'komercni' servery v akademicke sfere

Pavel Satrapa Pavel.Satrapa at vslib.cz
Fri Jun 2 09:26:12 CEST 2000

> ...a ted zpet k tematu. Takze je to opravdu tak, jak jsem se obaval.
> Nadsenci z rad studentu, kteri netvori prave to, co pedagogove (tedy
> alespon jejich cast) nepovazuji za 'vyzkumnou cinnost', maji proste
> smulu. V pripade MUDu to tak je, to uz jsem zjistil davno, kdy jeste
> nejaky TEN vubec neexistoval. Pri cenach pripojeni pevnou linkou se tedy
> muzeme jit klouzat. Temhle lidem nevysvetlime, ze 'skola hrou' neni
> jenom heslo z ucebnice dejepisu. Hmmmm. Kdyz to porovnam treba se
> Svedskem nebo s USA... ale nebudu se rozcilovat, stejne to nema cenu.
> [...]

"Skola hrou" je jiste lakave heslo, ale kolik MUDu je splnuje? Nekolik
malo jsem jich videl a na vsech se skola nedostavila a zustala jen hra.
Alespon z pozice radoveho uzivatele. Na druhe strane pokud se nejedna o
proste zprovozneni typu "prelozili jsme to, spustili jsme to, hrajeme to",
ale pokud spravci daneho MUDu aktivne vytvareji/upravuji/vyvijeji herni
svet nebo engine, na kterem je zalozen, nelze teto cinnosti uprit vyvojovy
a vzdelavaci charakter. Krome toho je tu prostor i na nejake hloubani
sociologickeho charakteru ohledne komunity, ktera se kolem MUDu pohybuje,
coz by uz pak byla eidentne veda.

Takze se domnivam, ze existuje docela realna sance na zcela legalni
pritomnost MUDu v siti TEN-155 CZ, pokud budou splnovat vyse zminovane
aspekty a nebude se jednat o komercni zalezitost. Za optimalni cestu
povazuji, aby spravci MUDu vyhledali ve svem okoli nejakeho
vysokoskolskeho pedagoga s dostatecne otevrenym myslenim a ziskali jeho
podporu ci dokonce spolupraci. Argumentace "Na tomto MUD serveru vyvijime
vlastni virtualni svet, ma to takove a makove cile, takove a makove
prinosy, celou aktivitu zastituje docent XY." je pak prakticky
neprustrelna.

Akademicky svet neni plny zkostnatelych dinosauru s myslenim z prvni
republiky, i kdyz to mozna z pohledu studenta nekdy tak vypada.

Preji vsem pekny vikend

 Pavel Satrapa                    Technical University of Liberec
 E-Mail: Pavel.Satrapa at vslib.cz   Dept. of Information Technology
 Phone:  +420-48-535-2385         Halkova 6, 461 17 Liberec
 Fax:    +420-48-535-2229         Czech Republic