Do kouriciho kecalkoveho gulase pribyvaji dalsi prisady. Nejzajimavejsi
je bezesporu Jabber. Jeho zakladni myslenkou
je prenos dat ve formatu XML. To umozni vyber dat z ruznych databazi a
jinych zdroju za podpory ruznych aplikaci. Podstatne je, ze pro hratky
s daty se budou pridavat moduly k serveru Jabberu, a klienty nebude
nutne neustale updatovat na stale nove verze. Jabber je GPL (bezplatna
licence, otevreny kod). Vyvijeji ho dobrovolni programatori pro nekolik
platforem.
O Jabbera projevilo zajem uz nekolik firem. Posledni v rade je Corel,
ktery upravi Jabbera pro Linux. Jabbrovske stranky rikaji, ze by Jabber
mel od zacatku komunikovat i s ICQ a AIM. Jabber je zatim ve stadiu
betaverze 0.6. Pro Linux by prvni "cela" beta mela byt uz brzy.
Windowsovska verze jde trochu pomaleji, protoze se shaneji lidi pro
testy a dodelavky - mate sanci.
Dalsi prisadou do gulase je javovy "Banter MultiNetwork Instant
Messenger" firmy IntraACTIVE. Jede na
platformach s JVM. Neni to separatni klient, ale add-on pro webovsky
prohlizec. Taky mozne reseni, i kdyz to s XML se mi jevi byt chytrejsi
(uvital ho i MS). I Banter o sobe hlasa, ze umi komunikovat s ICQ a
AIM. AOL pry nic proti tomu. A jak se zda, kecalek MS (resp. MSN) bude
dalsi v rade, se kterym si budou Jabber i Banter povidat.
Vzhledem k tomu, ze AOL nezakazuje obema novym kecalkum komunikovat se
svymi vlastnimi, a k Jabberu zrejme pribydou jeste dalsi (vcetne
komunikace via IRC), vypada to, jako by si AOL a MS zvolili tyto nove
prirustky coby zkusebni valecne pole pred tim, nez v IETF dobehne
standardizacni proces, na jehoz konci bude za nejaky ten rok doporuceny
komunikacni standard pro vsechny kecalky. Vsichni jejich producenti se
dusuji, ze budouci standard urcite zavedou. Zdroj: NEWS.COM a BAJT
BT podepsal smlouvy s prvnimi 19 evropskymi a asijskymi leteckymi
spolecnostmi o zajisteni pristupu pasazeru k Inetu z jejich sedadel.
Projektu se ucastni Excite UK. V letadle bude obri kes s cerstvymi daty
z Excitu, aby se setrilo za satelitni spojeni. K Excitu pribyde jeste
Amazon (zrejme jen s vysekem sve nabidky). Jakmile bude pasazer chtit
zabrousit na jine servery, bude za spojeni 64 Kbps platit (kolik, se
neuvadi).
Hezkym napadem BT je zajisteni moznosti telefonovat lidem, kteri maji
ucet pro provoz mobilniho telefonu. V sedadle bude telefonni
sluchatko/kecatko se cteckou pro kartu. Ctecka sejme udaje. Satelitni
Skyphone Mobile Connect BT pak bude prevadet vsechny hovory smerujici
na ten ktery mobilni telefon primo na sedadlo pasazera. Ten bude rovnez
moci telefonovat. Provolane impulsy se mu pripocitaji k jeho uctu.
Tento telefonni provoz bude zatim vyznavat jen evropsky standard GSM.
BT oznamil, ze o zavadeni uvedenych sluzeb projevily zajem i americke
letecke spolecnosti. Bylo by prima, kdyby knizky, ktere si pasazeri
objednaji na Amazonu, na ne cekaly hned po priletu na (aspon nekterych)
letistich. Dodavky knih malymi stihackami primo za letu by asi jeste
vyzadovaly nejake to doladeni:) Zdroj: Wired a BAJT
Amazon se plne otevira ucasti ostatnich prodejcu. Kterykoli z nich si
muze na Amazonu otevrit obchod a nabizet sve zbozi. To je v dosavadni
linii Amazonu dost velky zlom, o jehoz smysluplnosti nekteri analytici
pochybuji. Je fakt, ze to, co Amazon dosud nabizel "jen za sebe",
ziskalo prestiz mj. i proto, ze za dodavky zbozi plne odpovidal on
sam. To v pripade pronajatych obchodu platit uz nebude. Timto krokem
Amazon ponekud rozmelni svuj dosavadni jasny obraz. Pronajimani
prostoru pro obchody dela na Inetu uz leckdo. Velmi uspesne je v tom
Yahoo, aspon co do poctu firem, ktere jsou tam v jedne hromade - za rok
se jejich pocet zvysil z 1,000 na 6,000. Dohromady ted nabizeji skoro
ctyri miliony veci (jsou v tom ovsem i knizky nakladatelstvi
Barnes&Noble).
Yahoo za pronajem uctuje $100 mesicne. Amazon zahajil s podstatne nizsi
cenou mesicniho pronajmu - jen $9,95. Nepochybuji o tom, ze hodne
prodejcu si vytvori prodejny na Yahoo i Amazonu a mozna jeste i jinde
(coz je stav prechodny a neprilis inteligentni, nez se vsechno
zintegruje - viz dale).
Nevyhodou Yahoo v konkurenci s Amazonem je jeho rozmlzena portalovist,
kde je toho tolik, ze jeden uz nevi, co tam vlastne je. A ze je tam
taky obchod, muze mnoha lidem unikat. Amazon je naopak jen a jen
kramem, kam se chodi jen kupovat. Problem Amazonu bude v tom, ze je
velkou konkurenci ostatnim obchodum v artiklech, ktere sam nabizi (coz
u Yahoo neplati).
Opet nemohu, nez pripomenout predvcerejsi uvahu o vetsi uzitkove
hodnote - tedy o "sitovem efektu" - integrovaneho systemu. Obchody v
nem nakonec skonci vsechny. Surfar se bude obracet na rozhrani, za
kterym se budou pozadovana data louhovat ze vsech obchodu. A pro
vsechny bude jeden "nakupni kosik" s jednorazovou platbou za vse
vybrane. Amazon svym krokem jen prokazuje, ze se vyvoj nezadrzitelne
ubira prave timto smerem. Pred jeho nastoupenim zrejme jeste probehne
"dualitni obdobi", ve kterem si budou v jednotlivych, vyrazne
prevazujicich sluzbach konkurovat vzdy dve velka seskupeni. Zdroj: NEWS.COM a BAJT
Ve Vidni se seslo 250 delegatu z celeho sveta na jednani o spolecnem
postupu proti detskemu pornu na Inetu. V zaverecnem prohlaseni ma byt
stanoveno, ze trestnym cinem je nejen jeho vyroba a distribuce, ale i
jeho drzeni. Potud vse OK. Ovsem pokud se to vsechno nezvrhne do
besneni, ktere bude za detske porno povazovat i fotky nahatych deti
na plazi nebo detskych aktu, ktere nemaji s pornem nic spolecneho.
Zminuju se o tom proto, ze v nejakem dnesnim televiznim poradu o praci
ceske policie mluvil jeden clen jejiho inetoveho tymu o potrebe
potirani detskeho porna na tuzemskem Inetu a pritom na monitoru
ukazoval detske akty, ktere jsou na mile vzdalene pornu. Tyto akty
pochazeji vetsinou z publikaci, ktere vydavaji fotografove a ktere se
zcela bezne prodavaji i v "uharasenych" USA. Tak jako zakon o haraseni
strasi pany v kontaktu s damami (aby si neco nevylozily jinak, nez to
ve skutecnosti je), bylo by velmi smutne, kdyby se bezna laskavost a
obdiv k detem zacaly vykladat jako ohrozeni jejich mravni vychovy.
Doufejme, ze naprosto opravnena ochrana deti pred nechutnymi devianty
do niceho takoveho nesklouzne. Zdroj: NEWS.COM a BAJT
Nudle uz se, chudinky, zprofanovaly tak, ze mnohe firmy uvazuji o
omezeni svych investic do tohoto nejstarsiho typu inzerce na Webu. K
firmam, ktere tyto investice povazuji za neefektivni a uz je snizuji,
patri napr. akciovy broker Charles Schwab nebo Dell. Stale vice trznich
analytiku se priklani k nazoru, ze udrzet se mohou jen servery, ktere
nabizeji placene sluzby (vcetne prosteho prodeje veci). O deledobejsi
uspesnosti firem, ktere nabizeji neco zadarmo s virou, ze se zahoji
nudlemi, pochybuji. I kdyz nektere firmy od sve nudlove inzerce
ustoupi, nelze nijak pochybovat o tom, ze celkove bude inzerce stale
pribyvat, jak bude pribyvat vseho na Inetu. Nudle se budou menit v neco
jineho, co nabidnou nove technologie, vyuzitelne pri spojeni se sirkou
pasma kolem 1 Mbps.
Pravdou ale je, ze s vyraznymi prijmy z inzerce bude moci pocitat jen
prevelice mala cast serverovych farem. Ono tomu nakonec jinak nebylo
ani dosud - ale protoze se podstatne zvysily naklady na provoz
inetovych serveru, kazdy horecnate premysli, kde by co nahnal. Jednou z
dobrych forem prijmu se muze stat odkazem zprostredkovana nabidka
prodeje cehokoli, co nejak souvisi s obsahem tech kterych stranek.
Odkaz povede na prodejnu, ktera zprostredkovateli da nejaka procenta
z prodeje. Inetovych prodejen a artiklu vseho druhu valem pribyva,
takze by v tom nemel byt zadny problem.
Situace kolem plosne inzerce v tiskovinach a na Inetu nepostrada na
lehke ironii. Lide se odvraceji od papirovych periodik, protoze jim
Inet poskytuje neporovnatelne vetsi objem informaci, o ktere maji
zajem. Periodikum klesa pocet prodanych kusu, tim i inzertnich prijmu.
Nektera periodika uz zanikla, jina to ceka. Ale servery, ktere nemaji
inzerci na uziveni, sverepe zustavaji na Inetu, misto aby zanikly...a
kvapem pribyvaji dalsi, ktere na tom s inzerci budou jeste hur:)
Reseni zahady je proste - firemni servery (resp. stranky) jsou
predevsim marketingovym, obchodnim aj. nastrojem, ktery je stale
nezbytnejsi soucasti chodu cele firmy. Proto je smyslu zbavene plakat
nad malymi prijmy z inzerce misto poskytnuti plneho komunikacniho
komfortu a orientace svym vlastnim klientum na svych strankach. Jinak
je tomu u ciste inetovych firem, za nimiz jinak neni vubec nic. Ale i
ty maji - ve srovnani se zcela statickymi periodiky - vyhodu v tom, ze
nemuseji byt ani zdaleka tak zavisle na prijmech z inzerce. Internet
nabizi neco, co je v klasickem medialnim svete nemyslitelne -
interaktivni zdroje informaci a sluzeb, ktere se datove (v budoucnosti
i funkcne) obmenuji v realnem case podle aktualnich pozadavku
uzivatelu. To poskytuje dostatek prostoru k zamysleni se nad vytvorenim
neceho, co nebude muset byt ztratove (ale bez nejake vazby na fyzicky
svet se to nejspis neobejde).
Spolu s prichodem velkych sirek pasma se vyrazne zmeni datovy i funkcni
obsah Inetu, ktery budou nutne provazet zmeny distribuce plateb a
celkoveho pohledu na vyuzivani Inetu. Vestim, ze to dojde az do situace,
kdy inzerenti nebudou inzerovat na jednotlivych serverech, ale "primo
na monitorech uzivatelu", kam budou inzerci tlacit inzertni site. Podil
z platby za vystavenou inzerci pak dostane ta firma, s jejimiz
inetovymi informacemi se ta ktera reklama "svezla". Kdyz uz reklama
bude (i kdyz my uz nebudem:), nedovedu si predstavit idealnejsi system
podilu na platbach za inzerci. Zdroj: TechWeb a BAJT
Firma Yodlee, kterou zalozili dva byvali
programatori MS a jeden universitni profesor, spustila neco, co se asi
bude libit dost lidem. Misto poskakovani po ruznych serverech, na
kterych jste prihlaseni, muzete vsechny aktualni informace dostat na
jednu stranku Yodlee. Vyvojari prozkoumali spoustu serveru ve 13
kategoriich, aby zjistili, jak z nich dostat uzivatelska data na
zaklade automatizovaneho vlozeni ID a hesla kazdeho uzivatele.
Na Yodlee musi kazdy uzivatel "prozradit" sva ID a hesla pro kazdy
server, z nehoz bude chtit dolovat data na svou stranku u Yodlee. To
bude zrejme nejkritictejsim mistem prosazeni teto sluzby - ne kazdy
surfar bude s to vlozit takovou duveru do rukou Yodlee a zapsat do nej
vsechny sve, tak tajene udaje. Parada je, ze na jednom miste se mohou
koncentrovat e-mailove zpravy, stav ruznych kont, reakce na nabidky,
zapsane na nejakem serveru apod. Pro libovolne prodejny si muzete
udelat svou sestavu serverem pozadovanych udaju. Pri pristich nakupech
je za vas do formulare zapise Yodlee.
Yodlee ma konkurenci predevsim ve firmach EZLogin a VerticalOne. Na
Yodlee jsem se nedostal, ale pokud zavitate na FAQ (otazky a odpovedi)
EZLogin, bude vam hned jasno. EZLogin ma
navrch jednu hezkou vec - ve sluzbe OneClick Sharing muzete sdilet
stejne stranky jako vas vzdaleny partner (obema se bude v prohlizeci
objevovat totez). Kdyz se spolu spojite jeste chatem, muzete o videnem
diskutovat. Moznosti efektivniho vyuziti se nabizi nemalo (od
spoluprace vyvojaru az po vyuku). Zdroj: ZDNet UK a BAJT
Mate ditka, nebo jste ditko? Pak hura na Princeznu Zmrzlinu!
Cinim tak vyjimecne, ale protoze jde predevsim o ditka a specha to, a
dale uvedena nabidka zhola nevypada na nejakou "velkou ranu" prodejce,
toz vezte, ze tuto sobotu (2. rijna) se muzete ocitnout na poslednim
prazskem vystoupeni pohadkove ledni revue o Princezne Zmrzline. Pro
bezplatne ziskani tri vstupenek v hodnote 900 Kc staci zakoupit nejakou
ze sad cedecek DTP Studia za 550 Kc, jak uvedeno nize. Dal to necham
vysvetlit generalniho manazera firmy, Stefana Kratochvila:
Jako spolumajitel DTP Studia, mimo jine i otec sestilete slecny, jsem
rozhodl, ze tento tyden vsechny prodavane Multimedialni sady (po 550
Kc) budou obsahovat tri vstupenky na sobotni predstaveni v cene cca
900 Kc zdarma! Chci, aby si i ostatni rodice uvedomili, ze v radosti
a nadseni deti mame vzdy nejen zdroj optimismu, ale i ten nejvetsi
poklad, vysoce prekracujici soucasne ztraty naseho narodniho rozpoctu
ci zisky vsech tunelaru dohromady.
Ozivle kralovstvi zmrzlin, snezneho muze, peklo atd. predstavuje
velkolepa show s vice nez 70 krasobruslari tancicimi ve vice nez 350
skvelych kostymech za podpory stovky lidi z technickeho personalu, 200
MW svetelneho parku a 50 kW zvukove aparatury. Dej pomahaji dotvaret
nafukovaci scenerie, kde krome lesu, velryby (snad v zivotni velikosti)
a tripatroveho polarkoveho dortu je i pekelna panev v rozmerech, ze by
se v ni s trochou nadsazky mohl smazit cely parlament.
Pro tuto nabidku je dominujici cas. Do soboty neni daleko, proto jsme
zvolili nasledujici moznosti dodani: osobni koupi na adrese DTP Studia
(Nademlejnska 7, 19800 Praha, tel. (02)66107136), resp. Jingle Bells
(Na rozhledu 7, 14700 Praha 4) nebo objednavkou na serveru
DTP Studia s priplatkem 150 Kc
za expresni dodani poslem, ktery vam priveze jeste pizzu (zdarma) k
tomu.
Pokud se rozhodnete pro uvedenou nabidku, vase ditka si ji urcite
dosyta uziji (konecne zadna virtualni realita!:) Zdroj: BAJT