Volba vhodneho web serveru

Martin Mačok martin.macok at underground.cz
Wed Sep 27 00:03:14 CEST 2000

On Tue, Sep 26, 2000 at 04:11:16PM +0200, Milan Talich wrote:
> Misto sporu je, zda to ma byt server s navrzenym Linuxem + Apache,
> nebo s OS WinNT + MS IIS. Mam za ukol dolozit v jednotlivych bodech
> vyhody a nevyhody systemu Linux s Apache oproti systemu WinNT s MS IIS
> (a naopak). Nerad bych zde rozpoutal vasnive diskuse na tema co je
> lepsi, spise bych byl vdecny za vecne argumenty ohledne srovnani
> uvedenych systemu. Nejlepe, kdyz argumenty budou podlozeny napr.
> nejakymy http odkazy na srovnavaci studie. Melo by jit jak o otazku
> ceny

Zde je to jednoduche - u Linuxu s Apachem je to pouze cena, kterou
zaplatite nekomu, ze to nainstaloval a nakonfiguroval. Veskera cena
software a vsech jeho novych verzi bude nulova.

> (ktera kupodivu neni zase az tak limitujici), tak ale hlavne i
> bezpecnosti,

Zde je to take jednoznacne. Apache patri mezi velice bezpecne servery,
ktere jiz notne dlouhou dobu nemely zadnou stredne ci vice zavaznou
chybu. MS IIS je temer na dennim poradku v MS Security Bulletinech ...
podivejte se do archivu konference BUGTRAQ na serveru securityfocus.com.

U open source software se muzete do zdrojaku sam podivat a ohodnotit
styl programovani a overit si bezpecnost implementace i navrhu.
U komercniho software bez zdrojovych kodu musite plne duverovat
prodejci.

> spolehlivosti,

Zde to bude asi zhruba stejne, resp. neexistujou zadne duveryhodne
statistiky, ktere by potvrzovaly to ci ono. Osobne jsem vypadek Linuxu s
Apachem i pod velkou zatezi na bezvadnem hardware jeste nikdy nezazil.
Obcas se objevi nejaka ta myska v linux kernelu (naposled nekde kolem
2.2.13-14 byl nejaky memory leak v tcp/ip a kazde spojeni uzralo par
bytu z kernel memory, ktera po nekolika dnech dosla), ovsem na Linuxu
jsou chyby velice promptne a bezbolestne opravovany.

> vykonnosti

Provozoval jsem pro mensi domenu router/mail/Apache/samba server na
486SX33/8MB s 300MB HDD (Red Hat 4.2), pocitac bezel asi 3 roky, bezne
mel uptime kolem 80 dni - restart byl vetsinou jen kvuli upgradu jadra.

Myslim, ze WinNT s MS IIS by na teto konfiguraci asi moc nechodily ...

> a narocnosti na udrzbu

To bude asi nastejno. Zalezi, kdo a jak se o to bude starat ...

> a dalsi rozvoj (do budoucna se predpoklada, ze cast stranek muze byt
> dynamicky generovana z nejake databaze).

To asi neohodnotim, ale Linux ma pomerne slusny vyhled do budoucna -
software se vyviji kontinualne a v ramci ruznych norem a rozumnych
pozadavku aktivnich uzivatelu. Software je psan tak, aby byl maximalne
pouzitelny.

U Microsoftu nevim, co za prekvapeni pripravi ve verzi 2001 a navic mam
temer jistotu, ze to bude nekompatibilni se vsim moznym, jak jen to
pujde ...

Co se tyce dynamicky generovanych stranek - s tim nejsou problemy ani na
jedne platforme.

> Budu vdecny za kazdy pouzitelny argument. S podekovanim,

Vice nez polovina WWW serveru pouziva Apache. MS IIS jen kolem 20%.

http://www.netcraft.com/survey/

Moje nazory urcite nejsou objektivni, uz asi 2 roky pouzivam vyhradne
open source software (mimo Netscape, Acrobat Reader, Real Player a
podobnych "drobnosti") a moje nazory na Microsoft jsou velice vyhranene

Preji hezky den

--
< Martin Mačok    .-=  martin.macok at underground.cz  =-.   < iso-8859-2 >
  \\. http://kocour.ms.mff.cuni.cz/~macok/  http://underground.cz/ .//