Firma RealNetworks se dnes chysta uvest na
svem serveru betaverze produktu, ktere budou obsahovat technologii G2 i
specifikaci SMIL. G2 je vysledkem dohody nekolika velkych firem - jde
hlavne o lepsi prenos multimedialnich dat a zarazeni podpory formatu
MPEG, AVI, JPEG, WAV a RealAudio/Video. Krome toho bude uzivatele jiste
zajimat, ze soucasti novinky je tzv. SmartStream, ktery automaticky
prizpusobi tok dat nejnizsi aktualni sirce prenosoveho pasma od zdroje
k mistu urceni. Dosud mely vsechny prenosy tvrde stanovenou rychlost
prenosu, takze u predem danych vyssich rychlosti byla linka s nizsi
momentalni pruchodnosti ponekud mimo misu. RealNetworks se zaroven
chysta uverejnit soupis cca 50 serveru, ktere budou G2 podporovat.
Konecne verze s technologii G2 by mely byt hotove do konce t. r. V
rannim americkem case jsem se na server RealNetworks podival - nove
nabizeny klient RealPlayer uz tam je i s G2 (a je free). Zdroj: NEWS.COM a BAJT
Nekdy pred mesicem internetove zcela neznama firma Zapata nabidla
Excitu 1,68 miliardy USD za jeho odkoupeni. Excite to striktne odmitl.
A vsichni internetaci se zacali divit, co se to deje, co se skryva za
tou Zapatou (stejnojmenny revolucionar byl samozrejme rodu muzskeho:)
Jde o rodinny podnik, ktery kupuje firmy i podily v nich, at jde o
produkci jakehokoli druhu - od rybiho tuku az po foukaci osousece rukou
na WC:) Ted u Zapaty prisel cas na Internet. Zapata vydala velke
inzeraty ve velkych denicich, ze skoupi internetove firmy. Nabidlo se
jich hodne. Zapata jich koupila pres dvacet, mezi nimi prohledavac,
webovsky chat, internetovy obchod, zpravodajske servery a tak ruzne ode
vseho neco. Ted se to klizi dohromady - cilem je portal.
Experti nedavaji Zapate prilis velkou, ba skoro zadnou sanci na uspech.
Mluvci Zapaty rekl, ze nechape, proc je kolem vseho tolik povyku. Podle
nej je Internet byznys jako kterykoli jiny. Kez by mel nebo kez by
nemel pravdu?:) Je hezke, kdyz se nekdo, kdo o Internetu vi patrne dost
malo, vrhne do jeho siti s takovou vehemenci. Ale treba se v nich
nezamota a po case vsechny internetaky prekvapi. Zapata dela na vsech
detailech - uz si treba koupila domenu instantwinner.com, kde surfari
budou moci "instantne" vyhravat ceny. Z ryze byznysoveho hlediska to
ale neni az tak nejhorsi napad... Zdroj: New York Post a BAJT
Predpoklada se, ze za tri roky bude na Internetu v USA uz tolik modemu
kabelovych a xDSL, ze to primeje spravce serveru k pouziti technologii,
ktere vyssi rychlost prenosu potrebuji. Podle vestcu zacne z Inetu
mizet usporny design, jaky ma napr. Yahoo. Velke zmeny doznaji podoby
inzerce. Objevi se softwarovi agenti, sbirajici "tlusta data" z mnoha
serveru pro personalizovane stranky i pri spouste jinych ukonu,
predevsim v elektronickem obchodovani. Vsechny blizici se promeny
obsahu serveru a nasazovani novych technologii na sobe nejvic pociti
portaly. Pokud na ne nebudou vcas pripraveny, dostanou se do problemu
s financnimi prijmy, jejichz rejstrik bude potencialne obsazen v
implementaci novych technologii. To portaly dobre vedi a uz na tom
dopredu pracuji. Lidi kolem Yahoo oznamili, ze vedi o tom, ze v roce
2001 bude jejich usporne provedene Yahoo muset vypadat jinak nez dnes.
Pred touto nastupujici vlnou me prepada neprilis dobra vize. To vsechno
bude vyzadovat velke investice i velke prubezne provozni naklady. Kdo
na to nebude mit, bude ponekud mimo hru. Tento trend se projevuje uz
dnes a za tech nekolik let bude citit jeste vic. Velky kapital bude
schopen nabidnout uzivatelum Inetu takovy komfort ve vyberu
informacnich a jinych sluzeb, ze velka cast surfaru nebude mit duvod
behat po serverech tak, jak po nich beha dnes. Kdyz si predstavite, ze
si bezni uzivatele budou moci zalozit podobu sve "home base", tedy
"domaci zakladny", ve ktere budou mit vsechny informace a sluzby, ktere
budou bezne potrebovat, skoro nic je uz neprimeje k tomu, aby behali
nekam mimo sve "domaci menu". A skoro vsechno, co v tom menu uzivatele
budou moci mit, bude pochazet od silneho kapitalu. Hlasana
demokraticnost Internetu tak ponekud vezme za sve a vse se ocitne se v
kolejich, po kterych jede kapital ve fyzickem svete. Kez bych se mylil... Zdroj: ZDNet a BAJT
V zahranicnich TV probehly po uvedeni W98 na trh soty zobrazujici
krachy pocitacu pri instalacich W98. Nekteri producenti PC museli dat
na sve servery stranky, ktere popisuji, kterak se takovym krachum
vyhnout a kdy je lepe neinstalovat W98 vubec. Uvedeny zdroj popisuje
jednu hezkou "user-very-unfriendly" utilitu ve W98. Jmenuje se VCM
(Version Conflict Manager). VCM pri instalaci W98 i jinych programu
projede DLL a pokud se jejich verze lisi od verze, na ktere W98
tvrdosijne trvaji, ta jina verze se neaktivuje. Nejde jen o starsi
verze DLL, ale i o novejsi. Producenti softwaru si zacinaji stezovat na
to, ze se jim ozyvaji klienti, kterym ve W98 nefunguje zakoupeny SW/HW.
On fungovat muze. Jenze pro dosazeni kyzeneho stavu musi uzivatel
probehnout sledem menu Start, Programs, Accessories, System Tools,
System Information, Tools, Version Conflict Manager. V cili pak je na
nem, aby rozhodl, ktere DLL a ev. dalsi soubory chce aktivovat.
Bezny uzivatel se o VCM tezko vubec dozvi, a kdyz uz se k nemu
propracuje, pred tvari nabidky DLL si bude pripadat jako husa zirajici
do flasky. Chudaka uzivatele tezko napadne, ze treba po instalaci
softwaru pro scanner mu W98 neschvali novou knihovnu Twain.dll 1.6.0.3
a budou trvat na tom, ze spravna verze je jen Twain.dll 1.6.0.1. Inu,
manualy producentu softwaru maji o psani jedne dalsi kapitoly
postarano. A pritom by to slo programove resit tak jednoduse, az se
clovek musi divit, ze takove reseni W98 nemaji. Zdroj: CNN
Slibovana skvela budoucnost Javy, jak ji Sun v jasavych barvach
maloval, se nekona. Jesse Berst z Anchordesku vidi nekolik hlavnich
pricin - Sun vyviji Javu prilis pomalu. Sun prodava licenci na Javu
za $300,000 az $1,000,000, coz je pro mensi firmy neprijatelne. Sun je
zalozen na produkci drahych pocitacu a nema infrastrukturu pro tvorbu
produktu s nizkou cenou a vysokym odbytem. Sun sam nedodrzuje jim
pozadovanou kompatibilitu (koupil firmu NetDynamics, ktera pod jeho
kridly produkuje nekompatibilni javovy software, pricemz podava zaloby
na MS za totez).
A co by mel Sun delat? Prestat spilat MS a hledet si toho, aby klienti
meli jasny duvod kupovat javove aplikace, ba je dokonce uprednostnovat
pred softwarem MS. Programatori by meli mit velky vyber dobrych
nastroju pro rychly vyvoj aplikaci. Java stale nebezi na vsech
platformach podle vyhlaseneho hesla "write once, run anywhere". Java
neni otevreny system a Sun si ji upravuje podle svych potreb (tomu by
mela odpomoci minuly tyden zalozena nezavisla firma, ktera bude zmeny
v Jave doporucovat). A nakonec to nejdulezitejsi - firmy budou kupovat
javovy software jen tehdy, pokud jeho instalace bude stejne snadna jako
treba u Applu a bude-li jeho nabidka dost siroka. Hlavni prednosti Javy
je moznost tvorby distribuovanych systemu diky jejimu zalozeni na
protokolu TCP/IP, se kterym samotne Windows (ani DCOM) nikdy pracovat
nebudou. Zdroj: AnchorDesk
Prohledavac AltaVista ohlasil, ze pro uzivatele Internetu pripravuje
utilitu Discovery, ktera je ve stavu betatestu. Bude to programek,
ktery integruje desktop PC s webovskymi funkcemi - uzivatel bude moci
prohledavat Inet i sve disky. Discovery bude umet najit pres sto typu
souboru. Utilita se pri upgradech bude automaticky posilat na PC
uzivatelu s moznosti jeji prime instalace. Jeji distribuci zajisti
servery firmy Marimba s jeji pusici technologii Castanet. Zdroj nikde
neuvadi, kdy bude utilita dostupna, ani zda bude bezplatna. Zdroj: NEWS.COM
Denik NYT dlouho zkousel trpelivost svou
i zahranicnich ctenaru. Nakonec vyhrali ctenari. Servery NYT byly
z USA dostupne bezplatne. Odtud se za dva a pul roku prihlasily ctyri
miliony ctenaru, ale ze zahranici jen 10,000 - ti totiz museli za
pristup platit $35 mesicne. V utery to padlo. NYT doufa, ze se mu
podari ziskat vic financi z inzerce, kdyz na sve stranky "pripusti" i
neamericke ctenare. Dalsi dukaz toho, ze predplatne za pristup ke
zpravodajskym serverum je spise zabou na prameni nez pramenem samotnym. Zdroj: Nando.Net
Neco pro nudlology - DoubleClick, ktery zasobuje nudlemi velke servery
(napr. AltaVistu ci U. S. News & World Report), zacne ujidat nudle
serverum, ktere se zameruji na regionalni a lokalni informace. Ty byly
hlavnimi odberateli nudli lokalnich firem a podniku. DoubleClick umi
uhadnout, z jakeho regionu ci lokality kdo vola treba AltaVistu. A
podle toho mu prisune prislusnou nudli. Predpoklada se, ze objem
veskere lokalni inzerce se v USA pohybuje mezi 60 az 70 miliardami USD
rocne. Z nej by v roce 2002 melo na Inet pripadnout asi 1,5 miliardy
USD. Jak DoubleClick urci, odkud kdo vola, nevim, ale pry je to snadne.
Pokud je to tak snadne, pak jsou adresy IP v USA patrne rozdeleny podle
nejakeho schematu, ktery vede k cili. Jinak by bylo nutne udrzovat a
stale aktualizovat obri databazi, ze ktere by se informace louhovaly.
Mimochodem, DoubleClick - coby onlinovy rozhazovac nudli - si vede na
burze vice nez dobre. Cena jeho akcii se vysplhala az na $55, cimz se
nemuze pochlubit ani Netscape. Zdroj: TechWeb
Doslovne nebo castecne upravene prebirani Dennich zprav z Internetu
redakce Bajtu neni dovoleno bez jejiho pisemneho svoleni
Stranky pripravuje Ladislav Zajicek