Pripojeni pevnou linkou k ISP

Martin Patka smartin at mikroservis.cz
Wed Jul 7 20:42:33 CEST 1999

Zdravim,

> tak jsem zase dopad; sef na mi dal na starosti zarizeni pripojeni nasi
> firmy pevnou linkou k Internetu. Puvodne jsme meli ISDN u IOL, ale to
> se nejak neosvedcilo, takze bychom meli mit pevnou linku asi od
> Eunetu, asi nejaka zakladni 64k nebo tak neco. Mame tady vybudovanou
> LANku 10-BaseT asi 20 pocitacu. Nemam ovsem zkusenosti co to obnasi a
> absolutne vubec netusim, jak se takove pripojeni dnes v praxi
> realizuje.

toto jsou vetsinou otazky na nove zvoleneho providera. Pokud mate volbu,
oslovte s zadosti o nabidku vsechny, ktere pripadaji v uvahu a porovnavejte.
U nekoho muzete dostat technicke vybaveni do pronajmu, u nekoho si je musite
koupit.

Na nektere otazky se Vam pokusim odpovedet, musim vsak upozornit, ze
jsem zaujaty (nemam rad NT)

> Jednak by me zajimalo jak dojde k pripojeni internetu na nasi sit,
> kabel se strci do sitovky v serveru ci routeru?

To zalezi na tom, zda budete mit verejne / privatni IP adresy.
Pokud budete mit verejne IP adresy a budete pro privod signalu vyuzivat
pronajate
linky jiste monopolni firmy, tak 2 (4) draty pujdou nejprve do synchronniho
modemu.
Modem bude propojen s nejakym routerem (napr. Cisco 1601) a z nej uz vede
Ethernet do Vasi site.
V pripade privatnich IP adres bude muset byt mezi router a Vasi sit zarazeny
gateway, ktery bude provadet preklad adres (Linux, NT). Pro Linux
nepotrebujete
nic dalsiho, pro NT budete zrejme potrebovat neco jako WinRoute, WinProxy
apod.
Pro pripojeni asynchronnimi modemy existuji primo specialni "krabicky",
ktere
provadeji preklad adres - mozna, ze neco takoveho existuje i pro synchronni.

V soucasne dobe se stale vice rozmaha pripojeni bezdratove - to je v
soucasne
dobe asi nejlepsi reseni. To se vezme starsi 486, da se ji aspon 32MB RAM,
vrazi se do toho minimalne jedna ethernet karta, jedna bezdratova, zastresi
se to Linuxem - a mate masquerading, firewall a postovni server a navic i
pripojeni
k internetu - a Telecom nedostane ani floka......

> Pak co vsechnu budu muset kupovat (router, serverove pocitace), jake
> sluzby (musim tu rozchazet DNS 1,2 atd)?

To prave zalezi na providerovi. Muze se stat, ze nebudete muset kupovat nic
(modemy "pronajmou" Telekomunisti, router pronajme provider), ale muze se
stat, ze budete kupovat vsechno.

Pokud nebudete mit vlastni server, tak nemusite rozchazet zadne sluzby.

> Predpokladam ze dostaneme pridelene verejne IP adresy. Takze ke
> kazdemu kompu priradim adresu a pocitac bude viditelny z Internetu,
> nebo dostaneme 1 IP a budu muset delat nejakou maskaradu?

Obe moznosti pripadaji v uvahu - ale vhodnejsi bude dle meho nazoru
1 IP adresa (budete platit mene za adresy) a zprovoznit si gateway,
ktery bude provadet preklad adres (ve Woknech se tomu myslim rika
NAT, v Linuxu masquerading). Toto reseni ma navic vyhodu pri reseni
Vasi nasledujici otazky -

> Budu potrebovat firewall?

 - firewall se z gatewaye stane doplnenim druhe (treti....) sitove karty a
patricnym
softwarem.  Na NT platforme firewall neznam (resp. me zatim nazajimal),
neco autonomniho nabizi Infima.  Pro linux existuji i komercni firewaly, ale
pro bezne pouziti staci to, co je uz jeho soucasti - ipfwadm / ipchains.

> Jak je to s mail serverem. Musim si tu nejaky postavit, nebo bude u
> ISP?

Obé je možné. U ISP ale budete platit za kazdy mail-box, bude limitovana
velikost mail-boxu....... S vlastim mail-serverem budete vlastnim pánem.
Na NT to opet umi WinRoute, WinProxy, kdysi jsem na Invexu zahledl i neco,
co se jmenovalo snad Email-It. V linuxu je opet postovni server soucasti.

> Kdyz chci www server, tak muzu mit vlastni zde nebo musim vyuzivat
> prostor u ISP?

To zalezi na Vas, resp. co na nem chcete provozovat. Pokud bude dost
navstevovany, tak jednoznacne u providera (zase se ale za to neco plati).
Pokud budete mit navstevnost malou, muzete mit svuj server.

Zatim nashle

Martin Patka                      network & server administrator
Mikroservis v.o.s.                e-mail:       smartin at mikroservis.cz
Nerudova 45                       phone work:   +420 431 624301, 623719
51301, Semily 1                   phone home:   +420 431 624592
http://www.mikroservis.cz         http://www.mikroservis.cz/~martin