Denni zpravy
z Internetu


Nova nabidka:
Denni zpravy z Internetu muzete dostavat e-mailem na svou adresu!
Tato stranka
se umistila
v hodnoceni
Seznam - TOP
nejlepsich WWW stranek
ceskeho Internetu

13. rijna 1998

Uterni uvaha:
Jaky mate pocit z reklamy na Webu? Ja o ni nejak ani nevim...:)

Jaky mate pocit z reklamy na Webu? Ja o ni ani nevim...:)

Tedy vim...ale jen jako o barevnych skvrnach kolem plochy, kterou propatravam ocima, resp. kolem toho, co chci cist, nebo na co se chci koukat. Abych rekl pravdu, kdyz se na nudli podivam, tak je to spis z unavy. Ale ze bych na ni klikl...to snad ani omylem. Jenze ja patrim k tem, na ktere reklama nema zadny touzeny (to uz spis negativni) vliv a jsou k ni indiferentni. Neni nas malo, ale moc asi taky ne:) Jinak by reklama zahynula. To ale vubec neznamena, ze neshanim informace, pokud nejake potrebuju a nemam je. Pak se ptam lidi na jejich zkusenosti. Cili davam prednost "reportazi" o osobnich zkusenostech druhych a teprve potom se rozhoduju. To by se tykalo treba i praciho prasku - TV reklama me nemuze ponouknout k nakupu zadneho. Zeptal bych se zdatne pradleny:) Ale takovemto pripade bych se spis neptal vubec a mrsknul neco do kosiku v samoobsluze, jen kdyby to slibovalo nejake vyprani...

Ano, patrim k tem par desitkam procent, ktere davaji jednoznacnou prednost "reklame per huba" a jinou neberou. O tomhle druhu reklamy se davno vi. A davno se pro ni dela maximum vsude tam, kde se chce, aby zakaznik zase prisel. Slusnost personalu v restauraci, v obchode, drobne pozornosti zakaznikovi, umeni poradit, vyjit vstric...to i mnohe jine rozhoduje v reklame per huba ve fyzickem svete. Misto ustniho predavani/tradovani starodavnych povesti se predavaji zkusenosti a poznatky s tim ci onim, odtud i jinud. Ja nevim, jak treba vam, ale mne strasidelne vadi, kdyz prijdu do "supermarketu", kde jsou odrbavaci ceny, lec u pokladny nedostanu ani pytlik, abych si nakup odnesl. Musim si ho koupit. Samozrejme s reklamou te prodejny, takze ji mam za sve vlastni penize jeste delat chodici reklamu. Brrr... Takovymi strasnymi kramy jsou hlavne Kotva a Druzba (oboji ted Meinl). Pokud tam vylozene nemusim, vyhnu se jim. Pritom by provozovatel mohl rozpustit cenu pytliku v cenach zbozi a u pokladny by i tak uz oskubani zakaznici meli aspon nejaky pocit vaznosti. (Tak tady mate hned jednu zaslouzenou antireklamu "per mia huba":)

Perhubismus funguje na Inetu perfektne. V chatu, e-mailem si lidi vzajemne sdeluji, kde byli a co tam videli - ve fyzickem svete i na Inetu. Malokdo takhle predany poznatek o zajimavem serveru nevyuzije. To se netyka jen uzsich kontaktu pratel a znamych, ale i ucastniku e-mailovych, tematicky zamerenych konferenci. To se snazi napodobit nudlofuky, ktere predhazuji surfarum "tematicke" nudle bud podle obsahu jimi vyzadanych stranek nebo podle jejich, nejak zjistenych zajmu. Ale i tak podil odkliknutych nudli leti dolu. Jeste pred rokem to bylo pres 2%, ted uz pod 1%.

Cim to je? Staci porovnat Inet s casopisem ci televizi. Tam je reklama "jednosmerna". Ani z jednoho takoveho jednosmerneho media zadnou jinou nevydupete. A nenajdete tam ten spravny perhubismus - ten je v TV dokonce primo zakazany. Skoro by se dalo rict, ze zkusenostni "inzertni" perhubismus je jistym druhem undergroundu, ktery je z medii vykazan (trochu to pripomina bolsevicke trendy:) Co v jednosmernych mediich dale nenajdete, je moznost volby pristupu ke stale rostouci halde informaci z jakehokoli oboru cinnosti a znalosti. A to pristupu okamziteho, z jednoho mista, aniz byste zapasili s hmotou, s jejim prenasenim a prodiranim se ji (ne ze by to nemelo sve kouzlo:)

Fyzicky svet papirovych informaci je omezeny svou hmotnou trojrozmernosti, komunikacni jednosmernosti (byt vyvolava prozitky) a ma vyznam predevsim pri studiu a cteni literatury vubec. Tady Inet jako plna substituce neobstoji, i kdyz jeho vyznam - coby doplnku procesu intenzivniho vzdelavani - urcite poroste. Neinteraktivnost "klasickych" vysilajicich medii, odkazanost jejich adresatu na to, co jim prave ted v tomto case predkladaji (nemoznost dostat z nich neco podle momentalniho prani), je klasickym vzorcem pusobeni jednoho centra na davy. Podoba reklamy je tomu prizpusobena. Mozna si ani dost dobre neuvedomujeme a jeste nedocenujeme, jakou prednost a novost ma v sobe Internet bytostne implikovanou svou totalni necentralizovanosti. Inet nemuze pusobit "davove". To ma svuj nedostatek snad jen v momentech vyhlasovani poplachu pri nejake katastrofe - tady je role TV a rozhlasovych stanic Internetem nezamenitelna (ne ale ze by Internet neplnil bajecnou informativni a komunikacni funkci v prubehu pohrom a behem jejich naprav, nebo na mistech, kde se jinak toku informaci brani).

Konecne se propracovavam k zakladni myslence uvahy - nudle na Inetu maji "nizkou sledovanost", protoze nejsou soucasti centralniho pusobeni v podobe, v jake pusobi TV a rozhlasovych stanicich, kde krome reklamy v tentyz moment nic jineho nebezi. Pokusy o takova preruseni uz na Inetu byly (rikalo se jim interstitials), ale zkrachovaly, protoze surfari se vyhybali serverum, na kterych se vyskytovaly. Problem s casopisy je v jejich staticnosti a - ve srovnani s Inetem - v jejich mikroskopickem rozsahu.

Dalsi ze zasadnich rozdilu mezi vsemi medii a Internetem z hlediska inzerce je v jeji plose - TV reklama zabira celou plochu obrazovky, casopisecka/novinova i cele stranky. To u Inetu nepripada v uvahu. Casopisy ale maji z hlediska pusobnosti inzerce jednu vyhodu - ctenar si muze zapamatovat, ze videl inzerat na urcitem miste, a muze si ho v pripade "nahleho" zajmu o neco nalistovat. Na Internetu nikoli - tam se to toci a rotuje ostosest. (Nejen) nemoznost zpetneho nalistovani inzeratu resi TV inzerenti opakovanim reklamy doblba. Nevim, jak vam, ale mne se jeste nestalo, ze bych na Inetu chtel "zpetne nalistovat" nejakou nudli, natoz abych pobihal po serverech a modlil se, aby se v tech rotacich nekde opet objevila:)

Jak potvrzuji (ne az tak prekvapive) pruzkumy novych zpusobu chovani lidi pred zakoupenim auta, obrovska cast z nich si napred zjisti udaje o vyhlednutych typech na strankach vyrobcu i jinde, ev. se mrknou, co na to ti, kteri s nimi maji zkusenosti, porovnaji ceny na ruznych mistech a pak vyrazi na nakup (pokud nekoupi primo via Inet). Prodavaci aut jsou pak prekvapeni, ze zakaznik vi o vyhlednutem aute vic nez oni (zakaznik je asi prekvapen taky, ale opacne:) A ted mi nekdo reknete, k cemu je takovemu surfari s tunami informaci "za zady" nudle, nabizejici prodej nejakeho typu aut? Klikne na ni?:)

Nizka sledovanost nudli neni jen v jejich "odstrcenosti" na okraj zajmu surfare, zamereneho na obsah stranky, ale i v nesmyslnem kopirovani klasickych metod inzerce, se nimiz je Inet svou podstatou v bytostnem rozporu. Tim zasadnim rozporem je zpusob chovani, prijmu informaci a potreb orientace surfaru na Inetu versus to, jak vnima TV nebo casopis. Jde o uplne jiny zpusob vnimani a pojimani veci. I kdyz surfar coby clovek nemuze vnimat jinak nez "seriovym prenosem do hlavy:)" ani na Inetu, Inet mu nabizi jedinecnou moznost pripravy "paralelniho" vyberu.

Urcite uz jste meli otevreno vice nez jedno okno prohlizece a mozna jste v nich patrali po zcela odlisnych tematech, ktera vas prave zajimala. Obdobou takoveho "paralelniho" vyberu je personalizace kombinovanych voleb informaci na portalech. U nich me stale prekvapuje, ze jejich spravci jeste neprisli na to, ze mohou detaily vyberu nabizet v dalsich otevrenych oknech, misto abyste se po vyzadanem detailu museli vracet zpet na vychozi prehled svych personalizaci. Tady by se dalsi otevrena okna dala nejen snest, ale byla by primo vitana (surfar by si mohl "napersonalizovat", u kterych kategorii informaci by si pral jejich presun do vyhrazenych oken).

A prave "personalizovana paralelizace" vyberu by se mohla stat velmi zajimavou formou inzerce na Inetu (neplette si to hned s vyskakujicimi hruzami na erotickych strankach!). Ja treba pri prochazeni informaci o Internetu nechci na stejnych strankach dostavat reklamni nudle o Inetu. Ja nechci ani nudle. Ja bych si zvolil treba posledni informace z oblasti behavioralni ci jine psychologie/terapie. Nebo kde si lidi naposledy neco povidali o cakrach. Nebo o vyvoji neceho v nejake oblasti. Nebo treba i o tom, o cem jsou prave nejodklikovanejsi nudle. A vubec bych takovou "inzerci" nepotreboval v podobe nudli - textove odkazy by mi byly nejmilejsi. Jiste, ze za tim vsim je prohledavani Inetu. Ale to je to, co je na Inetu to zcela nejpodstatnejsi. Kdyz jedete autem neznamou krajinou, resp. cizi zemi, je pro vas dulezitejsi orientace v ni, nebo obsah billboardu pri ceste? A Internet je jizda takovou krajinou. Jenze precasto bez mapy, bez ukazatelu pri ceste a s domorodci, kteri neumeji poradit, nebo kterym nerozumite.

Surfari by velmi radi navstevovali stranky, ktere by odpovidaly jimi zadanym "personalizacnim" parametrum. Ve strankach by misto nudli mohl byt prostor, kde by se takove nabidky objevovaly. Odtud by mohly odkazovat na dalsi okno, kde by jich bylo vic i s kratkymi anotacemi a buhvijakymi dalsimi legrackami - napr. se zpetnou vazbou na dalsi prohledani ci detailizovani. Takovou "vystrizkovou", prubezne aktualizovanou sluzbu by samozrejme musely pripravovat tymy lidi, podporovane serverovymi farmami a technologiemi "jako bejk":) Prijem z takove "inzerce" by mohl plynout z vysadnich prav platicich inzerentu (delsi anotace, rychlejsi cykly aktualizaci a treba i nejaka ta grafika). Ostatni by bylo bezplatne.

To je porad udivu, proc Yahoo a jine podobne adresare po svete vitezi spolu s prohledavaci Internetu. Ale ze by si toho konecne vsimly obri inzertni nudlofuky, to ani nahodou. A nuti lidem neco, co nechteji, ale to, co by bylo navysost zadane a za co by jim inzerenti taky platili, to nevidi. Aneb rozpor mezi tim, co je podstatou pohybu lidi po Inetu, a tim, jak na nej pohlizeji inzertni agentury, ktere se do nej jako slepe a hluche snazi za kazdou cenu natlacit neco, co je prirozene "konzumaci" informaci ze zcela jinych typu medii (a jeste se se divi, ze to nejak nefunguje!).

A aby nebyl prechod od zabydlenych nudli tak ostry, mohli by si surfari postupne zvyknout na to, ze po odkliknuti nudle na ne neceka primy prechod na inzerovany server, ale ze ten se objevi mezi nekolika dalsimi odkazy, ktere se po odkliknuti objevi. Jakymi, to by zalezelo na momentalni personalizaci surfare (tady se nabizeji i zajimave kombinace plateb za inzerci). Moznosti a variant nepreberne. Podstatne je, aby internetova inzerce byla majakem nikoli "vlozek a zvejkacek", ale pro to, proc lidi na Inet chodi. Myslim, ze bych mezi Indiany nasel nejmene jednoho, ktery by spolu se mnou pronesl rec o hlouposti prislusniku kmene stramakatych nudlaku, jejichz otcove i matky poziraji bity nadivane hady v packetove omacce:) Howgh!

Jenze bez tech nudli se nejaky cas holt jeste neobejdeme...
Zdroj: BAJT

12. rijna 1998

Dnesni titulky News on 'Net:
Na obzoru zajimavy pravni spor o hudebnich nahravkach na Inetu
S webovskymi servery si budeme povidat - aneb VoxML
AT&T nabidne bezplatny software pro telefonicky chat via Inet
Americky senat schvalil trilete obdobi Internetu bez dani
Prachaci olizuji Internet
DoubleClick konci s nabidkou plateb pouze za odkliknute nudle
Cim vic se inzeruji stranky, tim vyssi jejich navstevnost
Prehled poctu implementaci WWW serveru na svete k 1. rijnu 1998

Na obzoru zajimavy pravni spor o hudebnich nahravkach na Inetu

RIAA (Recording Industry Association of America), ktera bdi nad pobiranim poplatku za prodej hudebnich nahravek, podava zalobu na firmu Diamond Multimedia se zamerem zastavit sireni jejiho prehravace Rio PMP300, ktery pouziva technologii MP3 s vysokou mirou komprimace dat. Tak po stazeni souboru z Inetu muzete na svem pocitaci prehravat hudebni zaznamy ve velmi vysoke kvalite.

V USA byly digitalni nahravky teprve nedavno zahrnuty do oblasti ochrany pred jejich kopirovanim (tyka se to napr. systemu DAT, pro ktery firmy vyvinuly "antikopirovaci" ochranu). Diamond Multimedia se brani vytkam RIAA tim, ze jeji Rio PMP300 neni zaznamovym zarizenim ve smyslu, v jakem ho popisuje prislusny zakon, ale pouhym prehravacem. Cely problem se zjednodusi, kdyz se podivame na to, kde zaznam probiha - samozrejme probiha pri stahovani souboru z Inetu na disk uzivatele. S timto procesem nema Rio PMP300 nic spolecneho. A ani samotne provadeni zaznamu na disky pocitacu neni v zakone pojimano jako zaznamenavani (recording) nahravek.

Pravnici budou zase mit otevrene kolbiste pro sve retoricke ekvilibristiky a zakonodarci to nakonec budou muset nejak vyresit. I kdyz samotny vypad RIAA proti prehravaci formatu MP3 je nesmyslny, na druhou stranu se neni prilis co divit jejim zastupcum, kteri se staraji o to, aby autori hudebnich del, resp. vlastnici copyrightu dostavali sve autorske poplatky.
Zdroj: NEWS.COM
S webovskymi servery si budeme povidat - aneb VoxML

VoxML (Voice Markup Language) je jednou z nekonecneho mnozstvi potencialnich variant XML. Tedy standardu, diky cemuz bude moci VoxML vyuzivat kazdy, jehoz software v jeho zarizeni zvladne interpretaci XML (dost bolo plug-ins!). VoxML pochazi z dilen Motoroly. Je urcen pro hlasovou komunikaci s webovskymi servery. Ve skutecnosti samozrejme budete mluvit "se svym" webovskym prohlizecem (spis "poslouchacem"), ktery bude vase povely provadet a huhlat na vas texty, dodane servery.

Servery budou muset mit nalezity "frontend", ktery s takovym prohlizecem bude schopen komunikovat. Zakladem VoxML je rozeznavani reci a jeji prevod na text (a opacne). Motorola poskytne VoxML zdarma. Zisk pro sebe ocekava z prodeje svych vlastnich prenosnych telefonu, ktere novinku budou mit. A jake bude mit VoxML vyuziti? Napr. pro cteni i odesilani e-mailove korespondence. Nebo pro zjisteni aktualnich kursu akcii. Nebo pro cokoli, co vas zrovna napadne pro hlasove smatrani a komunikaci z Webu a via Web/Inet... Dobra vec:)
Zdroj: The Industry Standard
AT&T nabidne bezplatny software pro telefonicky chat via Inet

Pristi mesic se AT&T chysta dat vyvojarum k dispozici software, ktery si budou moci bezplatne uzpusobit pro sve servery a potreby. Software ma dve casti - AT&T Chat'N Talk a AT&T Click2Dial. Prvni umozni uzivatelum Inetu pripojovat se ke konferencim bez sve vlastni identity. Druha jim nabidne zalozit a spravovat konference pro urcite uzivatele s plnou identitou (s maximalnim poctem sedmi ucastniku v jedne konferenci). Kterikoli dva ucastnici te prvni casti se mohou dohodnout na primem telefonickem spojeni za dohodnutych platebnich podminek a hned prejit na primou konverzaci, pokud maji druhou telefonni linku.

Od AT&T nejde o nejaky bohuliby cin. Software bude fungovat jen po siti AT&T s jeji vlastni implementaci technologii IP. Ceny za spojeni jsou od 10 do 15 centu za minutu - a to jde jen o zavadeci ceny. Tak se tenhle telefonni gigant de facto propracovava na pozice draheho, ba primo luxusniho telefonovani via Inet. Prede dvema roky byl on sam mezi ostatnimi telefonnimi spolecnostmi, ktere se na americke vlade domahaly zakazu internetoveho telefonovani. Ted zvolil jinou cestu. Neni celkem pochyb, ze jeho technologie bude fungovat dobre. Ale je to ta prava cesta? Myslim, ze ji volna konkurence na Inetu a jeho technologicky vyvoj za nejaky cas podstatne oslabi.
Zdroj: The Industry Standard a BAJT
Americky senat schvalil trilete obdobi Internetu bez dani

Pomerem hlasu 96:2 zvitezila verze o triletem moratoriu na dane z prijmu a plateb za pristup k Inetu i prodej zprostredkovany inetovskymi servery. Zbyva uz jen, aby novy zakon podepsal president Bill Clinton. Ten vyjadril svou radost z jeho schvaleni a ze se tesi na jeho podepsani. Ja bych se taky tesil, kdybych byl tam, kde je na neco takoveho opravdu proc se tesit:)
Zdroj: CNN
Prachaci olizuji Internet

Garage.com je pro milionare a chude - ti prvni hledaji napady, do kterych by investovali, ti druzi hledaji investory, aby se se svym napadem vubec pohnuli z mista. Investovat mohou individualni investori (tzv. "angels"), skupiny rizikoveho kapitalu (venture capitalists) a korporace. Sefovi garaze se podarilo sehnat dohromady investory, kteri zainvestovali do napadu zalozeni tehle garaze. Ti uz nemuseji platit rocni clenstvi v garazi (od $2,000 do $10,000). V pripade uspesne dohody mezi chudym a bohatym si garaz slizne svych tri az pet procent podilu na projektu, plus 5% z celkove investice. Garaz prijima investory z celeho sveta. Chude jen z USA (ale pocita s rozsirenim na dalsi staty). Projekty se maji tykat pouze oblasti informacnich technologii a mediciny.

System kontaktu, tajeni obsahu i investoru a vystavovani materialu na Webu je komplikovany - jeho popis najdete na strankach garaze. Pro chude je prijemne, ze existuje misto, na kterem se soustredi vetsi pocet investoru a ze je nemuseji obihat jednotlive. Pro bohate je prijemne, ze jim garaz vsechno predzvyka a rozcleni, pricemz zajisti, aby se do "ringu" dostaly jen takove projekty, ktere podle jejiho posouzeni opravdu za neco stoji (pry jeden ze sta). Takze si bud pockejte, az tam budou brat chude i od nas, nebo do tehle garaze nejak zajedte pres sveho americkeho kamarada/kamaradku:)
Zdroj: The Industry Standard a BAJT
DoubleClick konci s nabidkou plateb pouze za odkliknute nudle

DoubleClick je povazovan za pionyra inzerce na Inetu. V jeho nabidce byla i nudlova distribuce, zalozena na platbe pouze odkliknutych nudli, nebo v podobe podilu na prodanem zbozi coby dusledku odkliknuti. To uz tam neni. DoubleClick to vzdal. Prijmy byly tak male, ze nebylo proc se tim dale zabyvat. Bud je situace na trhu s inzerci tak neliba, nebo DoubleClick nestiha, co by mel, ve smyslu anticipace a vyvolavani zajmu inzerentu nabidkami, ktere by vychazely z rychleho a napaditeho vyvoje technologii a nudlovych strategii.

Jsou totiz podobni distributori nudli, kteri prohlasuji, ze nabidku plateb za odkliknute nudle provozuji s udajnym uspechem. A ze pry je to proto, ze inzerentum umeji nabidnout to, co DoubleClick neumi. Ma to byt neco jako velka diferenciace a adresnost podle spousty specifikaci. DoubleClick nejen ze zrusil, co zrusil, ale dokonce sel hluboko dolu s cenami za proste vystavovani nudli z prumernych $20 za 1,000 zjeveni nudle az na $2 v pripadech inzerce "na Inetu tezko uplatnitelneho zbozi". Potvrzuje se, ze internetovou nudlologii ceka jeste dlouhy vyvoj pri hledani jeji uspesne, rozvetvene koncepce, ktera se bez vyvoje technologii a jejich vhodneho aplikovani neobejde. To ovsem neznamena, ze by inzerce na Inetu nebyla k nicemu, jak se doctete v nasledujici zprave.
Zdroj: ZDNet a BAJT
Cim vic se inzeruji stranky, tim vyssi jejich navstevnost

Firma NetRatings provedla pruzkum, ktery potvrdil primou zavislost navstevnosti serveru na mire jejich inzerovani. Nejde jen o samotny pocet vyzadanych stranek, ale o zvyseni poctu tzv. "jedinecnych navstevniku", tj. takovych, kteri se ve statistice pocitaji pouze jednou, i kdyz jsou v "navstevnickem" logu serveru zaznamenani vickrat. Vzrust takovych navstevniku zaznamenal server Goto.com v cervenci ve o 25% pri vzrustu poctu zjeveni jeho nudli ze 156 na 238 milionu. Podobne tomu bylo i u jinych. Naopak servery, ktere snizily svou inzerci, mely i adekvatne nizsi prirustek navstevniku (napr. server Cyberthrills, ktery v cervenci moc neinzeroval, zaznamenal jejich pokles oproti predchozimu mesici z 2,3 na 1,4 milionu, a to uz je co rict). Z toho vyplyva jasna vec - nejvetsi vyznam ma webovska inzerce (umistena na jinych serverech) pro samotne inzerujici webovske servery. Rozhodne vetsi, nez by na Webu mely TV evergreeny typu Tix a vlozky...:)
Zdroj: InternetNews.com a BAJT
Prehled poctu implementaci WWW serveru na svete k 1. rijnu 1998

Firma Netcraft na vyse uvedene adrese jednou mesicne poskytuje prehled o aktivnich WWW serverech na Internetu. K 1. rijnu 1998 prosmatrala 3,358,969 pocitacu s instalovanymi WWW servery. Uz je to jak na kolovratku - Apache, Apache, Apache... MS IIS se po dlouhe dobe zase trosku otrepal, Netscape se nemuze zmatorit a jeho prirustky jsou stale nizsi.
Server           8/98      %        9/98      %     zmena
---------------------------------------------------------
Apache        1636674    51.85   1756917    52.31    0.46
MS IIS         696074    22.05    760395    22.64    0.59
NS Enterprise  149398     4.73    153755     4.58   -0.15
Rapidsite       70716     2.24     73962     2.20   -0.04
NCSA            65666     2.08     63719     1.90   -0.18
---------------------------------------------------------

Firma            8/98      %        9/98      %     zmena
---------------------------------------------------------
Apache        1636674    51.85   1756917    52.31    0.46
Microsoft      704543    22.32    768368    22.88    0.56
Netscape       247109     7.83    250088     7.45   -0.38
O'Reilly        66633     2.11     68974     2.05   -0.06
NCSA            65666     2.08     63719     1.90   -0.18
---------------------------------------------------------
Zdroj: Netcraft
Vyhledat predchozi odkazy na Statistiky Netcraftu na WWW serveru Bajtu

Doslovne nebo castecne upravene prebirani Dennich zprav z Internetu redakce Bajtu
neni dovoleno bez jejiho pisemneho svoleni
Stranky pripravuje Ladislav Zajicek