Router, gateway, proxy

Petr Klimovic pizi at jinak.cz
Tue Oct 2 06:30:58 CEST 2001

 ZS> mam v lokalni siti IP 192.168.0.x, router ma na ethernetu IP
 ZS> 192.168.0.1, na dial-up ma treba 200.200.200.200) Paket z pocitace
 ZS> jde
 ZS> pres muj router pres ISP az do ciloveho pocitace. Jak cilovy
 ZS> pocitac
 ZS> zajisti, ze se odpoved vrati ke mne? Posle paket s cilovou IP meho
 ZS> routeru (200.200.200.200). Na nej to dojde, ale jak dal? Ma kazdy
 ZS> pocitac pak svuj vlastni port, takze data by pak sla treba
 ZS> na 200.200.200.200:12345- to by znamenalo, ze to ma poslat na
> [...]

Pokud mate vnitrni sit s neverjnymi IP adresami (coz adresy
192.168.0..jsou), nemuzete je pustit do Internetu, tedy muzete, ale tam
stejne neprezijou, protoze se zahazuji. Takze paket ze stroje
192.168.0.1 dorazi na router, ten si ho precte a posle ho do internetu
svym jmenem, tedy pod svou IP, az prijde odpoved, opet ji prebali a
posle ji na 192.168.0.1. Rika se tomu NAT (Network address
translation). Pocitac ve vnitrni siti, vubec nevi, ze se komunikace
ucastnil nejaky prostrednik.

Pokud ve vnitrni siti mate "opravdicke" adresy (pridelene od
providera), tak pak pocitac vnitrni site vi, ze pokud chce neco poslat
jinam, nez svym kolegum v siti, musi to poslat na router, jehoz adresu
zna a ma ve sve routovaci tabulce, ktera mu rika Pakety pro 192.168.0.x
posilej primo, pakety jinam posli na 212.45.78.12, treba.

 ZS> Ok, takze proxy je vlastne router, ale jen pro HTTP?

Ukladat do kese muzete cokoliv treba i FTP, ale nejcasteji se to puziva
pro HTTP, ale tam je dulezity prave ten fakt, ze se stazene veci
ukladaji a v pripade potreby dodavaji z lokalni kopie misto z netu. To
dela proxy, proxy.

Petr

... Kazde zavrene oko nespi a kazde otevrene nevidi.