Meg Whitman sefuje eBay s vice nez sedmi miliony akciemi v kapse.
Jejich celkova hodnota se dnes blizi 1,5 miliarde USD. To je neco, co
je ve fyzickem podnikatelskem svete takrka nemozne (snad jen kdyz zeny
zdedi takovy majetek po svych pribuznych) a uz vubec ne takovym fofrem.
K novym internetovym miliardarum se zaradil sef rozhlasoveho portalu
Broadcast.com. Co je to ovsem proti 100 miliardam B. Gatese:) Jak se
sefova eBay vyjadrila, jeji aukce zustane nezavislou firmou. Novinkou
budou regionalni aukce kvuli zbozi, ktere se tezko prepravuje, nebo
ktere si zajemci budou chtit napred okouknout (ruzne samohyby,
nemovitosti apod.). Prvni regionalni eBay odstartovala pro oblast Los
Angeles.
Pred chvilkou jsem zachytil na Inetu diskusi o nabidce prodeje 16-lete
divky (mimochodem, v nekterych ultrachudych castech Asie nic zvlastniho
- zdecimovani rodice prodavaji sve male dcery za par set dolaru jako
zbozi, jednou provzdy...hlavne, ze se jich zbavi...brrr). eBay spravuje
200 lidi. A maji urcite co delat s odstrelovanim podobnych nabidek.
Programatory a internetaky budou jiste zajimat dve nove nabidky:
Aukce
administratora NT/Unixu/Linuxu. Je mu 22 let. Chce minimalne
$50,000 rocne a $10,000 pri podpisu. Odstartoval na $40. Za dva dny se
ale jeste nikdo neozval. To ovsem neni vubec nic proti druhe nabidce:
Aukce
16-clenneho tymu inzenyru a administratoru ISP za vice nez tri
miliony USD (souhrn rocnich platu). Za jeden den uz ma dve odezvy. O
takove lidi je zajem, ale na eBay to asi moc zamestnavatelu nehleda.
Vsak ono se to rozkeca..:) Zdroj: NEWS.COM a BAJT
Kdo vyjde z budouciho hudebniho byznysu s ostruhami?
Vite, ze MP3.com nabizi kapelam 50% ze zisku? A ten je diky minimalnim
nakladum poradne velky. MP3.com take nechava copyright kapelam.
Klasicky hudebni byznys dava kapelam a pevcum jen ulomek ze zisku,
protoze znacnou cast prijmu investuje do vyroby a distribuce cedecek,
marketingu, reklamy a spousty dalsich nakladu. A bere jim copyright.
Mimochodem, 80% vsech nakladu velke petky gigantu hudebniho prumyslu
pada prave na vyrobu a distribuci cedecek. MP3.com nabizi uz desitky
tisic skladeb nezavislych kapel z celeho sveta. Do jejich marketingu
nedava nic. A zadna cedecka nevyrabi - ta tak jako tak nenavratne zmizi.
Nabizi se tu zajimava diference - zatimco stary hudebni prumysl nemuze
(a pozor - ani nechce!) pustit do sveta vic, nez podle nej svet
"unese", Internet je v tomto smeru bezbrehy. Je tu samozrejme jeden
hacek - stary zpusob syti kupni potenci trhu tim, co mu sam fyzicky
dodava a nuti svou reklamou. Staci mu urcity pocet konu ve staji a vic
nepotrebuje. Ostatni se mohou jit klouzat, protoze na prosazeni se
klasickymi postupy nemaji prostredky a gigantum konkurovat nemohou.
Kdyz kapely vstoupi se svymi vytvory na Internet coby nezavisli,
MP3.com a dalsi internetove hudebni prodejny jejich nahravky okamzite
nabidnou, zadny problem. Ale jak se o nich dozvi potencialni zajemci?
Klasicky hudebni prumysl nabizi jednu sugestivni (ale i poradne
zavadejici) obezlicku - ze to, co slysite porad dokola v radiu a TV, je
ta prava nejlepsi mozna soucasna hudba a ze jste na ni vlastne expert,
protoze se da lehce usledovat. To samozrejme neni pravda - jde jen o
tvorbu, ktera - nalezite dopovana reklamou - ma prinest zisk
investorovi. Jak se delaji hvezdy, je uz stara pisnicka o zmanipulovani
vseho mozneho, vcetne tech hvezd, vyjizdejicich z vyrobniho pasu.
Vyjimky potvrzuji pravidlo.
Internet coby chaos bez hranic nabizi neco zcela jineho. Ucast
komukoli. Stovky milionu potencialnich odberatelu. Zanrove vymezene
internetove rozhlasove a televizni stanice budou hrat skladby a
videoklipy, o nichz nebude mit kamenny hudebni prumysl ani potuchy, i
kdyz bude hustit "to sve" i do Internetu. Jakmile vas nejaka skladba
zaujme, budete si moci hned zabookmarkovat prislusny odkaz na ni, nebo
ji rovnou koupit.
Obrovskou roli bude ve vsem sehravat "ustne predavana reklama"
mezi prateli a znamymi. I kdyz na Inetu budou desitky ci stovky tisic
kapel, ktere nikdy nikdo neustiha vyposlechnout, potence odberu
Inetu je tak obrovska, ze jen mala cast z nich vubec neuspeje (pokud
budou mit nejakou kvalitu). A vyjimecne popularni "internetove kapely"
vydelaji neskutecne finance diky velkemu podilu na zisku (za mene
prodanych titulu vic nez za spousty fyzickych cedecek).
Myslim, ze prave vsechno vyse uvedene vyvolava enormni nerudnost
kamenneho hudebniho byznysu, kteremu dochazi, ze s jeho vyhradnosti je
konec. Dosud se mu pohodlne darilo pripoustet ke zlabu jen jim
vyvolene. Zlab se mu vysmekava z rukou a jako ciperny hadecek se
serpentinovite protahuje inetovymi pavucinami. Klasicky hudebni prumysl
i se svymi obrimi investicemi do propagace a provozu svych staji bude
urcite zit dal vedle rozvijejiciho se hudebniho podnikani na Inetu. Ale
bude muset pocitat s odlivem prijmu zvlaste u mladeze - to se totiz uz
deje, jak o tom svedci statistiky prodeju hmotnych cedecek.
Ale pozor jeste na jedno - prijmy nejnavstevovanejsich hudebnich prodejen
vytvoru nezavislych kapel prudce porostou. Ty se budou moci stat
zdrojem pro dobre vedeny marketing internetovymi prostredky. A tady uz
dojde ke zcela otevrenemu stretu mezi efektivitou kamenneho a inetoveho
hudebniho byznysu. Na kazdy pad jde o dalsi, urcite jeden z
nejsilnejsich demokratizacnich posunu diky "chaoticky integrujici"
potenci Internetu. Kamenici se mu bud prizpusobi, nebo skonci na eBay:) Zdroj: BAJT
Amazon se pustil do velkych nakupu, ktere ho prijdou na 645 milionu
USD. Koupil firmu Exchange.com kvuli jejimu internetovemu antikvariatu
Bibliofind a hudebni sberatelske prodejne i aukci Musicfile. Dalsi na
tapete je firma Accept.com, ktera vyviji technologie prodeje via Inet.
Trojici uzavira firma Alexa (o ni News on 'Net podrobneji informovaly
pri jejim vzniku 23. zari 1997). Alexa nabizi prohlizecovy plug-in,
ktery na zaklade zpetnovazebniho sledovani voleb stranek surfari nabizi vsem
zucastnenym stranky s tematikou podobnou te, na jakou se prave divate.
Plus leccos navrch k tomu. Amazon ponekud prekvapive spustil jeste
vyber a posilani pohlednic via Inet.
Zvlaste to posledni uz je ponekud zahadou pro cele budouci zamereni
Amazonu, Proc jen se zacina ovesovat jak vanocni stromecek vecmi, ktere
od nej nikdo neceka a nejspis ani nechce? Zacit se portalovat v dobe,
kdy je osud portalu stale nejistejsi a puvodni zamereni Amazonu stale
uspesne, asi nebude tou nejlepsi moznou taktikou. Docela me pobavila
chvala jednoho trzniho analytika, ktery hodnoti pridani pohlednic jako
dobry tah. Pry se Amazonu zvysi obrat, protoze zajemci o poslani
pohlednice k narozeninam vyskoci i nabidka poslani kvetin a knizek:)
Ze bych nekomu, kdo mi nestoji ani za poslani slusiveho
(neelektronickeho) blahoprani, jeste cokoli kupoval, to ani nahodou. A
ze bych nevedel predem, co dat k narozeninam nekomu, komu neco chci
dat, a muselo se mi to pripominat pri vyberu elektronicke
pohlednice...uffff:) Ale jsou lide ruzni...
Amazon uz si ponekud zahrava s duverou akcionaru. Od sveho zacatku je
ztratovy, protoze neustale investuje a spoleha na svou jedinecnost.
Ztraty za uplynule ctvrtleti dosahly uz 62 milionu USD, prestoze obrat
prodeje cini bezmala 300 milionu USD. Na Amazonu samotnem i v jeho
komunikaci se svetem by bylo hodne co technologicky vylepsovat, aby si
udrzel vizitku pionyra sveho oboru. Misto toho Amazon vyhazuje obrovske
finance za neco, co z nej pionyra rozhodne nedela (maximalne tak toho
s rudym satkem na krku:) Nekdy je dobre se zastavit a poradne zamyslet.
Driv, nez bude na nejake premitani pozde. Treba takovy Netscape by mohl
vypravet... Zdroj: InternetNews.com a BAJT
Nektere aukce umoznuji uzivatelum komentovat svou spokojenost s
prodejci. Ne vsichni mohou komentovat, ale pouze ti, kteri neco
uspesne vylicitovali, a pouze k te firme, ktera vylicitovany subjekt
nabizela. Nabidka komentaru se pak objevuje u kazdeho nabizeneho zbozi,
pokud k jeho prodejci nejake komentare jsou. Rovnez prodejci mohou
komentovat jednani licitujicich uzivatelu. Hned poprve, kdyz jsem se s
touto moznosti setkal, mne napadlo, ze se da snadno zneuzit (napsat lez
a poskodit reputaci kohokoli). V USA jsou rovnez lide ruzni, ale vedi,
ze potence dosazeni prava je tam vysoka. V nasem prostredi vsichni vedi
o pravem opaku. Proto jsem v dodelavane, zgruntu nove podobe aukce tuto
moznost - ac nerad - vyloucil.
Dva uzivatele, kteri jsou zamestnanci prodejny automobilu z Miami,
napsali komentare, ktere varuji pred nakupem u jineho prodejce aut z
Washingtonu. Ten miamskou firmu zazaloval pro pomluvu (jeho aukcni
nabidka je tim padem prakticky neprodejna). eBay odmitla komentare
odstranit. Ze pry nema pravo posuzovat, zda jsou pravdive a ze o tom
muze rozhodnout jen soud. Znacny alibismus. Kvuli nemu uvazuje
poskozena prodejna o rozsireni zaloby i na eBay. Podle pravniku si eBay
zahrava s ohnem. V tomto pripade - zvlaste byla-li uz zaloba podana a
eBay o ni vi - jsem stejneho nazoru. Zdroj: NEWS.COM a BAJT
Sun by tento tyden mel zpristupnit svuj HotSpot Java pro dvojnasobne
zrychleni behu aplikaci v Jave 2. Zakladem noveho JVM je adaptivni
kompilator, ktery scanuje zdrojovy kod za behu a kompiluje jen ty jeho
casti, ktere jsou casove narocne. Vedle dalsich vylepseni HotSpot
dosahuje zatim nejvetsi rychlosti behu vysledneho kodu (dosud byla
rychlost JVM jinych firem vzdy pred Sunem). V cervnu by se mela objevit
betaverze HotSpotu 2.0, ktera slibuje dalsi zrychleni o tretinu. Zdroj: NEWS.COM a BAJT
Tak se nam to hezky zamotava:) Ale zacina to vypadat na to, ze vyrobci
spotrebni elektroniky, ktera bude nabizet i digitalni zvuk, nejsou
vubec nakloneni dohadovackam a nesmyslnym argumentacim zvolna se
potapejici podoby klasickeho hudebniho prumyslu. A nechteji cekat. Obri
firma, jako je Thomson, si samozrejme nechala udelat expertizy stavu a
mozneho vyvoje. Vitezne v nich vysel MP3. Thomson vlozil investice do
firmy MusicMatch a ma v ni ted petinu (castka neuvedena). MusicMatch
se zabyva vyvojem softwaru pro ruzne manipulace digitalnim zvukem ve
formatu MP3 v ruznych zarizenich i mezi nimi - napr. i vehlasny
prehravac MP3 Rio je vybaven softwarem teto firmy. Mluvci Thomsonu
naznacil, ze firma pocita s vyrobou spotrebni elektroniky vybavene
moznosti reprodukce zvuku v MP3.
Chtelo by se dodat, ze MP3 vitezi i diky svemu otevrenemu kodu. Nove
vznikajici firmy, ktere rozjizdeji internetovy hudebni byznys s jasnou
vizi, se vyjadruji v tom smyslu, ze napr. ani pro rozhlasove vysilani
a jeho prijem via Inet (pro podporu prodeje nahravek) nebudou chtit nic
jineho, nez software s otevrenym kodem. Maji totiz spatne zkusenosti s
producenty tvrde licencovaneho softwaru. Cokoli potrebuji zmenit, se u
nich zmenit neda. Jeden z prukopniku rozhlasoveho zazemi hudebniho
byznysu via Inet, spravujici stanici Green
Witch, rekl, ze budouci zprostredkovatele prodeje nahravek skupin si budou
u nich uctovat pouze 15%. Mimochodem, 15% - ale i mene - je tolik,
kolik zustane kapelam na zaklade smlouvy s kamennymi "gramofonovymi"
firmami. Hudebni prumysl ceka notne a neodvolatelne zemetreseni. Zdroj: ZDNet a BAJT