Pred nekolika dny se vynorila specifikace XMI (viz info z 5. unora)
skupiny firem ve sdruzeni OMG pro unifikovany prenos dat mezi ruznymi
prostredimi. A uz je tady novy navrh specifikace cXML, urcene specialne
pro nakupni/prodejni transakce via Inet/Web. Jejim cilem ma byt v
podstate totez - usnadnit komunikaci mezi uzivateli a servery pri
obchodnich transakcich z ruznych, vzajemne nesourodych prostredi.
Podobne jako ma XMI konkurenci v obdobnem navrhu MS, ani cXML neni
jedinou navrhovanou specifikaci v dane oblasti. cXML vytvorila
softwarova firma Ariba. Ostre testy probehnou
v breznu. cXML podporuje rada firem, takze ma dost znacnou nadeji na
uspesne prosazeni.
Srozumitelneji receno - s cXML by surfar ze sveho prohlizece mohl
nakupovat kdekoli na Inetu, aniz by se musel starat o to, zda ma treba
urcity plug-in, nebude muset neustale vyplnovat nejake formulare apod.
Spravcum serveru se zjednodusi komunikace s kupujicimi/prodavajicimi a
zajisti se i vzajemne kompatibilni komunikace mezi nimi samotnymi. Na
jedne transakci by se pak mohlo podilet i vic "zprostredkujicich"
serveru, ktere by si v celem retezci prisly na sve. To se tyka i
prenosu dat informujicich o nabidkach z ruznych prodejnich serveru
smerem k uzivateli pred jeho konecnou volbou. Zdroj: NEWS.COM a BAJT
Tak se to nakonec provalilo - od brezna nabizi Amazon preferencni
umisteni (to budiz), ale i doporucujici recenze (coz neni OK) kniham,
pokud za oboji prodejci onech knih zaplati cca $10,000 za kus. Za
vystavovani knih na frekventovanejsich mistech se plati i v beznem
"kamennem" prodeji. Preference v katalozich a jinych prehledech na
Inetu taky neco stoji. Ale zaplacene doporucujici recenze...to je tedy
sila! A nic na tom nemeni, ze se to se deje treba i v casopisech. Ty
proste clovek muze prestat kupovat. Ale pri vyberu literatury primo pri
nakupu jde proste o podvod. Amazon se vytkam, ktere se na nej odevsud
snesly, brani tim, ze do placeneho vyberu s placenymi (pry jeho
vlastnimi:) recenzemi dava jen knihy, ktere jsou opravdu dobre. Cemuz
se pochopitelne neda verit - uz vidim, jak Amazon odmita $10,000,
protoze by ta knizka chtela jeste malinko prepracovat, aby splnila
kriteria:) Amazon slibil, ze knihy s prodanymi pozicemi a recenzemi
zacne oznacovat a ze za ne bude vracet penize, i kdyz nebudou zcela
nedotcene. Inu...aspon ze takhle...i kdyz... Zdroj: InternetNews.com a BAJT
Uz paty. Dosud je tam Freeserve (obchodni sit Dixon - ten ma zatim
nejvic abonentu - 750,000), Tesco (supermarkety), Freenet (podili se na
poplatcich za lokalni spojeni s BT) a Newsquest (regionalni vydavatel
novin). Zadny z nich necpe uzivatelum nucenou reklamu jako podobne
sluzby v USA. Tim patym v rade bude BT (britsky Telecom). Britsti
surfari ale na kazdy pad plati 1 az 4 pence za minutu telefonniho
spojeni, at uz hlasoveho nebo dial-upoveho. A to se vubec nelibi
britskemu protestnimu hnuti, ktere je velmi aktivni. Myslim, ze tihle
pribyvajici bezplatni ISP se zrovna moc nelibi profesionalnim placenym
ISP. Tezko budete vysvetlovat nezkusenym uzivatelum, ze byt u
bezplatneho ISP znamena mit nulove zazemi vcetne horsiho pomeru
neuskutecnenych pokusu o spojeni.
Vsichni bezplatni ISP vyzaduji velmi vysoke poplatky za volani na help
line - od 50 penci do 1 libry za minutu. Na britskem trhu ISP a na
Internetu v Britanii vubec se ma velmi rychle odehrat mnohe. Objem
tohoto trhu byl loni 257 milionu GBP. Uz v roce 2001 by si mel poradne
poskocit - az na 13 miliard GBP, tedy vice nez padesatinasobne!
Pokouset se o nejakou uspesnou predpoved pro takovou tsunami treba jen
v oblasti pusobeni ISP je skoro nemozne. Ale asi jen tezko budou ti
bezplatni konkurovat ISP, investujicim do nakladnejsi infrastruktury
pro rychlejsi prenosy dat, pokud je uzivatele zacnou vyzadovat. Zdroj: NEWS.COM a BAJT
Kanadska firma Zero-Knowledge predstavila na
akci "Demo 99" svuj novy koncept, ktery ma sufrarum zajistit uplnou
anonymitu pri jejich pohybu po Internetu. Ma jit o kombinaci
sifrovaneho pseudonymu a reroutingu. Pujde zrejme o vyuziti podstaty
jiz davno znamych anonymizeru v novejsim provedeni. Firma k tomu nic
vic neuvadi. Prideleni jednoho pseudonymu na rok bude stat $10. Novinka
se ma objevit na jare. Uzivatel obdareny anonymitou by mel mit klid od
moznosti jeho primejsi identifikace. Inu...snad. Ale pokud bude
vystupovat pod jednim pseudonymem, je to celkem totez, jako kdyby
vystupoval se svymi primymi udaji. Bude dostavat na stranky reklamu
podle sveho chovani na serverech tak jako tak. A kdyz si bude chtit
nekde neco koupit, stejne na sebe bude muset mnohe rict. Jedine, o co
smiraci prijdou, bude moznost poznat z adresy IP geografickou polohu
jeho ISP. Kanadska firma da do softwaru mj. i citac odeslanych
e-mailovych zprav, aby se pry zamezilo spammingu. To uz je uplny
nesmysl, protoze nejhorsi spammeri nepouzivaji pro spamming klienty
webovskych prohlizecu. Celou vec vidim spise jako snahu vydelat na
prehnanych obavach lidi o sve soukromi na Inetu. Zdroj: InfoWorld Electric a BAJT
Richard Smith prohlizel logy na svem WWW serveru a zjistil, ze jednou
dvakrat za den se v zaznamech objevi vice pridanych informaci, jake by
tam byt nemely. Byly to obsahy cookies uzivatelu, kteri jeho server
navstivili. Obratil se se svym zjistenim na Netscape i MS a upozornil
je na tento nedobry jev. Netscape se pokousel simulaci jevu, ale
nepodarilo se mu to. Zahada zustava zahadou. Bud jde o nejaky samovolny
projev prohlizece, nebo o uzivatele, kteri nekde "chytli" nejaky
hackersky softik, ktery jim radi v pocitaci a zapisuje jejich cookies
do logu WWW serveru. Nebo si R. Smith ze vsech udelal dobry den:) Ale
patra se dal... Zdroj: NEWS.COM a BAJT
Jeste pred par dny se mluvilo o spojeni Lycosu s NBC. Vsechno je uz
jinak. Lycos spolkne firma USA Networks, ktera se zabyva obchodovanim
na Inetu a v kabelove televizi. K tomuto paru se pripoji jeste
Ticketmaster Online-Citysearch nabizejici prodej vstupenek na vsechno
mozne. Vysledne jmeno noveho spojeni ma znit "USA/Lycos". Je to dost
podivne spojeni, ktere ma ve svem erbu zcela jasne jedine slovo:
"kseft". Coz je ale vyhoda pro jine portaly, ktere budou nabizet i
jine, nez ryze "kramarske" informace. USA Networks bude mit v
konglomeratu zcela rozhodujici podil 61,5%. Rocni objem prodeje ze
vsech zdroju mamuta by mel dosahnout 1,5 miliardy USD. Lycos tvrdi, ze
i nadale zustava nezavisly, ale to asi tezko kdo bude brat vazne.
Financni zakulisi jeste neni zname. Transakce by mela probehnout do
konce prvniho pololeti t. r. po jejim schvaleni statnim dohledem a
akcionari. A tak dalsi prohledavac zmizel v prachu kapitalu... Z
velkych zbyla jen AltaVista, byt ve sluzbach Compaqu. Zdroj: InfoWorld Electric a BAJT
Jde o vysledek dohody s firmou Virage, do
ktere Compaq vlozil podil 10%. Na AltaViste jsou zatim jen videozaznamy
o Clintonove aferce - viz Clinton
Impeachment Trial Video. Ve vysledku pujde o implementaci
technologii katalogizovani a hledani videozaznamu v licenci Virage. Ve
vypisu vyhledanych zaznamu budou i staticke obrazky, ktere - vedle
textoveho popisu - dale priblizi, o co asi jde. A protoze lidi kolem
AltaVisty pracuji rychle, kompletni videoprohledavac pod zatimnim
nazvem "Serchable Video" tam asi bude co nevidet. To, co tam zatim je,
vypada pekne. Muzete si nechat prehrat cely zaznam, zacit v nejake jeho
casti, z nichz kazda je pojmenovana v nabidkovem menu, nebo i poslat
videozaznam nekomu e-mailem (k jeho velke radosti:) Parada. Zdroj: InternetNews.com a BAJT
V jejich studenem mori jich urcite tolik surfovat nebude:) Ale na Webu
uz jich jsou tri miliony. Loni se k Inetu pripojilo 800,000 lidi, coz
byl skok o 36% (z toho 60% tvorily zeny...v prosinci jich Internetilo
36% ze vsech pripojencu). Vice nez polovina surfaru se pripojuje kazdy
den. Vyraznou prevahu ma mladez mezi 12 a 24 lety - skoro tri ctvrtiny
z nich surfuji. U starsi generace mezi 50 a 79 jen 19%. Vestci
ocekavaji, ze letos Svedsko zaznamena jeste strmejsi vzestup novych
pripojencu. Zajimave je, jake servery Svedove navstevuji nejvic - MS,
Passagen (svedsky prohledavac), HotMail a AltaVistu. Pokud jde o
prohledavace, odpovida to i vysledkum tady probihajici ankety o uzivani
prohledavacu u nas. Zdroj: InternetNews.com a BAJT