Americky regulacni organ SEC, dohlizejici nad akciovym trhem,
prohlasil, ze nabizeni neregulovanych akcii je nezakonne. Posledni
dobou koluji po Internetu e-mailove nabidky, vybizejici adresaty k
prijeti jedne akcie zdarma. Nejde o zadnou lez. Akcie nabizeji
zacinajici internetove firmy, ktere je vyuzivaji jako marketingovy
nastroj. Prijemci akcii nic neriskuji, a kdyz to zacinajici firme
vyjde a po vstupu na burzu poleti nahoru, mohou ziskat. Jedna akcie je
skoro nic, ale povedomi o firme se diky nejakemu tomu milionu zajemcu
vybuduje. Kdo by chtel akcii vic, dostane za kazdeho jim ziskaneho
zajemce po jedne dalsi navrch.
SEC tvrde postupuje proti pokusum firem rozsirovat akcie ve fyzickem
svete mimo svuj dohled. Proti internetovym nabidkam zatim nepodnikl
nic. Ale jeho prohlaseni, ze jde o ilegalni cinnost, dava tusit, ze by
takova slova nemusela zustat viset ve vzduchu. Problem momentalni
neaktivity SEC bude mozna v tom, ze firmy davaji sve akcie zdarma,
proti cemuz mozna neexistuje zadny precedencni pravni postup. Zdroj: ZDNet a BAJT
Uz pred lety upozornovali lide z internetoveho byznysu papirovy
medialni prumysl, ze pokud se hned nevzpamatuje, je s nim konec. To je
jasne kazdemu, kdo vidi trochu dal, nez k oknu papirove redakce. Behem
poslednich let se snazili vydavatele papirovych novin vyhlasovat, ze se
pry ukazuje, ze je Inet nijak zvlast neohrozuje a ze bude pohoda. Cisla
a vyvoj ale ukazuji na neco jineho. V USA se sice zvysily prijmy z
papirove inzerce, ale ty se zvysily vsude. Co se ale v novinach
snizuje, jsou prijmy z radkove inzerce, na nichz je mnoho novin -
predevsim lokalnich - plne zavislych. V USA cini pokles prijmu z
radkove inzerce mezi 8% az 15% za rok. A pocty vytisku jdou dolu nejen
v USA, ale i v Nemecku, Francii a v Britanii.
Pricin nastavajiciho padu papiroveho kralovstvi je nekolik. Hezky je
shrnul Paul Zwillenberg, ktery zajistuje onlinove operace pro britskou
novinovou asociaci: "Problem s novinami je v tom, ze jsou jednu mili
siroke, ale jen jeden palec hluboke." Oproti tomu jsou internetove
sluzby palec siroke a mili hluboke. Jak z jednoho pruzkumu mezi ctenari
novin vyplynulo, noviny berou do ruky stale mene kvuli beznemu dennimu
zpravodajstvi. Hledaji v nich informace z oblasti svych zajmu. Tech
v nich ale najdou malo. Zato specializovane inetove servery jsou pro
ne tim pravym rajem. Drtiva vetsina lidi necte novinove zpravy o
poslednich udalostech, protoze jdou do prilis velke hloubky a jsou
dlouhe. Davaji prednost kratkym textovym slehum na popularnich
serverech, ktere prebiraji zpravy z agentur (napr. Yahoo). Mezi temito
servery nejsou na prednich mistech v navstevnosti zadne noviny. Vedou
portaly a TV stanice.
Nejvic se vliv Inetu na pokles prijmu novin projevuje v radkove
inzerci. Serveru, ktere obsahuji poptavku po zamestnanich i jejich
nabidku, koupi, prodej, vymenu cehokoli, je nemalo, a nektere z nich
jsou veleuspesne. Takove kvantum inzeratu nemohou vydavat zadne
papirove noviny. A co je pro noviny v soutezi s Inetem nejhorsi, je
prohledavatelnost obsahu databazi podle ruznych kriterii. Clovek,
ktery neco hleda v inzerci, navic neni omezovan lokalnim obsahem inzerce
v regionalnich novinach, ale muze najit sve pristi zamestnani kdekoli
na svete, nebo vylicitovat v aukci cokoli od kohokoli na svete (aukce
jsou rovnez radkovou inzerci, ale pekne dynamickou - aneb neco, na co
papir uz vubec nema). Tolik k siri a hloubce obou medii.
Ztrata inzerce povede ke zvysovani cen novin. Budou pak lidi ochotni je
kupovat? Prvni v rade budou lokalni noviny, jejichz predstavitele jeste
pred casem hlasali, ze Inet nema na to, aby poskytoval lokalni
informace tak, jak to umeji jen oni. Chyba lavky. Pred casem zahajena
specializace velkych serverovych farem i na lokalni prezentace bere
lokalnim novinam nejen radkovou, ale uz i plosnou inzerci. Podle
nekterych odhadu jako prvni pujdou ke dnu prave lokalni noviny. A nejde
uz jen o rozdilnost sire a hloubky, ale i o placeni za radkovou
inzerci. Serveru, ktere si za ni neuctuji nic, pribyva. Tim jim roste
navstevnost (tedy i prijmy z nudli) a novinam ubyvaji objednatele
radkove inzerce, protoze za ni uz nechteji platit, kdyz mohou inzeraty
bezplatne umistovat na Inetu.
Je tu jeste jedna vec, ktera svedci o tom, ze vydavatelum novin to
nezacalo zapalovat vcas. Prestoze mnoha vydavatelstvi maji hromady
financi pro investice, tech, ktera vcas investovala do potencialne
perspektivnich sluzeb na Inetu, je velmi malo. Je to s podivem o to
vic, ze se stacilo zeptat svych ctenaru, co je v novinach zajima. Pak
by i cloveku s nizsim IQ muselo dojit, ze Inet je pro vydavatelstvi
primo genialnim prostredim pro tvorbu komplementarnich dynamickych
sluzeb, na nichz mohou vydavatelstvi dal rust. Drtive vetsine to
nedoslo, prestoze mela sva vlastni staticka zpravodajstvi z rozlicnych
oblasti zajmu svych ctenaru neustale pred nosem. Pro stromy nevideti
les...
Hrozbou pro budoucnost novin je i rostouci podil mladeze, ktera noviny
nevezme do ruky, zato na Inetu surfuje ostosest. Aneb co se v mladi
nenaucis, to pak neuplatnis. Deti uz se nesnazi "opicit" po svych
otcich, kteri u snidane ctou noviny, tak jak tomu bylo v predchozich
generacich. Vydavatelstvi novin si takove deti mohou ze svych budoucich
abonencnich predpokladu vyskrtnout.
Mne na novinach a TV nejvic vadi, ze si nemuzu "odkliknout" odkazy,
abych dostal vic informaci k danemu tematu. O prohledavatelnosti
nemluve. Komunikacni svoboda volby je na Inetu tim zcela nejcennejsim,
co nam prinesl. Zdroj: Economist a BAJT
Na to, jak si povede MP3.com pri svem burzovnim krestu, se cekalo s
dost velkym napetim. Z puvodne zvazovanych $11 se akcie vysplhaly az na
$28. Prodejem 12,3 milionu akcii (18% z celkoveho mnozstvi) ziskala
MP3.com 344 milionu USD. Na prvni den to rozhodne neni spatny pocinek.
Trzni hodnota MP3.com tak vysphala takrka ke dvema miliardam USD.
Skeptici se na uspech MP3.com tvari kysele. Pry za nejaky cas spadne
cena jejich akcii na $6... Pry ze MP3.com nema zadny jasny scenar,
ktery by ji zajistovat nalezity obrat. To by ovsem MP3.com nesmela
zvysit pocet svych zamestnancu z 8 na 142 behem posledniho pulroku.
Plany pry ma rozsochate a ma se stat prevelice barvitym portalem.
Oponenti rovnez podcenuji nabidku neznamejsich kapel, ktere mohou na
MP3.com umistit sve nahravky, aniz by prisly o sva prava, o nez je
obiraji kamenici. A ze pry kapelam mohou dodat nalezity image a reklamu
jen stavajici nahravaci spolecnosti... Aneb obvykle podcenovani
rozvijejicich se moznosti Inetu neznicitelne zatvrdlymi sutraky:) Zdroj: NEWS.COM a BAJT
Kdyz jsem vcera navecer dosel az sem, delnici - opodal se ryjici v zemi
- zkratovali elektricky kabel 22 kV. Vsechno v okruhu nejakeho toho
kilometru spadlo. Na mne si jeste zasedla napetova spicka, ktera se
vyradila na linuxovem routeru - odpraskla sitovy zdroj a hard disk.
Slavabohu vsechno ostatni prezilo, pro router se vsechno sehnalo,
nainstalovalo a uspesne rozebehlo. Zdrzeni skoro jednoho dne na Inetu
je citit o dost vic, nez u jinych cinnosti. Jak externe, tak i v tom,
ze najednou mate dost co dohanet. Ale uz k tomu, co bude zajimat
vsechny nadsence "instantniho vykecavani se" via ICQ.
Nejznamejsi prukopnik "telefonickeho" prenosu hlasu via Inet mezi
pocitaci a telefony, firma Net2Phone se
dohodla na ctyrlete spolupraci s ICQ, resp. s AOL, ktere ICQ patri.
Dosud mohli uzivatele ICQ volit z ruznych formatu prenosu hlasu mezi
pocitaci. To nestoji nic. Nic to pri komunikaci mezi pocitaci nebude
stat ani s Net2Phone. Ale jakmile se ve spojeni vyskytne telefon, bude
se za spojeni platit podle prevelice levnych firemnich sazeb.
Net2Phone se jiste libi, ze ICQ ma 38 milionu registrovanych kecalku
(pri zavreni obou oci by tech "skutecnych" mohla byt tak polovina). A
protoze jich je tolik, nemalo z nich se jiste pusti do vyuzivani nove
sluzby, kdyz ji budou mit neustale pri ruce. Coz se bude libit i AOL.
Nastane vseobecne velke libeni:) Pro obousmernou komunikaci via ICQ
bude samozrejme nutne mit mikrofon, sluchatka a zvukovou kartu. Zdroj: InternetNews.com a BAJT
Vodovody, ropovody, hody hody doprovody...a ted jeste hudbovody...
Pripojeni svych hudebnich zdroju k hudbovodum firmy Digital on Demand
jako prvni ohlasila Sony. Vcera se pridala EMI. Digital on Demand
poskytne svou vlastni sit Red Dot Network (OC-3, 455 Mbps) a dalsi
vybaveni pro zpracovani dat v hudebnich prodejnach. V nich budou
hudebni pipy, ze kterych potecou tony na cedecka (vypali se) a texty s
grafikou se vytisknou na ucelove tiskarne. Pak se vse slozi dohromady
...a jde se k pokladne. Obe firmy budou nabizet pouze kompletni alba.
Coz je skoda, protoze mixy na prani by jiste byly vitanejsi.
Perspektivne se pocita i s napoustenim dat do prenosnych prehravacu.
Skladby bude mozne nechat poslat siti i pro samotny poslech pred ev.
rozhodnutim o zakoupeni alba. Sluzba se spusti na podzim. Digital on
Demand lovi dalsi nahravaci spolecnosti do sve site. Uviznout v ni maji
nejen ty velke, ale i nezavisle. Urcite dobra prilezitost i pro budouci
odbyt internetovych hudebnich firem, ktere se mixum branit urcite
nebudou. Ke vsem rekam, vodum, pumpam a pipam tak pribyvaji i veletoky
hudebni:) Zdroj: Wired a BAJT
Vsechny vahajici predstihla firma Virgin, ktera pred par dny otevrela
fyzickou prodejnu Virgin Megastore v
ohijskem meste Columbus. Zajemci si mohou vybrat jednotlive skladby z
internetovych hudebnich prodejen a prodavac jim je vypali na cedecko.
Data jdou do "panenskeho megastoru" rychlymi linkami a na prisunu se
podili i sit Red Dot Network, zminena v predchozi zprave. Ted se to zda
tak samozrejme, ale kolik lidi to tusilo treba jen pred pouhymi peti
lety...? Zdroj: NEWS.COM a BAJT