Organizace ACLU (American Civil Liberties Union) spolu s dalsimi, ktere
hlidaji pravo na svobodu vyjadrovani, se chystaji vyrukovat proti
dalsimu pokusu o statni regulaci porna na Webu. V porovnani s
predchozim zakonem z roku 1996, ktery nakonec zrusil Nejvyssi soud USA,
je novy navrh zameren pouze na Web. V tom je i jeho prakticka slabina.
Vsemi ostatnimi inetovskymi protokoly by se tak mohlo porno sirit
vesele dal. Zakon se zameruje jen proti tem webovskym serverum, ktere
nabizeji porno zdarma. Ty placene jsou "hodne". Kdo by tedy napsal
cokoli o sexu, aniz by k tomu predem zajistil pouze placeny pristup,
mohl by skoncit za mrizemi. Navrh zakona je dost nedomysleny a v mnohem
absurdni. Asi nejsem sam, kdo nechape, proc senatori a kongresmani
radsi nevydaji zakon o povinne domene .xxx pro takove servery. S ni by
se pak dalo v softwaru vseho druhu nakladat zcela jednoduse a odpadly
by podobne nikam nevedouci tahanice. Zdroj: Nando.net a BAJT
Jak se zda, vsechno bylo ponekud jinak, nez se to prezentovalo jeste
pred casem. Konkretne jde o setkani sefa Netscapu, Jima Barksdala, s
manazery MS 21. cervna 1995. Puvodne Barksdale hlasal, ze na tom
jednani byl pritlacen ke zdi. Ted ale vypovedel, ze jednani probehlo
velmi pratelsky, az se soudce musel pravniku MS zeptat, zda je
Barksdale svedkem MS...:) MS pry tenkrat Netscapu nabidl, ze bude jeho
software distribuovat spolu s NT. A vsechno bylo vlastne prima... A
- ted se podrzte - ze slo de facto o vytvoreni spolecne dohody o
rozdeleni trhu tak, aby bylo prinosem pro obe firmy. Barksdale ji vsak
nakonec odmitl, protoze se zrejme citil silnejsi v dane oblasti (to je
ale jen dohad). Pravnici MS mj. prokazovali Netscapu, ze Navigator
poskytoval po celou dobu zdarma pro osobni uziti, takze o co vlastne
jde? A pravdu di ti pravnici. Ja jsem mel Navigator vzdy primo od
Netscapu a nikdy me nic nestal a nikdy jsem zadnou licencni strategii
Netscapu neporusil.
MS se proti utokum o likvidaci Netscapu brani tim, ze vzdy chtel
poskytovat MSIE bezplatne. Tato bezplatnost nakonec prinutila Netscape
k tomu, aby upustil od prodeje Navigatoru firmam a daval ho taky zcela
zdarma. Tim samozrejme prisel o znacnou cast svych prijmu. Financni
sila MS takhle muze zamavat s kazdym, kdykoli to MS napadne. Je to
dobre nebo ne? Kdo to posoudi v plne siri dusledku pro vyvoj? Treba
ted jsou na rade firmy, ktere prodavaji aukcni software za nejake ty
dolary. Vsechny padnou (pokud neprodavaji jeste neco jineho). MS totiz
bude zdarma pridavat jednoduche "aukcni rozsireni" ke svemu Enterprise
Serveru. Samozrejme proto, aby zvedl prodej samotneho serveru. Je to
dobre? MS muze poskytovat zdarma spoustu veci, ktere pro nej vsak
nebudou mit ztratovy efekt, ale naopak zvysi prodej toho, s cim ten
jeho "freeware" bude fungovat. Je to dobre? Lepsi bude, kdyz se vas na
to zeptam v pristi otazce tydne, at se k tomu muzete vyjadrit vy sami,
OK?:) Zdroj: AnchorDesk a BAJT
Napadu maji lidi spousty. Tohle je jeden z nich. Kanadska firma
Interpass Net Technologies prisla na kanadsky a americky trh s nabidkou
telefonnich karet, ktere budete moci pouzivat odkudkoli. Karty se totiz
do niceho nestrkaji. Slouzi jen jako "nosnik" informace o telefonnim
cisle, ID a heslu. Pro spojeni se nemusite nikde predem registrovat.
Pouzijete ID a heslo vytisknute na karte. Oboji si muzete hned zmenit.
Karty se prodavaji v cenach od $20 do $70 a pri jejich pouziti se z
vaseho "vkladu" odecita po cca jednom centu za minutu spojeni. Urcite
to neni spatny napad, protoze s takovou kartou muzete vstoupit na Inet
odkudkoli, kde je pocitac s modemem, aniz byste kohokoli obirali o
cokoli (lokalni datova spojeni byvaji v USA zdarma).
Samozrejme zalezi na tom, kde vsude dotycna firma ma a v budoucnu jeste
zajisti moznost lokalniho pripojeni k Inetu. Producent karty nabizi
distribuci karet i jinym firmam, ktere si na ne mohou nechat vytisknout
sve logo a jine informace. Temto firmam muze zajistit i to, ze po
pripojeni k Inetu se surfar nasmeruje na firemni WWW stranku. Sen ISP
o tom, jak uctovat uzivatelum cas spojeni, se tady vyjevil v plne
krase. Ovsem tuhle kartu bych nazval spis posledni instanci pro preziti
ve slozitem terenu:) Zdroj: Canoe
Policie a justice statu Washington prokazuje, ze dodrzovani noveho
zakona o nelegalnim spammingu mysli zcela vazne. Policie vystopovala
notorickeho spammera, kteremu prodej spammerskeho softwaru, adres
uzivatelu Inetu a manualu "jak na to" prinasel mensi, ale pravidelny
zisk. Takovy "balicek" s 50,000 adresami prodaval za $39,95. A prodal
jich mezi 30 az 50 mesicne. Sve junky rozesilal od roku 1996. A ted
naberte dech - zaplavoval Inet 100,000 az milionem junku tydne! A
provadel vsechny triky, ktere spammeri obvykle provadeji, vcetne zmeny
adresy odesilatele. Zakon mluvi jasne - pokuta $2,000 za kazdy takovy
spam. Inkriminovanemu spammerovi je 24 let a jinak zadne velke stesti
pry nikde jinde neudelal, jak rekla jeho matka. A dodala, ze by policie
mela honit spis pornaky a ne kluka, ktery si trochu priplepsoval k
zivotu. Inu...maminky to vzdy vidi ze sveho uhlu:) Ti, jejichz mail
boxy jeji syn bombardoval, maji zase jiny uhel. Rozhodne soud. Zdroj: Wired Digital
Bratri Tom a David Gardnerovi se v roce 1994 spojili ve snaze pojmout
svet financi, investic a akcii zcela jinak, nez bylo dosud zvykem. Sli
na to od zacatku s chytrou myslenkou: "Vsechno je jinak, nez se vam
Wall Street a vselijaci brokeri snazi predstirat, aby vas odrbali.
Vykaslete se na ne a vezmete vsechno do svych rukou! A uzivejte si zivota:)".
Jak to vzit do rukou, to vam poradi prave ti dva bratri.
Kdyz pred ctyrmi lety rozjizdeli svuj projekt s nazvem "Motley Fool"
(preklad cca ve smyslu "saskovity blazen"), nacpali nejake dolary do
vytisknuti a rozeslani tisicu letaku. Odezva byla minimalni. Delali na
tom dal, az objevili Internet, jehoz boom v USA odstartoval koncem
roku 1995. Dohodli se s AOL a vyrobili si tam sve stranky. Jejich
navstevnost rychle rostla. To je privedlo k zalozeni sveho vlastniho
serveru Motley Fool. Navstevnost obou jejich
center dosahla "saskovite blaznivych" 20 milionu mesicne. Popularita
obou bratru letela nahoru tak, ze si je do svych poradu zacaly zvat
TV i rozhlasove stanice. Poradaji velka show ve velkych salech po USA.
Delaji vsechno jinak, nez jak se prezentuje financnicky svet - nenosi
zadne obleky a kravaty, ale dziny a tricka. Prave tricka a jine
predmety s logem Motley Fool jdou dobre na odbyt.
"Od nas se dozvite vsechno, co by Wall Street rad, abyste nikdy
nevedeli." Kdo by odolal? Vtip obou bratru je v tom, ze maji pravdu a
jsou duveryhodni. Na svych strankach napr. informuji o svych vlastnich
investicnich operacich jeste pred tim, nez je provedou - zcela opacny
postup, nez je zazite tutlani vseho. Jejich sikovnost je v tom, ze
dokazi odhalit absurdity zabehnutych postupu financnickeho sveta a
poradit, jak se jim vyhnout a vydelat na tom. Dokazi odhalit, ze v tom
vsem neni zadna velka veda, za jakou se to snazi financnici vydavat,
aby k sobe prilakali penize "zmatenych nevedoucich" a manipulovali s
nimi, jak se jim zlibi.
Americani zboznuji blaznivost. A takovou, ktera jim vedle pobaveni
poskytne jeste neco navrch, uz vubec. Motley Fool zapada presne do
tohoto ramce. Denni sloupky obou bratru prebira 145 novin a ctou je
dalsi miliony ctenaru vedle tech internetovych. Nakonec...mrknete se na
jejich server - brzy poznate, proc jsou tak popularni. Temata, ktera
denne probiraji, miri primo k tomu nejpraktictejsimu, s cim se potyka
kazdy American - k bankam, dluhum, pujckam, akciim, kreditnim kartam,
brokerum etc. Ale zpusobem, jaky jinde asi nenajdete. I kdyz svet
financi rozhodne nepatri k mym konickum, Motley Fool je proste bajecny
saskovity blazen, ktery do sediveho sveta bankovek vnesl barevnou
poezii zivota:) Zdroj: Nando.net a BAJT
Firma Narrative Communications prichazi na trh s rozsirenim sveho
softwaru Enliven, nazvanym Expand. Po kliknuti na normalni nudli
nebudete jako obvykle presmerovani na jiny server, ale ze stejneho
serveru se k vam dostane supernudle pres cele okno prohlizece. Ta uz
bude vybizet ke koupi neceho a k jinym akcim s nalezitym popisem a
omalovankami. A treba i zvukem. Jedine, co by na tehle novince mohlo
byt dobre, je to, ze se nebudete muset prodirat jinym serverem, ale ze
designeri one supernudle budou prinuceni poskytnout co nejjasnejsi
informace o tom, o co jde. Problem je samozrejme v tom, ze pokud
takova nudle bude graficky "v devatem mesici", nikdo nebude cekat na
jeji porod. Ale zatim z toho vseho, cim se marketingove zamerene firmy
snazi probudit zajem o webovskou inzerci, je tohle podstate veci
nejbliz, i kdyz to stale nenabizi alternativnejsi moznosti vyberu a
porovnani. Zase to jde mimo zakladni sitovou potenci Inetu/Webu a
zachovava to "osudovou ztrnulost jednoho papiru". Zdroj: Nando.net a BAJT
Proc Inet nekde tanci divoky cardas a jinde sotva plouzak?
Internet se narodil v USA. Kdyz se nekde neco narodi, je to i proto,
ze je to nejak vlastni prostredi, ve kterem to vznikne. To prostredi ma
v sobe "sve geny", ktere davaji vznikat vecem, jevum, udalostem. Marna
slava - Americani jsou predevsim v "nehmotnych" technologiich, ale i
mnoha hmotnych na spicce. A je jim vlastni nejen intence ke hrani si s
nimi (ktery narod si nakonec nechce hrat?), ale i k jejich vyuzivani v
praktickem zivote. A tady je opet znacny rozdil mezi geny americkeho
prostredi a mnoha jinych zemi.
Americani to nekdy davaji "zbytku sveta" na vedomi az dost neprijemne.
On skoro kazdy, kdo byl vyveden nejakym prostredim, naprogramovan jim,
povazuje ziskane vlastnosti a pohledy za ty nejspravnejsi. I proto
Americany nekdy bere cert z toho, jak je mozne, ze neco tak skveleho,
jako je Inet, se ve svete spis ignoruje, nez aby se na nej vsichni s
bezmeznym nadsenim vrhli tak, jako oni. A pokud se uz nekde neignoruje,
tak se nevyuziva k nejakemu dynamictejsimu rozvoji. Abych pravdu rekl,
ja se musim divit spolu s nimi, prestoze o jinych prostredich vim to,
o cem oni vetsinou nemaji ani potuchy.
Vcera jsem mel ponad ranem - vedle Inetu - pustenou i TV, kde bezel
porad o zdevastovanem pohranici. V tu ranu jsem mel tema pro tuhle
uvahu pred ocima. To pohranici mi pripomnelo tuzemsky Internet. Nikoli
az tak technicky (tuzemsti ISP se skutecne snazi a delaji, co mohou -
velka pochvala:), ale zpusobem pojednavani a nevyuzivani Inetu
domorodci. A i kdyz technicke zazemi Inetu bude ze zlata, nebude moc
k nicemu, pokud nebude jasna snaha o jeho prakticke vyuzivani.
V Cesku jsem se setkal s reakcemi lidi z firem typu: "Proc bych se mel
hrnout na Internet, kdyz tam jini nejsou, nebo tam jsou jen tak, aby se
nereklo? A co bych tam tak asi delal? Vzdyt to k nicemu neni a v
podnikani to nicemu nepomuze. A jeste abych za to platil...". V USA to
bylo opacne: "Honem, honem, at jsem tam aspon o chlup driv, nez ti
druzi!". Samozrejme jde o to, kdo jak a s cim na Inetu je. Teprve pak
muze cekat zajem o to, cim se prezentuje a co nabizi.
Jenze aby se urcite prostredi rozvijelo, musi v nem byt potencialne
pritomen zajem o ne a o vse, co s nim souvisi. Musi z nej primo
ciset. V tom pohranici neni. Lidi tam ziji bez zajmu o sve prostredi,
vsechno se rozpada, nikde nic, zadna spolecenstvi se nevytvareji etc.
Zacatkem stoleti to byla "kvetouci skupenstvi". Ta jsou stale takova na
druhe strane hranic (slo o Rakousko). Psycholog B. Blazek to v poradu
shrnul drsne, ale otevrene. Podle nej se v pohranici projevuji vsechny
bezne negativni vlastnosti Cechu v tom nejhorsim a nejviditelnejsim
provedeni.
Ten "pohranicni syndrom" bohuzel pracuje i leckde jinde ve fyzickem
zivote, ale pronika i na Inet. Napr. za zcela vyjimecny fenomen
povazuji velky uspech (velkou navstevnost) Neffova Neviditelneho psa.
Neco podobneho v USA nenajdete. Ne proto, ze by tam nebyli lidi
jazykove a literarne nadani. Ale proto, ze styl, ktery z Neffovych
clanku nezridka cisi, tam nikoho nebere. Americani by Neffovy stranky
radili spis ke kategorii "hate" (nenavist). Ale nerad bych se dostal
touto svou uvahou na stejnou platformu:)
Co me v pripade Psa strasi vic, nez shazovaci styl mnoha clanku, je
vedomi, ze pokud by Neff presel na skutecne analytickou uroven, o jakou
se snazi zdatni novinari ve svete, navstevnost jeho stranek by zrejme
dost poklesla. Tim nechci rict, ze by mely zaniknout fejetony. Od
Nerudy pres Arta Buchwalda az po zijici autory byla a je dlouha rada
mistru tohoto zanru. Oplyvaji vsak jednou zasadni vlastnosti -
vlidnosti -, i kdyz vam odhali hloupost neceho v plnem svetle.
Pouzivaji k tomu cisty humor, ktery byva nejsrozumitelnejsim
analytickym nastrojem pro odhaleni podstaty absurdnosti.
Tuzemsky Internet prejima geny sveho prostredi. Nechci ted zvyraznovat
ty spatne, ze kterych se toho po listopadu 1989 rozbujelo az az a
vyrazne prispelo k dovedeni vseho tam, kde to ted je. Naopak si chci
vsimnout nepritomnosti tech, ktere k rozvijeni prostredi jinde
prispivaji. Jde predevsim o velke chteni se spoluucastnit na tvorbe
toho ktereho prostredi. O otevrenou vzajemnost. O pocit jistoty, ze to
spoluvytvareni ma pozitivni perspektivu. Pak se dostavi i nasledna
radost z potvrzovani uspechu. Tohle vsechno tady nijak zvlast necitim.
Snad jen u nekolika "silencu", kteri si nedaji pokoj a jdou dal "hlavou
proti zdi".
Zcela konkretnimi argumenty pro dolozeni stavu nezajmu nebo/i rezignace
mohu slouzit i ze sve vlastni zkusenosti. Jde sice o detaily, ktere ale
urcitou vypovidaci hodnotu maji. Napr. prohledavac Internetu
Sherlock prisel se zcela puvodni, originalni
sluzbou DirectNames, ktera vypisuje prihlasene firmy ci produkty, ktere
se vazou k zadanym klicovym slovum, na cele vysledneho vypisu. Neco, o
cem sni spousta americkych firem. Registrace tisic korun rocne
(netreba snad ani podotykat, ze "chvilkovy" strankovy inzerat v
periodiku prijde na nejakych padesat, ale i sto tisic).
Spustili jsme "telefonni marketing". A narazeli na odpovedi typu: "Ale
my uz na Internetu jsme." My na to: "Proto vam taky volame. Takhle o
vas skoro nikdo nevi. Muzete se nalezite zviditelnit...etc." Oni: "Ale
my uz na Internetu jsme...":) Nekolikero firem se prece jen prihlasilo.
Byli v nich zrovna lidi, kteri vedeli, o cem Internet je. Ale to neni
vsechno. Prestoze jsme Sherlocka neinzerovali nikde mimo CR (Sherlock
mapuje CR a SR), hlasi se do DirectNames ruzne americke firmy, ktere
Sherlocka buhvijak objevily. Co dodat...?
Dale - preprogramoval jsem interaktivni aukci
do podoby, ktera nabizi i inverzni aukci, tj. poptavku po zbozi, plus
radu dalsich hratek. Americke aukce jednak prozivaji napor zajmu,
jednak se v nich lidi chovaji skutecne aukcne - nabizeji zbozi za velmi
nizke ceny, protoze predpokladaji vydatne prihazovani. Nektere dokonce
startuji s nulovymi cenami. Je tam zivo. V aukci Bajtu lidi nekdy
prichazeji i s cenami, ktere by jim nenabidl ani bazar. Jako by cekali
na prvni reakci a tim STATICKY prodej povazovali za vyrizeny. Tak uz
ale nejde o aukci, ale o beznou prodejnu s pouzitym zbozim. Coz nikoho
nijak moc neponouka k prihazovani.
Aukce nabizi moznost dostavat e-mailove zpravy o prihlaskach nabidek a
cenovych pohybech z jednotlivych kategorii. Kazdy si muze vybrat, jake
ho zajimaji, resp. neodebirat vubec zadne zpravy (tehdy dostava jen ty,
ktere se tykaji pouze jeho aukcni aktivity, if any). Kdykoli si to muze
zmenit. A mne chodi vyzvy, abych toho ktereho okamzite odpojil od aukce
apod. Lame users jsou vsude po svete a temi nejpeprnejsimi kousky
tohoto typu uzivatelu se bavi pocitacovi znalci vsude po svete.
Normalni chovani bezneho uzivatele (a cloveka vubec) je zalozeno na
vedomi, ze je na nem, aby se naucil zachazet se vsim tak, aby
neprivadel az k ev. silenstvi:) druhe lidi vsude, kde se zrovna
ocitne.
Dalsim peprnym oriskem je inzerce. Nudle, ktere na tuzemskem Webu
zrite, z vetsi casti pochazeji z vymennych dohod mezi spravci serveru,
mezi nimi a firmami (casto vymenou za dodavku techniky) a z bezplatnych
vymennych nudlovych sluzeb. Placenych nudli je jen mala cast - jaka to
je, snadno zjistite proskocenim se po par nejnavstevovanejsich
serverech. Pokud na nich objevite nekolik stejnych nudli, ty budou
nejspis placene. Jinak pusto, prazdno. Na americkych serverech i s
mensi navstevnosti jsou nejake ty placene nudle, protoze je na koho se
obracet a lakat ho...a nakonec se s nim dohodnout. Nepocitaje v to nove
formy distribuce nudli, ktere uz tolik neberou ohled na vysokou
navstevnost, jako spise na jednotlive zajmove oblasti, kterym se ty
ktere servery/stranky venuji.
Co tim vsim chci sdelit? Ze mam vazne obavy o to, zda se Internet u nas
rozvine do takove uzitkove podoby, ve ktere budou vazby mezi nabidkou a
poptavkou fungovat intenzivneji a adekvatne jejich potenci. Obavam se,
ze tady pro sebelepsi nabidky sebelepsich webovskych kouzelniku neni a
jeste dlouho nebude prostredi, ktere by je dokazalo vyznamne prijmout a
vyuzivat. I pres zajimave nabidky sluzeb se bude schopnost odezvy velke
casti domorodcu nadale projevovat prvky "pohranicniho syndromu". A
netusim, kdy by mohlo dojit k nejake zmene a dojde-li k ni vubec.
Pokud vas tato uvaha nutka k vyjadreni sveho nazoru, muzete ho sdelit
druhym v konferenci news-on-net-public@bajt.cz. Pokud v ni jeste
nejste, informace o tom, jak na to, najdete na
strance o prihlaseni se k
e-mailovym konferencim listprocessoru Bajtu. Zdroj: BAJT
Doslovne nebo castecne upravene prebirani Dennich zprav z Internetu
redakce Bajtu neni dovoleno bez jejiho pisemneho svoleni
Stranky pripravuje Ladislav Zajicek