Firma Privada na adrese uvedene v zahlavi pouziva sve vlastni patentove
technologie pro zajisteni ochrany osobnich udaju uzivatelu Inetu. Tyka
se to vsech aktivit surfaru - od e-mailu pres surfovani az po nakupy.
Jak jsem se tak probiral ponekud zastrenymi informacemi na strankach
Privady, vyplyva ze vseho, ze Privada je maskou, za kterou je surfar
schovan. Privada "predstira" mnohe udaje, ktere tak nevedou primo k
uzivateli. Pokud na ne ci jinak zareaguje nejaky spammer (Privada
nejspis pouziva i antispammerske filtry), je tak jako tak mimo misu, a
uzivatel pak jeste sam rozhodne o jeho dodatecnem zablokovani. Privada
dale schranuje cookies u sebe (na pocitac uzivatele se neukladaji), ale
uzivatel je muze vyuzivat pri sve komunikaci. Z cehoz dale plyne, ze
vsechny toky dat jdou k uzivateli a od nej pres servery Privady (lze to
ale "vypnout").
Privada umoznuje zakladani privatnich komunikacnich okruhu (napr. pro
firmy). ISP mohou vyuzivat technologie Privady pro sve abonenty za
licencni poplatek. Ale i individualni uzivatele museji platit -
vyuzivani sluzeb Privady stoji $5 mesicne. Privada se dusuje, ze jeji
sluzby jsou zcela jedinecne a maji jen malo spolecneho s ruznymi
e-mailovymi a webovskymi anonymizery. Zda si dostatecny pocet uzivatelu
bude cenit svou identifikaci natolik, aby Privada vydrzela s vybiranim
uvedeneho poplatku, se teprve uvidi. Ona sama je optimisticka a ocekava
priliv milionu abonentu. Zdroj: BAJT
Prodej internetovych domen se stal jednim z nejziskovejsich byznysu.
Na specializovane aukci GreatDomains.com by vydrazena domena drugs.com
za nesmirnych $823,456. Domenu prodal spoluzakladatel vymenne nudlove
site LinkExchange. Koupil ji investor, ktery chce na domene vytvorit
lekarnicky portal. Cena domeny se z $300,000 na konecnou cenu vysvihla
az v posledni pulhodine pred uzavrenim aukce. Na druhou stranu se po
vsech moznych aukcich nabizeji haldy domen, o ktere nikdo neprojevuje
zadny zajem (krome takovych, ktere startuji treba na $5:) Mimochodem,
americka legislativa urputne pracuje na zakazu prodeje domen, ktere
obsahuji registrovane obchodni nazvy. Zdroj: InternetNews.com a BAJT
Napster je nova, prevelice
zajimava a pekna sluzba pro hudbymilovne fandy. Podstatou je sdileni
souboru MP3 mezi uzivateli. Sady techto souboru (alias jednotlive
knihovny na jednotlivych - ale blize neidentifikovanych - pocitacich)
lze prohledavat a volit jejich prenosy k sobe. To ale zdaleka neni vse.
Klient, ktereho si muzete stahnout z Napsteru, umozni nejen prenosy
souboru, ma vlastni prehravac MP3 (lze zvolit i externi), ale jeho
prostrednictvim muzete i chatovat s dalsimi uzivateli Napsteru, a to
bud hromadne nebo privatne. Prave privatni chat umoznuje domluvu mezi
uzivateli pro primou soukromou vymenu souboru. Parada:)
A kde je ten dlouhy nos? V obchvatu zakona "Digital Millennium
Copyright Act", ktery mj. zakazuje prohledavacum odkazovat na soubory
MP3, ktere vedou ke copyrightovym skladbam. Praxe je zatim takova, ze
jakmile nekdo upozorni nejaky prohledavac, ze odkazuje na takovy
soubor, musi odkaz z prohledavace ihned odstranit, jinak se jeho
provozovatel vystavuje moznosti trestniho stihani. Lidi kolem Napsteru
se spojili s pravniky, kteri uspesne obhajovali kamennym hudebnim
prumyslem zazalovanou firmu Diamond, ktere kamenici chteli zakazat
vyrobu a prodej vehlasneho prehravace MP3 Rio. Neuspeli. Pravnici
poradili i Napsteru. I kdyz jeho klient vola prohledavac, jmenovite
odkazy na soubory nejdou z Napsteru, ale z "nejakych" pocitacu
uzivatelu, kteri nabizeji soubory k jejich "vzajemnemu sdileni".
Servery Napsteru tak nejsou v nicem primo "namoceny" tak, aby bylo
mozno poukazat na jeho porusovani uvedeneho zakona.
Samozrejme, ze spousty souboru MP3, ktere prohledanim najdete, jsou -
z pravniho pohledu - piratske. A neni jich malo, byt Napster existuje
teprve kratkou dobu. Protoze kamenici nejednaji v rukavickach, lze
ocekavat jejich utok na Napster. Bude to souboj slov a jejich vyznamu
v kontextu se jmenovanym zakonem a provedenim Napsteru. Napster ma za
sebou schopne a zasvecene pravniky, kamenici zase zlate retezy, kterymi
rinci na vsechny strany. I kdyby nakonec kamenici vyhrali, Napster ma
neco, co jinde neni - uzivatelska komunita muze sve soubory prejmenovat
a pri chatu si sdelit, o jake vlastne jde:)
Doba, kdy se prestanou sirit piratske hudebni soubory, je jeste pred
nami. Prvni nezbytnou veci bude "usazeni" vseho v hudebne novem
inetovem prostredi. Druhou bude vyrazny pokles prodejnich cen nahravek
- ten nastartuje automaticky vlivem rozsahleho konkurencniho prostredi
a potencialne velkym objemem prodeje via Inet. Bude se prodavat vic
nahravek rozlicnych hudebnich stylu a smeru od mnohem vetsiho poctu
interpretu nez dnes. To neznamena, ze by urcita "vyvolenost" tech
nejlepsich zanikla. Ale pro vic lidi budou temi nejlepsimi velmi ruzni
hudebnici a zpevaci, nikoli jen ti, ktere lidem do hlav busi kamenici
z rozhlasu a TV. Promen bude hodne...a Napster je jednim z jejich
undergroundovych predznamenani.
Pokud si stahnete klienta Napsteru, mejte pri jeho pouzivani trochu
trpelivosti. Servery Napsteru jsou zahlceny (prohledavac a chat sbasti
hodne jejich kapacity) a rozsiruji se za behu. Komunikace s Napsterem
obcas vypadava a znova se sama pokousi obnovit. Napster asi sotva
dosahne exploze, jakou zaznamenalo ICQ, ale mozna, ze zase tak moc
daleko k ni mit nebude:) Zdroj: ZDNet UK a BAJT
Prodavani oblecku a jineho pradla je jednou ze zcela nejslabsich
komercnich oblasti na Inetu. Skoro by se dalo rici, ze se prijalo
paradigma, ze prodavat neco takoveho via Inet je predem ztracena
zalezitost, protoze lidi si na to chteji sahnout a vyzkouset si to
primo na sobe. Budouci mezinarodni veleprodejna boo.com
s hlavnim stanem v Britanii je jineho nazoru. Od zacatku tohoto roku
dre sto programatoru na vyvoji systemu, ktery ma prokazat, ze to jde.
Bude nabizet radu sluzeb, ktere u soucasnych prodejen nejsou zrovna
zvykem.
Vedle 24-hodinove poradny, kde si zajemci budou moci povidat s
obleckovymi experty, kteri budou fungovat i jako modni poradci v
nekolika jazycich, prohlizeni artiklu ve 3D etc. povazuji za zcela
nejdulezitejsi moznost oblekat do vybraneho obleceni figurinu, resp.
modelku/modelaka pri komunikaci s prodejnou. Jde o substituci, resp.
simulaci primeho zkouseni veci na sobe.
Pokud tahle cast bude dobre zpracovana, nadeje na komercni uspech
prodejny bude dost vysoka. Vyber "parametru" figuriny by mel byt
obdobou toho, co maji k dispozici kriminaliste pri hledani podoby
pachatele podle popisu svedka:) Zajemce o koupi neceho by mel mit
moznost vytvorit figurinu jeho proporcim co nejblizsi (s moznosti
ulozit vytvorenou postavu do databaze prodejny, cimz by prodejna predem
chytre zakladala silny potencial opetovnych navstev svych klientu).
Bylo by hezke treba i to, kdyby tloustik zvolil sexy kalhoty, ktere by
na jeho figurine viditelne praskly:) Ale slo by jeste neco - zalozit
stanky, ve kterych by se postava "sjela" laserem a vysledna data by se
posilala obchodnim - a ted pozor: ba i krejcovskym! - serverum. Clovek
by tak ani ke krejcimu nemusel:)
Je spousta lidi, kteri neradi nakupuji "neco na sebe" ve fyzickych
prodejnach (patrim k extremnim prikladum tohoto typu). Moznost oblekat
svou figurinu bez otravneho behani po prodejnach by temto lidem
prinesla nesmirnou zivotni ulevu:) A fintilove a fintilky by tak jako
tak neodolali. Boo.com ma odstartovat uz brzy a v sedmi lidskych
jazycich (trochu legracni je, ze tam bude zvlast anglictina a zvlast
americtina - mimochodem, mnohe americke filmy se v Britanii dabuji do
anglictiny:) Jmeno Boo ma byt jmenem nejake digitalni slecny Boo,
kterou neznam.
Bude-li prodejna boo.com opravdu mit moznost tvorby postav surfaru,
bude to perfektni nejen samo o sobe, ale zahaji to i proces hlubokeho
zamysleni se nad sluzbami a prezentacemi artiklu mnoha jinych prodejen.
Protoze pak uz nebude stacit nahazet okrouhane, casto takrka nic
nerikajici texty do databazi a myslet si, ze tim je vse jednou provzdy
hotovo. Prikladem toho, ze je co zlepsovat, budiz i knizni nabidka
Amazonu, kde jsou informace o velke casti titulu zoufale nedostacujici
a nijak nedbaji ani na nejjednodussi orientacni postupy, jakymi si lidi
vybiraji knihy ve fyzickych prodejnach.
Cesta k uspechu na Inetu je uz dost jasna - otevrit dvere zvyklostem
lidi z fyzickeho prostredi v inetovych prodejnach pri vyuziti vsech
moznosti pocitacovych systemu. Tyto moznosti museji uzitecne doplnovat
osobni zkusenosti a orientace z fyzickeho sveta, ktery se bez takovych
doplnku sam o sobe obejde. Zdroj: Webpedia a BAJT
Na predchozi zpravu primo navazuji vysledky pruzkumu firmy NFO
Interactive. Poradi pozadavku 4,523 respondentu, nakupujicich na Inetu,
je: 1) duvera, ze osobni informace nebudou zneuzity, 2) bezpecna
komunikace pri nakupu, 3) vysoka technicka zdatnost tymu prodejny, 4)
cerstvy obsah a 5) vcasna dodavka objednaneho zbozi. 1,944 surfaru,
kteri na Inetu radsi nenakupuji, by nakupovalo, pokud: 1) by meli
jistotu ochrany poskytnutych udaju (69%), 2) by slevy byly vetsi (65%)
a 3) by byla moznost vraceni zbozi do kamenneho obchodu (28%). U obou
skupin je hlavnim pozadavkem duvera v ochranu svych udaju. Neduvera
panuje i nadale velmi silne (a neni se az tak co divit v prostredi, kde
je prodej techto informaci jednou z forem legalniho podnikani s nemalym
financnim ziskem).
Zajimave je vysoke umisteni pozadavku na velkou technickou zdatnost
tymu inetove prodejny. Zkusenosti nakupujicich patrne svedci o tom, ze
to s tim nebude moc velka slava (ztracene objednavky, vicenasobna
uctovani, dodavky jineho nez objednaneho zbozi a jine zmatky, ktere pak
zneprijemnuji zivot). Pruzkumna zprava konstatuje to, co je obsahem
zaveru predchozi informace - zakaznici inetovych prodejen od nich
chteji simulaci jejich nakupnich zvyklosti z fyzickeho sveta, vcetne
moznosti prime komunikace s prodavaci (treba po odkliknuti nejake
ikonky na jakekoli strance).
20% kupujicich by kupovalo vic, pokud by takova komunikace byla mozna.
15% by se dokonce stalo stamgasty prodejen, kde by si mohli popovidat
nebo zachatovat s prodejci. To by samozrejme zvysilo naklady na provoz
prodejen. Neco takoveho by si jen tezko mohly dovolit velekramy typu
Amazon. Na druhou stranu by tim mohly ziskat mensi prodejny, kde by se
optimalniho pomeru mezi poctem nabizenych artiklu, navstevniku a
"dostupnych" prodavacu dosahlo snadneji. Prodavacem uspokojeny zakaznik
by pak do takoveho kramku s velkou pravdepodobnosti zavital znova. Zdroj: InternetNews.com a BAJT
Informace o desifrovacim pocitaci Twinkle z minule sady zprav News on
'Net vyvolala nekolikero reakci znalcu (de)sifrovani, kteri upozornili
hlavne na to, ze twinklova informace neobsahovala nic o existenci
symetrickych a asymetrickych sifer. Jde o problem psani kratkych
informaci. Vetsine ctenaru postaci strucnost, rozvadeni detailu nema
pro ne prakticky vyznam, a expertum netreba nic pripominat. Lec pod
tlakem expertniho publika uvedu aspon to, ze pro "tajnou" komunikaci
se pouziva symetricke (napr. DES), asymetricke (napr. RSA) a hybridni
sifrovani (sem lze zaradit napr. SSL).
Symetricke sifrovani ma prednost v rychlosti zpracovani zasifrovanych
dat, jeho nevyhoda je v tom, ze jedinecny klic k (de)sifrovani musi mit
sifrujici i desifrujici clovek, resp. system. Asymetricke sifrovani ma
vyhodu v tom, ze napr. poslat zasifrovanou zpravu lze komukoli, kdo ma
tzv. verejny (verejne pristupny) klic. Rozlustit ji lze ale jen
soukromym klicem, ktery ma pouze adresat. Nevyhodou je doba
(de)sifrovani, ktera je 100- az 10,000-nasobne delsi nez u symetrickych
sifer. Za tim vsim je spousta matematiky a postupu. Zacinajici zajemci
najdou prehledne informace na adrese uvedene v zahlavi zpravy, jinak
lze doporucit nepreberne mnozstvi odkazu na dane tema z prohledavacu
Internetu. Kratke casove udaje o prolomeni sifer pomoci Twinklu se
pochopitelne vztahuji k jednodussim postupum. I Twinkle by napr. pro
prolomeni symetricke sifry Triple-DES se tremi klici potreboval
nekonecne miliony let. Zdroj: BAJT