Svet vnimame v jeho i svem pohybu. Pohyb vyvolava vjem rozmanitosti,
zivosti. At uz jde o zivost vehementni, jako treba na pouti, nebo
intimnejsi v plapolajicich plamenech v krbu, nebo zcela mirnou, jak je
mirne cereni hladiny reky. Vsechno predvadi svou promenlivost. At uz v
kratsim nebo delsim case. Nic nezustava nehybne. Krome mnoha webovskych
stranek, ktere svou celkovou dlouhodobou ztuhlosti neprospivaji
vzbuzeni zajmu jejich navstevniku.
Jsou stranky, ktere se mohou menit jen ve velmi dlouhych cyklech, aby
nedezorientovaly uzivatele. Jde treba o vstupni stranky velkych
serverovych farem. Tam surfari chteji uz podvedome najet mysi na "ten
svuj" odkaz. Ani technicke popisy a manualy se nemeni. Jsou ale
stranky, ktere svou delsi nemennosti cloveka primo nuti k uteku,
podobne jako pohled na stale stejnou Homolkovou v zupanu a v natackach.
Typickym prikladem jsou "amaterske" stranky lidi, kteri je delaji ve
svem volnem case a pro zabavu. U nich o moc nic nejde, tak budiz. Ale
kde to uz muze vadit, jsou firemni stranky. Je spousta takovych, ktere
jako by se udelaly pro vecne casy. Kdo na takove stranky prijde
podruhe, potreti, uz se k nim nikdy nevrati. Zirat na televizni
monoskop nikdo nechce.
Holt jsme zvykli vnimat promenlivost "designu sveta" natolik, ze
nemennost nepouta nasi pozornost a nepodnecuje k akci. A pritom staci
jen velmi malo. Kdyz uz ne denne, tak jednou za par dni obmenit
drobnou grafiku, nebo tu a tam neco pribarvit, nebo pozmenit pismo,
nebo zmenit slogan, nebo v tabulce stridat odkazy provazene obrazky,
pridat stridajici se rceni a citaty apod. Navstevnik pak bude mit
dojem, ze se na strankach neco deje, ze je v pohybu a spis na neco
klikne.
Bez promenlivosti by se pochopitelne vubec neobesly zpravodajske
servery, na kterych se prubezne obnovuji zpravy a jejichz stranky se
vytvareji dynamicky z databazi. Zadny rozumny prodejni server si
nedovoli mit na titulni strance stale stejny obrazek nejakeho produktu.
Zvysovala by se tak jeho "monoskopicnost" a neefektivnost.
Pred drahnymi lety jsem brigadne prodaval ovoce a zeleninu na stanku.
Do veci me uvadel zkuseny zelinar, ktery silel nad tim, jak vystavuju
zbozi. Jako certik behal se vzorky vsech ovoci a zelenin kolem pultu a
tvoril na nem barevnou dzungli. A se zaujetim vykladal, ze se to musi
porad obmenovat, doplnovat, premistovat, aby zakaznici meli na co
koukat a zdalo se jim, ze je tam porad neco noveho, siroky vyber...(za bolsevika:)
Casto si na nej vzpomenu, kdyz navstivim firemni stranku, kde jsem byl
uz parkrat v rozsahu nekolika mesicu a ono je to tam vsude porad
stejne. Ten "muj" zelinar by takoveho webmastera prerazil a jeho kousky
hned sikovne vystavil na pultu:)
Procez, pani firemni a staticti webmasteri, zahejbejte s tim trochu.
Zavdecite se vsem. A nejvic sami sobe, protoze logy vasich serveru
zacnou houstnout. A Web bude vypadat hned o poznani ziveji. Dnes prece
uz neni problem vyuzit nejaky databazovy program a s jeho podporou
stranky ozivit trochou dynamiky. I maly napad bude mit svuj efekt. A
kdyz nebudete vedet, vezmete si k tomu divku/zenu, ktera drobnymi
obmenami sveho odeni, ucesu i makeupu vytvari dojem velke rozmanitosti
sveho vzhledu. Protoze to je presne to, co to chce:) Zdroj: BAJT
Dalsi kodovani v e-mailove distribuci News on 'Net
Na cetna prani e-mailovych odberatelu News on 'Net jsem pricinil dalsi
dva chrlice dalsich kodovani. Nove pribylo HTML v ISO-8895-2 a cisty
text ASCII bez diakritiky rovnez v ISO-8895-2. To prvni si muzete
zajistit odeslanim textu subscribe news-on-net-html-8859 Vase jmeno,
Vase firma na adresu listproc@bajt.cz, to
druhe odeslanim textu subscribe news-on-net-8859 Vase jmeno, Vase firma
na stejnou adresu. Prehled vsech ctyr formatu/kodovani najdete na
strance Jak objednat e-mailovou
distribuci News on 'Net. Doufam, ze tim uz je veskera e-mailova cestina
vycerpana...jak jen zavidim tem Angloamerikanum...:) Zdroj: BAJT
Pruzkumna firma IDC vydala vysledky svych zjisteni o "loajalite"
surfaru k jednotlivym portalum. Loajalni surfar navstivi jeden urcity
portal minimalne ctyrikrat mesicne. Z tohoto pohledu jsou pozice
portalu nasledujici - Yahoo 37%, Netcenter 34%, AOL 26%, Excite 25%,
Infoseek 17% a Lycos 12%. AOL ma nejvetsi podil surfujicich zen (48%),
Netcenter zase lidi s nejvyssimi prijmy ($60,000). Nejdele lidi
zustavaji na Yahoo a na Excitu. Jeden z analytiku IDC dodava, ze honba
za loajalnimi uzivateli vede k "vypujcovani si" myslenek mezi portaly.
Jakmile jeden prijde s necim byt i jen trochu jinym, ostatni to velmi
brzy "prevezmou". Tak se uzivatelum navenek jevi byt jeden jako druhy,
i kdyz rozdily mezi nimi pochopitelne jsou ve zpusobech "dolovani" dat
a v jejich prezentaci. Na vysledcich loajality je zajimava vysoka
pozice Netcenteru, ktery je jen kousek za Yahoo a daleko pred (drive
pouze) prohledavaci Internetu. Yahoo ma nejvetsi podil uzivatelu
surfujicich z domova (46,5%). Z celnych pozic se vytratil MS se svym
MSN. Kam se propracuje novy portal MS, ktery ted bezi v betaverzi, se
teprve uvidi. Zdroj: ZDNet
Trvalo to dlouho, ale portaly zrejme konecne opousteji prodelkove
obdobi. Yahoo vykazuje mensi zisky uz nekolik ctvrtleti. V letosnim
tretim ctvrtleti vykazalo zatim rekordni cisty prijem 16,6 milionu USD
z celkovych prijmu 53,6 milionu USD. Ve stejnem ctvtrleti lonskeho roku
byl cisty prijem $681,000 a celkovy trikrat mensi. Pocet shlednutych
stranek Yahoo byl v zari 144 milionu denne (v cervnu 115 milionu). Za
posledni ctvrtleti se na Yahoo registrovalo 25 milionu novych
uzivatelu. Silena cisla, ze?:) Zdroj: NEWS.COM
Pred mesicem nasel programator Brumleve v Navigatoru diru, kterou si
pomoci JavaScriptu mohl kdokoli stahnout obsah kese prohlizece.
Netscape pred casem vyrobil zaplatu. Skoro hned nato prisel Brumleve s
jeste lepsi dirou Son
of Cache-Cow" Netscape Vulnerability. Opet jde o JavaScript. Ale
krome kese se stahne jeste informace o adresarich uzivatelova disku a
obsah cookies. Je ironicke, ze po velke praci na zaplate pro "Kesovou
kravu" bude Netscape pokracovat na latani dokonalejsi diry "Syna kesove
kravy", ktera dela totez, co jeho rodicka, a jeste mnohem vic. Synove
holt uz byvaji takovi a Netscape se asi bude modlit, aby tahle krava
uz prestala rodit i dojit:) Zdroj: NEWS.COM a BAJT
Sef Oraclu, Larry Ellison, oznamil, ze jeho firma se vrha na Web jako
pronajemce prostoru na serverech. Kazdy server ma mit kapacitu pro
10,000 uzivatelu. Nova sluzba se bude jmenovat Oracle Business Online.
Oracle pouzije sve vlastni servery a software, takze ho to nebude nic
moc stat (pry mene nez desetinu procenta jeho rozpoctu). Zato ocekava
obrovske zisky. Za pronajem se bude platit. Na otazku, zda nekdy v
budoucnosti pocita s pronajmem zdarma, L. Ellison odvetil, ze v
nejblizsich nekolika letech urcite ne, ale ze pozdeji bude vsechno
mozne. L. Ellison vi, o cem mluvi - pronajem prostoru na serverech se
stava jednim z nejlukrativnejsich byznysu na Inetu. Podle nazvu, ktery
Oracle sve sluzbe dal, i podle toho, ze sam produkuje prodejni
software, lze usuzovat, ze na sve servery bude lakat predevsim prodejny. Zdroj: TechWeb
America Online, Excite, Infoseek, Microsoft, Netscape, Yahoo a dalsi
firmy se chystaji utratit tri miliony USD za nudlovou kampan, ktera
vypukne 12. rijna. Placene nudle na dane tema se maji objevit
uzivatelum Inetu 150-milionkrat. Kampan vychazi z potreby vytvorit
pravidla zajisteni soukromi uzivatelu Inetu a informovat je o nich.
Internetove firmy jsou totiz pod tlakem americke vlady, ktera by mohla
vytvorit sva vlastni regulacni pravidla. Takove zasahovani statu se
firmam odjakziva nelibi, proto spechaji s vlastni iniciativou.
V podstate jde o zajisteni nepristupnosti udaju, ktere o sobe uzivatele
na serverech uvedou. Servery, ktere pristoupi na pravidla, vytvarena
firmami a organizacemi, dbajicimi o vec, budou opravnene vystavit na
svych strankach grafiku, overujici jejich spravne nakladani se
soukromymi udaji. Firmy, ktere za kampan plati, vedi, ze se jim takova
investice vrati. Jednak ziskaji image duveryhodnych, jednak mozna
zabrani vlade, aby jim vnutila nejake nevitane administrativni regule.
Pokud chcete byt "in", vyberte si tu nejhezci z dlouhe rady nudli,
ktere webmasterum pro umisteni na serverech nabizi TrustE na adrese
TrustE for Web Users.
TrustE je hlavnim zajistovatelem obsahu kampane a jednim z budoucich
pridelovatelu overeni. Pravidla pro jejich udelovani se rozpracovavaji. Zdroj: TechWeb
V lednu americka policie zatkla muze, ktery nasel v chatu domnele
13-letou divku, jiz odkazal na jeden eroticky server a s niz si
domluvil setkani se zamerem ji fotit a sexit. Ona divka ale byla
televizni reporterkou z Los Angeles. Onoho muze hned oznamila policii.
Pedofila cekaly ctyri roky za mrizemi. Nakonec se soud rozhodl vydat
jiny vyrok, ktery zatim asi nema obdoby. Obvineny po dobu peti let
nebude smet pouzivat Inet, pokud to nebude vyzadovat jeho zamestnani;
nesmi mit kontakt s detmi mladsimi 18 let, pokud pri nem neni pritomen
dohled; doma nesmi mit sexualne orientovane materialy; ceka ho sest
nahodnych policejnich prohlidek jeho domova rocne; musi se lecit u
psychoterapeuta; musi odpracovat 500 hodin ve verejnych sluzbach; smi
mit jen jednu telefonni linku a dve kreditni karty. Takovy trest na
dobu peti let je urcite prijatelnejsi, nez stravit ctyri roky za
mrizemi. Na otazku, zda takove pokuseni stalo za to, je jednoznacna
odpoved - urcite ne. Verejna znamost takovych rozsudku urcite primeje
radu podobnych pokusniku k tomu, aby se Inetu obloukem vyhnuli.
Dikybohu! Zdroj: Boston Globe
Pruzkumna firma Zona Research zjistila, ze 28% zkusenych uzivatelu ma
problemy s vyhledanim produktu, ktery by radi na prodejnich serverech
koupili. Nekdy to dokonce museji vzdat a odejit bez nakupu. Jacob
Nielsen - expert na funkcnost serveru ve vztahu k uzivatelum - se
podivuje nad tim, ze firmy vyhodi miliony dolaru na "strakamakaty"
vzhled svych stranek, ale uz je jim lito zaplatit $4,000 za expertizu
jejich funkcnosti, resp. uzivatelske vyuzitelnosti. K alarmujicimu
zjisteni dosla firma Port80 - pres polovinu designerskych firem v
Britanii ma na svych vlastnich serverech nikam nevedouci odkazy,
"zborcene ctverecky" misto obrazku a neexistujici e-mailove adresy.
Podle posledniho pruzkumu, vydaneho Institutem technologie v Georgii,
se surfari zabyvaji nejvic ctenim dennich zprav - kolem 90%. Touha se
dozvedet posledni novinky vede dokonce k tomu, ze zpravodajske servery
zacinaji v navstevnosti predhanet prohledavace Internetu. Dalsi pocetna
skupina surfaru se pidi po vetsim poctu informaci k nejakemu jevu, veci
apod. Stale vetsi zajem je o prodejni servery. Institut technologie se
dale zabyval nedostatky na serverech na zaklade anketniho pruzkumu. 62%
lidi si stezuje, ze servery jsou prilis pomale, 58% narazi na slepe
odkazy, 47% ma problemy s vyhledanim nejnovejsich informaci a 28%
nemuze na serveru najit stranky, o kterych vedi, ze na nich existuji
(spatna organizace serveru). Jde o zjisteni dost zdrcujici. A pro
webmastery urcite i velmi inspirativni. Zdroj: AnchorDesk
Doslovne nebo castecne upravene prebirani Dennich zprav z Internetu
redakce Bajtu neni dovoleno bez jejiho pisemneho svoleni
Stranky pripravuje Ladislav Zajicek