Zacinajici firma QPass nabizi zprostredkovani
prodeje jakychkoli materialu, o ktere surfari mohou mit zajem. Takovych
pokusu uz bylo nekolik, ale tenhle vypada docela nadejne. Nejde o
mikroplatby, ale ani o zadnou podobu predplatneho. Kouzlo je v tom, ze
ctenari se kupi utracene dolary behem mesice, na jehoz konci se sectou
a strhnou se mu z kreditni karty. A opravdu jde o dolary. Mezi klienty
QPassu je napr. Industry Standard (analyticke prezentace v PowerPointu
od $2 do $5 za jednu), Wall Street Journal (dvoudenni pristup za $1,95
- jenze proc, kdyz rocni predplatne stoji $59?) Morningstar (burzovni
analyzy po $3). Neni to to, co by to melo byt a nekdy snad bude (neboli
mikroplatby). Ale pro organizace, ktere analyzy tak jako tak kupuji v
papirovych vydanich, to muze mit svuj puvab v okamzite dostupnosti. Pro
vydavatele je tato sluzba zajimava tim, ze se nemuseji starat o vubec
nic kolem uctovani a platebnich transakci. Ctenari maji pristup k
detailnimu prehledu svych utrat. Jaky podil z prodeje QPass bere, se
neuvadi. Zdroj: InternetNews.com a BAJT
Clovek si ani neuvedomi, co a jak muze zasahovat nektere lidi diky
internetove volnemu pruchodu vyjadreni kohokoli k cemukoli. Musel jsem
se smat sebeironizujicne ublizenemu popisu spisovatele, jehoz knihu
nabizi ke koupi i Amazon. Na Amazonu muze kdokoli pripsat sve vlastni
hodnoceni knihy, tedy "lidovou recenzi". A nejen to - je tam i moznost
pro autory same. Jste-li autorem knihy, klidne racte neco pripsat. Kdo
zjistuje, zda tam neco pise opravdu autor knihy? Uhadli jste - nikdo:)
Jen malo autoru je natolik nad veci, aby se neshaneli po jakemkoli
vyjadreni ke svemu dilu. Zmineny spisovatel zjistil, ze na Amazon chodi
vsichni jeho znami kolegove a pidi se po novych vyjadrenich. On mel
zrejme smulu. Hodnoceni lidi, kteri meli cist jeho knihu, byla velmi
negativni. Jeden clovek dokonce doporucoval knihu vubec neotevirat.
Inu, hlas lidu... Spisovatel to sice bere s nemalou davkou cerneho
humoru, ale jisty udiv je znat.
Na druhou stranu je treba podotknout, ze Amazon tuhle fikanost nabizi
proto, ze uvedeni pouheho nazvu a ceny knihy je tezka nuda. Videl jsem
par internetovych kniznich prodejen, kde prave tahle suchost cloveka
brzy primeje k ustupu. Amazon u casti knih uvadi i recenze opravdovych
recenzentu. Ty ma smysl procist. Ale to, co tam kdo volne pripise, je
lepsi brat s velkou rezervou (ale stejne se neubranite tomu, abyste si
to u knihy vaseho zajmu neprecetli vsechno:)
Kouzlo fyzickych prodejen knih je v tom, ze si knihy muzete
prolistovat. To na Inetu samozrejme nejde. Sem tam se uvadi aspon
obsah. Recenze zdaleka ne vzdy. Jen uplne vyjimecne nejaky uryvek. U
takove prodejny, jako je Amazon, by se neco takoveho zajistovalo jen
tezko. A tak se nechaji autori (jsou-li jimi:) a ctenari bez namahy a
ztraty casu Amazonu vypovidavat, aby kolem knih byla nejaka ta "spravna
knizni atmosfera". Napada mne, ze mensi, oborove uzeji zamerene
prodejny, ktere by dokazaly kazdou nabizenou knihu nalezite "ovencit",
by mohly byt velmi dobrou konkurenci gigantum. Pokud by ovsem udrzely
ceny na nejmene takove urovni, jako oni. Zdroj: Salon Magazine a BAJT
Britsti vedci z universit v Oxfordu a v Aberdeenu zkoumali vliv
pouzivani mobilnich telefonu na cloveka. Zpravy o jejich zjistenich by
mely vyjit pristi mesic. Z prvnich "proslechu" se zda, ze na obou
universitach dospeli ke shodnym zjistenim o vlivu "radioveho smogu"
mobilu na poruchy kratkodobe pameti a na zmeny krevniho tlaku. Vedci
sami pry po zaverech, ke kterym dospeli, bud omezili nebo zcela
opustili pouzivani mobilu. Jeden z nich pouziva sluchatko pripojene
dratkem k mobilu, aby si ho nemusel prikladat k hlave. Ze by uslovi
"mobil-debil" prece jen melo realny zaklad?:) Zdroj: BBC a BAJT
Po nejakem roce, kdy se zdalo, ze kdo nenabizi "webovsky e-mail", chat
apod. zadarmo, a k tomu jeste nejaky obchod, brzy ztrati pudu pod
nohama. Jak se ukazuje, tyto utility jsou jen utilitami, kterym se jen
tezko dodava nejaka osobitost. Rostouci prival surfaru je bere jako
nastroje, ale prahne po osobitem obsahu. Takove je zjisteni pruzkumniku
firmy Jupiter Communications. Zatimco utility se dost obtizne odlisuji
jedna od druhe, webziny snad ani nemohou jinak, nez se lisit, protoze
jsou vyslednici osobitosti jednotlivcu a skupin. Zvysujici se
navstevnost webzinu, ktere postupne seznavaji, "co to chce", jim vesti
preziti na prevelice dlouho. Utility - vcetne soupericich prohledavacu
a katalogu - neustale vymysleji, jak si zajistit loajalitu surfaru.
Nemaji ji - jine pruzkumy zjistily, ze surfari jsou ve vztahu k nim
znacne promiskuitni:) Zato ale kazdy surfar ma v oblibe par webzinu,
kterym zustava dlouho verny, i kdyz je to vernost pasi k jeho haremu:)
Hojneji navstevovane webziny maji i mnohem lepe "zmapovane" sve verne
ctenare, takze jsou pritazlive i pro rozsevace nudli. Webziny ovsem
museji neustale rozvijet sve interaktivni nabidky, aby osobitost byla
nalezite "vyfutrovana" technologickymi dispozicemi Inetu/Webu. Era
renesance obsahu je tady, coz je dobre. Kdo by taky porad jen chodil na
postu, telefonoval a nakupoval? Z e-mailu se dneska uz nikdo nezblazni
(neni-li ho moc, junku pak zvlaste:), chatovat do bezvedomi uz taky
neni v mode, a k nakupum treba me dokaze heverovat uz jen hola nutnost.
Marna slava - uz staleti je cloveku vlastni ziva komunikace a
intimnejsi pobyvani s knihou ci jinymi papiry pred ocima. Pokud to
stoji za koukani...:) Zdroj: NEWS.COM a BAJT
Firma PrivaSeek rozjela projekt PersonaXpress,
ktery ma zajistit nepristupnost udaju, ktere o sobe uzivatele nechteji
sirit. Zajemce o sluzby PersonaXpressu se na nem prihlasi a neco malo
na sebe "vykeca" (vcetne udaju o sve kreditni karte). Pak uvede, co se
ma tajit, a co dava k dispozici. Tajene udaje firma ututla a miru sve
tutlavosti si bude nechavat auditovat vehlasnou firmou. Pokud bude
uzivatel napr. chtit dostavat urcite informace, neco pusti k dispozici
jejich moznym dodavatelum.
Vyhotoveny profil uzivatele se ulozi na jeho disk a bude slouzit napr.
pri nakupech v obchodech, s nimiz PersonaXpress bude mit nalezitou
dohodu a ktere tedy budou rozumet formatu profilu uzivatelu, jakoz i
zachovavat PersonaXpressem vyhlasena eticka pravidla. Hned na startu se
mezi takovymi prodejci objevil napr. i Excite. PersonaXpress sikovne
vyuziva obav surfaru o zachovani jejich soukromi. Sve sluzby nabizi
uzivatelum zdarma. Na cem vlastne hodla vydelavat, neni zrejmo -
tipoval bych to na pausal, uctovany prodejcum, plus neco z prodeje
povolenych informaci marketingovym firmam. Podil na prodejnich
transakcich by asi byl ponekud komplikovany, ale mozne je vsechno. Zdroj: NewStream a BAJT
Vaughan Pratt, vedouci vyzkumu "nositelnych" pocitacu na Stanfordske
universite, predstavil velmi zvlastni zpusob psani pismen aj. znaku.
Jmenuje se "thumbcode" (palcovy kod). S jeho pomoci muzete psat treba
za chuze a vubec v jakekoli pozici. Na ruku si navleknete rukavici se
senzory. Rozhodujici je pohyb palce proti ostatnim prstum a jejich
"seskupovani" - kde se palec dotkne jakeho senzoru (jakych senzoru),
takovy znak se napise. Nabizi se 96 kombinaci, ktere pokryji abecedu,
cislice a dalsi znaky. Thumbcode se pry da naucit rychleji nez
morseovka, a kdo ho zvladl, oblibil si ho. Bodejt by ne...psat vleze se
zavrenyma ocima, to musi byt parada:) A da se dosahnout rychlosti psani
30 slov za minutu (zdatne pisarky na klavesnici zvladaji 60). Kdo se
uz nebude chtit kroutit u klavesnice, bude mit zajimavou sanci. I na
pohled bude clovek, svizne kmitajici prsty a se zasnenym pohledem, dost
zajimavym objektem pro sledovani svym okolim:) Hrajici si Vaughan Pratt
pripravuje jeste zlepseni - misto navlecene rukavice by vibrujici prsty
sledovala kamera, a pripojeny scanner by se snazil znaky uhadnout. To
uz by ale nebyla takova pohoda - beru rukavici!:) Zdroj: N. Y. Times Syndicate a BAJT