jak deaktivovat identifikaci tel. cisla?

ROPAK Plzen ropak at ropak.cz
Sat May 6 09:33:53 CEST 2000

Michal Krsek wrote:

> Bohuzel pro Vas patri, je-li ukladano tak, aby bylo mozne ho spojit s
> dalsimi daty. Viz. dikce platneho zakona 256/92 Sb. V novem zakone ja to
> podobne. :-)
> Nicmene ten zakon umoznuje logovat prislusna data i bez upozorneni -
> zaplatpanbuh, ze uz je novy zakon.

Omlouvam se predem za delsi reakci, ale zda se, ze problematika
je jednak zajimava, jednak "bolava".

Proc to "bohuzel pro Vas"? I pokud by telefonni cislo bylo za osobni
udaj povazovano (viz ovsem dale), tak VOLny splnuje i dikci noveho
zakona (§11 odst.1 zak. 101/2000 Sb.) - upozornuje a zaroven jasne
vymezuje, jake podminky pro nakladani se vsemi shromazdenymi daty
plati .. a vyzadal si s tim uzivateluv vyslovny souhlas.
A "zaplatpanbuh" budou muset i ostatni provideri tyto veci svym
uzivatelum vyjasnit (i treba o udajich z  registrace, jako to dela
VOLny).

Ovsem duvodova zprava k zakonu 101/200 Sb. rika, ze tento zakon
(v souladu s predpisy Evropske unie) neresi udaje souvisejici
s telekomunikacemi (coz telefonni cislo bezesporu je) a odkazuje
v teto souvislosti na telekomunikacni zakon. Dosud neschvaleny navrh
telekomunikacniho zakona se touto otazkou zabyva v §84-86
(doporucuju precist a porovnat s Podminkami VOLny a s tim, co jsem
o ucelu zaznamu telefonnich cisel napsal).

Chapu, ze za techto okolnosti je vyber providera pro zcela anonymni
pristup k Internetu opravdu tezky :-) Mne osobne se zdaji Podminky
VOLny v tomto ohledu nejspecifikovanejsi a nejcistsi ... ale ovsem,
ja jsem osoba zaujata :-)

Mohl byste, pane Krsku, zde pro porovnani citovat prislusne casti
podminek (smlouvy) sluzby Cesnet Basic, ktere nemohu zverejnene
najit?

A mozna nam i vysvetlite Vy nebo nekdo z Vasich spolupracovniku
(vzhledem k souvislosti mezi Cesnetem a Contactelem), jak je
v dokumentu "Rad sluzby Internet Raz Dva - pristup k Internetu
vytacenym pripojenim" minena veta v cl.5.4 "Ucastnik bere na vedomi,
ze Poskytovatel nema moznost kontrolovat Ucastnikovo vyuzivani
sluzby"? To je totiz v tomto dokumentu jedine, co ma souvislost
s predmetem teto diskuse. Mne napadaji dve varianty: bud neni veden
vubec zadny log pripojeni (tomu neverim) nebo veden je, a to nejen
bez vedomi ucastnika, ale dokonce v rozporu s moznym vykladem Radu.
O jinych udajich (napr. o uchovavani zakaznikova jmena a adresy
s jeho souhlasem a o zachazeni s nimi) neni v tomto dokumentu ani
slovo.

V zajmu objektivity si dovolim citovat jeste z dokumentu "World On
Line - Vseobecne smluvni podminky", a to cl.8.9 (opet jediny, ktery
ma souvislost s touto diskusi):
"8.9 Uzivatel timto vyslovne souhlasi s tim, ze spolecnost CZCOM
bude provozovat informacni system s udaji o Uzivateli a ze jej bude
vyuzivat pro ucely poskytovani Sluzby Uzivateli nebo pro svou
podnikatelskou cinnost tak, aby byla zachovana lidska dustojnost,
osobni cest, dobra povest a chraneno dobre jmeno dotcene osoby."
Pritom druh udaju neni blize specifikovan, a to ani udaje
souvisejici s provozem.

A v dokumentu "Rad sluzby IOL DIAL UP" se docteme (opet cituji
jedinou souvisejici cast):
"3.3 Provozovatel je povinen vest zaznam o vyuzivani IOLD Uzivatelem,
slouzici pro vyuctovani IOLD Uzivateli, po dobu minimalne 6 mesicu
zpetne."
Je jasne, ze u teto sluzby je pripojeny uzivatel identifikovan velmi
presne, a to vcetne udaju telefonnich.

Chapu, ze za techto okolnosti je vyber providera pro zcela anonymni
pristup k Internetu opravdu tezky :-) Mne osobne se zdaji Podminky
VOLny v tomto ohledu nejspecifikovanejsi ... ale ovsem, ja jsem
osoba zaujata :-)

Mam-li si tedy odpovedet na otazku, zda provider je schopen presne
identifikovat moji osobu (a dostat se tak k pravym mym ostatnim
udajum - o to snad slo), pak odpoved zni:
Placeni provideri vsichni ANO (ze souvislosti mezi prihlasovacim
uzivatelskym jmenem a uzavrenou smlouvou s overenymi udaji), VOLny
ANO (z tel.cisla), Worldonline NEVIM, Contactel NEVIM. Contactel
ani neresi otazku zachazeni s mymi registracnimi udaji.
A vsimnete si prosim, ze nikdo z ostatnich citovanych provideru
vyslovne neprohlasil, ze telefonni cislo volajiciho neloguje(!)
.. pritom vsichni maji pravdepodobne na pristupovych bodech osazena
takova komunikacni zarizeni, ktera jsou schopna udaj o cisle
volajiciho prichazejici od Telecomu po lince (ISDN) prijmout
a zpracovat. Pravda, nikdo z nich nevaze na tuto identifikaci
poskytovani sluzby. Duvody teto vazby jsem ale vysvetlil v minulem
prispevku, tenhle uz je zase dlouhy dost :-)

--
ing. Jan Vyskoc   ropak at ropak.cz         http://www.ropak.cz
ROPAK v.o.s. - Rychle opravy pocitacu a kancelarske techniky