Ony tloustnou vsechny portaly. Je pozoruhodne, jak malo na nich zustava
puvodniho. Portaly se stavaji sberateli sluzeb nabizenych na jinych
serverech. Jako sberatele znamek:) Na druhou stranu byste se o tech
"sebranych" sluzbach mozna ani nedozvedeli, tak jako v pripade novych
ulovku do alba Netcenteru, ktery bude od zitrka nabizet jednu prijemnou
zajimavost - SmartShip je porovnavac cen
nekolika kuryrnich sluzeb s moznosti sledovat pohyb zasilek na Webu
(sledovat se daji zasilky FedExu, UPS, Airbornu a Express Mailu).
Dalsim prirustkem se stane vytah stranek Women.com,
zamerujicich se na zeny v byznysu a na vse, co s tim souvisi. I kdyz
lidi kolem Netcenteru delaji, co mohou, stale nejvetsi podil na jeho
portalove nabidce ma Excite, ktery pro Netcenter zajistuje nejen
prohledavani, ale i prehrsel portalovin. Zdroj: NEWS.COM a BAJT
Britsky distributor elektronickych vyrobku Dixon se rozhodl stat se i
ISP. Jeho abonenti nebudou platit nic. Vypada to, ze se po svete zveda
vlna bezplatnych ISP, vznikajicich coby pobocky vetsich firem, puvodne
nemajicich s Inetem nic moc spolecneho. Dixon bude spolehat na prijmy
z inzerce (musite si poridit jeho software, ktery zacloni cast
prohlizece reklmnimi tanyny) a samozrejme bude svou novou pozici huste
vyuzivat pro nabidku sveho zbozi (Dixon mj. distribuuje 36% vsech
pececek v Britanii). Nad bezplatnymi ISP tohoto typu visi jedna otazka
- zda dokazi zajistit abonentum takovy komfort a budou schopni takoveho
vyvoje, jako profesionalni ISP. Pokud ne, bude zalezet na abonentech,
zda jim ta "reklamni bezplatnost" bude stat za to. Zdroj: ZDNet
Prvni interaktivni aukce na adrese uvedene v zahlavi zpravy po vice
nez roce sve existence hupsla do sve dalsi vyvojove faze. Zajimavou
novinkou je rozdeleni aukce na dve casti - na "obycejnou" aukci, ve
ktere se prihlasuji produkty, na nez pak zajemci prihazuji, a na
"inverzni" aukci, ve ktere se prihlasuji poptavky, na ktere ostatni
ucastnici reaguji nabidkami shaneneho produktu. Inverzni aukce je
mozna snad jen na Internetu - ve fyzickem svete by se v jednom sale
tezko sesli lide, kteri by vyhoveli rozlicnym poptavkam. Zatimco v
obycejne aukci reagujici zajemci prihazuji k aktualni cene, v inverzni
se budou snazit vzajemne podhodit. Detaily o obou aukcich najdete v
popisu
Co vsechno a jak tady funguje?.
Nova verze aukce nabizi i vyber distribuce e-mailovych zprav z
jednotlivych kategorii produktu. Ucastnici mohou zvolit i nulovou
variantu, kdy nebudou dostavat zadne e-mailove informace o pohybech
v aukci, ale vzdy budou informovani o pohybech kolem produktu, ktere
oni sami do aukce umistili, resp. o tech, na ktere zacali prihazovat.
E-mailove zpravy se zatim generuji na WWW serveru. Nejen kvuli
zrychleni se rozdeli do listprocessorovych casti - tento krok umozni i
zpetne overovani e-mailovych adres, aby se zamezilo hratkam "vtipalku".
Nova aukce je stale obcanska a bezplatna. Firemni podoba aukce bude
dokoncena behem rijna t. r. Takze pokud chcete - coby obcan/obcanka -
neco prodat nebo sehnat, vydejte se do aukce Bajtu:) Zdroj: BAJT
Pruzkumnici firmy Forrester Research zjistuji ve svych anketnich a
jimych pruzkumech, ze lidi pouzivajici pocitace a Internet jsou ruzni
(konecne na to nekdo prisel vedeckym postupem:) Dosud se totiz pry melo
za to, ze Internet vnimaji vsichni stejne. Nevnimaji. Dokonce natolik,
ze dve tretiny surfaru nevedely, ceho se tykala nudle, na kterou se
divali na minule strance (hlasim se sem taky:) Pruzkum zatim rozclenil
surfare na rychliky, hracicky a odtazitniky.
Rychlici jsou na Inetu uz dlouho, vsechno zvladaji a Inet i pocitace
pouzivaji k reseni veci. Patri ke skupine lidi, ktera vydelava nejvic.
Hracickove vydelavaji mene, ale taky umeji. Ovsem techniku pouzivaji
spise k zabave. Odtazitnici vydelavaji nejmene a k technice maji
odstup. Spis se na ni divaji jako na neco, co by mohli doprat treba
svym detem. Mezi tim vsim jsou jeste dalsi deleni. Dulezite je, ze se
vytvari prehled o tom, jak a proc lidi k technice a k jejimu
(ne)uzivani pristupuji. Tento obor zkoumani dostal novy nazev -
technografie. Ma slouzit pro orientaci napr. tem, kteri budou na Inetu
neco nabizet - treba uz jen proto, aby se trefili do zpusobu pojimani
sve nabidky jejimi adresaty. Zdroj: NEWS.COM
Firma Applied Science Fiction vyvinula ciste softwarovou obnovu
barevnosti fotografie, ze ktere se "vytratila". Technologie se jmenuje
ROC (restoration of color). Napr. z dat ziskanych ze scanneru dokaze
urcit "DNA" barevne infomace a pustit se do dila, jehoz vysledkem ma
byt navrat k puvodni barevnosti. Predchudcem ROC je technologie ICE
(image-correction enhancement), ktera odstranovala predevsim kazy
povrchu. Vyzadovala vsak i specialni hardware. ROC vsechno resi
softwarovymi algoritmy. Zakladem teorie pro ROC je, ze z fotografie
barevna informace nezmizi, ale je v jejich vrstvach komprimovana. Jde o
to, ji umet dekomprimovat. ROC se zcela jiste uplatni v korekcnich
programech scanneru. Zdroj: TechWeb
Prese vsechna pro a proti rozsirovani DSL se teto technologii dari
stale vic. Dokonce natolik, ze si uz dnes mohou i male firmy dovolit
jeji luxus. Jedny z nejnizsich cen za pripojeni via DSL nabizi Pacific
Bell - pouhych $89 mesicne za 384 Kbps k vam a 128 Kbps od vas (to je
za pripojeni jednoho uzivatele). 384 Kbps v obou smerech prijde na
$159, 1.5 Mbps k vam a 384 Kbps od vas na $279. DSL pro pet uzivatelu
v uvedenych rychlostech prenosu stoji $139, $199 a $339 mesicne. Pro
29 uzivatelu to dela $179, $249 a $399. Pri instalaci je nutno uhradit
jeste jednorazove poplatky, ktere prijdou na cca $1,000.
V uvedenych rychlostech uz e-mail prestava byt tim starym znamym
e-mailem a stava se chatem:) Ale i uvedene ceny DSL zcela blednou v
porovnani s cenami za "opticke spojeni" - pouhych $40 mesicne za 1,5
Mbps. Ma to ale jeden hacek. Kabelove spolecnosti jednak ceka natahat
jeste dlouhou radu tisicovek kilometru kabelu, jednak jeste nemaji
sluzby a vybaveni pro pripojeni firem. Tech $40 je za pripojeni jednoho
pocitace (nejsou routery, resp. to, co by zajistovalo jejich chod na
strane kabelovych ISP). Ale i tak je to parada. Zdroj: Los Angeles Times
Vehementni a duvtipny Jesse Berst ve svem koutku Berst Alert soudi, ze
nejvetsi prulom prinesou uz v kratke dobe nove technologie, resp.
specifikace. Podle Bersta maji vsichni uspesni podnikavci na Inetu
jedno spolecne - ze si velmi dobre uvedomovali, jake technologie budou
brzy hybat Internetem (dodal bych, ze si to uvedomovala i spousta
neuspesnych:) Jesse sdeluje, ze jednim ze zakladu uspechu bude nasazeni
nejmene peti nasledujicich fenomenu: XML, DOM (Document Object Model),
vektorove grafiky, XSL (Extensible Style Sheets) a SMIL (Synchronized
Multimedia Integration Language).
XML je jasne - promena Webu z listarny na databazove prostredi. Vsechno
jsou databaze...a co ne primo hned, potencialne urcite:) DOM umozni
dynamicky pristup a update strukturovanych dokumentu, a to nezavisle na
platforme ci jazyku. Vektorovou grafiku Web uz potrebuje jako sul (je
prazvlastni, jak prave grafika zustava tak vytrvale jeho strasidelne
nejzaostalejsi casti). XSL by melo vyresit zmatky v implementacich CSS
(Cascading Style Sheets) - jde hlavne o umozneni stejneho vzhledu
dokumentu na jakekoli platforme i na tiskarnach. SMIL zasahuje do
oblasti videa na Inetu a mj. micha ruzne audio/video formaty bez
potreby jejich ev. prevodu na vstupu i vystupu. J. Berstovi nezustalo
mistecko na (ro)boty, i kdyz budou vyuzivat leccos z toho, co nastinil.
Ja vidim budoucnost Internetu prave v nich v te zcela neprvnejsi rade.
Na druhou stranu je pravda, ze tak hned to zase nebude... Zdroj: ZDNet a BAJT
Prestoze MS uz zkusebne provozuje svuj prohledavac (v licenci Inktomi),
rozhodl se uzavrit rocni smlouvu s AltaVistou, Lycosem, Infoseekem a
Snapem o tom, ze se budou objevovat na MSN spolu s prohledavacem MS.
Ctyri uvedene prohledavace za svou ucast na MSN zaplati 60 milionu USD.
Detailnejsi podminky smluv oznameny nebyly. Podobne smlouvy ma
netscapovsky Netcenter s nekolika prohledavaci, prestoze nabizi i svuj
vlastni. Duvodem takovych dohod je vyhoda pro vsechny zucastnene.
Platici prohledavace ziskavaji dalsi page views do statistik pro
potencialni inzerenty. Hostitele jednak dostanou prime finance, jednak
zadny prohledavac nema v sobe vsechno a kazdy se necim lisi - sirsi
vyber tak zvysuje i spokojenost navstevniku hostujicich portalu. Zdroj: NEWS.COM a BAJT
Infoseek se vydatne zkamaradil s Disneyovskymi. Jejich spolecny
portalovy projekt Go Network, ktery
ma byt v plnem provozu do konce t. r., pojme do sebe Infoseek coby
prohledavac, vcetne mnoheho ostatniho portaloveho, co kolem Infoseeku
ted je. Mimochodem - povsimnete si hezkeho nazvu domeny. Bude stacit
zadat jen dve pismenka - go - a jste tam (pokud je nespolkne Netcenter
z posledniho Navigatoru coby jedno z key words:) Infoseek bude sam za
sebe existovat dal, ale jeho hlavni obraz bude na go.com. A pokud
surfujete s prohlizecem vybavenym Javou, nezapomente se uz juknout na
Infoseek Express, kde najdete
vsechno kolem teto nove utility vcetne ni (viz info z 18. zari). Zdroj: ZDNet a BAJT
Firma Qualcomm zkombinovala PDA PalmPilot firmy 3Com s mobilnim telefonem - vysledkem je
Smartphone pdQ. Kdo nevi -
PalmPilot je prtavy pocitac do ruky, po kterem se da cmarat "tuzkou" a
on to (velmi casto:) precte a ulozi nebo vyhleda neco apod. pdQ bude
PalmPilot s klavesnici telefonu. Antena, vysouvajici se z tela PDA,
bude slouzit i pro prenos internetovych dat z/do PalmPilotu, a to
vcetne dat webovskych. Na necem podobnem pracuji firmy Nokia a Ericsson
spolu s Psionem. V nicem z uvedeneho neni system Windows CE, ktery se
MS snazi prosadit prave do takovych prenosnych zarizenich. V obou
pripadech jde o vlastni system producenta PDA. Zdroj: NEWS.COM
Webovsky prohlizec Opera je
oblibeny pro svuj maly rozsah a dobre uzivatelske rozhrani. Dosud mu
chybel JVM, coz od nove verze 3.5 prestalo platit. Nova Opera ma i
128-bitove sifrovani, ktere neamericti uzivatele Navigatoru ani MSIE
pouzivat nemohou vlivem exportnich restrikci americke vlady. Uzivatele
norske Opery ale mohou, at uz jsou odkudkoli:) Opera ma nejen sifrovani
SSL, ale i TLS (Transport Layer Security), ktere se povazuje za jeste
bezpecnejsiho nastupnika SSL. I s nove pridanymi funkcemi Opera zustava
prtavou - spolkne jen 1 MB RAM a 1 MB na disku (MSIE i Navigator
sezerou cca 25 MB HDD a mezi 8 az 16 MB RAM). Hlavnim problemem Opery
je to, ze neni k mani bezplatne. Muzete si ji ozkouset na 30 dnu, ale
pak uz je nutno zaplatit $35. Budoucnost Opery nepodpori ani zvysujici
se kapacita a vykon pocitacu, kde na nejakem tom MB i "vrozene
pomalosti" softwaru uz tolik nezalezi. Na Opere jeji tvurci asi
nezbohatnou, ale na zchudnuti to taky nebude:) Zdroj: TechWeb a BAJT
Ona to neni az tak uplne pujcovna, ale za stanoveny poplatek muzete
na AppsOnline (adresa v zahlavi zpravy) pouzivat nektere, jinak dost
drahe softwarove aplikace, jako byste je meli na siti primo u sebe.
Sluzba je urcena malym a strednim podnikum, ktere nemaji moc financi na
platy tymu inzenyru a na potrebny SW/HW. Vsechny aplikace bezi na
AppsOnline jako servery. Kazda skupina opravnenych uzivatelu jedne ci
vice firem je muze pouzivat kdykoli a odkudkoli ze sveta via Inet.
AppsOnline tvrdi, ze zajisti i datovou komunikaci mezi ruznymi
skupinami "firemne spriznenych", lec jinak nespriznenych uzivatelu na
pozadovane urovni.
AppsOnline se stara o to, aby se u ni vsechny aplikace objevovaly vzdy
ve svych poslednich verzich, takze ani upgrade jeji uzivatele vubec
nezatezuje. K nabizenym aplikacim patri napr. Instant Teamroom Lotusu,
Employment Exchange od Skillset Software, Prevail Professional od
Synergistics, Year 2000 Risk Management System od Earley & Associates
etc. Plati se obvykle za kazdeho uzivatele od nejakych $10 do $100
mesicne podle narocnosti aplikace. Existuje i moznost platit za dobu
uziti. V teto oblasti zatim neni nijak velka konkurence a svou
budoucnost bezpochyby ma. Mozna i dost lukrativni. Zdroj: BAJT
Jim Daniels ma stranky na serveru BizWeb
firmy JDD Publishing. Zabyva se marketingem na Inetu. Chtel osvezit
navstevnost serveru a odber e-mailovych zprav BizWebu, E-Gazette.
Zkusil dat nudli na Yahoo s patricnymi key words. Zaplatil $1,500
za 28,000 vystaveni nudle, kterou odkliklo 8% surfaru, celkem 2,300.
Jeden navstevnik jeho stranek ho tak vysel na 65 centu. Tou dobou se
zvedl odber jeho e-mailoveho zpravodaje o 220 novych odberatelu a jeho
prijmy se zvedly o $1,200 - v absolutnich hodnotach mirny prodelek.
Dale zkusil slovni inzerat v textu vtipu, ktere e-mailem rozesila
server Joke-A-Day 100,000 odberatelu denne. Za jednorazove rozeslani
kratkeho reklamniho textu zaplatil $100. Za tyden pribylo 100
odberatelu a prijem se zvedl o $300. V absolutnich cislech zisk. To se
J. Danielsovi zalibilo a zaradil si Joke-A-Day do kalendare pro inzerci
v pravidelnych terminech.
Nakonec napsal clanek "Delete or Investigate" o tom, kterak dosahnout
toho, aby si lidi vase e-mailove informace precetli, nikoli aby je hned
vymazali. Clanek poslal nekolika webovskym zpravodajskym redakcim a
nabidl jim jeho bezplatne uverejneni. Obsah nekolik z nich zaujal a na
Webu (i v papirovych tiskovinach) se clanek objevil na vice mistech. V
clanku samozrejme byla webovska adresa. Naklady nula. Behem dvou tydnu
po akci se pocet navstevniku Danielsovych stranek zvedl o 20%, prijmy
taky, a pocet odberatelu vzrostl o 250. Zisk v absolutnich cislech
maximalni, at uz by prijem byl jakykoli. Zkusenosti Jima Danielse
urcite nejsou bez zajimavosti v tom, jak se da prosazovat i v mensim
meritku. I v tom, ze se stale museji razit vsechny mozne cesty, po
kterych pak prichazeji zajemci o to, co delate, i kdyz nejste zrovna
Yahoo:) Zdroj: InternetDay
Spamming - rozesilani nevyzadanych reklamnich materialu via e-mail - je
stale na vzestupu. A stoji stale vic penez a starosti predevsim ISP,
coz se odrazi i na jejich abonentech. 34% ISP povazuje spam za druhy
nejhorsi problem, ktery mj. zapricinuje zahlcovani jejich linek. U 76%
ISP je spam pricinou zvysujicich se nakladu na provoz. Napr. UUNet
vydava rocne milion USD na sesticlenny tym, ktery stopuje nejotravnejsi
spammery. Netcom vydava na zapas s junky 10% prijmu z abonentskych
poplatku.
Byvaly kral spammeru, Sanford Wallace, priznal, ze rozeslal 25 milionu
junku denne! Jen pri tomto kvantu to cini 9 miliard junku rocne. Na
kazdeho uzivatele e-mailu pripadne prumerne 203 junku za rok. Rocni
naklady ISP na takove kvantum junku cini 213 milionu USD. Junku se vsak
zcela jiste rozesila nepomerne vic. Junkova kalkulacka na adrese
uvedene v zahlavi zpravy vam pomuze rychle zjistit prislusne pomery.
Bez legislativnich zasahu budou junky zahlcovat Internet stale husteji.
Aspon v USA se uz o tom zacina mluvit mezi zakonodarci na federalni
urovni, i kdyz skutek zatim utek'...vyjma statu Washington, kde na to
sli s trochu otevrenejsim hledim. Zdroj: Bright Light a BAJT
Doslovne nebo castecne upravene prebirani Dennich zprav z Internetu
redakce Bajtu neni dovoleno bez jejiho pisemneho svoleni
Stranky pripravuje Ladislav Zajicek