Tydenik TIME zpracoval cisla, ktera jsou sice stara jeden rok, ale
postavena vedle sebe poskytuji zajimavy pohled na zastoupeni uzivatelu
Inetu z jednotlivych zemi na jejich celkovem poctu. Razeni jde podle
jejich percentualniho zastoupeni. Zaokrouhlena cisla jsou uvedena ve
sledu: pocet obyvatel statu/pocet uzivatelu Inetu ve state. Protoze
celkovy pocet uzivatelu Inetu byl cca 100 milionu, jejich uvedeny pocet
v milionech odpovida jejich percentualnimu zastoupeni na svete.
V pomeru poctu pripojencu k poctu obyvatel v jednotlivych zemich by
vedlo Norsko, nasledovane Finskem, USA a Australii. V roce 2000 by mel
celkovy pocet uzivatelu Inetu dosahnout 300 milionu. V poctu
pripojenych domacnosti by melo 57% spadat na USA, 25% na Evropu, 15% na
Asii. Stredni Vychod a Jizni Amerika by mely byt zastoupeny pouhymi 3%.
Zajimave je i zjisteni, ze 90% surfaru na celem svete mluvi anglicky. Zdroj: TIME a BAJT
Posledni "pusici" kral, tlacici zpravodajstvi do svych specialnich
klientu, zapasi o sve preziti. PointCast se svymi 230 zamestnanci loni
v kvetnu odmitl kralovskou nabidku firmy News Corp. k jeho zakoupeni za
450 milionu USD. Ted jeste odesel sef PointCastu, ktery prijal misto v
novem spolecnem podniku AT&T a British Telecomu. PointCast veri, ze se
mu podari prosadit v oblasti DSL. Pomaly dial-up se ukazal byt jednim z
cinitelu poklesu zajmu o dodavku zprav PointCastu. Rychlejsi prenos dat
via DSL by mel PoinCast zase pozvednout. V tomto smeru se mu povedlo
uzavrit dohodu o spolupraci s telefonnimi spolecnostmi BellSouth,
BellAtlantic a US West, pro jejichz pripojence via DSL bude PointCast
dodavat sve zpravodajstvi. PointCast pracuje i na projektu Newnet,
ktery ma byt multimedialni podobou zpravodajstvi, prenaseneho
kabelovymi modemy.
Kupodivu velmi dobre se dari poslednimu z velkych na bojisti push
technology, firme Marimba, ktera nic nikam netlaci, ale vyviji systemy
pro tuto technologii. Zameruje se vsak hlavne na distribuci softwaru po
sitich a jeho automaticke updaty. Marimbe se dari tak dobre, ze nedavno
uspesne vstoupila na burzu. PointCast uz jednou chtel, ale nakonec
ucukl. Jinak se zda, ze se nad pusenim, tolik popularnim prede dvema
lety, zavrela voda - krome nejvetsiho a nejstarsiho tlaceni inetovych
dat - samozrejme jde o e-mail:) Zdroj: Red Herring a BAJT
Aukce Auction Universe neni prvni,
ktera vedle aukcniho prodeje otevira i obchod za pevne ceny. Loni jeden
takovy spustila napr. aukce OnSale, zamerena na pocitace a spotrebni
elektroniku. Auction Universe nazvala sve nove obchodni oddeleni
aukcne duvtipne - FirstBidWins (prvni nabidka vyhrava). Tyto obchody
maji byt statickou alternativou pro prodejce, kteri nechteji cekat do
skonceni aukce. Svou pritazlivost maji i pro nakupujici, protoze
nemuseji s nikym o nic zapolit a rovnez cekat na vysledek. V podstate
jde o presun prodeje bazaroveho zbozi za pevne ceny na Inet. A kde
jinde by se takovy artikl mel nakonec objevit, nez v internetovych
aukcich? Zdroj: InternetNews.com a BAJT
Pokud si chcete poslechnout zive zvukove nebo i "televizni" vysilani,
bez RealPlayeru se takrka neobejdete. Ze 1,400 zkoumanych rozhlasovych
stanic na Inetu 80% pouzivalo technologii Real Networks, 10% MS a
zbytek ruzne jine. Asi 95% vsech zive vysilanych dat pripada na
technololgii Real. To se MS samozrejme moc nelibi. Procez pripravuje
svuj vpad na bojiste ve dvou frontach. Na prvni postavi Windows Media
Player jako konkurenci RealPlayeru, na druhou svou vlastni technologii
HTML+Time
coby konkurenci SMIL. Specifikace HTML+Time je prihlasena ke
standardizacnimu procesu u W3C a podporuji ji napr. firmy Compaq a
Macromedia.
MS ovsem - jak je jeho zvykem - chce vsechno svazat s Windows.
Klientsky software HTML+Time by se mel stat soucasti MSIE a Windows
Media Player soucasti Windows. Tak by mj. odpadlo nahravani klienta
odjinud a jeho instalace. Klienta RealPlayer si surfari stahuji velmi
zive. Na pocitacich ho ma mit asi 53 milionu uzivatelu a denne se jich
stahne 178,000 (vcetne updatu). MS NetShow Server pro vysilani
multimedialnich dat bude rovnez spjat s prostredim Windows, neboli s
NT. Celek je tedy veskrze jednoplatformovy. Coz kontrastuje s produkci
RealNetworks, ktera bere ohled i na jine platformy.
O budoucim zdaru zameru MS mnoho analytiku pochybuje, ale nekteri
vystrazne zvedaji prst. Hlavni zbrani by se ve vsem mohla ukazat
technologie HTML+Time, ktera by - s podporou vseho ostatniho - mohla
casem porazit SMIL, s nimz neni kompatibilni. Pokud by k tomu doslo,
Real Networks by musela HTML+Time do svych serveru zaradit. Znate to -
jakmile uzivatele Windows dostanou spolu s nimi neco "zadarmo", zacnou
to hned pouzivat a nejake hledani konkurencniho softwaru, jeho
stahovani a instalace je vubec nezajima. Tak by sel "do kytek"
RealPlayer. Nakonec by se Real Networks mohla stat jen prevadecem
technologii MS na jine platformy.
Jde o podobnou taktiku, jakou MS porazil Netscape. K ni nalezeji i
jednani s velkymi firmami, ktere MS ruzne "premlouva" k uprednostnovani
jeho technologii. Vyvojarum a webmasterum se z toho delaji mzitky pred
ocima, protoze se nechteji zabyvat nejakym dalsim zdvojovanim vseho, co
na Internetu delaji. Cernym konem vzadu je jeste Apple, ktery pro 4.
verzi QuickTimu pripravuje i moznost ziveho vysilani a prijmu. Zdroj: InternetNews.com a BAJT
To je casto opakovana otazka, na kterou nikdo nezna jasnou odpoved. Na
vyse uvedene adrese najdete cisla z posledni doby pro asi 35 zemi. Je
tam napr. Slovensko (udajne 10% obyvatel pouziva Internet), Vietnam
(15,000 uzivatelu celkem), CR tam ale neni. Zdroje statistik jsou
ruzne, vetsinou vychazeji z anketnich pruzkumu. Vysledky proto nejsou
vubec nijak "absolutni". I v USA samotnych dochazeji ruzne pruzkumne
firmy k rozdilnym vysledkum. Podle firmy Intelliquest na konci roku
1998 pouzivalo Inet 79,4 milionu Americanu, podle Computer Industry
Almanacu 76,5 a Mediamark Research dospel k cislu 72 milionu. Rozptyl
10% uz neni tak hrozny jako pred lety, kdy dosahoval treba i 50%. Pro
CR jsem slysel par tzv. kvalifikovanych odhadu, ktere maji stred kolem
750,000. Zdroj: CyberAtlas a BAJT
Nadseni nad webovskymi knihkupectvimi nesdileji ti, na ktere jejich
existence dopada plnou vahou - mala kamenna knihkupectvi. Jde o dopad
nemily - tyto prodejny mizeji ze sveta, protoze svymi cenami nemohou
konkurovat mamutim obchodum na Inetu. Napr. maly knihkupec, prodavajici
literaturu v deviti obchodech regionu Chapel Hill se snazil zachranit
podanim zaloby na internetove prodejny knih Amazon, Barnes&Nobel a
Borders pro jejich "cenovy dumping". Zadal vysoke odskodneni. Ale nikdo
se k nemu nepripojil (mj. proto, ze nebyl clenem asociace knihkupcu).
Nakonec to vzdal a od zaloby ustoupil. Osm ze svych deviti obchodu
musel po 30 aktivnich letech zavrit. Koupechtivi ctenari na jejich
miste ted najdou napr. parfumerie.
Neni ale sam, kdo se chce branit pravni cestou. Podobnou zalobu vznesla
Asociace americkych knihkupcu proti Borders a Barnes&Nobel (Amazon v
tom neni). Asociace v probihajicim procesu zastupuje 25 mensich,
prevazne kalifornskych knihkupcu. Mizeni kniznich obchodu z ulic neni
dobra vec z pohledu zivota a udrzovani kulturniho prostoru mestskych
aglomeraci.
Kdyz jsem byl v New Yorku, prekvapilo me, ze jsem na Manhattanu po
dlouhem patrani nasel jen jednu prodejnu softwaru a pocitacove
literatury. Vysvetleni - vsichni pouzivaji velke dodavkove sluzby.
Pokud by pod jejich vlivem mely z ulic zmizet i knizni prodejny, bylo
by to nevesele. Likvidacni efekt inetovych obchodu s nizsimi cenami
odpovida likvidacnimu dopadu rostoucich supermarketu na male mistni
prodejce. Dopad Internetu je globalnejsi. A bude-li kniha nedaleke
budoucnosti mit podobu desky, do ktere se vejde vic titulu, v niz se
bude moci listovat a prohledavat, tituly menit etc, pak svazky knih
i jejich kulturni stanky pomalu vymizi. Jejich obsah se bude kompletne
napoustet z Inetu. Mozna jen pro staromilce budou strojecky, ktere jim
vytisknou a svazou knihu do klasicke podoby...
Vznikne takovy antiknizni Star Trek - v nem jsem knihu jeste nevidel -
jen ty desky:) Je to dobre nebo ne? Lidi si zvyknou na cokoli, a to, co
zaniklo, jako by jim nechybelo. Prikladu tisice. Od presunu bydleni do
kralikaren po rychle rozpady rodin. Jen jestli takove ztraty pres svou
primarmi "neviditelnost" ve skutecnosti nepusobi stejne skryte, ale o
to vyznamneji. Zdroj: NEWS.COM a BAJT
Na obzoru je novy byznys a nove vyuziti Inetu - firemni portaly. Ty
budou slouzit vsem zamestnancum firem a korporaci. Najdou v nich to,
co na beznych portalech, ale velka cast se bude tykat vyhrazenemu
pristupu k informacim, vazicim se k jejich zamestnani a k firme cele.
Prvni vlastovkou je netscapovsky Custom Netcenter, ktery pronajima
prostor firmam pro stavbu jejich firemnich portalu. Mezi klienty jsou
napr. Coca Cola, Lucent ci Texas Instruments. A brzy pribydou dalsi
pronajimatele. Teto sluzbe se zacalo rikat "rent-a-portal" podle vzoru
"rent-a-car". Odstartoval i vyvoj softwaru "portal-in-a-box", ktery ma
oddelenim IT ve firmach umoznit vytvoreni a prubezny vyvoj podoby
firemniho portalu u sebe, tedy bez vyse uvedeneho pronajmu.
Podle odhadu budou firmy mit o provoz svych portalu velky zajem a v
roce 2002 za ne utrati kolem 15 miliard USD. To ale vytvari otazniky
nad dalsim osudem dnesnich portalu. Zamestnanci firem se na ne ze
zamestnani uz takrka nebudou dostavat, protoze jim v praci k nicemu
nebudou. Yahoo apod. portaly tak budou slouzit hlavne lidem surfujicim
z domova. Samo Yahoo uz upozornilo sve investory, ze probihajici i
ocekavane promeny na trhu portalu nezbytne ovlivni budoucnost Yahoo,
ktere bude muset vic investovat do vyvoje i do propagace, a ze jeho
dominantni pozice muze jednou vzit za sve. Akciove spolecnosti museji
vydavat zpravy s vyhledem do budoucnosti a nesmeji v nich svym
akcionarum lhat nebo neco zamerne zamlcovat (to by byl trestny cin
tvrdsiho kalibru).
Yahoo ve svem skeptickem prohlaseni nema na mysli jen blizici se
tsunami firemnich portalu, ale i spojovani svych konkurentu se silnymi
medialnimi a obchodnimi firmami. Coz mj. potvrzuje, ze Inet je teprve v
"plenkove" fazi sveho vyvoje a bude se rychle promenovat. I ze v
deledobejsi perspektive na nem nikdo nema vubec nic jisteho. Zdroj: Anchordesk a BAJT