V patek Sun ucinil, co slibil. Na svem WWW serveru, vyhrazenem Jave,
Java Technology nabizi komukoli ke
stazeni zdrojove kody Javy 2, Jini, EmbeddedJava, JavaCard etc.
Uvolneni zdrojovych kodu je soucasti projektu Java Developer
Connection, do nehoz se napred musite (zdarma) prihlasit, nez si
zdrojaky budete moci zacit stahovat. Sun drive uctoval nemale finance
za licenci na samotny zdrojovy kod. Ted presel na novejsi a urcite i
efektivnejsi zpusob - zdrojaky zdarma, plati se jen za distribuci
produktu, vychazejicich z jednotlivych zdrojovych kodu (od kusu). Ale
pokud firma neco zacne distribuovat, musi zaplatit i rocni poplatek,
ktery slouzi pro uhradu testu kompatibility produktu v Sunu. Plati se
i tedhy, pokud nektery vyvojar zmeni zdrojovy kod - pred jeho
distribuci musi zmeny nechat schvalit Sunem. Ale i tak je to pokrok.
Predchozi uplna nepristupnost zdrojovych kodu jen skodila Sunu
samotnemu i sirsimu rozsireni Javy. Zdroj: InternetNews.com
IBM predstavila cip, ve kterem je nejen procesor, ale taky az 32 MB RAM
spolecne. IBM neni v technologii "system-on-a-chip" prvni, kdo s ni
experimentuje, ale dosla dal, nez treba Lucent nebo NEC. Cip je
vystaven na bazi medi 0,15 mikronu. Diky tomu, ze pamet je v jednom
kuse spolu s procesorem, nesmirne se urychly beh systemu, ulozeneho v
RAM. Kdo nevi - dosud procesor uklada a cte data z RAM, ktere jsou
oddelene umistene na mainboardu pocitace. Komunikace mezi oddelenym
procesorem a RAM po sbernici se odehrava mnohem pomalejsim tempem, nez
jake umoznuje integrace vseho do jednoho cipu. Takova integrace
samozrejme usetri misto a zmensi rozmery vsech moznych prenosnych
zarizeni, ale i notne rozsiri jejich funkcni moznosti. Pri trose
fantazie si staci predstavit, co to bude znamenat pro rozvoj Inetu za
pouziti prenosnych zarizeni snad uplne vseho druhu. Prvni cipy by mely
IBM opustit v dubnu t. r. Zdroj: Los Angeles Times
Hudebni rozhlasova stanice Spinner,
ktera mimochodem nabizi neuveritelna kvanta hudby vsech smeru, se
rozhodla nabizet i uplatne stahovani jednotlivych skladeb. Vahala mezi
formaty LiquidAudio, a2b a MP3. Nakonec se rozhodla pro ten posledni.
Nevylucuje ovsem ani pridani onech dvou zbyvajicich. Na vsechny
nabizene skladby bude mit licenci, ale presto se volba Spinneru nelibi
hudebnimu prumyslu, protoze stazenou skladbu v MP3 lze volne dal
kopirovat. Jenze MP3 ma zcela zretelne nejsilnejsi zakladnu uzivatelu
Inetu, na trhu jsou prenosne prehravace MP3, Lycos zaradil soubory MP3
do sveho indexu, stranek se soubory MP3 je jasne nejvic, etc... O radio
Spinner usilovala hudebni TV stanice MTV, ale
neuspela kvuli rozdilnym nazorum na prodejni cenu. Pokousi se uspet u
jinych. Z cehoz mj. plyne, ze i tradicni MTV si uvedomuje dulezitost
sve duraznejsi pritomnosti na Internetu. Zdroj: NEWS.COM a BAJT
CNET byl opet vyhlasen nejlepsim technololgickym webzinem roku. Je na
nem naveseno uz premnohe, treba vcetne prohledavace Snap, ale asi melo
jeste "aukcni svedeni". Uz se drbat nemusi - koupilo aukci
AuctionGate, ktera se venuje
vypocetni technice, takze do CNETu dobre zapadne. Na tom vsem neni nic
az tak pozoruhodneho. Krome par veci. Zaskocil jsem se podivat na tuto
aukci a byl docela prekvapen tim, ze - v porovnani s nejpopularnejsimi
aukcemi - je tam dost malo nabidek a na ne i dost malo reakci. Oproti
tem nej-aukcim je ale velmi pekne provedena (napr. nejnavstevovanejsi a
na burze nejuspesnejsi eBay je designersky hrozna).
Na AuctionGate se mi z hlediska zakladni orientace nelibi par detailu
(jak by taky ne, kdyz jsem jednu aukci udelal:), ale kostra dobra.
Druha vec, ktera stoji za zminku, je cena, za jakou byla aukce prodana
CNETu - za 5,8 milionu USD (prehozenim akcii). Z cehoz plyne, ze mnoho
ruznych serveru ma sanci v soucasnem slucovacim a nakupovacim silenstvi
na velmi slusny jednorazovy zisk, i kdyz v podstate jde jen o
naprogramovani vymezeneho komplexu funkci, a i kdyz za serverem neni
zadny valny marketing, ani navstevnost. Kdyby CNET nechal vytvorit
aukci studenty zgruntu, prislo by ho to na neporovnatelne mene penez,
prestoze by musel platit hotove. Ale co my vime...treba v te aukci ma
nekdo ze CNETu nejakou tezkou prizen:) Zdroj: InternetNews.com a BAJT
Vedcum Siemensu se podarilo dosahnout rychlosti prenosu 1,2 Tbps jednim
sklenenym vlaknem za pouziti technologie WDM (Wavelength Division
Multiplexing). S jeji aplikaci vyslali do vlakna soubezne 60 kanalu na
ruznych frekvencich. Kazdy kanal prenasel data v sirce pasma 20 Gbps.
Predvadecka Siemensu probehla zdarile po kabelu delky 80 km. Laserova
technologie prenosu dat dosahuje stale vyssich rychlosti. Ironicke je,
ze nikoli tato technologie, ale neschopnost i tech nejlepsich routeru
pracovat v tak vysokych rychlostech a se specifikacemi jednotlivych
technologii, brani jejich implementaci. Aneb jako vzdy kdyz nekde nekdo
neco uspesne zrealizuje, vytvori tim i knedlik, ktery neproleze nejakym
krkem, jenz je pro nove sousto prilis uzky:) A tak se nejaky cas bude
cekat na pruznejsi jicen. Ale ruzne firmy uz na tom cile pracuji. Jde o
trh s potencialne mnohamiliardovym obratem. Zdroj: Inter@ctive Week a BAJT
Technologie se zove "Popularity Engine" a jejim tvurcem je firma
Direct Hit. Je realizaci napadu merit, jak dlouho uzivatel setrva na
strance, kterou si z vypisu vyhledanych odkazu vybral. Stranky s
nejvetsimi hodnotami se pak kupi na cele vypisu. Jako kazde takove
hodnoceni a vazeni, ma i "Popularity Engine" sva pro a proti. Hlavni
proti bych videl v tom, jak uzivatele bezne nakladaji s vyberem odkazu.
Vetsina zvoli nejaky z prvni desitky a smytec. Mnohem mene se jich
podiva na druhou, jeste mene na treti...a dal uz jde jen o procenta
a promile. Z cehoz plyne, ze nejhodnotnejsi pro urcita klicova slova
budou vzdy odkazy z prvni stranky:) Tak vam ted nejak po tehle logicke
dedukci nevim, k cemu to vlastne je:) A protoze hodnoceni odkazu asi
neni interne svazano s klicovymi slovy a jejich kombinacemi, umim si
predstavit i neco ne zrovna dobreho - stranka, ktera ziska vysoke
hodnoceni pro nejakou kombinaci slov, muze obsahovat slovo, ktere jinak
s tematem probiranym na strance nema nic spolecneho. A tahle stranka se
po zadani onoho slova zacne objevovat na prednich pozicich. Pokud by to
nebylo nejak osetreno, tak by to tedy bylo skvele, ze?:) Zdroj: The Industry Standard a BAJT
Active Buyer's Guide se stal
jeho provozovateli vychodiskem pro dobry byznys. Sestavil server
Active Research Advisor, ktery prezentuje jako automatizovany
marketingovy nastroj v realnem case. Active Buyer's Guide slouzi pro
vyber produktu podle zadanych parametru. Zameruje se na videotechniku
a fotografovani. Po zadani spousty vseho mozneho na postupne se
vynorujicich strankach dostanete nakonec vypis produktu, ktere vase
podminky splnuji. A hned si muzete nektery z nich koupit v inetovych
obchodech. Active Buyer's Guide si muze k sobe dat bezplatne jakykoli
portal nebo spotrebitelsky server. Vsechno, co kdo provede na tomto
"vybiraci", se zaznamenava a vyhodnocuje pro Active Research Advisor.
Tak se ziskaji statisticka data o tom, cemu hledajici zakaznici davaji
prednost. Coz muze zajimat vyrobce a prodejce. Prave jim se nabizi
pristup ke statistickym datum za rocni poplatek $10,000. Active
Research Advisor umoznuje treba i zkusit, co by se stalo, kdyby se
nejaky vyrobek dal do urcite cenove kategorie s urcitym vybavenim.
Prodejce tak hned podle aktualnich dat zjisti, jak by na nej zajemci
asi reagovali. No reknete sami - staci jen trochu se zamyslet a
desetitisicidolarovky se mohou hrnout:) Jako prvni se k teto sluzbe
prihlasil slovutny Eastman Kodak. Zdroj: Inter@ctive Week a BAJT
A nejen milionari, ale i miliardari. News on 'Net se tomuto tematu uz
nekolikrat venovaly, ale neskodi si pripomenout, ze se v tom u
inetovskych bohacu nic nemeni. Mnoho z tech nejbohatsich zacinalo
pred peti lety v garazich. Hodne tech, co se pripojilo pozdeji, prislo
rovnou ze skol. Tanec miliard prisel velmi rychle ve velkem pracovnim
vytizeni, ale i zamilovanem zaujeti pro vec. Excite dosahl hodnoty 7
miliard USD po sesti letech. Firma Ascend Communications
(telekomunikace a Inet) byla prodana po deseti letech za 20 miliard
USD. Dalsich prikladu hromady. Nejvetsi lihni uspesnych firem je
Silicon Valley. Ma atmosferu, jakou riskantni internetovy byznys
potrebuje. Veri v budouci uspech, ale neboji se proher, po kterych se
zkusi zase neco jineho. Hlavne, ze se jede naplno.
Nikoho neberou penize tak, aby se zastavil a zacal jich uzivat s
veskerym luxusem, i kdyz ma uz leta na konte dlouhou radu milionu. Do
prace chodi v kratasech a tricku, auto si ridi sam - treba jako
spoluzakladatel Yahoo, Jerry Yang, ktery ma v akciich 3,6 miliardy USD.
A leta jen cestovni tridou. Ne proto, ze by skudlil (to pri te hodnote
majetku snad ani nejde). Nema proste potrebu menit styl zivota a
ztracet cas a koncentraci predvadenim, na co vsechno ma.
V Silicon Valley se nechodi do gurmanskych restauraci, ale zaskoci se
jen koupit neco do pytliku a ji se to cestou zpatky k pocitaci nebo az
u nej. Internetova kultura smazala bariery mezi jednotlivymi "vrstvami"
ve firmach. Vsichni jsou spolu a vsichni vypadaji stejne. Oblecky s
kravatami se nevedou. Tak nikdo nemusi pospichat domu, aby se
prevlekl:) Ale taky treba zustane v praci a vyspi se pod stolem. Presne
jako spoluzakladel Excitu, Ben Lutch, ktery ma pro ten ucel pod stolem
stale pripravenou rohoz. Tu tam ma ve stavu pohotovosti i druhy
spoluzakladatel Yahoo, David Filo.
Internetovy cas je jiny, nez cas v klasickych firmach. Bezi 24 hodin
denne. A bezi rychle. Tomu se prizpusobuje pobyt lidi v praci. V
inetovske firme nemuzete rict programatorovi, aby si ve ctyri rano
prestal hrat na elektrickou kytaru u sveho pocitace. Uplne byste ho
zrusili a uz by nenapsal ani radku:) Nikdo ho nerusi, protoze vsichni
vedi, ze si na tom kolotoci clovek musi obcas odfrknout, jak potrebuje.
Sefove internetovych firem dbaji pri prijimani novych zamestnancu na
to, aby meli stejnou krevni skupinu, jakou oni maji od zacatku.
Nechteji zadne fikane lovce podilovych akcii, ale kluky, ktere to bude
bavit stejne jako je. Jak zjistili novinari a pruzkumnici, vetsina
milionaru v inetovskych firmach poradne ani nevi, kolik penez vlastne
ma. Jsou ponoreni do sve prace a venuji se ji naplno. K tem penezum se
pry vrati nekdy pozdeji, az se na to najde cas. Nemaji ani kdy chodit
po nakupech. Ztratili by tim cas ve prospech sve konkurence.
Mnoho tech, kteri prodali - at uz za nekolik milionu nebo miliard -
svou firmu, v ni nezustavaji a rozjizdeji hned neco dalsiho. Zadny
oddech, zadna dovolena. Nemohou toho nechat, protoze je to proste bavi.
Nikdo z nich netvrdi, ze by mu penize vadily. Ale o tom, ze je berou
ponekud jinak, svedci i mira jejich citu pro charitu. Zatimco prumer
pro USA je 69% (podil prispivajicich lidi), pro Silicon Valley 83%.
Internetova elita rika, ze to neni o penezich. Verohodneji by znelo:
"Neni to jenom o penezich". Protoze bez nich by to nebylo vubec o
nicem:) Prace na Internetu ma kouzlo, ktere rovnez rusi navykle
uniformni pristupy, dbajici i na dost ostre vymezeni hranic mezi lidmi
na ruznych urovnich. Kdyz jsou nejake ty penize, je to OK, protoze
uvolnuji koncentraci na to podstatne. A kdyz je jich dost, kdo by se s
nimi porad pocital?:) Zdroj: USA Today a BAJT