Na adrese uvedene v zahlavi zpravy najdete dost jasnou odpoved. Firma
Liquid Audio nabizi komukoli moznost prevest (sam zdarma, firmou za
poplatek) sve hudebni skladby do formatu, ktery mohou - ve vysoke
kvalite - poslouchat uzivatele Inetu. Prevedene skladby pak mohou byt
umisteny na serveru Liquid Audia spolu s jejich identifikaci a popisy.
Stanou se tak soucasti nabidkove databaze - a to bud k poslechu zdarma
nebo ke koupi (s moznosti poslechu vzorku). Koupit lze primo via Inet,
nebo si objednat dodani cedecka. Liquid Audio vede o vsem zaznamy a
autorum, resp. drzitelum prav posila jednou mesicne prehledy, v nichz
je i ev. vyuctovani zakoupenych nahravek. Do databaze maji pristup
rovnez jacikoli prodejci cedecek a kazet, takze si z nich mohou vybirat
pro sve obchody. Liquid Audio muze zajistit i mezinarodni distribuci
cedecek prostrednictvim firmy, ktera nabizi hudbu po svete.
Firma Diamond Multimedia, na kterou podal zalobu americky hudebni
prumysl s cilem zakazat vyrobu jejiho prenosneho prehravace ve formatu
MP3, nove otevrela stranky RioPort, ktere
jsou mikroportalkem do sveta hudby kodovane v MP3. Diamond spolupracuje
s firmou Liquid Audio na jejim overovacim sifrovani, ktere ma zabranit
sireni piratske hudby aspon v tom smyslu, ze distributori i posluchaci
budou vedet, zda skladby pochazeji z nepiratskych zdroju. System
overovani, zvany "Genuine Music", je otevrenym standardem a bude
fungovat i s MP3 ci dalsimi formaty.
Internetove firmy postupuji v nove oblasti sireni hudby via Inet velmi
chytre a potencialne zbavuji klasicky system produkce a distribuce
hudby jeho dosud neotresitelnych pozic. Samozrejme by bylo nesmyslne
se domnivat, ze mamuti hudebniho prumyslu proto padnou. Ale budou se
sami muset prizpusobit novym trendum, i prijmout fakt, ze jim vyrusta
nova konkurence, jejiz budouci silu zatim tezko odhadovat. Po svete je
spousta skvelych kapel a vubec hudby, ke ktere se nedostanete, protoze
ji nikde nenajdete. I mamuti maji limitovane moznosti. A male firmy se
se svou nabidkou dostanou jen k omezenemu poctu zajemcu.
Kapel, ktere umeji, jsou spousty, ale jejich tukani na dvere
produkcnich spolecnosti nema zadny efekt - cedecko jim nevydaji. Inet
jim nabizi sanci. Sanci nabizi i hudebnikum, kteri nejsou spokojeni s
tim, jak se s nimi v produkcnich spolecnostech jedna. Prichod inetovske
distribuce hudby omezi i prilis velky vliv na rizeni vkusu hudebnich
posluchacu v zajmu zisku mamutich spolecnosti. Lze si snadno predstavit
rozhlasove stanice na Inetu, ktere na nekolika kanalech - podle vyberu
posluchacu - budou nabizet a prezentovat uplne jinou hudbu, nez jaka se
standardne a ponekud unavne line ze stanic v pasmu FM. Hlavnim prinosem
vseho bude clenitost, ruznorodost a svoboda volby. Po odkliknuti odkazu
"MP3 Music" na serveru RioPortu se na vas vyvali hromada odkazu na
servery, kde si tu pocinajici svobodu muzete zacit vychutnavat:) Zdroj: InfoWorld Electric a BAJT
Dnes by se mela na Lycosu objevit nova sluzba "MP3 Search" s
pulmilionem odkazu na zaznamy v tomto stale popularnejsim hudebnim
formatu. "MP3 Search" je spolecnym dilem Lycosu a norske firmy "Fast
Search & Transfer", ktera ma mit nejvetsi databazi souboru MP3 na
svete. K rozhodnuti uvest tuto novou nabidku, vedl Lycos prosty pohled
na nejfrekventovanejsi klicova slova - na prvnim miste je obligatni
"sex", ale na druhe se dostalo "MP3". Neco takoveho uz nelze nechat bez
povsimnuti... Zdroj: Nando News
Ze je perspektivni, tvrdi jejich velky zastance a propagator, Jakob
Nielsen, coby uznavany expert "vyuzitelnosti" Webu. Nielsen ma pro sve
nadseni proste argumenty - soucasna zurnalistika na Webu podleha
schematu prezentace nudli. Nejde tolik o to, co obsahuje text clanku,
jako spise o to, aby nejaky na strance vubec byl a byl co nejkratsi.
Trosku delsi texty se rozdeluji, aby si nudle prisly na sve. Kvalita
clanecku se podrizuje potrebe velkeho poctu nudlovych zjeveni, nikoli
ctenari. Velkou pravdu di pan Nielsen. Mikroplatby maji zajistit velky
vzestup kvality clanku. Velet budou platici ctenari, nikoli pocet
zjevenych nudli. Platby za clanky budou odstupnovane - od 1 centu
nahoru. Nikdo nebude muset mit obavu, ze by za cteni utratil majlant.
Pokud nekdo precte denne 10 clanku na Webu, pak za jejich precteni
utrati od 10 centu vyse. Aby neutracel moc, o to se ma postarat funkce
prohlizece, ktera bude sledovat napr. cenu za jeden clanek i celkove
utracenou castku. Uzivatel si bude moci stanovit limity pro oboji. To
je dulezite nejen proto, aby nepadl do tenat velkych plateb, ale i aby
se nemusel zdrzovat potvrzovanim utraceni kazdeho centu u kazdeho
clanku. Platci mikroplateb by jednou mesicne dostavali vyuctovani,
podobne jako treba u telefonnich uctu. Vzhledem k tomu, ze placeni via
Inet se dobre vziva, nikoho nijak nezarazi, kdyz ho kvalitni clanek
bude stat nejaky cent.
V podstate jde o jistou formu vystrizkove sluzby, kde si z novin sami
vyberete, co chcete. Ja bych takove mikroplatby jen uvital. "Kvalita"
velke casti soucasnych "nudlovych clanku" je dost hrozna, nekdy
natolik, ze se clovek divi, kdo na server takovou slataninu vubec mohl
dat. Pokud by se nasly servery, kde by si clovek mohl byt jist kvalitou
placenych clanku, urcite by tech par centu denne rad venoval. Vedle
clanku s minimalni cenou budou i takove, ktere prijdou na mnohem vic
(studie, analyzy a jine specialni informace, jejichz vypracovani
vyzadovalo vetsi naklady). J. Nielsen doporucuje vedenim zpravodajskych
serveru, aby s budouci erou mikroplateb za clanky uz pocitala a byla na
ni pripravena po vsech strankach. Zdroj: Media Info a BAJT
Kosmeticka firma Estee Lauder podava zalobu na jejiho konkurenta a na
prohledavac Excite. Excite totiz onomu konkurentovi prodal vazbu na
klicova slova "Estee Lauder" a "Origins", kterazto jsou obchodnimi
znackami firmy Estee Lauder. Takze pokud nekdo v Excitu zada tato
slova, spolu s vypisem odkazu se objevi i nudle konkurenta, ktery si
vazbu na ona slova zaplatil. Soud bude mit tezke zvazovani, protoze pro
neco podobneho zatim neexistuje zadny precedens.
Ja bych rekl, ze firme Estee Lauder i jinym je houby do toho, zda si
nekdo bude prat, aby se jeho nudle v prohledavaci vylihla pri zadani
jakychkoli slov. To je veci prohledavace a niceho jineho. Stejne tak by
firma mohla zakazat, aby se ve vypisu vyhledanych odkazu objevil jiny
odkaz, nez na stranky jejiho vlastniho serveru. Zarlivostni paranoia
nekterych lidi na jejich vypalene znameni je bezmezna. Meli by byt
duslednejsi a pozadovat na uzivatelich prohledavacu schvaleni pouzit
jejich registrovana slova pred tim, nez je vlozi do prohledavace:) A
jak by se asi Estee Lauder zachovala, kdyby prohledavace po zadani
"jejich" slov vypsaly, ze nic nebylo nalezeno? To by prohledavace taky
nesmely?:) Komu patri slova? Komu patri prohledavace? Komu patri tenhle
cely svet?...a kdo ho vlastne smi pouzivat?:))) Zdroj: InternetNews.com a BAJT
Prave uplynulou nedeli mela probehnout protestni akce uzivatelu Inetu v
sedmi zemich Evropy v podobe bojkotu uzivani Inetu (slo o Belgii,
Francii, Italii, Polsko, Portugalsko, Spanelsko a Svycarsko).
Samozrejme slo o protest proti drahym poplatkum za pouzivani telefonni
site pri spojeni s Inetem. Britanie tentokrat neprotestovala - ale taky
uz ma svuj bojkot za sebou. Drahe telefonni poplatky vsak v Britanii
vedou k necemu velmi zvlastnimu, i kdyz v jadru logickemu. Situace, ve
ktere je elektronicke obchodovani stale v plenkach, se chytaji velke
"kamenne" obchodni site a zakladaji sve vlastni sluzby ISP - a to
bezplatne. Pro spojeni se snazi docilit i nizsich telefonnich poplatku.
Vyuziti techto ISP neprovazi ani zadna vnucena projekce reklamy (na
rozdil od jejich americke obdoby).
Bezplatny britsky ISP Freeserve je financovan obchodni siti Dixon
(spotrebni elektronika a pocitace). Nejvetsi obchodni sit samoobsluh v
Britanii - Tesco - prave oznamila, ze uvede do provozu sve bezplatne
sluzby ISP v nejblizsi mozne dobe. Ty budou zpocatku urceny drzitelum
jejich kreditnich karet Clubcard (je jich kolem 10 milionu). Freeserve
ma uz 900,000 abonentu. Tesco jich bude mit zrejme jeste vic. Dalsi
bezplatny ISP - Freenet - jich ma asi 300,000 (ten ovsem vydelava na
telefonnich poplatcich v dohode s British Telecomem). Mesicni pausaly
placenych sluzeb ISP se v Britanii pohybuji od 5 do 20 GBP. Tak se v
Britanii nakonec muze stat, ze nemalo ISP prijde o kseft, ktery jim
odsaji silne firmy, nabizejici bezplatny pristup vymenou za svuj
reklamni image a nadeji na zvyseni obratu z prodeje sveho zbozi. Je
otazka, jak dlouho jim to vydrzi. Mozna, ze i dost dlouho.
V USA by to neslo, protoze prodej zbozi je rozprostren po kvantu
serveru, bezplatni ISP se bez vnucovane reklamy neobejdou a placeni ISP
nabizeji stale sirsi rejstrik sluzeb, ktere abonenti vyzaduji (na ktere
vsak ti bezplatni nemaji finance). Vyrazna rozdilnost obou trhu udeluje
dost rozdilne impulsy jejich podobam. Te evropske podobe pro jeji
neprirozenost ale moc nefandim. Zdroj: BBC News a BAJT
Na Stanfordske universite dali dohromady pidipocitac, na kterem jede
WWW server. Jeho hardwarovy zaklad tvori desticka s procesorem AMD
486-SX/66 MHz, 16 MB RAM a 16 MB flash ROM. Do toho se v pohode vejde
Linux s demonem HTTP. Vysledek prekonal dosavadni rekord, ktery drzela
firma Phar Lap - jeji pocitac mel 14 kubickych palcu. Ten universitni
ma pouhopouhy jeden. Foto, podrobnosti konstrukce i chodu pocitace s
WWW serverem najdete na adrese university, uvedene v zahlavi zpravy. Zdroj: World's Smallest Web Server