zistovanie problemov na sieti

Dalibor Toman dtoman at fortech.cz
Fri Oct 5 08:58:23 CEST 2001

> Mam teda nejaku moznost ako zistit nejaky problem na sieti ak
> tam je len jednoduchy switch?
> Aky _konkretny_ sw pouzit napr. pod windowsy?

nejprve si musis byt jist, ze je co merit. Pokud hledas nejakou
stanici s vadnou sitovkou, pak musis snifovat linku mezi stanici a
switchem.

Jako software je mozne pouzit Net MOnitor (nebo jak se to jmenuje) od
MS - ale ten je v pouzitelne verzi jen na NT serverech. Dale v
internetu je mozne sehnat spoustu free analyzatoru (staci nechat
hledat googlem napriklad 'packet sniffer windows')

>Laicky si to
> predstavujem ako nieco co sa nainstaluje na stroj na jednom konci
> siete (ako server)  a ked pridem k problemovej stanici tak to skusi
> (klient) nejak "premerat" tu trasu k servru a vypisat nejake
> statistiky.

Switche po ceste nepropusti vadne pakety (resp. podle by je propustit
nemely), zastrou kolize, cili jedine co zmeris je spojka k
nejblizzsimu switchi

> Neviem ci to co som prave napisal je vobec mozne, t.j. ci to ma
> nejaky prakticky zmysel ked to pojde cez kaskadu hubov a
> switchov. Ako sa to robi vo velkych sietiach alebo uz kazdy
> pouziva len menezovatelne prvky?

Postupne jsme presli z levnych switchu 3COM (10/100) na Cisco
Catalyst. Mel jsem pro to vice duvodu - jeden z nich byl ten, ze ty
3COMy (a ostatni) nebyly schopny spravne pracovat pokud nejely vsechny
porty (stanice) na stejne rychlosti ci ve stejnem rezimu (half/full
duplex). Casto to zpusobovalo zahadne problemy (ztracene pakety, ktere
se velmi tezko hledaly - ping funguje perfektne, pouze nektere typy
prenosu - odesilani/prijem posty - jely velmi pomalu). podotykam, ze
to se delo i kdyz vsechny sitovky pripojene do Switche byly take 3Com.
Zrejme je to zpusobeno tim, ze ty levne switche nemaji dostatek pameti
na vyrovnavaci buffery...
Osvedcilo se mi nespolehat na automaticke nastaveni portu ale nastavit
jej natvrdo (sitovku v PC taky) - coz u levnejsich switchu neni mozne.

D. Toman