Jen aby nam ho nakonec neumackaly!:) Zaverecne mesice tohoto roku jsou
poznamenane nekolika novymi trendy - krome prijeti Linuxu mezi seriozne
pojimane operacni systemy komercni branzi velkeho formatu k dalsim
trendum jiste patri velke oziveni kolem stale jeste velmi mladicke Javy
a presun vseho mozneho na Internet. S tim poslednim primo souviseji oba
predchozi fenomeny. Souviseji s tim ale i otazniky nad tvorbou softwaru
a podnikani "v nem" vubec. Predinternetova firemni strategie tvorby
softwaru jen pod jednou strechou a s prvky nekompatibility se vsim
jinym se zda konecne mizet v propadlisti dejin (k narusitelum velkeho
formatu patri pomalu snad uz jen MS). Pribyva otevrenych kodu a mnoha
forem spoluprace mezi firmami i jednotlivci.
Do ustaleneho, ponekud rigidne uzavreneho pojeti vstupuje skvely a
energii nabity chaos, ktery hrozi smest kazdeho, kdo zustane utopeny v
odeznivajicich schematech minulosti. Jak znamo, z kazdeho chaosu
povstava novy rad veci (aby ho dalsi chaoticka vlna zase smetla:) Pokud
nasledkem inetovskeho chaosu bude uvedomeni si nutnosti otevrit se
vzajemnosti a z ni vyplyvajici senzitivite vuci smysluplne integraci,
pak dikybohu za takove, drive netusene maximum, jake Inet vyvolava.
Nejsem nabozensky zalozeny, ale z tohoto hlediska jako by Internet
prinasel zvestovani toho, co je podstatou snad vsech klasickych
nabozenstvi:)
A ted k onem otevrenym narucim. Firma BSDI, produkujici unixovy
operacni system aj. software, oznamila, ze se pousti do ruznych API a
knihoven, aby na svem operacnim systemu umoznila beh databazi
prenesenych na Linux. I kdyz BSDI samozrejme nabizi databaze pro
BSD/OS, nejsou takoveho kalibru, jako firem Oracle, Sybase ci Informix.
Ta posledne jmenovana prave prevadi na Linux celou radu svych produktu.
Linux Edition Suite pro Informix Dynamic Server bude obsahovat vyvojovy
nastroj a software pro datovou komunikaci s jinymi programy, napr. s
WWW serverem Apache. Licence bude stat $300 pro jednoho uzivatele a k
dispozici bude do konce brezna. Vyslednych uprav BSDI se zajemci
dockaji behem zbytku teto zimy v pristim roce. Zdroj: InfoWorld Electric a BAJT
18. listopadu rozhodl soud o tom, ze MS musi behem 90 dnu zmenit
javove kody ve svem softwaru tak, aby vysledek vyhovel testum Sunu.
MS zaroven nesmi inzerovat sve dosavadni javove obmeny a vydavat je
pritom za "oficialni" javove implementace. Sun tak u soudu prosadil
ideovy obsah sve zaloby vuci MS - asice ze MS porusil licencni smlouvu
se Sunem. MS se pry snazi uvest vec do poradku, ale potrebuje mesic
navic, takze pozadal soud o prodlouzeni ternimu ze 120 na 150 dnu.
Soucasne s tim se ale odvolal proti soudnimu narizeni u apelacniho
soudu. Proces kolem "znasilnovani" Javy Microsoftem tim neskoncil - slo
jen o predbezne opatreni, ktere se vydava tehdy, pokud by hrozilo
pokracovani negativnich dusledku zalovane veci do doby vyneseni
verdiktu. Zdroj: NEWS.COM
Posledni papirove cislo BYTU vyslo v cervnu. Od te doby bylo kolem nej
hodne nejasno. BYTE - spolu s dalsimi casopisy o vypocetni technice -
koupila spolecnost CMP od McGraw-Hillu. LANTimes padly v rijnu,
NetGuide - tak jako BYTE - v cervnu. Rada lidi podezira CMP z toho, ze
casopisy koupila (mimochodem, celkem levne) jen proto, aby ziskala
jejich inzerenty pro svou vlastni vydavatelskou cinnost. Jenze do vseho
notne zasahl Web. Pocitacovci stale vetsi merou litaji po jeho
strankach, nez aby listovali v tech papirovych. Naklady papirovych
periodik o pocitacich i objemy inzerce v nich klesaji. CMP nakonec sama
prodala svuj casopis HomePC.
BYTE se v USA uz na papiru neobjevi. Ale behem prvniho ctvrtleti 1999
by mela ozit jeho webovska podoba vcetne redakce. Cim vsim se bude
zabyvat, jaka bude periodicita ceho, zda se za pristup k necemu bude
platit, se jeste nevi. Na druhou stranu bude BYTE vychazet coby
papirovy casopis v cizojazycnych mutacich, podobne jako sveho casu
cesky BAJT, ktery prebiral materialy BYTU do poloviny sveho obsahu. Coz
by mohlo znamenat, ze webovska redakce a veskery jeji provoz bude
hrazen z nudli a z prodanych licenci na vydavani materialu BYTU v
jinojazycnych mutacich. U nudli je vec jasna. O uspechu licenci bych si
dovolil pochybovat - nevim, koho by zajimalo prebirat clanky pristupne
na Webu, ke vsemu jeste v anglictine. Ale mozna, ze drzitele licenci
budou moci dostavat neco navic, co na Webu nebude. Zajimave ale urcite
bude sledovat, jak si webovska redakce s novou podobou BYTU poradi a co
se z toho vyvine. Zdroj: NEWS.COM
V patek byl v USA uveden na platna kin film "You've Got Mail". Hlavni
role hraji Tom Hanks a Meg Ryan - oba obchodnici s knihami, kteri si ve
fyzickem svete snazi uskodit. Nahodou se setkaji na Inetu, aniz vedi,
kdo je kym v realnem zivote. Behem jejich vzajemne komunikace pod
prezdivkami se rozvine romanticky vztah... Dalsi z hlavnich roli hraje
AOL - ziska tak nepochybne obrovskou publicitu, ktera k nemu privede
dalsi miliony abonentu. Film je prvnim sveho druhu, ktery nepredstavuje
Internet jako bahno plne chlipnosti a teroristickych rejdu. Lidem,
kteri na Inetu nikdy nebyli a netusi, o co opravdu jde, muze novy film
vyrazne opravit jejich predstavy, zivene hruznymi prezentacemi Inetu
hlavne z bulvarniho tisku. Coz je dobre.
Mimochodem, internetove romanticke randeni lidi, kteri se jinak vubec
neznaji, je podle pruzkumu stale oblibenejsi. Pricin je mnoho. Tou
hlavni je "lehkost takoveho byti" - neni slyset chrapani druheho,
nervou deti, ten druhy se da kdykoli "vypnout"...jen se sni, prijemne
vibruje a roztouzene blekota - virtualni cervena knihovna, ve ktere si
svou roli muze odehravat kazdy:) Vzrustajici popularite se tesi sluzby,
ktere vam vyhledaji nejvhodnejsiho partnera pro cokoli podle zadanych
dat. V jedne z nich, ktera ma statisice registrovanych zajemcu, se
dokonce plati mesicni registracni poplatek $19,95, ktery viditelne
nikoho neodradi od nadeje a zvedavosti, podobne jako v loterii.
Inet vstoupil i do svatebniho obradu. Jeden z nejpopularnejsich
reverendu USA nedavno oddal zenicha s nevestou v kostele, od nehoz byl
on sam vzdalen 280 mil... Jeho "pritomnost" zajistoval Webcasting,
neboli prenos obrazovych a zvukovych dat, snimanych kamerami/mikrofony
via Inet/Web. Inu...the Americans are really funny creatures, aren't
they?...:) Zdroj: NEWS.COM a BAJT
Jeste pred nejakym rokem se jasalo nad tim, ze Inet/Web snizi naklady
na vydavani cehokoli. Zadne vyhazovani penez za papir, tiskarny,
distribuci... Zahajit vydavani noveho papiroveho periodika, znamena
pripravit se na minimalne tri roky, ale spise pet, jeste "lepe" sedm,
ale i deset let prodelku, nez se casopis ci noviny podari prosadit na
trhu tak, aby zacaly byt ziskove. Jednim z dostatecne prukaznych
pripadu byla snaha spolecnosti Times Mirror prosadit v New Yorku noviny
New York Newsday. Snazila se o to deset let a behem nich na nem
ztratila 100 milionu USD!
Nektere zpravy poukazuji na to, ze s webovskymi vydavateli to neni o
moc ruzovejsi. Napr. jeden z nejvetsich webzinu iVillage dosahl notne
vyse ztrat za 3,5 roku sve existence - 66 milionu USD. A protoze
investic je potreba stale vic, predpoklada se, ze rocni ztrata iVillage
se muze pohybovat kolem 40 milionu USD! Takze koncem pristiho roku - po
necelych peti letech - by iVillage mohl lehce prekrocit stamilionovou
hranici, na jakou New York Newsday potreboval dvakrat vic casu.
Nad otazkou vzrustajicich ztrat se vzdy vznaseji otazniky vhodneho
uplatnovani investic a hospodareni vubec, plus rizeni a spravy funkci
subjektu. U iVillage v tom asi bude neco kulhat, protoze jen na
administrativu a bezna vydani letos v prvnich trech ctvrtletich vydal
12 milionu USD (napr. Yahoo jen 7 milionu USD - a to ma dvacetinasobny
pritok).
Protoze jsem vydaval papirova periodika a ted i webzinek, mohu
srovnavat. Papirovy casopis je v neskonale vetsi pohode nez webzine.
Mesicnik ma svuj pohodovy plan - staci dva sazeci, nekolik stalych
autoru a shanecu inzerce. Plus nezbytna administrativa. Cilem je vyjit
v danem terminu. U webzinu nic neni terminovane. Termin je "porad". Uz
to na klidu nepridava. Ale nejen na nem. Papirovy denik musi vyjit
jednou denne. A jiste vite, jak rozsahle jsou denikove redakce. Ani to,
co se v nich tyka "papirovych operaci" nemuzete od webzinu odloucit.
U nich jsou misto papiru servery, software a dalsi technologicky gulas.
A drahy. Nejen pri nakupu...hodne stoji i jeho sprava a vecne promeny a
rozsirovani - to je neco, co papirove medium vubec nezna.
Potisk papiru je vec tiskarny, vysledkem je staticky produkt. Vystupem
webzinu je "urcitym zpusobem rizeny dynamicky chaos":) Nechat si delat
sazbu casopisu jinde, se da prezit (ovsem neni nad to, mit to porad pod
dohledem kvuli prubeznym zmenam a promenam). Sazba u webzinu skoro
neexistuje. "Naskripti" se sablony, do kterych vsechno tece z databazi
a pritom se dynamicky mohou menit i proporce vyslednych objektu
webovske stranky. Nechat si delat "tisk stranek" webzinu nekde jinde v
nejake "inetovske tiskarne", uz by snad slo. Ale opet neni nad to, mit
to ve sve prime sprave s lidmi, kteri nemaji na starosti nic jineho,
drobnosti mohou upravit behem chvilky a prubezne pracovat na dalsich
zmenach a rozsirenich.
Ke vsemu pristupuji rychle rostouci kapacitni a vykonnostni naroky na
hardware - "tluste linky", svizne servery, mirrory, zalohy, tuny disku,
kazdy jeden server by nemel obsluhovat vic, nez jednu zasadni sluzbu
etc... Plus implementace stale novych technologii. A kolem vseho
spousta lidi s vysokou kvalifikaci, tedy i dobrymi platy. Predstavu, ze
provoz webzinu je levnejsi nez vydavani papiroveho periodika, prekonava
skutecnost, ktera je stale "drsnejsi". Mozna se dockame doby, kdy
vydavatele budou z Webu utikat k papiru a pochvalovat si, jaka je to
pohoda po vsech strankach...pomalu uz bych jim to zacal verit:) Zdroj: The Industry Standard a BAJT
Servery se hroutily pod naporem kupujicich surfaru, ale hroutili se
i lidi kolem nich - ne tolik kvuli padajicim ci prehlcenym serverum,
ale kvuli kvantum objednavek. "Nejhezcejc" dopadl jeden obchodnik,
ktery se chtel dostat "nad hladinu sumu" a vyniknout svou lacinou,
casove omezenou nabidkou tri filmu a hudby (snad video a cedecka).
Vymyslel si lakadlo - cenu pouhy $1. A dostal, o co zadonil:) Mel pry
dojem, ze snad ctvrtina vsech sesti milionu koupeschopnych surfaru se
nahrnula k nemu. Hned prvni den v poledne se stal "neoperativnim".
Sefa serverove farmy prodejny Art.com (nabizi postery) vydesil husty a
nekoncici proud objednavek. Mel pry pocit, jako by pil z hasicske
hadice:) Nakonec musel na titulni stranku uvest, ze nemuze garantovat
vyrizeni objednavek pred vanocemi. A horce litoval, ze pro posledni
ctvrtleti neprijal do zamestnani vic lidi. Spoluzakladatel serveru
EveryCD.com potvrdil, ze vsechna prace u nich stoji - krome jedine -
vsichni 24 hodin denne bali balicky a vali je dvermi ven:) Dodava, ze
jim parkrat kratce sletely servery. A ze hodina, po kterou by byly
nefunkcni, by znamenala ztratu tisicu nebo i desitek tisic dolaru.
Dvakrat spadl nejvetsi aukcni server eBay. Sletela prodejna knih
Barnesandnoble.com a kdyz po hodine ozila, zjistila, ze ma porusenou
databazi uzivatelu. Mamuti prodejna obleceni L. L. Bean byla sest hodin
mimo provoz. V tydnu od 7. do 13. prosince byl obrat vanocnich nakupu
na Inetu cca pul miliardy USD. A jen 14. prosince uz 80 milionu USD.
Americani maji moznost do urcite doby vracet zakoupene zbozi, kdyz se
jim buhviproc uz nelibi. S rostoucim odbytem samozrejme stoupl i pocet
vracecu. Ti si ale stezuji, ze je s onlinovymi obchodniky tezka rec, ze
jsou nevlidni. Kdo by se jim, chudakum, pri tom ocistci, jakym
prochazeji, jeste divil...:) Zdroj: The Industry Standard a BAJT
Doslovne nebo castecne upravene prebirani Dennich zprav z Internetu
redakce Bajtu neni dovoleno bez jejiho pisemneho svoleni
Stranky pripravuje Ladislav Zajicek