...o tom diskutovali zastupci kamenneho i inetoveho sveta na konferenci
Music-Biz 2005. Kamenici se drzeli sveho obvykleho "cim pozdeji, tim
lepe pro nas, a vzdy jen podle nas". Inetaci vidi vec jinak. Podle
nich neni problem dat jakekoli skladby na Inet. Problem je pouze v tom,
aby se o nich lidi dozvedeli. Cili v dalsim pristim budou jen nahravaci
studia a marketingove alias inzertni firmy (plus inetove prodejny).
Kamenne kolosy v jejich soucasne podobe nikdo potrebovat nebude. Ty
maji moznost sve zachrany pouze v tom, ze se prevteli do marketingovych
firem. Rozhodne ale uz nebudou vlastnit copyrighty na vsechno tak, jako
dosud. Pujde o partnerstvi, nikoli o vyhradni rozhodovani, komu se co
kdy vyda, kdyz bude hodny a udela a podepise, co se mu naridi.
Vestirna Forrester Research soudi, ze v roce 2005 se proda primym
prenosem dat pouze 15% objemu hudebnich nahravek, takze postaru
distribuovana cedecka by mela panovat jeste dlouho. Tomu se mi nechce
moc verit. Tou dobou bude na Inetu uz tolik surfaru (hlavne mladeze) a
v prodeji tolik prehravacu digitalnich formatu, ze tech 15% se mi jevi
byt nesmyslne nizkym podilem. 25% se mi zda byt mnohem realnejsich (u
mne je to ted 100%, byt nikoli koupenych, ale u mne jde o problem
placeni nejakou kartou a zatim hodne i nevyberu). Zdroj: Mercury Center a BAJT
Nejvetsi poskytovatel lokalniho telefonniho pripojeni v USA se chysta
investovat 6 miliard USD do vystavby infrastruktury pro rychly pristup
k Inetu via DSL. Plni tim svuj slib, na jehoz zaklade mu regulacni
organ FCC povolil koupit telekomunikacni firmu Ameritech za obrovskych
61 miliard USD. SBC tak dnes ma kolem 77 milionu klientu. 80% z nich
chce nabidnout DSL do konce roku 2002. V roce 2004 by mely hrube prijmy
plynouci z teto nove infrastruktury cinit 3,5 miliardy USD. Veskera
potrebna zarizeni dodaji nejspis firmy Lucent a Nortel.
Pri takovem zahlceni trhu nabidkou DSL pujdou ceny modemu i vyse
mesicnich abonentnich poplatku dolu, takze zajem bude nemaly. Pujde i o
notny skok uplne nekam jinam a tomu se zrejme rychle prizpusobi i
obsahova nabidka inetovych serveru. ISP budou muset rychle prezbrojovat
a pribrat pekne tluste linky. Zda se, ze budoucnost pripojeni k Inetu v
USA bude hlavne v DSL a v optice provozovane kabelovymi TV firmami. Ja
bych bral DSL, kdyz Internet2 jeste nejakou dobu nebude ve volne
nabidce. Dial-up tak zvolna zmizi ze slovniku Americanu i tamnich ISP. Zdroj: Mercury Center a BAJT
Blue Mountain Arts patri k
nejnavstevovanejsim serverum. Nabizi vyber elektronickych pohlednic,
ktere se zasilaji e-mailem. Podle Wall Street Journalu vedeni serveru
uz nekolik mesicu jedna o jeho prodeji. Neuspesne dopadla jednani s
AOL, Amazonem a Yahoo. Novymi kandidaty na koupi jsou eToys (prodejna
hracek), CMGI (investor do hromad popularnich serveru) a Excite@Home.
A ted se podrzte - prodejni cena cini miliardu USD! Pohlednicovych
serveru je na Inetu povicero a jsou si podobne jako vejce vejci.
Podstata je velmi jednoducha a muze si ji sestavit kazdy databazista,
ktery bude mit dostatek kresbicek a fotek v roli pohlednic. Ta miliarda
je hlavne za navstevnost, o kterou se zvysi celkova navstevnost
serveru, ke kteremu se Blue Mountain Arts pripoji. Pred nekolika malo
lety, kdy se tenhle pohlednicovy server teprve utvarel, urcite nikoho
ani ve snu nenapadnlo, ze za nej nekdo bude moci chtit miliardu dolaru.
Internet je prostorem velmi neohranicenych moznosti i prekvapeni. Zdroj: InternetNews.com a BAJT
Prodejna knih Fatbrain.com spustila na vyse uvedene adrese i prodej
ciste elektronickych knih eMatter. Vsechny jsou zatim jen ve formatu
PDF. Zaplatite, stahnete data a vytisknete to na sve tiskarne. Problem
je v obsahu nabidky. Zrejme kdokoli, kdo chce, muze dat do prodeje
cokoli. Velka cast nabidky pripomina obsah spammerskych nabidek typu
"Get rich quickly" (Zbohatnete rychle). Jak by se vam libilo koupit
JEDNU stranku nejake udajne chytrosti za $10?:) Jinak receno - dobre
papirove knihy jsou mnohem levnejsi, nez to, co se objevuje v eMatter.
Sem tam se ale najde neco, co by mohlo stat za uvahu. Jsou tam i
bezplatne informace a manualy softwarovych firem.
Vysoke ceny (napr. $200 za 32 stranek) jsou zcela poplatne dobe -
tykaji se prevazne temat kolem elektronickeho obchodovani. Kratky popis
takovych titulu slibuje "zazracna reseni", cimz pripomina poutove
prodavace elixiru zivota. Problemem takovychto prodejen je nulova
redakcni prace. Zadne vydavatelstvi se neobejde bez redakci, ktere
zajistuji kvalitu toho, co z nich vyjde. Dokud inetove prodejny
elektronickych knih nebudou mit vubec zadnou redakci, bude potencialni
ctenar smatrat kurzorem v jejich nabidce s pocity kulicky poskakujici
po cislech rulety.
eMatter nabizi autorum polovinu z prodeje. Webmasteri si mohou otevrit
"prodejni odkazovnu", ve ktere budou knizky Fatbrainu nabizet na svych
strankach. Dostanou az 20% podilu z prodeje. Jinak je Fatbrain coby
prodejna papirovych knih takovym slabsim Amazonem s ponekud horsi
orientaci. Slevy u papirovych knih cini 20%. V jedne zprave me zaujala
informace, ze do Fatbrainu investuje desitky milionu dolaru
spoluzakladatel MS, Paul Allen. Vzpomnel jsem si, ze investuje i do
podobne orientacne nedotazeneho serveru Mercata.
Staci ho srovnat s konkurencnim Accompany
(jde o rust hromadne slevy zbozi pri zvysujicim se poctu zajemcu). Kdyz
uz nic, tak je v tom videt rukopis zakladatele MS:) Zdroj: BAJT
Yahoo nove pridalo moznost hlasove chatovat, a to nejen mezi dvema
ucastniky, ale mezi vsemi, kteri jsou v jedne "komurce". Pokud mate
mikrofon a reproduktor, pripojene ke zvukove karte, mate sanci se
ucastnit toho zmatku, ale i si ve specialne zalozene komurce
konferencne popovidat se sezvanymi lidmi. Protoze nepouzivam JVM,
kteremu dava Chat Yahoo prednost, musel jsem zkusit HTML. Hodilo me to
do komory, ktera pry uz byla plna. Dostal jsem nabidku prechodu do
"podobne". Tam ale bylo uklizeno - byl jsem tam sam. Takze vsechno,
co jsem o novem yahooovskem chatu napsal, berte bez zaruky overeni. Zdroj: Mercury Center a BAJT
Je to neco jako sit pro mobilni telefony, ale misto lidi v ni
komunikuji stroje. Izraelska firma Nexus pronika i do USA, kde ma
bohate moznosti uplatneni. Napr. muze nahradit klasicke odecitani
odberu elektriny, plynu ci vody (k odmerovaci se pripoji krabicka
velikosti balicku karet). Komunikace probiha na neregulovanych
radiovych frekvencich. Jeden vysilac/prijimac ma dosah 9 mil a je
vybaven antenou 5 stop vysokou. Informace se mohou snimat treba jednou
za vterinu (elektrarna tak ma i velmi presne informace o momentalnim
odberu ve vsech mistech). Stav cehokoli-meru uz nemusi chodit zapisovat
clovek, aby se pak udaje prepsaly do ucetniho systemu, ale vsechno jde
automaticky do jednoho kontrolniho a zpracovatelskeho centra.
Sit ma i zpetnou vazbu, takze treba privod elektriny lze vypnout
dalkove (coz se muze hodit v pripadech pozaru, povodni, neplaceni za
odber apod.). Vysledkem jsou snizene naklady na provoz. Nexus tuto
technologii puvodne zpracovala pro armadu. Moznosti jejiho uplatneni se
v USA potvrdily i v siti napojovych automatu, kde setri naklady na
rozvoz plechovek. Tato technologie tak konkuruje jiz drive vyvinutemu
"webovskemu" postupu pro kontrolu stavu techto automatu. Webu bych tady
ale dal prednost, protoze jednak nezahustuje elektromagneticky smog a
druhak je nepomerne levnejsi. Typicka sit Nexu totiz stoji kolem dvou
milionu USD (jaky ma rozsah, neni uvedeno - mozna o polomeru onech
deviti mil). Jednoucelove pidiservery s pripojenimi na dratovou sit
budou bezpochyby levnejsi. A tokijske krabice s plechovkami se daji
kontrolovat treba z Aljasky:) Zdroj: Mercury Center a BAJT