posledni dobe
caste vypadky RIPE-db nebo snahy ruznych samozvanych opravaru. Obcas
se napr. stane, ze si nekdo zablokuje opravy pres mnt-by a bychom
museli travit cas dohadovanim po mailu o kazde zmene - to je pri
19000 domenach nemozne. Jedine reseni je zrusit zaznamy v RIPE-db
a whoisd navazat na lokalni databazi, s tim ale souvisi potreba
rozsireni napr. zaznamu person, dalsi upravy domain atd. Kusy
softu jsou hotove, ale menit registracni rezim driv nez bude jasno
jak dal se mi moc nechce :-(. Tak se to vsechno vlece, objem prace
pribyva, ale ...

Hmm, ani se mi nechce o tom psat.

--

     Jiri Orsag

       Tel: +420 2 66008161				Pod Sancemi 444/1
       Fax: +420 2 66313404				190 00 Prague 9
       e-mail: ors at cz.net				The Czech Republic