Denni zpravy
z Internetu


Nova nabidka:
Denni zpravy z Internetu muzete dostavat e-mailem na svou adresu!
Tato stranka
se umistila
v hodnoceni
Seznam - TOP
nejlepsich WWW stranek
ceskeho Internetu

16.-17. cervna 1998

Dnesni titulky News on 'Net:
Spammerum zacina byt v USA tu uzko, onde ale i dost volno...
W3C doporucuje SMIL
Konkurenti MS i NS vyjeli ve stejny den s portalovymi betaverzemi
Hlasova posta pro Navigatory/Communicatory
Co zajima americke teenagery na Webu
Kolem nudli spousta skepse
Telefonovani via Inet citelne zasahne klasicke telefonni spolecnosti

Spammerum zacina byt v USA tu uzko, onde ale i dost volno...

Kolem otravovani uzivatelu Internetu reklamnimi junk maily se uz namluvily tuny reci. Na zakonodarne urovni se hledaji zpusoby, jak by se vlk (spammer) mohl nazrat, aniz by koza (adresati junku) prilis mecela. Tedy aby se marketingove informace mohly nepostizitelne rozesilat za splneni urcitych, zakonem danych podminek. Spammeri v soucasne dobe pouzivaji triky, jako je zmena adresy odesilatele, aby byli "nepolapitelni". Adresati junku se vetsinou tvrde namichnou, kdyz ve svem mail boxu nachazeji nevyzadane reklamy (nektere z nich zasilane se stejnym textem minimalne jednou denne po dobu mnoha mesicu). Mnozi reaguji odesilanim e-mailu zpet - jejich odpovedi vsak jdou na adresy, ktere s junky nemaji nic spolecneho. ISP, kteremu se takove odpovedi hromadi na mail serveru, se namichne taky, a ma-li na to lidi a pravniky, vinika objevi a poda na nej zalobu. Pod privalem takovych zalob ukoncil svou cinnost i vehlasny kral spammeru Sanford Wallace se svou nenavidenou junkovou firmou Cyber Promotions.

S. Wallace ma ovsem zastupy junkovych nasledniku. Tri z nich se ted ocitli pred federalnim soudcem, ktery jim rozdelil pokuty ve vysich $275,000, $55,000 a $7,500. Zalobcem byla bezplatna e-mailova sluzba Hotmail, jejiz adresy spammeri "instalovali" do hlavicek svych junku coby adresy jejich odesilatele. Soudce uznal opravnenost zaloby predevsim ve veci poskozovani jmena firmy Hotmail. Pokusy o regulaci junk mailu se uz objevily v nekolika statech USA, kde zakonodarci schvalili pravidla hry a postihu pri jejich poruseni. Poslednim byl stat Washington, ktery za poruseni pravidel (predevsim pri pouziti triku se zmenou adresy odesilatele) bez diskuse nasazuje tvrde financni postihy vinika. Postih muze zasahnout kohokoli, kdo junky rozesila i z jineho statu komukoli do statu Washington, ktery si pak vinika "vystiha" prostrednictvim federalnich uradu. Podobny zakon plati i v Kalifornii.

Pred mesicem prosla americkym Senatem prvni podoba antispammerskeho zakona, ktery navrhuje pokutu do vyse $15,000 za manipulaci s e-mailovou hlavickou. Firma, ktera bude takovou zmenou v e-mailove hlavicce poskozena, vsak muze u soudu zadat odskodneni v mnohem vetsi vysi, jak dokazuje vyse zmineny soudni verdikt. Pokuta $15,000 je pro intenzivni spammery smesna, protoze za rozesilani junku dostavaji od jejich objednatelu mnohem vic.

Podstatnym problemem, ktery zakonodarci zatim nijak vyznamne neresi, je nevyzadanost junku. Navrh sice obsahuje klauzuli o tom, ze junk mail musi obsahovat i postup, jak se ze seznamu spammera odhlasit, jenze... co si budeme povidat... Seznamu s obmenami adres lze vyrobit nekonecne mnozstvi. Kdo se odhlasi z jednoho, hned dostane junk z jineho. Spammeri si z toho utahuji a do svych junku uz vkladaji informaci tom, ze jejich spam je v plnem souladu se znenim navrhu Senatu... Ve veci zamezeni privalu junku tento navrh v podstate nic neresi.
Zdroj: NEWS.COM a BAJT
W3C doporucuje SMIL

Webovska standardizacni organizace World Wide Web Consortium vydala specifikaci popisneho jazyka Synchronized Multimedia Integration Language, neboli SMIL. Jeho tagy lze zahrnout do popisu webovske stranky (v prohlizeci samozrejme musi byt implementovana jejich interpretace). SMIL ma umoznit rizenou manipulaci s multimedialnimi soubory, obrazky a texty a s jejich celkovym rozvrzenim na strance ve stylu XML. Uzivatel si bude moci zvolit, zda chce vsechno hned prehravat nebo si neco stahnout a prehrat si to pozdeji apod. I kdyz treba MS stal u pocatku prvni specifikace SMILu, ted se k nemu stavi odtazite, takze se jeho interpretace v MSIE asi hned tak neobjevi. Pry se uvidi, az co se objevi v dalsi verzi SMILu. Netscape se zatim nevyjadril. A tak je kolem praktickeho vyuziti SMILu zatim nejasno. Toho, co nabizi SMIL v jednoduche podobe, lze sloziteji dosahnout i jinymi prostredky, resp. jejich kombinaci (JavaScript, Java, DHTML, CSS).
Zdroj: Wired
Konkurenti MS i NS vyjeli ve stejny den s portalovymi betaverzemi

MS i NS honi velkou portalovou vodu, kterou pred mnoha mesici vypustily predevsim prohledavace Internetu. Byti portalem (vstupni branou) Inetu se stava neodbytnym snem. Takovy portal ma nabizet co nejkompletnejsi informacni servis a ruzne sluzby, jako je bezplatny e-mail, prohledavani Internetu, chat etc. Portal ma proste nabizet pokud mozno vsechno, co se vubec z toho podstatneho, co Inet "umi", nabidnout da. Samozrejme to vsechno nemuze realizovat jedna skupina lidi, takze se uzaviraji smlouvy mezi portaly a jinymi firmami, pusobicimi na Inetu. Za neco portaly plati jinym, za neco naopak jini jim.

Nova portalova beta MS Internet Start vypada slusne a nabizi hromady informaci vseho druhu, ktere si muzete i "napersonalizovat", abyste pri navsteve portalu dostali vzdy to sve vybrane. Surfar je nabidkou personalizace pronasledovan na kazdem kroku, takze to zrejme bude tim, o co MS hlavne jde. Za zaznamenani stoji, ze mezi prohledavaci Inetu, ktere za sve umisteni na portalu MS zrejme plati, je i Yahoo, ktere nedavno odeslo od Netcenteru Netscapu.

Betaverze Netcenteru se prilis nelisi od jeho dosavadni podoby, je ale uhlazenejsi a prehlednejsi, nez je vertikalne roztazena nabidka konkurenta MS. Vyraznou novinkou je prohledavac Internetu, ktery pro Netscape smluvne pripravil Excite. Rychle porovnani mezi vysledky, jake vyhazuje Excite a Netscape, neprineslo zadne prekvapeni - v podstate je to totez, jen ze pismenka jsou u Netscapu vetsi a vysledek je tak mene prehledny. Mimochodem, hezke jsou u Excitu/Netscapu dve veci - jednak slova, ktera vam prohledavace nabidnou pro prirazeni k jiz zadanym, se mi objevila cesky ("sama od sebe", i kdyz bez diakritiky), druhak se mi moc libi moznost nechat si vypsat razeni vyhledanych odkazu podle hlavni stranky serveru - perfektne prehledna zalezitost. Jak je u portalu zvykem, i novy Netcenter nabizi personalizaci vyberu informaci.

Oba portaly pochopitelne nabizeji informace o svych produktech, ale nijak zvlast vlezle. Kdo si z nich co - nebo mezi nimi - vybere, je samozrejme jen na nem. Mam-li vyjadrit prvni dojem, Netcenter nabizi sirsi vstupni rejstrik diky yahooovsky roztridenym odkazum na jednotlive kategorie informaci a sluzeb. MS Internet Start zaclenuje do mene prehlednych vstupnich odkazu i drobnosti, ktere nekoho mohou zaujmout. Nabidka sluzeb je u nej zarazena do dlouheho sloupce hned nahore, takze k informacnim odkazum se musite proscrollovat. Velky dil sloupce zabiraji i odkazy na videoklipy, ktere vyuzije malokdo. Teprve kdyz se dostanete na dalsi stranky, muzete konecne zacit vybirat z aktualnich informaci, kvuli kterym se na portaly chodi. Netcenter se zda mit o neco sirsi nabidku aktualnich zpravodajstvi. Napr. kompletne mirroruje stranky NEWS.COM. Vyjimkou u MS pochopitelne je zpravodajstvi MSNBC. Takze volte, co chcete, ev. nevolte vubec nic z toho:)
Zdroj: BAJT
Hlasova posta pro Navigatory/Communicatory

Bohuzel to neni zadarmo, ale mohlo by vas to zajimat. Firma Bonzi nabizi modul Voice E-mail 3.0, ktery po instalaci k Navigatoru od verze 2.x az po ty novejsi umozni nahravat i reprodukovat hlasove vzkazy zasilane e-mailem. Posilat takove vzkazy samozrejme lze i prostym pripojenim zaznamu ke zprave a jeho beznou reprodukci na strane adresata. Voice E-mail ale nabizi jisty komfort nekterymi svymi fintickami, jako je pripojeni obrazku, komprimace zaznamu pred jeho odeslanim etc. Program do dneska stoji $29,95, pak $54,95. Mimochodem, posilat zvukove soubory lze jednoduse i via ICQ, ovsem bez komprimace.
Zdroj: BAJT
Co zajima americke teenagery na Webu

Straseni o tom, ze mladez bude hltat porno na Webu, se ukazuje byt mimo misu. Teenageri mezi 12 a 19 lety nejvic navstevuji servery AOL, Yahoo, Geocities, Netscape, Angelfire (to posledni je obdoba Geocities, cili jde o moznost bezplatneho umisteni svych webovskych stranek). Mezi divkami byly krome uvedenych serveru nejoblibenejsi Eonline (divci webzine), Pathfinder a Titanicmovie. U kluku ESPN, Playboy a Sony Online (no aspon ze ten Playboy...jinak uz by to bylo na povazenou:) Podle pruzkumniku divky pry Internet vede k vyuce mnohemu a ke spolecenskym kontaktum (jinymi slovy - drive visely na telefonu, ted na Inetu:) Kluky pry Inet zasahl natolik, ze je obira o spanek, ale i o sledovani TV (coz je plus). 22% teenageru pouziva jen e-mail, skoro dve tretiny vyuzivaji onlinove sluzby. Takze, mili rodice, je to v podstate v klidu...
Zdroj: Anchordesk
Kolem nudli spousta skepse

Odezva na inzertni nudle na Webu klesa. Za dva roky spadl podil odkliknutych nudli z 2% na 1%. Mnozi inzerenti jsou z toho celi nesvi, skepse roste a Web se povazuje za upadajici medium, nevhodne pro inzerci cehokoli. Objevuji se ruzne pokusy, jak upoutat surfare, aby byli inzerenti uspokojeni (celostrankove interstitials, ktere ale surfare spis zahaneji na utek), az po nabidky uctovani pouze za odkliknuti nudle. Napr. DoubleClick, ktery zasobuje smluvni servery placenymi nudlemi primo via Inet, nabizi i alternativu $1 za kazde odklinuti, pricemz se neplati nic za zjeveni nudle. Prumerna platba za 1,000 zjeveni se je pod $40 a lehce klesa.

Vsichni se ptaji, proc se na nudle klika tak malo. Jeden hezky argument rika, ze se obsah stranek zlepsil natolik, ze se nudle stavaji jejich nejmene zajimavou casti:) Na druhou stranu probehly Webem nudle, ktere se tesi velkemu uspechu a pocet jejich odklinuti jde az nekam ke 30%. Urcitym paradoxem je, ze velky kolac, ktery z inzertniho trhu ujida par desitek nejnavstevovanejsich serveru, je pro ne samotne tak velky, ze maji neustale obsazeno (prijimat dalsi nudle mohou jen na zaklade zvysujici se navstevnosti, aby kazda nudle prosla pozadovanym poctem zjeveni se za urcitou dobu). A tak zustavaji "ve vzduchu" inzertni nabidky, ktere tezko hledaji ten spravny teren pro umisteni nudli, protoze na Webu je proste neprehledny zmatek. Toho se chytly nudlove aukce, ktere nabizeji neumistene nudle. Spravci serveru na ne reaguji svymi nabidkami. Pak je na inzerentovi, aby si vybral, co pro nej bude z ruznych hledisek nejprijatelnejsi.

Pokud jde o placeni jen za odkliknuti nudle, jeho urcitou paralelou jsou nocni vysilani mene popularnich TV stanic, ktere hlavne v nocnich hodinach inzeruji prodej vselijakych cetek. Platba za takovou inzerci (muze mit i podobu pulhodinoveho "poradu") nejde za cas, ale za pocet zavolani na telefonni cislo spojene s prodejem. Jesse Berst povazuje tuto formu inzerce pro Web za neprijatelnou. Kdo na ni pristoupi, perspektivne nici sam sebe.

Nudle ale z Webu urcite nezmizi. Jde jen o to, aby inzerenti a jejich agentury nasli jejich nejlepsi moznou formu a co nejadresnejsi umisteni. Posledni dobou se velmi rozmaha inzertni sponzoring, coz je vyhrazeni si nekolika stranek, na kterych nesmi inzerovat nikdo jiny nez ten, kdo plati za vyhrazeny prostor. Takovy sponzoring se hodi pro servery, ktere maji o inzerci nouzi a ktere jsou urceny hodne vyhranene zajmove skupine lidi. Dalsi moznou cestou je interaktivni "rozvinuti" nudle primo na strance, na ktere je. Tak se bez velkeho zdrzovani muze treba neco prodat, nebo se nalezite rozsiri podstatna informace, ktera povede k rozhodnuti surfare jit za inzerovanou zalezitosti. To je ovsem hudba budoucnosti, predevsim sirokeho uplatneni ruznych novych technologii.
Zdroj: Anchordesk a BAJT
Telefonovani via Inet citelne zasahne klasicke telefonni spolecnosti

V prvni vlne nastupu telefonovani via Inet zadaly americke telefonni spolecnosti zakaz tohoto noveho fenomenu. Americke instituce odmitly o necem takovem jen uvazovat. Spolecnostem nezbyva, nez vzit technickou promenu na vedomi a prizpusobit se ji. Konzultacni firma Analysis, zabyvajici se telekomunikacemi, odhaduje, ze v roce 2003 se snizi prijmy telefonnich spolecnosti o 36%. Podil hovoru via Inet prevazi nad klasickou telefonni siti uz v roce 2000. Klasikum nezbyde, nez sblizit uroven cen za oba zpusoby volani. Kdo se rychle nezapoji do technickych promen, prijde o zdroje prijmu na pokryti svych nakladu. Velke spolecnosti, jako AT&T, Deutsche Telekom, BT nebo France Telecom se noveho trendu chapou a uz se pripravuji na vec.

Pro ne nejde o zadnou legraci. Zatimco hovor z USA do Nemecka stoji klasickou cestou prumerne $1,36, via Inet pouze mezi 10 az 40 centy. Kvalita internetoveho spojeni stale neni dostatecna a jeste nekolik let nepredstihne kvalitu stavajicich telefonnich siti. Ale jeho lace zlaka urcite dost lidi, kteri nad "hovorem ze sudu" primhouri obe usi. Studie uvadi, ze pro internetove telefonovani je zvlaste pritazlivy trh v Evrope, kde jsou stale prilis vysoke ceny. Ty by se vsak vlivem nastavajicich deregulaci mely behem tri az peti let podstatne snizit. V jine studii jsem se docetl o uvahach, ktere naznacuji urcite nebezpeci, pokud se internetoveho telefonovani rychle zmocni velci giganti - ti by totiz mohli postupne tlacit ceny nahoru, az by se cenovy rozdil mezi obema cestami dost vyrazne setrel. Doufejme, ze k nicemu takovemu diky neregulovatelnosti Inetu a velkemu potencialu uplatnit se na nem s dobrym napadem, nedojde.
Zdroj: InternetNews

Doslovne nebo castecne upravene prebirani Dennich zprav z Internetu redakce Bajtu
neni dovoleno bez jejiho pisemneho svoleni
Stranky pripravuje Ladislav Zajicek