Smirovaci projekt se jmenuje Enfopol (zvukova podobnost s Interpolem
nikoli nahodna?) a od roku 1995, kdy se zacal vytvaret, byl tvrde
utajovan. Kdyz prasklo, o co jde, byli vsichni ponekud v soku. Enfopol
ma umoznit odposlouchavat cokoli od Internetu az po mobilni telefony
nejen policii a vyzvednym sluzbam, ale jakekoli pravni autorite. Pod
takovy termin se schova leccos. Enfopol ma byt vyuzivan pri spolecnem
postupu vice clenu EU. V Nemecku se uz objevily stranky
Freedom for Links, ktere se touto
tematikou zabyvaji. Jejich postoj je tvrde opozicni. Vyzyvaji Evropany
k zasilani protestnich e-mailu ombudsmanovi EU. Problem je nejen v tom,
ze neni presne vymezeno, kdo a za jakych podminek by odposlouchavat
mohl, ale ze pry jde dokonce o prubezny monitorovaci system. O tom, ze
byrokrati EU stale neco takoveho vari, se proslycha uz leta. V Bruselu
se dela i na predpisech pro obsahovou regulaci Internetu v zemich EU.
Nemelo by se NATO rozhlizet jen kolem, ale mrknout se i na tyhle sve
filistinske?:) Zdroj: InfoWorld Electric a BAJT
Firmy AT&T a Lodgenet se chystaji vybavit americke hotely pripojenim k
Inetu via Ethernet. Pokud navstevnik bude mit notebook s Ethernetem,
pripoji se primo ke konektoru ve zdi bez potreby instalace ci uprav
cehokoli. Hoste, kteri si notebook neprivezou, budou moci komunikovat
ve stylu WebTV s pouzitim TV prijimace. Samotne ethernetove pripojeni
instaluje v hotelich uz delsi dobu firma Sioux Falls (ale nikoli via
TV). Hotelieri to vitaji s nadsenim, protoze hotelove telefonni pobocky
jsou stale zahlcenejsi dial-upovou komunikaci pres modemy, ktere si
navstevnici vozi s sebou. Kolik se bude za nove pripojne instalace
platit, zprava neuvadi. Zdroj: TechWeb
Prodejna Buy.com se dostava do neprijemne situace, ktera by mohla
poskodit jeji renome. Zacatkem unora nabidla o $400 levnejsi monitory
Hitachi 19", nez je bezna cena. Pry slo o preklep. Nicmene skasirovala
1,400 zajemcu o $164. Podobne si Buy.com vedla v pripade nabidky
Celeronu 300 MHz (procesor Intelu). Opet skasirovala pres 15,000
zajemcu, ale procesor nikde. Byla totiz zastavena jeho vyroba, aby
mohl byt nahrazen Celeronem 333, ktery se k distributorum dostane do
cervna t. r. V obou pripadech se Buy.com chova udajne neprijemne,
vselijak se vytaci a stavi se k lidem, kteri uz zaplatili za neco, co
nedostali, jako by to byla jejich chyba. Trpelivost mnohym z nich
dosla, nasli si pravnika a Buy.com zazalovali. Z pohledu zakona se zda,
ze pravo je na jejich strane. A nebude divu, kdyz budou zadat i nejake
odskodneni. Mne na cele veci neni jasne, proc firma Buy.com penize
nevratila hned, jakmile vedela, ze nemuze dostat sve nabidce.
Buy.com je velekram a zrejme hresi na svou obtiznou fyzickou
dostupnost. Pri zahlceni kvanty jinych objednavek pro ni takove
"detaily" zrejme nehraji roli. O neeticnosti jednani internetovych
obchodu se toho napsalo uz vic (napr. Compaq z podobnych duvodu zrusil
dodavky svych PC ryze internetovym prodejnam). Prodejce v kamennem
obchode by si neco takoveho nedovolil. Sva renome si internetove
obchody teprve buduji. Ale pokud se o nekterych z nich budou objevovat
negativni informace casteji, casem to na sobe poznaji - uz ted Buy.com
urcite ztratila nemalo potencialnich zakazniku. Zdroj: Wired a BAJT
Obdobou IOL tuzemskeho Telecomu je v Nemecku T-Online. Deutsche
Telekom udelal neuveritelnou vec - srazil cenu za uzivani sveho ISP,
aby sam sebe zvyhodnil proti vsem ostatnim ISP. Za T-Online plati
abonenti 6 fenigu za minutu (a nic jineho). Za komunikaci s ostatnimi
ISP museji jejich abonenti platit 8 fenigu za minutu jen za telefonni
spojeni, plus poplatky ISP. T-Online ma 2,8 milionu abonentu, zatimco
AOL se tam zatim moc nedari. Za uvedenych podminek by si pomalu mohla
balit kufry. I z tohoto pohledu je dobre, ze se u nas ISP dokazali
sdruzit jako obranny val proti Telecomu. Stejne jako nemecky Telecom
ted vyrazne dotuje sveho ISP, nema k tomu nikdy daleko ani ten
tuzemsky. Pro Nemecko je vsak trochu smutne, ze tam do toho musi
slapnout americka firma (ale i v Nemecku funguje protestni sdruzeni
proti Telekomu). Zdroj: NEWS.COM a BAJT
Estonske uzivatele Internetu nadzvedl dalsi krok estonskeho Esti
Telefon, ktery zase zanoruje sve ruce hloubeji do penezenek uzivatelu
telefonni site. Estonsti surfari tlaci na ET uz dlouho. ET slibil
zlevneni lokalnich hovoru o polovinu, ale zaroven zavedl neco jako
"sestavovaci poplatek" - za kazde zahajene telefonni (nejen datove)
spojeni zaplati uzivatele cca 1 Kc. Ve vysledku se tak velmi slusne
zvysi zisk ET, takze uzivatele zaplati celkove vic. Estonci chystaji
na 30. brezna bojkot ET - ve 13. hod. vsichni akteri protestu vyvesi
telefony. V ET maji podil 49% svedske a finske firmy. U nas o neco mene
holandsky Telsource. Kdyz si date vsechno dohromady, podobnosti jako
by ani nebyly nahodne... Zdroj: InternetNews.com a BAJT
Nezasveceny clovek by si pri pohledu na trzni ceny prednich inetovych
firem na burze mohl myslet, ze cim vetsi ztraty ta ktera firma
vykazuje, tim vic jejich akcii by si mel rychle koupit, aby se za cas
mohl uz jen valet na sluncem zalitych plazich:) Novym fenomenem Inetu
je neco, co se ve fyzickem svete vubec nevyskytovalo, neb ani nemohlo.
Jde o ruzne napadita provedeni cenovych nabidek s tak nizkymi cenami,
ze jeden jen zasne.
Zarnym prikladem je Priceline.com. Tam si sami reknete, za kolik byste
koupili treba letenku (je tam jeste i jiny artikl, letenky vsak zatim
prevazuji, byt se chysta i mnohe jine, vcetne sluzeb, jako treba reseni
ucetnictvi apod.). Priceline kupuje letenky dopredu od leteckych
spolecnosti. Zda a za kolik je proda, je uz jen jeho vec. V podstate
jde o aukci, kde nevidite, kolik za letenky nabizeji ostatni zajemci.
Kdyz se sejde vic zajemcu, kteri v souctu nabidnou vic, nez kolik
Priceline za letenky zaplatila, je vyhrano. Jinak Priceline ztraci. O
tom, ze zatim jen ztraci, svedci jeji lonska ztrata 90 milionu USD. U
nabidek sluzeb ci prodeje jinych veci je Priceline ostrazitejsi a stavi
se jen do role zprostredkovatele, ktery dostane nejaky pevny poplatek
nebo procento.
Zajimavou zalezitosti je prodejna Accompany.com, ktera spusti sve
nabidky pristi tyden. Jde o model, ktery se uz na Inetu objevil, ale
spis z iniciativy uzivatelu Inetu samotnych. Jak znamo, kdyz nekdo
koupi vic neceho, dostane mnozstevni slevu. A na tom je zalozena
Accompany. Opet to svym zpusobem pripomina aukci, ale s trochu
obracenym smerem. Cim vic lidi projevi zajem o cokoli, tim vic bude
klesat vysledna cena pro vsechny spoluzajemce. Dobry napad. Accompany
ma na startu jen deset zamestnancu a pul milionu USD. Problemem pro
jeji uspesny rozvoj je nezkusenost koncovych zakazniku s ucasti na
takovem modelu, ktery se ve fyzickem svete skoro nevyskytuje, procez se
da pocitat s urcitou mirou jejich neduverive opatrnosti. Accompany
na sve uvodni strance slibuje i sluzbu aktivniho vyhledavani dalsich
zajemcu o artikl, o ktery nekdo projevi zajem. Jak to chteji zvladnout
v pouhych deseti lidech, mi neni moc jasne:)
Ruznych modelu prodeje a jejich kombinaci se na Internetu objevi jiste
jeste vic. Ale zrejma je jedna vec - kdo nabidne nejnizsi ceny ve
velkem spektru nabidek, ten prilaka nejvic zajemcu a inzerentu. Jednim
z typickych prikladu je Buy.com, ktery sam o sobe slouzi jako inzertni
a marketingove pole pro nove produkty, nabizene za nevidane nizke ceny.
A pokud Buy.com a dalsi podobne "nizkocenove" experimenty vykazou
dostatecne velke ztraty, jejich akcie poleti na burze nahoru:) Zdroj: The Industry Standard a BAJT
Takovy prival sleduji i servery, ktere nabizeji nejake sluzby zdarma -
napr. e-mailove schranky ci webovske stranky. Xoom.com rika, ze 45%
z jeho 6,4 milionu aktivnich clenu pochazi ze zamori. Nejvetsi podil
na podobnych serverech pripada na Evropany. A protoze jde o
nezanedbatelne cislo, americke servery uvazuji o nekterych potrebnych
promenach. Vetsina soucasnych zahranicnich uzivatelu umi anglicky. Ale
jejich podil bude klesat. Americane se proto chystaji "naucit" sve
servery "mluvit" i jinymi jazyky - to se tyka i marketingovych
informaci, ktere uzivatele dostavaji e-mailem. Dalsim trendem je
vytvareni zahranicnich pobocek. Napr. Xoom ma uz jednu v Italii.
Pokud se Americanum tento trend nepodari rychle realizovat, prijdou o
uzivatele, kteri daji prednost podobnym sluzbam ve svych zemich, jak
se deje napr. u nas. Konkurence mezi bezplatnymi americkymi a
neamerickymi sluzbami bude urcite jeste zajimava. Pro CR bych si
dovolil tipnout, ze bude prevazovat ucast v tuzemskych sluzbach,
protoze budou poskytovat kombinace "domactejsich" nabidek a informaci,
nez ty americke. Ovsem zemi s velkym poctem obyvatel a rychle rostoucim
poctem surfaru, jako je Britanie, Nemecko, Francie atd., si budou
Americane vsimat stale silneji. Zdroj: The Industry Standard a BAJT
Zase jsem si jednou hezky nabehl. Ale jsem v tom castecne nevinne,
protoze by me ani ve snu nenapadlo, ze je neco takoveho na Inetu vubec
mozne:) Skolni dobrocinna aukce na vyse uvedene adrese ma za cil sehnat
finance na ctyrdenni ekologicky kurs jejich zacku z pate tridy. Napsal
jsem s litosti, ze v aukci neni zadny cenovy pohyb, vsude jen $0. A co
ze by mela skola udelat, aby se to rozpohybovalo. Dnes jsem se na aukci
zase podival...a zase nic. To uz mi bylo dost podezrele. Zapnul jsem
grafiku, aby se vylouply odkazy na nejake dalsi informace. A bum!
Vyloupla se i obrnudle, ktera informuje, ze aukce probehne od 14. do
20. brezna. Koho by napadlo, ze si administratori ve sve mysli
prevedou internetovou aukci na fyzicke zvyklosti a vyhlasi ji na
pevny termin? Neuveritelne!:) Takhle skola prosvihla dobu, kdy se o
jeji aukci psalo na Inetu. Prosvihla dlouhou radu lidi, kteri se tam
sli zbytecne podivat a uz se na ni nikdy nevrati. A vsichni, kteri maji
vypnutou grafiku, dospeli ke stejnemu pohledu jako ja predtim. Takhle
hloupe prosvihnout potrebne penize pro sve zacky na Inetu, to uz chce
nalezity talent:) Ale treba ten pristi tyden neco prece jen prinese -
tem zackum to preju. A do jejich reditelny bych pustil netopejra:) Zdroj: BAJT