Silna antipatie MS vuci Jave Sunu bude zrejme tim pravym duvodem, ktery
se podepsal na jeji exkomunikaci z WebTV (tu loni koupil MS za 425
milionu USD). WebTV je - z ciste uzivatelskeho pohledu - krabice, ktera
se pripojuje k TV prijimaci a telefonni lince (uz se integruje i primo
TV do prijimacu). Prostrednictvim TV pak muzete surfovat a e-mailovat.
Manazeri WebTV rikaji, ze Javu vyhodili proto, ze WebTV neni pro
zdatnejsi uzivatele a ze pro ni ve WebTV "nejsou zdroje". A ze by jeji
aplikace zvysila naklady na krabice WebTV o 10%.
Bez zajimavosti neni, ze o WebTV se uchazel i Sun. V tu ranu do toho
tenkrat vstoupil MS a koupil (ma tezsi seky:) Nelze zapominat ani na
to, ze Sun podal zalobu na MS pro sireni javovych nekompatibilit a
vydavani jich za standard. A ze Java lezi MS v zaludku, potvrzuji i
nejasne zpravy o tom, ze vyviji Universal Virtual Machine, coz ma byt
prostredi, ve kterem muze bezet vice jazyku na ruznych platformach, pro
nez bude UVM vytvoreno. Temi jazyky jsou napr. C, C++, Visual Basic
apod...ale i - Java:) UVM ovsem neni puvodni ideou MS, ale - jak byva
u MS zvykem - jine firmy, kterou MS koupil.
WebTV bude samozrejme prechazet na Windows CE. Ty sice mohou pojmout
J++, jenze nekompatibilni se standardni Javou. Zatim ale ani to.
Mimochodem, WebTV dosud neumi ani ramecky HTML. Negativni ohlasy na
eliminaci Javy prichazeji od uzivatelu a webmasteru. Uzivatelum vadi,
ze WebTV nezachyti vyvoj Webu, i ze uz ted na ni nejde, co by radi, aby
slo. Webmastery stve, ze zase budou muset delat vsechno "ikskrat", aby
to videli i surfari na WebTV. Zduvodneni MS se leckde povazuje za
vymluvu, za niz se skryvaji duvody zcela jine. Je zvlastni, kam az MS
dokaze zajit i ve svem vlastnim byznysu - vzdyt eliminace Javy
podlamuje sanci WebTV na jeji vydatnejsi rozsireni v budoucich letech... Zdroj: NEWS.COM a BAJT
Bill Clinton podepsal zakon, podle ktereho budou internetove stanice,
vysilajici hudbu, platit vselijake percentualni poplatky ze svych
prijmu vselijakym organizacim a firmam. Podle noveho zakona ja na tom
Internet v tomto smeru dokonce hur nez bezne "vzduchove" stanice. Kdo
si kolik bude strkat do sve kapsy z kapes internetovych stanic, jeste
neni presne stanoveno (je na to jeste sedm mesicu). A klube se dokonce
i stanovovani toho, co se bude smet/nesmet jak casto hrat apod. Coz uz
je prilis presprilis... Lobby vybiracu penez a vydavatelskeho hudebniho
prumyslu slavi sve velke vitezstvi nad Internetem. Jako bych nejak
neslysel zadny nadseny potlesk davu...krome mlaskani toho brichateho
pana vzadu... Zdroj: NEWS.COM
Tokijska firma Pacific HiTech vstupuje na
americky trh se svymi podobami Linuxu pod nazvem TurboLinux. Hned se ji
podarilo uzavrit dohodu s Oraclem o spolecnem vyvoji a marketingu
aplikaci pro TurboLinux. Pacific HiTech pokryva v Japonsku 50%
linuxoveho trhu. A Linuxu se tam zrejme dari - ke klientum japonske
firmy patri napr. Japanese Broadgasting Corp. a nekolik dalsich vetsich
firem. RedHat, Caldera a S.U.S.E. tak dostanou dalsiho, zrejme dost
silneho konkurenta. Pacific HiTech se chysta brzy prijit s blize
nespecifikovanymi linuxovymi servery pro firemni intranety a pro
Internet. TurboLinux bezi na platformach Intel i386 a PowerPC. Linux
kvasi jedna basen...kdo bude dalsi?:) Zdroj: InfoWorld Electric
Sice jen minus 2,6 milionu USD za posledni ucetni ctvrtleti. Ale horsi
je odstup Infoseeku od jeho konkurentu. Z cervna do zari se pocet
vyzadanych stranek zvysil jen z 20,3 na 21,4 milionu denne. Excite jich
ma 50, Yahoo 144 milionu denne (to uz chce slusnou farmu). Zdroj: InternetNews.com
Kolem rychleho pristupu na Internet s vyuzitim kabelovych spolecnosti,
zamerenych dosud na kabelovou TV, bylo hodne slavy a nadseni. Ted
povadlo. Firma @Home si vymyslela cetna omezeni pro pristup zvenci na
sve kabely a tim i na internetove servery/sluzby, umistene u ni.
Dokonce i jeji vlastni abonenti museji platit plny poplatek bez ohledu
na to, zda vyuziji vsechno, co @Home nabizi (napr. kdyz budou chtit
mail box jinde). Tohle odetnuti casti Inetu od jeho zbytku se neobeslo
bez prevelice negativnich reakci americkych organizaci, dbajicich o
prava spotrebitelu. Dve z nich podaly stiznost na FCC a pozadaly ji
napr. o to, aby zablokovala spojeni AT&T s Tele-Communications, dokud
obe tyto firmy nezajisti rovnopravny pristup k @Home vsem uzivatelum
Internetu.
Bylo by velmi zle a tezce protismyslne, kdyby komercni firmy zacaly
parcelovat Internet a osobovat si pravo nepustit na jeho jednotlive
casti uzivatele, kteri nemaji u te ktere z nich zaplaceno. To by byl
zacatek konce Inetu coby celosvetove komunikacni site. Kabelova @Home
si stupidne prevadi Inet do sablony, podle jake dodava TV kanaly svym
klientum. Vysledkem je totalitni omezovani svobody uzivani Inetu. FCC
je vuci komunikacnim firmam dost nesmlouvava. Doufejme, ze s pokusem
spolecnosti @Home o prisvojovani si Inetu nalezite zaclouma, aby na
neco takoveho nedostaly chut i dalsi firmy. Rika se, ze jednou z
nejzajimavejsich vlastnosti Internetu je to, ze nikomu nepatri. Jak je
videt, mlaskajici komerce muze takove nepatreni snadno prevest do
roviny nepatricnosti. Zdroj: TechWeb
Firme SilkRoad se podarilo vyvinout vlastni technologii, pomoci ktere
lze jednim optickym vlaknem a na jedne vlnove delce prenaset data
rychlosti 6 Tbps. Dosud nejuzivanejsi DWDM dosahuje prenosu v
gigabitovych rychlostech a pouziva nekolik vlnovych delek. Nova
technologie nabizi nejen podstatne vyssi rychlost prenosu, ale i
jednodussi instalaci a dokonce by mela byt i levnejsi. To napovida, ze
by o novinku mohli projevovat zajem ISP, kteri by si tak usetrili
spoustu starosti s hromadami dratu T1/T3 a souvisejicimi zarizenimi. Ma
to vsak jeden velmi prakticky hacek - opticke kabely se sice pokladaji,
ale jeste nejaky ten rok bude trvat, nez se rozsahle paterni site budou
moci rozsvitit rychlymi fotony. Zdroj: ZDNet
Organizace The Web Standards Project, ve
ktere se sdruzili webmasteri ve spolecnem zajmu o prosazeni standardu
ve vsech webovskych prohlizecich, slavi svuj prvni velky uspech.
Netscape nevydrzel napor webmasteru, provazeny i peticemi, a zaradil
navrhovany NGLayout na program
pripravy Navigatoru 5.0. Ten nazev jen kumuluje webovske standardy
doporucene standardizacni organizaci W3C. NGLayout zahrnuje otevrene
standardy HTML 4.0, CSS 1/2, XML 1.0 a DOM (Document Object Model).
Jako prvni krok je to fajn, ale jeste chybi predevsim MS a dalsi. Bez
nich bude cele chvalyhodne usili pro kocku. Rada je ted na MS. Pokud
bude v dalsich verzich MSIE vytvaret sve oblibene, inetovsky
protismyslne a dezintegrujici nekompatibility, spousta specifikaci se i
nadale nebude pouzivat, protoze webmasteri prirozene odmitaji vytvaret
dve verze tehoz jen kvuli tomu, ze exekutivy MS a Netscapu respektuji
jen samy sebe, bez ohledu na to, ze Internet je jen jeden. Zdroj: InternetNews.com a BAJT
Firma Vignette prichazi s novinkou, ktera
bude zajimat hlavne vetsi internetove firmy. Vignette Syndication
Server umozni automatizovanou distribuci urceneho obsahu jednoho
serveru na jine servery. Jde v podstate o dosazeni toho, co znate z
portalu - na nich najdete i informace, ktere pochazeji z jinych zdroju.
(ty "jine zdroje" za umisteni svych informaci na portaly tvrde plati).
Moznosti uplatneni Syndication Serveru jsou ale kosatejsi. Napr.
servery firemnich extranetu, rozhazene po svete, mohou Syndication
Server vyuzit pro rychlou distribuci informaci do jednotlivych mist,
odkud budou okamzite pristupne. Internetove prodejny se mohou vzajemne
podilet na nabidkach zbozi a prislusne si rozdelovat sva procenta z
prodeje. Atd. atp.
Syndication Server ma hlavni vyhodu v tom, ze spravci zdrojoveho i
"odberovych" serveru se po instalaci a nastaveni zakladnich parametru
pro distribuci nemuseji dal o nic starat, protoze vsechno dal pobezi
automaticky. Syndication Server pracuje s XML, ktere je vhodne prave
pro distribuci datovych struktur. Zatim se zkousi na nekolika znamych
WWW serverech (jde napr. o distribuci obsahu financnich zprav serveru
TheStreet.com na Yahoo, AOL a dalsi). Na trhu se Syndication Server
objevi pocatkem pristiho roku. Ale na za malo - startovni cena bude na
cca $50,000. Zdroj: InternetNews.com
Nekolik bezplatnych ISP se uz polozilo. Par jich zivori a veri v lepsi
casy. Jejich problem je ve vysokych financnich nakladech na techniku a
linky a v malem poctu nejen inzerentu, ale i abonentu. Napr. ISP
@bigger.net ma po dvou letech pouze 40,000 abonentu. Juno, ktere nabizi
bezplatny e-mail via webovske rozhrani, plnene inzerci, ma sest milionu
registrovanych uzivatelu. Nejen ze zacalo jako jedna z prvnich
bezplatnych sluzeb pred vice nez dvema lety, ale jeho naklady jsou
i o dost nizsi nez u ISP.
Nestastna je soucasna distribuce nudli - kolem 75% veskere inzerce na
Inetu jde na pouhe ctyri servery. Zbytek na statisice dalsich. Ale i v
tomto smeru se blyska na lepsi casy. Inzerenti zvolna zjistuji, ze
smysl ma cilene adresovana inzerce, nikoli rozhazovani nudli tam, kam
chodi nejvic surfaru a kde jsou demograficke informace nejasne. Jinymi
slovy receno - pokud nekdo na portalu hleda info treba o autech,
neznamena to ani zdaleka, ze by byl automobilovy fanatik, nebo ze by
si zrovna chtel nejake koupit. Takovych lidi je nemalo a "autova"
inzerce se na ne vyplaca bez efektu. Ovsem tam, kam chodi zajemci o
auta, nota bene specialne zamereni, je sance dopadu inzerce na urodnou
pudu mnohem vetsi.
Bezplatni ISP spolehaji prave na komplexni demograficka data, ziskana
dlouhou zpovedi zajemcu o jejich sluzby. Kdo chce zdarma na Inet, musi
o sobe uvest vsechno mozne. Inzerce, ktera se pak abonentovi bude
nepretrzite posilat (a bude "nesestrelitelna"), bude i tou nejcilenejsi
moznou. I kdyz objem investic do inzerce na Internetu ma nadale rust (z
letosnich 1,9 na 7,7 miliard USD v roce 2002), pokud se nezmeni podil
jejich toku mezi portaly a zbytkem sveta, bude bezplatnym ISP i nadale
ouzko.
Podle pruzkumniku Forrester Research nema ISP ani s 50,000 abonenty
zadnou sanci nejak vyrazneji zaujmout inzerenty, at uz by mel
demograficka data jakkoli hezky zpracovana. A cisla navstevniku a
abonentu u "tech velkych" vsude leti nahoru. V roce 2002 budou tato
cisla u nejnavstevovanejsich serveru uz "dost silena". Kde v te dobe
budou bezplatni ISP se svymi vnucovanymi reklamnimi chrlici, tezko
soudit.
Trzni experti ale soudi, ze i nadale muze mit nejaka nova bezplatna
sluzba (nejen ISP) sanci, pokud behem tri let vyda 10 az 15 milionu USD
jen na marketing, samozrejme s tou podminkou, ze bude i jinak financne
a technicky zabezpecena a ze se k ni lidi skutecne pohrnou. Takze pokud
mate zbytecnych nejakych 100 milionu USD, muzete to zkusit:)
Ja bych to ale nevidel zase tak cerne. Neb se houby vi, jak bude Inet
vypadat za par let a co prinesou implementace novych technologii, i jak
se budou menit pohledy na Inet nejen pri financovani "placenych
vejicek", ale i treba v tzv. zlomkove placene distribuci informaci.
Dalekonosne predpovedi vychazeji ze soucasneho stavu. Jenze soucasny
stav rozhodne neni nicim nadlouho danym a Inet ceka jeste mnoho promen. Zdroj: ZDNet a BAJT
Vysledky hodpodareni nejvetsi prodejny literatury a ted uz i hudby via
Inet vsechny doslova slozily. Amazon sice pokracuje s prodelkem, ktery
je planovany, ale jinak vsechna cisla skoro neuveritelne rostou.
Nasledujici srovnani jsou za posledni ctvrtleti, koncici 30. zarim, a
za stejny kvartal lonskeho roku. Prijmy vzrostly z 37,9 na 153,7
milionu USD. Pocet registrovanych uzivatelu z 940,000 na 4,5 milionu (v
poslednim ctvrtleti vzestup o 1,2 milionu). A co nikdo ani necekal -
prijmy z prodeje hudebnich cedecek a kazet dosahly 14 milionu USD, diky
cemuz se Amazon dostal na celnou pozici mezi vsemi prodejci hudby na
Inetu! A to s tim prisel jako posledni... Zrejme prave tento uspech
primel ctyri do te doby nejuspesnejsi prodejce (vcetne CDnow), aby se
spojili. Amazon ma v planu stat se nejvetsim obchodem i s dalsimi
prodejnimi artikly. Jakymi, to se jeste nevi. Staly prodelek (ted to
bylo 24,7 milionu USD) je dusledkem nasazeneho expanzivniho planu,
ktery bude pokracovat zrejme az do roku 2001. Pak by uz mela nastat
havaj i pro drzitele akcii Amazonu. Zdroj: Wired
Nejvetsi onlinova sluzba a ISP v USA, America Online, si lebedi jeste
vic nez Amazon. Jeji prijmy stouply za rok z 522 na 858 milionu USD a
zisk z 19,2 na 68 milionu USD. Behem posledniho ucetniho ctvrtleti AOL
nabrala skoro milion novych abonentu, kterych uz ma 13,5 milionu. AOL
je povestna obrovskymi marketingovymi naklady, ktere se ji zretelne
vyplaceji. Jedna perlicka z probihajiciho soudu s MS - sef AOL
vypovedel, ze byl prinucen prijmout vyhradni distribuci MSIE pro
abonenty AOL, protoze MS hrozil, ze odstrani z Windows jeji
odkliknutelne logo. Puvodni jednani smerovala k prijeti Navigatoru
Netscapu. Ale AOL povazovala uvedenou hrozbu za natolik ztratovou, ze
pristoupila na vyhradnost MSIE a zrusila jednani s Netscapem. Neco v
bledemodrem se odehravala i v Applu, kde slo o prosazeni MSIE na
zaklade hrozeb zruseni vyvoje Wordu pro Macy, podporenych investicni
nabidkou 150 milionu USD skomirajicimu Applu. Zdroj: NEWS.COM a BAJT
Kdo by to rekl, ze server prinasejici detailni informace o tom, jak co
kde hacknout/cracknout, se sam stane obeti hackera:) Stalo se to vcera
rano americkeho casu serveru rootshell.com.
Hacker ale jen vymenil obsah titulni stranky nejakymi obvyklymi hesly
a pokriky, jak to hackeri delavaji. Komicke na cele veci je to, ze
hackeri rootshellu uvedomili FBI a doufaji, ze prunik na jejich server
skonci uveznenim vinika:) Nabizeji se vselika srovnani z rise rikadel
o kejhani, chytani apod., ale to uz necham na vas...:) Zdroj: NEWS.COM
Doslovne nebo castecne upravene prebirani Dennich zprav z Internetu
redakce Bajtu neni dovoleno bez jejiho pisemneho svoleni
Stranky pripravuje Ladislav Zajicek