Router, gateway, proxy

Dan Lukes dan at obluda.cz
Mon Oct 1 12:48:47 CEST 2001

Jan Tichy - Webbie wrote:
> Jo, tak nejak, kazdy IP paket ma (mimo jine) povinne urcenu
> adresu a port odesilajiciho a prijimajiciho pocitace. Takze
> predavaci system si pak dela tabulky dvojic adresa:port odesilajiciho
> pocitace a adresa:port prijimajiciho pocitace, podle kterych
> predavaji pakety a prekladaji adresy...

	To samozrejme neni pravda, IP paket ma urcenu pouze adresu zdrojoveho a
ciloveho pocitace, zdrojovy a cilovy port je zalezitost az nekterych
odvozenych nadrazenych protokolu - napriklad TCP nebo UDP. Ale nad IP
jsou i jine protokoly, ktere koncept "portu" neznaji.

> Ne jen pro HTTP, ale obecne proxy je pro nejakou
> specialni sluzbu. Muze byt taktez proxy treba pro
> gopher; ale i pro libovolne jine sluzby. Ale rozhodne
> je vzdy proxy jen pro jednu (ci nekolik) specialni
> sluzbu, neni to univerzalni system pro uplne vsechny
> prichozi (a pruchozi) pakety.

	Zhruba tak. A proto je NAT proxy pro sluzbu TCP (pripadne UDP) a ne, ze
proxy neni, jak zde tvrdil nektery z predrecniku.

	Jinak se ale rozhoriva velice zajimava diskuse. Zejmena jsem zadostiv
pockat si, jake budou nakonec vlastne nalezeny rozdily mezi "router" a
"gateway", coz ja sice take citim jako jine terminy, ale spis podle
kontextu pouziti nez vzhledem k praktickemu vyznamu.

							Dan

--
Dan Lukes      tel: +420 2 21914205, fax: +420 2 21914206
root  of FIONet,  KolejNET,  webmaster  of www.freebsd.cz
AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz, dan at kolej.mff.cuni.cz