Denni zpravy
z Internetu


Nova nabidka:
Denni zpravy z Internetu muzete dostavat e-mailem na svou adresu!
Tato stranka
se umistila
v hodnoceni
Seznam - TOP
nejlepsich WWW stranek
ceskeho Internetu

8. rijna 1998

Ctvrtecni uvaha a opet neco navic:
O nehybnosti a promenach
Dalsi kodovani v e-mailove distribuci News on 'Net

O nehybnosti a promenach

Svet vnimame v jeho i svem pohybu. Pohyb vyvolava vjem rozmanitosti, zivosti. At uz jde o zivost vehementni, jako treba na pouti, nebo intimnejsi v plapolajicich plamenech v krbu, nebo zcela mirnou, jak je mirne cereni hladiny reky. Vsechno predvadi svou promenlivost. At uz v kratsim nebo delsim case. Nic nezustava nehybne. Krome mnoha webovskych stranek, ktere svou celkovou dlouhodobou ztuhlosti neprospivaji vzbuzeni zajmu jejich navstevniku.

Jsou stranky, ktere se mohou menit jen ve velmi dlouhych cyklech, aby nedezorientovaly uzivatele. Jde treba o vstupni stranky velkych serverovych farem. Tam surfari chteji uz podvedome najet mysi na "ten svuj" odkaz. Ani technicke popisy a manualy se nemeni. Jsou ale stranky, ktere svou delsi nemennosti cloveka primo nuti k uteku, podobne jako pohled na stale stejnou Homolkovou v zupanu a v natackach. Typickym prikladem jsou "amaterske" stranky lidi, kteri je delaji ve svem volnem case a pro zabavu. U nich o moc nic nejde, tak budiz. Ale kde to uz muze vadit, jsou firemni stranky. Je spousta takovych, ktere jako by se udelaly pro vecne casy. Kdo na takove stranky prijde podruhe, potreti, uz se k nim nikdy nevrati. Zirat na televizni monoskop nikdo nechce.

Holt jsme zvykli vnimat promenlivost "designu sveta" natolik, ze nemennost nepouta nasi pozornost a nepodnecuje k akci. A pritom staci jen velmi malo. Kdyz uz ne denne, tak jednou za par dni obmenit drobnou grafiku, nebo tu a tam neco pribarvit, nebo pozmenit pismo, nebo zmenit slogan, nebo v tabulce stridat odkazy provazene obrazky, pridat stridajici se rceni a citaty apod. Navstevnik pak bude mit dojem, ze se na strankach neco deje, ze je v pohybu a spis na neco klikne.

Bez promenlivosti by se pochopitelne vubec neobesly zpravodajske servery, na kterych se prubezne obnovuji zpravy a jejichz stranky se vytvareji dynamicky z databazi. Zadny rozumny prodejni server si nedovoli mit na titulni strance stale stejny obrazek nejakeho produktu. Zvysovala by se tak jeho "monoskopicnost" a neefektivnost.

Pred drahnymi lety jsem brigadne prodaval ovoce a zeleninu na stanku. Do veci me uvadel zkuseny zelinar, ktery silel nad tim, jak vystavuju zbozi. Jako certik behal se vzorky vsech ovoci a zelenin kolem pultu a tvoril na nem barevnou dzungli. A se zaujetim vykladal, ze se to musi porad obmenovat, doplnovat, premistovat, aby zakaznici meli na co koukat a zdalo se jim, ze je tam porad neco noveho, siroky vyber...(za bolsevika:)

Casto si na nej vzpomenu, kdyz navstivim firemni stranku, kde jsem byl uz parkrat v rozsahu nekolika mesicu a ono je to tam vsude porad stejne. Ten "muj" zelinar by takoveho webmastera prerazil a jeho kousky hned sikovne vystavil na pultu:)

Procez, pani firemni a staticti webmasteri, zahejbejte s tim trochu. Zavdecite se vsem. A nejvic sami sobe, protoze logy vasich serveru zacnou houstnout. A Web bude vypadat hned o poznani ziveji. Dnes prece uz neni problem vyuzit nejaky databazovy program a s jeho podporou stranky ozivit trochou dynamiky. I maly napad bude mit svuj efekt. A kdyz nebudete vedet, vezmete si k tomu divku/zenu, ktera drobnymi obmenami sveho odeni, ucesu i makeupu vytvari dojem velke rozmanitosti sveho vzhledu. Protoze to je presne to, co to chce:)
Zdroj: BAJT
Dalsi kodovani v e-mailove distribuci News on 'Net

Na cetna prani e-mailovych odberatelu News on 'Net jsem pricinil dalsi dva chrlice dalsich kodovani. Nove pribylo HTML v ISO-8895-2 a cisty text ASCII bez diakritiky rovnez v ISO-8895-2. To prvni si muzete zajistit odeslanim textu subscribe news-on-net-html-8859 Vase jmeno, Vase firma na adresu listproc@bajt.cz, to druhe odeslanim textu subscribe news-on-net-8859 Vase jmeno, Vase firma na stejnou adresu. Prehled vsech ctyr formatu/kodovani najdete na strance Jak objednat e-mailovou distribuci News on 'Net. Doufam, ze tim uz je veskera e-mailova cestina vycerpana...jak jen zavidim tem Angloamerikanum...:)
Zdroj: BAJT

7. rijna 1998

Dnesni titulky News on 'Net:
Portaly zurive zapasi mezi sebou, az jsou jeden jako druhy
Yahoo uz zrejme jen ziskove
Dalsi dourka v Navigatoru
Oracle vstupuje na trh pronajmu prostoru na WWW serverech
Za dvermi je velka kampan za zajisteni soukromi uzivatelu Inetu
Internetovy pedofil odsouzen zvlastnim zpusobem
Co je na WWW serverech spatneho - a je toho dost...

Portaly zurive zapasi mezi sebou, az jsou jeden jako druhy

Pruzkumna firma IDC vydala vysledky svych zjisteni o "loajalite" surfaru k jednotlivym portalum. Loajalni surfar navstivi jeden urcity portal minimalne ctyrikrat mesicne. Z tohoto pohledu jsou pozice portalu nasledujici - Yahoo 37%, Netcenter 34%, AOL 26%, Excite 25%, Infoseek 17% a Lycos 12%. AOL ma nejvetsi podil surfujicich zen (48%), Netcenter zase lidi s nejvyssimi prijmy ($60,000). Nejdele lidi zustavaji na Yahoo a na Excitu. Jeden z analytiku IDC dodava, ze honba za loajalnimi uzivateli vede k "vypujcovani si" myslenek mezi portaly. Jakmile jeden prijde s necim byt i jen trochu jinym, ostatni to velmi brzy "prevezmou". Tak se uzivatelum navenek jevi byt jeden jako druhy, i kdyz rozdily mezi nimi pochopitelne jsou ve zpusobech "dolovani" dat a v jejich prezentaci. Na vysledcich loajality je zajimava vysoka pozice Netcenteru, ktery je jen kousek za Yahoo a daleko pred (drive pouze) prohledavaci Internetu. Yahoo ma nejvetsi podil uzivatelu surfujicich z domova (46,5%). Z celnych pozic se vytratil MS se svym MSN. Kam se propracuje novy portal MS, ktery ted bezi v betaverzi, se teprve uvidi.
Zdroj: ZDNet
Yahoo uz zrejme jen ziskove

Trvalo to dlouho, ale portaly zrejme konecne opousteji prodelkove obdobi. Yahoo vykazuje mensi zisky uz nekolik ctvrtleti. V letosnim tretim ctvrtleti vykazalo zatim rekordni cisty prijem 16,6 milionu USD z celkovych prijmu 53,6 milionu USD. Ve stejnem ctvtrleti lonskeho roku byl cisty prijem $681,000 a celkovy trikrat mensi. Pocet shlednutych stranek Yahoo byl v zari 144 milionu denne (v cervnu 115 milionu). Za posledni ctvrtleti se na Yahoo registrovalo 25 milionu novych uzivatelu. Silena cisla, ze?:)
Zdroj: NEWS.COM
Dalsi dourka v Navigatoru

Pred mesicem nasel programator Brumleve v Navigatoru diru, kterou si pomoci JavaScriptu mohl kdokoli stahnout obsah kese prohlizece. Netscape pred casem vyrobil zaplatu. Skoro hned nato prisel Brumleve s jeste lepsi dirou Son of Cache-Cow" Netscape Vulnerability. Opet jde o JavaScript. Ale krome kese se stahne jeste informace o adresarich uzivatelova disku a obsah cookies. Je ironicke, ze po velke praci na zaplate pro "Kesovou kravu" bude Netscape pokracovat na latani dokonalejsi diry "Syna kesove kravy", ktera dela totez, co jeho rodicka, a jeste mnohem vic. Synove holt uz byvaji takovi a Netscape se asi bude modlit, aby tahle krava uz prestala rodit i dojit:)
Zdroj: NEWS.COM a BAJT
Oracle vstupuje na trh pronajmu prostoru na WWW serverech

Sef Oraclu, Larry Ellison, oznamil, ze jeho firma se vrha na Web jako pronajemce prostoru na serverech. Kazdy server ma mit kapacitu pro 10,000 uzivatelu. Nova sluzba se bude jmenovat Oracle Business Online. Oracle pouzije sve vlastni servery a software, takze ho to nebude nic moc stat (pry mene nez desetinu procenta jeho rozpoctu). Zato ocekava obrovske zisky. Za pronajem se bude platit. Na otazku, zda nekdy v budoucnosti pocita s pronajmem zdarma, L. Ellison odvetil, ze v nejblizsich nekolika letech urcite ne, ale ze pozdeji bude vsechno mozne. L. Ellison vi, o cem mluvi - pronajem prostoru na serverech se stava jednim z nejlukrativnejsich byznysu na Inetu. Podle nazvu, ktery Oracle sve sluzbe dal, i podle toho, ze sam produkuje prodejni software, lze usuzovat, ze na sve servery bude lakat predevsim prodejny.
Zdroj: TechWeb
Za dvermi je velka kampan za zajisteni soukromi uzivatelu Inetu

America Online, Excite, Infoseek, Microsoft, Netscape, Yahoo a dalsi firmy se chystaji utratit tri miliony USD za nudlovou kampan, ktera vypukne 12. rijna. Placene nudle na dane tema se maji objevit uzivatelum Inetu 150-milionkrat. Kampan vychazi z potreby vytvorit pravidla zajisteni soukromi uzivatelu Inetu a informovat je o nich. Internetove firmy jsou totiz pod tlakem americke vlady, ktera by mohla vytvorit sva vlastni regulacni pravidla. Takove zasahovani statu se firmam odjakziva nelibi, proto spechaji s vlastni iniciativou.

V podstate jde o zajisteni nepristupnosti udaju, ktere o sobe uzivatele na serverech uvedou. Servery, ktere pristoupi na pravidla, vytvarena firmami a organizacemi, dbajicimi o vec, budou opravnene vystavit na svych strankach grafiku, overujici jejich spravne nakladani se soukromymi udaji. Firmy, ktere za kampan plati, vedi, ze se jim takova investice vrati. Jednak ziskaji image duveryhodnych, jednak mozna zabrani vlade, aby jim vnutila nejake nevitane administrativni regule. Pokud chcete byt "in", vyberte si tu nejhezci z dlouhe rady nudli, ktere webmasterum pro umisteni na serverech nabizi TrustE na adrese TrustE for Web Users. TrustE je hlavnim zajistovatelem obsahu kampane a jednim z budoucich pridelovatelu overeni. Pravidla pro jejich udelovani se rozpracovavaji.
Zdroj: TechWeb
Internetovy pedofil odsouzen zvlastnim zpusobem

V lednu americka policie zatkla muze, ktery nasel v chatu domnele 13-letou divku, jiz odkazal na jeden eroticky server a s niz si domluvil setkani se zamerem ji fotit a sexit. Ona divka ale byla televizni reporterkou z Los Angeles. Onoho muze hned oznamila policii. Pedofila cekaly ctyri roky za mrizemi. Nakonec se soud rozhodl vydat jiny vyrok, ktery zatim asi nema obdoby. Obvineny po dobu peti let nebude smet pouzivat Inet, pokud to nebude vyzadovat jeho zamestnani; nesmi mit kontakt s detmi mladsimi 18 let, pokud pri nem neni pritomen dohled; doma nesmi mit sexualne orientovane materialy; ceka ho sest nahodnych policejnich prohlidek jeho domova rocne; musi se lecit u psychoterapeuta; musi odpracovat 500 hodin ve verejnych sluzbach; smi mit jen jednu telefonni linku a dve kreditni karty. Takovy trest na dobu peti let je urcite prijatelnejsi, nez stravit ctyri roky za mrizemi. Na otazku, zda takove pokuseni stalo za to, je jednoznacna odpoved - urcite ne. Verejna znamost takovych rozsudku urcite primeje radu podobnych pokusniku k tomu, aby se Inetu obloukem vyhnuli. Dikybohu!
Zdroj: Boston Globe
Co je na WWW serverech spatneho - a je toho dost...

Pruzkumna firma Zona Research zjistila, ze 28% zkusenych uzivatelu ma problemy s vyhledanim produktu, ktery by radi na prodejnich serverech koupili. Nekdy to dokonce museji vzdat a odejit bez nakupu. Jacob Nielsen - expert na funkcnost serveru ve vztahu k uzivatelum - se podivuje nad tim, ze firmy vyhodi miliony dolaru na "strakamakaty" vzhled svych stranek, ale uz je jim lito zaplatit $4,000 za expertizu jejich funkcnosti, resp. uzivatelske vyuzitelnosti. K alarmujicimu zjisteni dosla firma Port80 - pres polovinu designerskych firem v Britanii ma na svych vlastnich serverech nikam nevedouci odkazy, "zborcene ctverecky" misto obrazku a neexistujici e-mailove adresy.

Podle posledniho pruzkumu, vydaneho Institutem technologie v Georgii, se surfari zabyvaji nejvic ctenim dennich zprav - kolem 90%. Touha se dozvedet posledni novinky vede dokonce k tomu, ze zpravodajske servery zacinaji v navstevnosti predhanet prohledavace Internetu. Dalsi pocetna skupina surfaru se pidi po vetsim poctu informaci k nejakemu jevu, veci apod. Stale vetsi zajem je o prodejni servery. Institut technologie se dale zabyval nedostatky na serverech na zaklade anketniho pruzkumu. 62% lidi si stezuje, ze servery jsou prilis pomale, 58% narazi na slepe odkazy, 47% ma problemy s vyhledanim nejnovejsich informaci a 28% nemuze na serveru najit stranky, o kterych vedi, ze na nich existuji (spatna organizace serveru). Jde o zjisteni dost zdrcujici. A pro webmastery urcite i velmi inspirativni.
Zdroj: AnchorDesk

Doslovne nebo castecne upravene prebirani Dennich zprav z Internetu redakce Bajtu
neni dovoleno bez jejiho pisemneho svoleni
Stranky pripravuje Ladislav Zajicek