Cestina ano nebo ne?

Lubor Dedina lubord at watson.bajt.cz
Fri Dec 6 15:41:45 CET 1996

Nazdar,

> hacky a carkami zvlada, nicmene presto dodrzuji zlate pravidlo
> Internetu, ktere rika: "Bud co nejkonzervativnejsi v tom, co odesilas
> a co nejliberalnejsi v tom, co prijimas." Pisu si proto s diakritikou

Ano

> pouze s lidmi, u kterych jsem si jist, ze jim to neprinese problemy
> (typicky uvnitr nasi firmy) a jsem presvedcen, ze do konferenci zatim
> hacky nepatri.

Ja ne. Rekl bych, ze jsme v bodu zlomu.

> Myslim, ze tohle je pochybena konstrukce. Prirovnani, ktereho bylo
> pouzito by se hodilo na stav, kdy by vsichni odberatele konference
> diakritiku chteli, ale spravce by rekl - nejde to, mame Unixy. Tak to
> ale neni a to podobenstvi proto kulha na obe nohy.

Je to uplne jinak. Moje prirovnani bylo reakci na tuto formulaci:
" *** To snad neni mozne. Jdete s diakritikou nekam, kdo to ma na UNIXech
 cist? Diakritiku si pouzivejte, kdyz vite, ze ji adresat pouziva. Ale "
Z ni jsem si odvodil (... kdo to ma na UNIXech cist...), ze na Unixech
cestina nejde. Coz je nesmysl, ktereho se me prirovnani tykalo. Nic vic.
Asi jsem to mozna mel pochopit jako "na nekterych Unixech neni
cestina nainstalovana". Jenze to se pak netyka jen Unixu, ale vsech
OS.

> Situace je jina. Prirovnal bych to spis k tomu, ze by prispevky v
> ceskych novinach od urcitych autoru zacaly vychazet katakanou
> (pro neznale - jedna z japonskych abeced) a kdyz by se katakanu
> neovladajici ctenari zacali bourit, dostali by lakonickou odpoved, at
> se ji nauci. Tohle sice taky neni presne, uz jen protoze konference
> nejsou noviny, ale snad o neco lepsi.

Rozdil je v tom, ze katakanou pisou Japonci, proto by prispevky v
katakane v ceskych novinach byly zcela o necem jinem, nez cestinou s
diakritikou v ceske konferenci. Pokud se nepletu, cestinu s hacky a
carkami se tady nikdo nemusi ucit. A k jeji instalaci na vetsine
pocitacu nemusi byt vyvinuto buhvijake usili. A vetsina (rekl bych,
ze velka) toho je schopna. A ti, co toho nejsou zatim schopni, by
byli, jen kdyby opravdu chteli.

> Predevsim, dovoluji si durazne pochybovat o te cislovce 90. Rekl
> bych, ze je to o hodne, hodne mene.
> Mimochodem, demokracie je teoreticky vlada vetsiny, to je pravda. Na
> druhou stranu demokracie se vyznacuje i ochranou mensin, takze
> argumentovat necim takovym se mi zda podivne.

No, s tema devadesati procenty - nemuzu to nijak dokazat, to je fakt.
Je to vsak muj nazor, ja se _opravdu domnivam_, ze se jedna o cislo
blizke 90 procentum. Tim nechci rici, ze lidi, kteri maji nejaka
Windows, nepouzivaji i jine OS. Navic, jak jsem se zminil v jinych
odpovedich na dane tema, nejde vubec o to, zda nekdo Windows ma nebo
ne. O tech Windows jsem mluvil jen proto, ze tam uz to _je vyreseno_,
na rozdil od ruznych jinych OS (firemni klony Unixu atd.).

A to o tech mensinach a demokracii je podle mne omyl. Bavime se
tady o tom, zda neni na miste pouzivat diakritiku v mailu a
konferencich. Jde tedy o prosazeni urcite nove veci, ke ktere se
zatim spousta lidi nechce odhodlat, ackoliv by je to ve skutecnosti
ani moc nebolelo. Holt zvyk je zelezna kosile... Co to ma spolecneho
s demokracii? To jako zavedeni benzinu na ukor pary bylo potlacovanim
demokracie? Kdyz dochazi k takoveto zmene, tak vzdy jsou neci prava
potlacovana (byl Listopad 89 z tohoto hlediska demokraticky, nebo
ne?). Navic ta zmena by nemusela prijit ze dne na den. Treba vetsina
konferenci ma moderatora. No a ten by mohl rict: za rok bude v teto
konferenci povoleno pouzivat kodovani cestiny ISO-8859-2. A mohl by
to do konference pravidelne posilat, cili kazdy by mel na tu zmenu,
ktera treba mne trvala asi 10 minut, rok casu. Pochopitelne by bylo
zahodno, aby se ve vsech ceskych konferencich pouzivalo jen jedno
kodovani. Ale to je proste vec konkretnich lidi, jejich ochoty ci
neochoty, flegmaticnosti ci ohniveho zapalu pro vec. Jit to jde, jen
chtit.

> [...]
> kdyz nekdo nejprve plamenne vystupuje proti zavadeni hackovani (protoze
> si ji z lenosti ci nevedomosti nenainstaloval), pak tak ucini a chce
> nasilim prosazovat carkovani i tem, kteri tak dosud neucinili (nejen
> z lenosti ci nevedomosti, ale casto i protoze to proste neni mozne).
> Jsem pro vsetrannou osvetu, necht jsou dostupne informace o tom, jak
> si klienta pocestit (viz vyborna aktivita kolegu Bojara a Meda,
> http://www.cuni.cz/cestina), ale musim se ohradit proti tomu, aby
> nekdo neco nekomu nasilim nutil. A to i presto, ze mne osobne by to

Ja se neurazim, to jen snad kdyz mne nekdo prirovnava k Hitlerovi ci
Stalinovi. Vubec mne nezajima, zda to je, nebo neni pekne. Ostatne,
jak by to vlastne mohlo byt pekne? Tu zmenu tady prosazuju proto, ze
jsem dospel k nazoru, ze vlastne nejsou podstatne duvody ji
neprovest. Priznam se, ze sam jsem z toho mel urcity strach. Mel jsem
predstavu, ze stravim dlouhe hodiny cetbou materialu o kodovani, pak
ze balik s cestinou budu hledat po vsech certech, pak ze mi to
nebude fungovat - proste samy bes. Slo to jak po masle. Proc by to
druhym nemelo jit zrovna tak? Treba uz jen proto, ze oni maji cestinu
rovnou zabudovanou v jimi pouzivanem klientovi (Netscape atd.).
Opravdu budeme i za deset let argumentovat tim, ze holt kdyz se k
tomuto kroku nekteri nechteji odhodlat, tak my radeji taky ne? Pokud
by zacalo masovejsi pouzivani diakritiky, ostatni by se pridali. Kdyz
clovek dostane jeden mail s diakritikou, a on ji sam z "dobrych
duvodu" (vetsinou lenost) nema, tak ho treba hned smaze. Kdyz
takovych mailu dostane deset za den, tak treba zacne premyslet o tom,
zda by si ji nemel nainstalovat i on. Nakonec by to dopadlo tak, ze
vsichni, co by diakritiku nemeli, by nebyli "in". Cili i ti spravcove
velkych systemu, kteri tvrdi, ze u nich to nejde, by s tim neco
museli udelat. Vetsinou by však nešlo o zavedeni kompletni cestiny v
ramci daneho OS, protoze tu jiz spousta lidi ma (pisou treba dopisy
v textovych editorech s diakritikou, jen to fikne - umite si nekdo
predstavit, ze by se bylo mozne treba uchazet o zamestnani dopisem bez
hacku a carek? Ja teda ne.). Mozna, ze se opravdu v mnoha pripadech
jedna o nastaveni jedne nebo dvou polozek v menu v jiz pouzivanem
software. Znova opakuju, je rok 1996. Cas uzral. A nema to nic
spolecneho s tim, ze ja jsem si to nainstaloval nedavno. I kdybych
si to nenainstaloval vubec, tak na faktu, ze podminky uz tady jsou,
by to nic nezmenilo. A neni to otazka zivota a smrti, pouze urcity
postoj nebo vyraz ucty (uz slysim, jak se nekteri smeji a padaji ze
zidli) k rodnemu jazyku.

> Zdravi,
>
> ---
> Marek Antos                     Computer Press

Zdravi                                                Lubor

Lubor Dedina, Praha      lubord at bajt.cz