Internetove nakupy

Michal Krsek Michal.Krsek at cesnet.cz
Thu Jul 22 13:51:53 CEST 1999

> 2. Jake prekazky mohou byt na strane obchodnika? Specialne
> v pripade, ze muze pozdrzet dodani, nez mu platba nabehne,
> muze akceptovat off-line i mene rozsirenou kartu, nebo jsou
> dalsi duvody proc se mu to nevyplati? Jake udaje potrebuje?

Obchodnik muzi mit predevsim uzavrenou smlouvu s nejakou bankou (nebo -
nevim jiste - nejakou servisni spolecnosti). Soucasti te smlouvy jsou
'jakesi' podminky, kdo nese rizika (obchodnik, banka, klient atd.).

> 3. Jak se na omezeni podili banka? Pokud takove platby
> dovoluje a nabizi, jsou tim v principu pristupne kazdemu
> obchodnikovi?  Jsou Internetove platby mozne jen s elitnimi
> kartami? Pokud ano, jsou duvodem zvysena rizika a naklady
> s takovymi transakcemi nebo je to setrvacnost a opatrnost
> z neznama?

Pokud vim, tak Internetove platby jsou mozne s vetsinou mezinarodnich karet
(rozhodne EC/MC, VISA, AmEx, Dinners Club). U karet Maestro si nejsem jist,
ale obavam se, ze ve vetsine pripadu s nimi neni mozno platit.

> 4. Za jakych podminek lze ziskat kartu, ktera je rozumne
> uplatnitelna pro Internetove nakupy, jakou a kde?
> Pokud byste se bali delat nekomu reklamu, muzete mi odpoved
> poslat mimo konferenci, ale myslim, ze by takovou informaci
> uvital leckdo.

Skoro vsechny banky maji bohuzel nejaky limit na hotovost, kteru musite mit
slozenou v overovacim obdobi (typicky 3 mesice). Tedy: kdyz pozadate o kartu
musite mit za uplynule 3 mesice nejaky zustatek (v desitkach tisic).
Pokud jsem se naposled dobre informoval, tak se zacina prosazovat jiny,
podstatne lepsi model, ktery ted krome Expandia banky nabizeji i nektere
druzstevni zalozny. Je to jakesi overeni kredibility. Napisete tam oblast, v
jake se platove pohybujete, jestli mate nejake nemovitosti, jestli mate
praci atd. Oni Vam potom reknou, ze Vam ji vystavi.

Nicmene ty podminky jsou predmetem stalych zmen, treba uz to nabizi i velka
ctyrka ...

				Michal Krsek