Evropa je v paradoxni situaci. Aby nezaostavala za USA v explozivnim
uzivani Inetu, musely by evropske telecomy vyrazne snizit telefonni
poplatky, ktere brani vetsine lidi pouzivat Inet jinak, nez na rychle
nacteni a odeslani e-mailovych zprav. Evropsti ISP snizuji mesicni
poplatky, aby meli vubec nejaky zaznamenanihodny pocetni narust svych
abonentu. Dalsim paradoxem jsou bezplatni ISP, kteri od telecomu
ziskavaji podil z poplatku, provolanych jejich abonenty. Ti ovsem
plati telecomum stale stejne hodne. To vsechno s sebou prinasi dalsi
neprijemny paradox - za deledobejsi pripojeni k Inetu mohou platit
firmy, ale obcane nikoli. Firmy by rady, aby jejich servery a sluzby
notne vyuzivali vsichni surfari, kteri vsak svym surfovanim nehodlaji
sponzorovat neefektivne prezrane telecomy.
Zatimco v USA se vyuzivani TV pro inetovou komunikaci prodira horko
tezko, v Evrope bude interaktivni digitalni TV jednim z moznych reseni,
ktere privede na Inet davy surfaru, protoze se vyhne telecomum. Jinymi
resenimi, ovsem vyzadujicimi vetsi investice i vic casu, jsou napr.
opticke site nebo vyuzivani rozvodu elektricke site pro prenos dat.
Na interaktivni TV se v Evrope uz dost pracuje, jak tomu nasvedcuje
program blizici se obri konference IFA, zamerene na spotrebni
elektroniku. Na ni se predstavi i projekty dalsich forem vyuzivani
Inetu prenosnymi zarizenimi (napr. Nokia slibuje predstaveni projektu,
ktery sdruzuje telefon, TV a Inet). Nepripada vam ponekud dementni, ze
se museji hledat a aplikovat nove technologie pro prenos inetovych dat,
kdyz je v cele Evrope uz davno polozena telefonni sit? Ze to neumi
tuzemsky Telekom, ktery chce zdrazovat donekonecna, me uz vubec
neprekvapuje. Ale ze "se neumi" aplikovat americky model provozu
telekomunikaci treba v Britanii, jest mi zahadou. Zdroj: NEWS.COM a BAJT
Britsky ministr skolstvi oznamil, ze za posledni rok se svysil podil
skol prvniho stupne, pripojenych k Inetu, ze 17% na 63%, druheho stupne
z 83% na 93%. Na prvnim stupni pripada jeden pocitac na 13 zacku, na
druhem na 8 studentu. Do roku 2002 by mely mit pristup k Inetu vsechny
skoly, ale i knihovny. Ministerstvo do tohoto projektu investovalo 1,6
miliard GBP. Jiny projekt, ktery ma nabidnout studijni materialy pro
dalkove ci doplnkove studium na Inetu, bude stat 700 milionu GBP. Skoly
cerpaji i z dalsich fondu a vyuzivaji zlevnene poplatky pri spojeni s
Inetem. V nasich podminkach to bohuzel zni jako pohadka... Zdroj: BBC a BAJT
Svedsti a britsti uzivatele Hotmailu (bezplatne e-mailove servery MS)
zjistili, ze se k poste dostanou jen s pouzitim ID (...hesla netreba:)
Svedsky ISP po upozorneni znepristupnil servery Hotmailu, v Britanii
ho zablokovali jeho administratori. Podle MS jde udajne o vysledek
utoku hackera, ktery zmenil prihlasovaci skripty. Oprava nezabrala moc
casu a vse uz funguje normalne. Kdo nemel e-mailove zpravy zasifrovane,
vystavoval je po nejaky ten den moznosti jejich precteni cizimi lidmi.
Frapantni na cele veci je to, ze hacker (byl-li to on) muze provest tak
zavaznou vec na takovych serverech. Opet se tak vznaseji velke otazniky
nad bezpecnosti dat ulozenych na serverech, poskytujicich hromadne
sluzby velkemu poctu uzivatelu. Dalsi zpravy o dire v Hotmailu jsou
ponekud zmatene. Dira mela udajne byt vsude, nejen ve Svedsku a
Britanii. I po zalatani diry se kdokoli, kdo mel jednoduchy skript
HTML, mohl dostat k cizi poste - pry slo o zapomenuta zadni vratka
programatoru MS pri psani vstupniho skriptu, cemuz se MS brani.
Hackerska skupina Hackers Unite sdelila, ze to byla ona, ktera diru
objevila - pry to udelala proto, aby upozornila na slabe zabezpeceni
softwaru MS obecne. Zdroj: InternetNews.com a BAJT
Jak News on 'Net informovaly, Sun koupil nemeckou firmu Star Division.
Ta uz par let vyviji StarOffice, ktery je jistou konkurenci MS Officu.
StarOffice bezi na Linuxu, Solarisu, Windows a OS/2. Nemecka firma
dosud nabizela StarOffice bezplatne pouze pro ryze nekomercni uziti.
Sun to radikalne zmenil a bude nabizet StarOffice zdarma komukoli.
Dalsi obrat nastane koncem roku, kdy z hvezdne divize vzejde
StarPortal. Bude to StarOffice prevedeny na architekturu server/klient.
Vyuzivat bude Javu a pozdeji i XML. Coz dava tusit, ze tento tzv.
kancelarsky software pobezi i na internetovych serverech. Na nich tak
budete moci vesele tabulkovat (databaze, spreadsheety), kalendarit i
slovne procesit. Pro Sun ma StarPortal vyznam i v jeho prosazeni na
"hubenourech", plne podrizenych serveru. Teto myslenky se Sun nevzdava
a StarOffice i StarPortal povazuje za skvely nastroj pro jeji
rozsireni. Pristup k serveru StarPortalu bude i prostrednictvim
prenosnych zarizeni vcetne mobilnich telefonu.
A odkud bude Sun ziskavat finance, kdyz software poskytne zcela
zdarma? Ze dvou zdroju. Ze sve technicke podpory a z podilu na prodeji
softwaru tretimi firmami. To druhe koliduje s GPL - napr. Red Hat
nemusi zadne takove podily z prodeje Linuxu a pridaneho softwaru nikomu
platit. Je ovsem otazka, zda prave ono neplaceni podilu neni tim, co
muze ponekud brzdit vyvoj softwaru s otevrenym kodem. Sun mj. nabidl
prechod k sobe vsem 160 lidem, kteri ve Star Division pracuji, coz je
sympaticke, protoze po pripojeni firmy obvykle nasleduje vypoved
adresovana nemale casti zamestnancu pohlcene firmy. Zdroj: NEWS.COM a BAJT
Vice nez sedm mesicu zabralo 292 pocitacum odhaleni 512-bitoveho klice
pro desifrovani obsahu internetovych transkaci. Vyzvu k odhaleni klice
vypsala firma RSA. Nejde tolik o financni odmenu, ktera neni nijak
velka s ohledem na pocet ucastniku i dobu trvani distribuovanych uloh,
ale o to, aby RSA mohla jasnymi argumenty podporit pozadavky na zmenu
restriktivniho pristupu americke vlady vuci exportu sifrovacich
technologii. 512-bitove sifrovani transakci je dnes nejuzivanejsim v
USA. Vlada povoluje jeho export pouze vyjimecne. Spolu se stoupajicim
vykonem pocitacu i to bude brzy malo. Sama RSA doporucuje 768-bitovy
klic jako soucasne minimum, u ktereho se da mluvit o rozumnem
zabezpeceni obsahu prenasenych dat. Dalsi informace najdete na
RSA Laboratories
Challenges. Zdroj: ZDNet a BAJT
Vsechno to zacal Amazon pred tremi lety. Jeho napad nabidnout podil z
prodeje komukoli, z jehoz stranky prijde surfar, ktery na Amazonu neco
koupi, se uchytil a siri se jak stepni pozar. Pokud se chcete stat
partnerem Amazonu, skocte na Associate
Program a prihlaste se tam. Musite ovsem mit aspon stranecku na
nejakem serveru. Pak uz budete jen cekat, az na odkaz umisteny na vasi
strance (a vedouci na Amazon) nekdo klikne a na Amazonu neco koupi.
Koupi-li, 5% az 15% z ceny nakupu pujde na vase konto (posila se sek).
Pocet webovskych prodejen, ktere nabizeji podobnou partnerskou ucast,
roste. Roste i pocet partneru - jen Amazon jich ma 300,000.
Prirozena otazka zni - kdyz jsou tyhle prodejny stale prodelecne, proc
jen tak plati cca 10% z ceny nakupu? Ono to samozrejme neni jen tak.
Na ziskani jednoho klienta inzerci se vynalozi od $30 do nekolika
stovek (podle typu sluzeb, jake inzerent nabizi). Statistika je v tom
neuprosna. Pokud nekdo zabrousi do obchodu z vasi stranky a neco koupi,
prodejna knih vam pricte k dobru nejaky ten dolar. Ten, kdo koupil,
ale uz nepujde priste do obchodu z vasi stranky - pujde tam primo.
Partnerske odkazy se proto vyznacuji tim, ze pokud na nektery z nich
nekdo klikne, nikdy vice uz to nezopakuje. Proto se takove patrnerstvi
prodejnam vyplati - kdyz Amazon ziska noveho klienta za $1, je stestim
bez sebe.
Prijmy partneru samozrejme zavisi na navstevnosti jejich stranek, i na
tom, jake informace k partnerskym odkazum pripojuji, tedy jak se o ne
staraji. Prumerny mesicni prijem je jen kolem $30, vyjimecnym extremem
je par tisic dolaru. Pokud se o odkazy na svych strankach zacnete
prilis starat, prodelate kalhoty:) Autor zdrojove informace uvadi
hezky pribeh "partnerovske" zavislosti. Jeden surfar chtel poslat
kvetiny sve pritelkyni - samozrejme je kupoval via Inet. Zjistil si, ze
prodejna nabizi partnerstvi. Prihlasil se k nemu a pak kvetiny koupil
ze sve stranky, takze usetril nejakych 10%. Pritelkyne mu nasledne
podekovala a rekla mu, aby priste kvetiny kupoval z jeji stranky, kde
ma partnerske odkazy, z nichz ziskava finance na charitu:) Pokud by se
to dotahlo do krajnosti a vsichni by nakupovali jen coby partneri,
zavrela by se nade vsim partnerstvim voda...
Pokud se chcete takoveho partnerstvi ucastnit, je lepsi jit rovnou
tam, kde se to vrsi na jednu hromadu a kde se muzete jednim vrzem stat
partnerem vice obchodu. Napr. Refer-It
soustredi pres 800 prodejen, zadostivych vaseho partnerstvi.
PlugInGo je dalsim podobnym prikladem.
Poradne si ale proctete, co ktere obchody nabizeji a vyzaduji (nekdy
museji odkazy vychazet z anglicky psanych stranek, partnerem muze byt
treba jen American apod.). I nabidky plateb byvaji ruzne a nekdy
nestoji za pozornost. Nakonec i kdyby vam nejaky odkaz prinesl jen
tech prumernych $30 mesicne, do kose byste je asi nevyhodili, ze?:) Zdroj: Salon Magazine a BAJT