Spolu se silenim kolem cen internetovych firem se sili i v nakupech
techto firem klasickymi medii i samotnymi internetovymi firmami.
Poslednim prikladem teto laviny mnohamiliardovych transakci je
zakoupeni GeoCities portalem Yahoo. Sustit se - jako obvykle - nebude
hotovymi, ale akciemi v hodnote cca 4 miliardy USD. Vysledny hybrid
ponese nazev "Yahoo GeoCities", jinak se v samotnych GeoCities nic moc
nezmeni. Yahoo k teto koupi prilakala uzivatelska zakladna - uz 3,5
milionu lidi/firem ma u GeoCities sve bezplatne stranky. Nejvic sumu
je ted kolem Lycosu, ktery zustal jako posledni z puvodnich velkych
prohledavacu Internetu/portalu nezavisly. Sumi se i kolem dalsich
vystavovatelu bezplatnych stranek, jmenovite Xoomu a Globu. Na radu
zrejme brzy prijdou i internetove aukce a prodejny.
Jsem zvedavy, za jak dlouho se tohle internetove mamuteni zriti. Inet
ani zdaleka neni na konci sveho technologickeho vyvoje. Soucasne
spojovani internetovych firem spoleha na jedno - na to, ze Internet je
porad jeste "prilis fyzicky" (byt se o nem mluvi jako o vitrualnim
prostredi). Pokud treba nekdo chce neco koupit, jde na urcity server,
na ktery si zvykne a na jiny pak uz nechodi (kdo si to taky ma vsecho
pamatovat). Budouci technologie, ktere vytvori virtualitu ve smyslu
pojimani prostoru Inetu jako jedne (byt jakkoli clenite) entity, tuhle
fyzickou vazbu na mamuty museji nutne zrusit. Uzivatele nebudou
nakupovat na urcitych serverech, ale v celem prostoru, ktery pro ne
automaticky prosetri softwarovi agenti. Z jejich nabidky si pak
vyberou.
Zda se mi zcela nemozne, aby se v takovem prostredi udrzeli jacikoli
mamuti, kteri nutne museji zvysovat ceny produktu pro kryti svych
nakladu. Kralem budou vyrobci, kteri se nebudou muset bat, ze bez
internetoveho distributora zahynou - zadneho nebudou potrebovat. Bude
jim stacit prislusny hardware pro pripojeni k Inetu. Veskery
souvisejici software se bude automaticky updatovat. Bude stacit jen
dodavat udaje o nabidce. Soucasne s nakupem probehne i transakce kolem
dodanim artiklu k zakaznikovi - opet podle jeho svrchovaneho vyberu.
Internet tak vsechno vrati tam, kde to zacalo - k remeslnikovi:)
Jakmile by byl surfar postaven pred jeden prostor, ktery pro nej
prozkoumavaji softwarovi agenti (pro vyhledavani nejvhodnejsich nabidek
pomalu cehokoli), byl by konec i se smyslem inzerce, jak ji zname dnes.
Soupereni o zakaznika by nabralo uplne jine obratky. Tolik jen k
obchodovani. O vsem dalsim se da volne fantazirovat. Zdroj: InfoWorld Electric a BAJT
Pruzkumnici Forrester Research se zeptali 8600 lidi na to, co je
privadi na sranky, co je pro ne rozhodujici pri prohlidce obsahu
serveru, i co je vede k opakovani navstevy. Vysledky jsou to
pozoruhodne a nemalo meni pohled, ktery se reklama lidem snazi vnutit.
Pokud jde o rozhodnuti navstivit nejaky server poprve, podnety
prichazeji z prohledavacu (57%), e-mailovych zprav (38% - proste se
neda odolat:), odkazu na strankach (35% - nikoli nudlovych!), ustniho
podani (28%), inzerce v casopisech (25%), TV reklamy (14%), clanku v
periodikach (11%), papirovych katalogu (11%), novinovych inzeratu (9%),
nudli (jen 7%!), rozhlasove a postovni inzerce (po 2%). Z tohoto
prehledu primo krici velky rozdil mezi textovymi odkazy a nudlemi.
Potvrzuje se i sila ustniho podani. Prvenstvi prohledavacu samozrejme
neprekvapuje.
A co uzivatele primeje k opakovanym navstevam serveru? Velmi kvalitni
obsah (75% - no slava!:), snadnost "pouziti" (66%), rychlost natazeni
stranek (58%), casta obmena obsahu (54%). Pak je hluboka propast a s
hodnotami od 14% do 6% nasleduji treba nabidky kuponu, hry, moznost
nakupu, obmenitelny obsah (zrejme personalizace), chat atd. U prvni
pozice ovsem hraje svou roli to, co kdo povazuje za velmi kvalitni
obsah - v tom bude znacny rozptyl osobnich vkusu a zamereni. Nevim,
jak vam, ale mne jsou tyhle vysledky sympaticke:) Zdroj: Webreference a BAJT
Finska firma Data Fellows upozornuje
na cerva, ktery je pripojen k e-mailove zprave pod nazvem Happy99. Po
jeho spusteni se na obrazovce objevi ohnostroj, cerv si prohledne vase
e-mailove zaznamy a na adresy, ktere v nich najde, zacne chrlit sam
sebe. Co k tomu dodat? To, co obvykle - nespoustejte nikdy nic, co vam
prijde e-mailem buhviodkud. Pokud se uvedeny cerv uz rozvaluje ve
vasem PC, software a radu na jeho odstraneni najdete na serveru Data
Fellows. Zdroj: Computerworld
FastTV je dalsim TV portalkem, ktery zacal
nabizet zaznamy TV poradu. Ty se budou spolu s jejich textovym popisem
prubezne ukladat v prohledavatelne databazi. Nejnovejsi zaznamy ale
budou zcela cerstve (zvlaste zpravodajstvi o pocasi, byznysu apod.).
Hlavnimi dodavateli zaznamu budou CNN a PBS. Nejen na zaznamy, ale uz
i na zive TV vysilani se vrha Broadcast.com,
coby zcela nejuspesnejsi distributor TV i rozhlasovych poradu (muzete
se tam podivat treba i na film, pokud se k vam packety dobelhaji tak,
ze neztratite dejovou nit:) Hlavnim dodavatelem ziveho TV vysilani bude
ABC. Ja si to v noci obcas pustim - kratsi TV klip se da prezit;
samotny zvuk se trha uz jen minimalne. Oba servery nabizeji videodata
ve formatu RealVideo. Zdroj: Inter@ctive Week
Loni bylo v USA 346,000 neobsazenych mist programatoru, systemovych
analytiku a vedatoru vypocetni techniky. V roce 1994 byly v USA jen
4,000 programatoru ve veku od 16 do 19 let, v ostatnich dvou zamerenich
zadni mladici/mladice. Loni bylo ve vsech trech jmenovanych oblastech
uz 22,000 teenageru a rychle jich pribyva. Neni zvlastnosti, ze firma
pozada pracovni urad o vyjimku pro 14-leteho nadaneho skolaka, ktery
sedi u jejich pocitacu po omezeny pocet hodin - a za kazdou dostane
mezi $10 az $20. Lovci "chytrych lebek" si uz zvykaji chodit do
strednich skol a hledat tam talenty, ktere by posunuly chod firem
kupredu aspon o vikendech a o prazdninach. Technologie se vyvijeji az
prilis prekotne a specialne zamerene skolstvi je nestiha absorbovat.
Talent to ale dokaze.
Nejde jen o pocitace, ale treba i o nadane animatory. Napr. devce,
ktere v 15 zacalo studovat kresleni, dnes ve svych 21 letech animuje u
jedne firmy za plat presahujici $100,000 rocne. Firmy zacinaji byt
ochotne hradit i vysokoskolska studia vylozenym talentum, objevenym na
stredni skole. Podminkou je samozrejme mnohalete pusobeni ve
sponzorujici firme po studiu (ale i behem nej). Nekterym lidem se moc
nelibi, ze se teenageri stavaji tercem firemnich lanaru. Meli by si pry
sva posledni mlada, gymnasijni leta prozit v pohode, bez
zamestnaneckeho stresu, a pak pokracovat v dalsim studiu. Jini to
naopak schvaluji. Teenageri si nakonec mohou vybrat...a taky vybiraji.
Nektere talenty delaji pro firmy jak zhave, jine to odmitaji, protoze -
i kdyz umeji - radsi si jdou zasurfovat (ne na Webu!:) Souhlas...nekdy
pozdeji uz se surfuje prece jen hur...a pak zbyva uz jen ten Web:) Zdroj: N. Y. Times Syndicate
Aspon tak to vyjadril v odpovedi na otazku, jak se citi po uvedeni nove
verze Linuxu 2.2.0. Linux vznikl pred osmi lety, kdyz si Torvalds hral
na pocitaci, kteremu chtel "vnutit" nejake zakladni funkce. Aniz by to
planoval, vznikl mu z toho zarodek operacniho systemu. Tehdy nebylo moc
z ceho vybirat. A s DOSem ci dokonce Windows se mu delat nechtelo (v
odpovedi si ani nemohl vzpomenout, zda Windows uz tehdy byly:) Torvalds
povazuje MS za enormne schopnou marketingovou firmu. On sam se nechtel
pustit do byznysu s Linuxem, protoze ho tahle oblast nezajima. Ale dela
mu dobre, kdyz slysi, ze Linux ohrozuje Windows. Od zacatku chtel, aby
Linux plnil koncept otevreneho kodu, na nemz pracuji hromady vyvojaru.
Dnes uz by si Linux tezko kdo privlastnoval, protoze "sve kousky" v nem
ma dlouha rada programatoru. Cinnost firem, ktere levne nabizeji
vysperkovane verze Linuxu s puvodnim kernelem, hodnoti pozitivne. Ale
ani toho by se nechtel ucastnit. Proste ty miliardy nechce za zadnou
cenu:) Sve kredo vyjadril slovy: "Mym hlavnim cilem vzdy bylo, abych se
nemusel stydet za to, co delam, a abych to delal, jak nejlepe mohu."
Torvalds patri k tem, kterym se to da verit. Zdroj: PC Week