stiznosti na hackovani

Jan Kulveit kulveit at altavista.net
Tue Apr 10 14:02:35 CEST 2001

(predem se omlouvam za delku...)

Zdravim,

On Mon, 9 Apr 2001 19:45:44 +0200
Martin Mares <mj at atrey.karlin.mff.cuni.cz> wrote:
> podezrele stezovat si na veci, ktere by sice mohly byt nekale,
> ale samy o sobe neskodi a pouzivaji se i prospesnym zpusobem.

V puvodni otazce mi spis slo o to, zda jsou popsane aktivity
ospravedlnitelne napr. zvedavosti. Tzn. zda je lze povazovat
za prijatelne, i kdyz k jejich provadeni nemam nejaky zvlast
dobry duvod (zvedavost za zvlast dobry duvod nepovazuji)
Pokud mam dostatecne dobry duvod, muzu si samozrejme
dovolit  provadet ledasco. Zrejme by se daly najit duvody
opravnujici i to zkouseni exploitu.

Zajimala me "spolecenska norma", coz se ciste technicky
asi stanovit neda. Za vcelku samozrejme povazuji, ze
neprijatelne je cokoli, co pusobi prijemci nejakou skodu-
pretezuje linky, pocitace,.. Otazkou je chovani, ktere
primo zadnou skodu nepusobi - jeden nazor samozrejme
muze byt, ze vsechno, co primo neskodi, je prijatelne.
Druhym krajem muze byt, ze nejsem pripojen k internetu
proto, aby se nekdo zajimal o me pocitace, a tedy se o ne
nikdo nema co zajimat.

Kdyz uz jsou tu tak popularni ty priklady, tak napriklad kdyz
se nekumu bude rekneme libit moje Porsche, tak je vcelku
normalni , ze se bude chvili motat kolem, treba nahledne
dovnitr, pronese par obdivnych poznamek... Pokud vleze
pod auto, asi uz je to dost divne chovani, rekneme "neprijatelne".
Pokud zacne brat za kliky nebo treba odmontovavat disky,
je to nejen neprijatelne, ale jako majitel na nej vybehnu.
(rekneme tedy duvod k stiznosti).

Ovsem zatimco u aut je myslim ta spolecenska norma celkem
jasna, u serveru se jeste asi nevytvorila. Jeji existence ale ma i
jiste vyhody- pouzil bych ten priklad z druhe strany: chci-li si
prohlednout cizi auto, muzu pocitat s tim, ze kdyz nakouknu
dovnitr, nezavola na me majitel policii nebo nezacne strilet.
Pokud budu mit pocit, ze z toho auta kape olej, je zrejme
prijatelne i to, abych pod nej vlezl a podival se - muze ale
pribehnout starostlivy  majitel a zacit se vyptavat, co to
delam. A kdyz zacnu brat za dvere nebo odmontovavat
sterace...

A situace na siti - nekteremu majiteli auta nevadi, ze mu vezmu
za kliku (protoze ma stejne zamceno), a kdyz  bych otevrel, tak by
nevadilo, ani kdybych se treba posadil  dovnitr - dokud nezacnu
demolovat interier...
(rekneme v sit  62.168.0.*).
Jiny majitel po me zacne strilet v okamziku, kdy nahlednu
okenkem dovnitr.
(rekneme sit 193.86.135.* :-)

Zatimco majitelum aut  i zvedacum je to celkem jasne (jiste by
se neshodli na tom, co je "idealni" nebo "spravne", ale panuje
jakasi shoda v tom, co je "normalni"), tady mi  prijde, ze nejen ze
si vsichni mysli, ze ten jejich nazor je spravny a  racionalni, ale
i ze je normalni a ocekavaji jej od ostatnich.

Honza Kulveit