Firma RealNetworks dosud produkovala servery a klienty urcene hlavne
pro zive vysilani via Inet. Dnes prisla se svym prvnim klientem
urcenym pro stahovani, prehravani a organizaci zvukovych souboru
RealJukebox
Novinka umi nejen prehravat soubory MP3, WAV, RealAudio a gilase G2,
ale vytvorit je treba i z cedecka, pritom hlasat nazev kapely a jine
informace. Spravu souboru, vcetne ochrany copyrightu umoznuje
RealSystem MP, na ktery slysi uz vice nez 60 firem, vcetne RCA ci
Intelu. RealSystem MP zustane otevrenym komukoli, takze ho muze
implementovat do hardwaru i softwaru. Pouzivat ho bude i vehlasny
MP3.com.
Zajimave je, ze RealSystem MP podporuje i obsluzne-spravni systemy EMMS
IBM, a2b AT&T a Liquid Audio. RealSystem MP tak sikovne premostuje
mnohe, kolem ceho hudebni prumysl vyvolal velke a zcela bezvychodne
boure. RealJukebox je zatim v betaverzi a po overeni jeho funkci se
stane soucasti RealPlayeru. Novinka se objevila zrejme diky nedavnemu
pohlceni firmy Xing Technology, ktera se podobnymi zalezitostmi
zabyvala. Jak videt, ani RealNetworks se nechce nechat nicim svazovat.
Opet se potvrzuje, ze hlavni sila Internetu je v jeho uzivatelich,
nikoli az tak v tech, kteri by jim chteli cokoli vnucovat svou
ekonomickou nebo politickou (ne)moci. Zdroj: InternetNews.com a BAJT
Je i neni. Nekdy se muzete pojmenovat jakkoli a kdyz dosahnete uspechu,
sama domena se stane pojmem. Viz Amazon - kdo by rekl, ze firma s
nazvem jihoamericke reky se stane velepojmem obchodovani via Inet?
Nekdy ale muze vhodny nazev pomoci. Prikladem budiz pribeh firmy
Artuframe.com, ktera nabizi prodej plakatu, litografii aj. tisku,
ramecky a ramovani. Na Webu ma dve hlavni konkurentky se stejnym
repertoarem, predevsim Barewalls.com, kterou navstevuje 500,000
surfaru mesicne. Sefovi Artuframe, ktera dosahla maximalni navstevnosti
50,000, se podarilo presvedcit investory, aby mu povolili zakoupeni
domeny art.com. Tu mela firma Advanced Rotorcraft Technology,
zabyvajici se prodejem soucastek k helikopteram. Jeji webmaster byl
dost nestastny z toho, ze jeho server navstevoval stoupajici pocet
lidi, kteri hledaji neco o umeni.
Jednani mezi obema firmami nakonec ustalila prodejni cenu domeny
art.com na $450,000. Od te doby stoupa navstevnost serveru firmy
Artuframe o 60% mesicne - ted je na 450,000 a jeji sef ocekava, ze v
cervnu dosahne jednoho milionu. Zmena domeny prinesla i 30,000 novych
zakazniku (investice do ziskani jednoho tak dosahly pouhych $15, coz je
velmi slusne). Prestoze Artuframe je vyrazne nejmensi z obou vyse
uvedenych konkurentek, na Webu se postavi do cela. Skoro pohadkovy
pribeh o tom, kterak kouzlo jmeno otevira dvere. Nakonec i hollywoodske
hvezdy si davaji pseudonymy, ktere je zbavi "nezajimavych" obcanskych
jmen:) Zdroj: Upside a BAJT
Az na par vyjimek se vetsina zprav o aukci Amazonu rozplyvala nadsenim.
Tech par vyjimek (vcetne News on 'Net) poukazovalo na nesmyslnost
prodeje novych produktu v aukci, kde vysledna cena nekdy dosahovala
vyssi ceny nez byla cena prodejni. Amazon si tim chtel mj. zajistit
nabidky jen od renomovanych prodejcu, neboli zamezit negativnim jevum,
ktere se objevuji v aukcich, do nichz ma pristup kdokoli. Zamer se ale
ukazal byt neuspesnym. Prodejci bud nasazovali ceny prilis vysoko,
takze na ne nikdo moc nereagoval, nebo vylicitovana cena preskocila
beznou prodejni cenu produktu, za kterou bylo renomovanym prodejcum
zinantni produkt prodat z ciste etickych duvodu. Nove produkty proste
do aukce nepatri (pokud aukce primo nehlasa, ze je reklamou na nove
produkty, ktere se tam z ciste reklamnich duvodu davaji za ceny
zacinajici na par dolarech).
Aukci Amazonu zacali prodejci opoustet. Ba by se dalo rici, ze se
strhla lavina uteku, a jen malo firem z puvodni vyvolene stovky v
Amazonu zustane. Bez zajimavosti neni ani to, ze nekteri prodejci jdou
z Amazonu pryc i kvuli moznosti pripojovani komentaru, hodnoticich
jednotlive prodejce, byt je muze napsat jen ten, kdo od te ktere firmy
neco uspesne vylicitoval (viz zpravu z 28. dubna 1999 o problemech s
temito komentari na eBay). Amazon uz si pospisil s prohlasenim, ze
provedeni jeho aukce umoznuje i transakce mezi obcany, nikoli jen
firmami a koncovymi zakazniky. Ale co...Amazon to vyzkousel i za jine
a vsem ukazal, kudy cesta nevede. Snaha odlisit se od jinych chce
nejaky lepsi napad. Nez se dostavi, bude lepsi pokorne vstoupit na jiz
vyslapane cesticky:) Zdroj: NEWS.COM a BAJT
Webovska podoba The New York Times ma uz
7 milionu registrovanych uzivatelu. Jen ze zahranici jich pribyva
4,500 denne. 80% registrovanych ctenaru nepochazi z New Yorku. A ted
pozor - 60% nikdy nevidelo jejich papirovou podobu. A jsme u jadra
veci. Na konferenci zamerene na onlinovou publicistiku prohlasil
predseda firmy vydavajici NYT, ze uvedene udaje ji privedly k
rozhodnuti uvadet na Webu veskery aktualni obsah deniku hned, jakmile
bude pripraven i pro tisk. Tedy neco, cemu se jeste pred par lety
papirove deniky sverepe branily a castecne brani dodnes. Registrace v
NYT je bezplatna. Naklady hradi inzerce. NYT chce nadale dodrzovat
eticke pravidlo neovlivnovani obsahu reklamou i na Webu. Je zrejme, ze
k uvolneni vsech tiskovych materialu prispelo velke a nadale stoupajici
mnozstvi internetovych ctenaru v kombinaci s rostoucimi vydaji
inzerentu na internetovou inzerci. Zdroj: NEWS.COM a BAJT
V USA pred 21 lety probehlo soudni jednani, ktere veslo do historie
americkeho soudnictvi pod prezdivkou "Sedm obscennich slov". Tenkrat
FCC uspela pri podani zaloby na jednu rozhlasovou stanici a dosahla
zacleneni zakazu pouzivani onech slov v jakemkoli vysilani. Podle
tohoto soudniho rozhodnuti postupuje i NSI, registrujici internetove
domeny. Pokud zadost obsahuje nektere z onech sedmi slov, odmitne ji.
Proti postupu NSI byly podany uz dve zaloby. S NSI nesouhlasi dokonce
ICANN, coz je mezinarodni organizace pro dohled nad registracemi domen.
Nesouhlasi i ACLU pro ochranu obcanskych prav a uvazuje o vlozeni se
do veci. Inu, kdo chce kam... Zdroj: InternetNews.com a BAJT
Firma Internet Advertising Bureau oznamila, ze loni stouply vydaje za
inzerci na Inetu o 112%. IAB vede statistiky od roku 1996, kdy se za
inetovou inzerci vydalo 267 milionu USD. V roce 1997 to bylo 906
milionu a loni 1,92 miliardy USD. Internet loni uz spolkl vic nez
billboardy a jina venkovi reklama, za kterou se vydalo 1,58 miliardy
USD. Na koncove zakazniky smerovalo 38% inzeratu. Svet pocitacu se
inzeroval 28% a svet financi 19%. Na nudle pripadlo 56% vydaju, na
sponzorske stranky 30% a na "mezistrankove slehy" neboli interstitials
5% (dikybohu, ze tak malo:) Reklama sirena e-mailem se umistila
posledni svym 1%. Leze to tvrde nahoru - nejvetsi kolac stale polyka
nekolik malo nejnavstevovanejsich serveru, ale i mensi, specialneji
zamerene servery se uz vyzdobuji placenymi nudlemi. Jejich webmasteri
si konecne mohou objednavat vetsi pizzy:) Zdroj: wired a BAJT
Exploze bezplatnych ISP preskakuje z britskych brehu na kontinent.
Firma Kingfisher,
ktera ma obchodni sit s elektrickymi potrebami, uzavrela dohodu s
francouzskou Group Arnault o spusteni ISP Libertysurf, ktery bude
nabizet bezplatne sluzby pro spojeni via dial-up postupne po cele
Evrope. Zacne ve Francii. Libertyserf bude kopirovat britske bezplatne
ISP, kteri ale na sebe neberou zadne poplatky za telefonni spojeni
(vyjimkou je ISP screaming.net - viz News on 'Net ze 30. dubna 1999).
Prave horentni vyse techto poplatku je kamenem urazu rozvoje Inetu v
Evrope. Studie firem Jupiter/NFO Interactive loni zjistila, ze 80%
Evropanu nepripojenych k Internetu se k nemu nechysta pripojit kvuli
vysokym sazbam za telefonni spojeni. Polovina z nich by se pripojila,
pokud by pri spojeni s Inetem odpadly poplatky za telefon. Spolecny
protest obyvatel 12 evropskych statu proti jejich telecomum se chysta
na 6. cervna t. r. Formou protestu ma byt neuzivani telefonnich sluzeb
vseho druhu. Zdroj: wired a BAJT