check algoritm: ICO a rodne cislo

Jaroslav Klaus J.Klaus at sh.cvut.cz
Sun Jan 3 15:01:25 CET 1999

On Sat, 2 Jan 1999, Lad'a wrote:

> Znate tu nekdo algoritmy pro kontrolu validity ICO a rodneho
> cisla?
>
> -pro rc je to rc/11 = celociselny vysledek, ale nevim, od
>  jakeho data/roku narozeni toto plati (1960?), protoze u RC z
>  minuleho stoleti to asi nebude fungovat :))

Kontrolni 10. cislice se vyskytuje u tech RC, ktera se zacala
pridelovat od 1.1.1954. Vypocita se tak, ze z cisla, ktere vznikne
z prvnich 9 cifer RC se spocita modulo 11. Pokud je vysledek 10
je kontrolni cislice 0.

Z toho vyplyva, ze pouha delitelnost celeho RC cislem 11
nestaci.

> -pro ICO mi algoritmus neni dosud znam (avsak kupodivu
>  existuje!) a na uradech "nikdo nic nevi, dela to za ne
>  pocitac" :))

1. cifru ICO zleva vynasobime 8, 2. cifru 7, 3. cifru 6 az 7.
cifru 2. Jednotlive souciny se sectou a spocita modulo 11. Toto
cislo se odecte od 11 a z rozdilu se spocita modulo 10. Vysledek
je 8. cifra ICO.

Jarda Klaus