Zadost-o-tisk

Sharon pietro at maui.net
Thu Oct 3 05:36:35 CEST 1996

S.Greplova.Michal wrote:

> Dobry den vsem,
>
> Chtel bych si pomoci E-Mailu ztahnout nejaky
>                      ~~~~~~~
> denni tisk a nejake zajimave casopisy.
> Nevim vsak kde a jak (mam pristup jen OFF-Line).
>
> Predem dekuji vsem za jakoukoliv informaci.
>
> //////////////// M.Linha ////////////// o639azpv at cespoj.cz /////

This file contains the Czech translation of "Accessing The
Internet By E-Mail, 4th Edition".  The translation was done by
Martin Slunecko

   ##########################################################
   #                                                        #
   #                 PRIRUCKA DOKTORA BOBA                  #
   #                                                        #
   #                          pro                           #
   #                                                        #
   #          NEINTERAKTIVNI PRISTUP NA INTERNET            #
   #                                                        #
   ##########################################################
   #                                                        #
   #               4. vydani - cerven 1995                  #
   #                                                        #
   ##########################################################

                     z anglickeho originalu:

          Doctor Bob's Guide to Offline Internet Access

                     4th edition - June 1995

   ##########################################################

           Copyright (c) 1994-95, "Doctor Bob" Rankin

   Vsechna prava vyhrazena. Mate pravo porizovat a sirit presne
   kopie tohoto dokumentu, pokud v nich zachovate hlavicku s
   copyrightem. Muzete dat k dispozici na Vasi oblibenou BBS.

Jak vyuzivat sluzeb Internetu pomoci e-mailu

Nemate-li primy pristup na Internet pres Vasi BBS nebo sluzbu on-
line, nejste sami. Zhruba polovina ze 150 zemi vyuzivajicich
pripojeni na Internet ma k teto svetove siti pristup pouze pomoci
e-mailu. Pokud si vsak myslite, ze je to omezeni, ctete dal.
Mozna jste slyseli jmena jako ftp, Gopher, Archie, Veronica,
Finger, Usenet, Whois, Netfind, WAIS a WWW, ale vzdycky jste si
mysleli, ze jsou mimo vase moznosti, protoze nemate prime
pripojeni.

Neni tomu tak. Pouzitim jednoduchych e-mailovych prikazu muzete
na Internetu delat mnoho. Dokonce i tehdy, mate-li prime
pripojeni, muzete pouzivanim sluzeb e-mailu usetrit cas a penize.
Muzete-li posilat zpravu na Internetovskou adresu, jste "ve hre".

Doporucuji vam procist si tento dokument nejdriv cely a vyzkouset
si probirane techniky. Tak ziskate sirsi pohled na dostupne
zdroje informaci, seznamite se s nastroji, ktere muzete pouzivat,
a s nejlepsimi metodami pro ziskani pozadovane informace.

Posledni verze
______________

Tento dokument je nyni pristupny z nekolika automatizovanych mail
serveru. Pro ziskani posledni verze zaslete mail na uvedenou
adresu: (pro Evropu)

To: mailbase at mailbase.ac.uk

Do TELA zpravy uvedte pouze:

send lis-iis e-access-inet.txt

(USA, Kanada, atd.):

To: listserv at ubvm.cc.buffalo.edu

V tele zpravy uvedte:

GET INTERNET BY-EMAIL NETTRAIN F=MAIL

(vychod USA):

mail-server at rtfm.mit.edu

V tele zpravy uvedte:

send usenet/news.answers/internet-services/access-via-email

Soubor muzete take ziskat anonymnim ftp na adrese

mailbase.ac.uk

get pub/lists/lis-iis/files/e-access-inet.txt

Jine preklady tohoto dokumentu
______________________________

Nekteri  ctenari ve vlastni rezii prelozili tento text do  jinych
jazyku. Seznam nize ukazuje stav prekladu, ktere jsou hotove nebo
rozpracovane.  Libovolny z hotovych textu muzete ziskat, zaslete-
li mail na adresu:

BobRankin at mhv.net

a v radku Subject uvedete "send accmail.xx", kde "xx" nahradite
podle nasledujiciho seznamu:

cinsky         (rozpracovan)  accmail.tw
chorvatsky     (rozpracovan)  accmail.cr
dansky         (4. vydani)    accmail.dk
holandsky      (3. vydani)    accmail.nl
francouzsky    (4. vydani)    accmail.fr
nemecky        (3. vydani)    accmail.de
hebrejsky      (4. vydani)    accmail.he
madarsky       (rozpracovan)  accmail.hu
inonesky       (4. vydani)    accmail.id
italsky        (4. vydani)    accmail.it
japonsky       (rozpracovan)  accmail.jp
norsky         (4. vydani)    accmail.no
persky         (rozpracovan)  accmail.ir
portugalsky    (2. vydani)    accmail.pt
rumunsky       (4. vydani)    accmail.ro
rusky          (4. vydani)    accmail.su
srbsky         (rozpracovan)  accmail.sb
spanelsky      (rozpracovan)  accmail.sp
svedsky        (rozpracovan)  accmail.se
ukrajinsky     (rozpracovan)  accmail.ur

Upozorneni
__________

Tento text je stale doplnovan a upravovan na zaklade mnozstvi
poznamek a dotazu, ktere autor denne dostava. Nasledujicim
jednotlivcum timto dekuji za jejich prispevek. (Pokud jsem na
nekoho zapomnel, dejte mi vedet a rad vas k seznamu pridam).

Roddy MacLeod	- Enginnering Faculty Librarian, Heriot Watt
University
George McMurdo	- Queen Margaret College
Jim Milles	- NETTRAIN Moderator, Saint Louis University
Glee Willis	- Engineering Librarian, University of Nevada
Sylvian Chamberland - nadseny prispevatel
Ron Barak	- hebrejsky preklad
Vadim Fedorov	- rusky preklad
Stefan Greundel	- nemecky preklad
Thorsten Bo Hansen - dansky preklad
Mihai Jalobeanu	- rumunsky preklad
Roland Ljungkvist - svedsky preklad
Isamar Maia	- portugalsky preklad
Oe Wely Eko Raharjo - indonesky preklad
Vidar Sarvik	- norsky preklad
Jeene van der Hoef - holandsky preklad
Dario Vercelli	- italsky preklad
Martin Slunecko - cesky preklad

Toto usili podporili take DELRINA CORPORATION, tvurci WinComPro,
Internet messenger a dalsich dobrych softwarovych produktu.

Mala odbocka ...."Co je to Internet?"
_____________________________________

Mnoho uvodnich textu o Internetu zabiha do vycerpavajicich
detailu z historie, skladby a protokolu Internetu. Pokud jste
neco takoveho ocekavali, zde to nenajdete, protoze toto je
"kucharka", nikoli ucebnice dejepisu.

Kdyz si kupujete nove auto, nenuti vas cist "Zivot a doba Henry
Forda" a kdyz si kupujete novy pocitac, nikdo vas nenuti cist o
logickem navrhu predtim, nez spustite Leisure Suit Larry nebo
WordPerfect.

Jste-li tedy typ, ktery chce zkratit uvod a vpadnout do veci
primo, jste na spravnem miste. Nebudu vas nudit podrobnostmi.
Misto toho vam nabizim pouze zhustenou definici Internetu z meho
slovniku a doporucuji vam precist si o Internetu vice v nektere
knize nebo prirucce ze seznamu uvedeneho v casti Doporucena
cetba. Nektere z nich jsou dokonce zadarmo a jsou pristupne primo
z Internetu.

Internet (subst.) - rozsirujici se soubor pocitacovych siti,
ktery pokryva celou Zemi, spojujici vladni, vojenske, vzdelavaci
a obchodni instituce, stejne jako soukrome osoby do velkeho
rozsahu pocitacovych sluzeb, prostredku a informaci. Soubor
sitovych konvenci a spolecnych nastroju, ktere pouziva,
zpusobuji, ze se uzivateli jevi jako jedina rozsahla sit, ackoli
pripojene pocitace vyuzivaji mnoho ruznych hardwarovych i
softwarovych platforem.

Pravidla hry
____________

Tento dokument je minen i jako vyukovy, i jako prakticky navod,
takze obsahuje mnozstvi skutecnych prikazu a internetovskych
adres. Povsimnete si, ze v textu jsou vzdy oddeleny nekolika
mezerami pro nazornost. Pri zkouseni prikazu uvodni mezery
nevkladejte!

Uvidite take veci jako "" nebo "". To jsou pouze
znacky pro misto, kam ma prijit prislusna hodnota. Uvozovky ani
zavorky NEPISTE, neni-li to vyslovne uvedeno.

Mnoho mailovych serveru rozpoznava pouze malou mnozinu prikazu a
nejsou prilis tolerantni, odchylite-li se od toho, co ocekavaji.
Do tela nebo subjectu zpravy proto piste POUZE konkretni prikaz,
bez dalsich radek, jako je podpis atd.

Meli byste take zajistit, aby mezi hlavickou a telem zpravy byla
jedna prazdna radka a venovat pozornost velkym a malym pismenum
ve jmenech adresaru a souboru na mail serverech. Je to temer vzdy
dulezite.

                         FTP pres E-MAIL
                         _______________

FTP je zkratka za File Transfer Protocol a je prostredkem pro
pristup k souborum na vzdalenych pocitacich. V internetovske
hantyrce se tyto pocitace nazyvaji mista (sites). Soubory na
jednotlivych mistech FTP jsou typicky ukladany ve stromove
adresarove strukture (nebo ve vkladanych slozkach - nested
folders - pro uzivatele MacIntoshu), z nichz kazdy se tyka
jineho predmetu.

Pripojujete-li se na takovy pocitac FTP pomoci "ziveho" pripojeni,
uvadite jmeno pocitace, prihlasujete se jmenem a heslem,
nastavujete se do prislusneho adresare a specifikujete soubor(y)
pro prenos na vas lokalni system.

Pouziti FTP pres e-mail je velmi podobne, krome toho, ze se
pozadovaneho pocitace dosahuje prostrednictvim specialniho ftp
mailserveru, ktery se prihlasi na vzdaleny pocitac a vrati
pozadovane soubory na zaklade sady prikazu v e-mailove zprave.

Pouzivani FTP timto zpusobem muze byt pekne i pro ty, kdo maji
primy pristup na Internet, protoze nektere popularni FTP servery
jsou velmi vytizene a interaktivni odezva muze byt dost pomala. V
takovych pripadech e-mailovy pristup setri cas a penize za
spojeni.

Pro pouzivani FTP potrebujete nejprve seznam pocitacu s FTP, coz
jsou adresy vzdalenych pocitacu, ktere umoznuji vracet soubory
anonymne (bez jmena a hesla).

Dale v teto prirucce je seznam nekterych popularnich adres, ale
dobry seznam stovek adres FTP s anonymnim pristupem muzete
ziskat, zaslete-li mail na adresu

   mail-server at rtfm.mit.edu

a do tela mailu napisete

   send usenet/news.answers/ftp-list/sitelist/part1

   send usenet/news.answers/ftp-list/sitelist/part2

   ....(radky vynechany pro strucnost) ...

   send usenet/news.answers/ftp-list/sitelist/part18

Dostanete 18 souboru, ktere dohromady davaji seznam adres FTP.
Uvedomte si, ze kazdy soubor ma asi 60k, takze vsechno dohromady
bude mit asi 1MB! To muze zpusobit komplikace na vasem systemu,
takze nejdriv zkontrolujte, mate-li dostatek mista, nebo si
vyzadejte jen nekolik souboru jako vzorek.

Jiny soubor, ktery byste mohli chtit, jsou "Caste otazky o FTP"
(FTP Frequently Asked Questions). Obsahuje vice informaci o FTP.

Pridejte tedy radek

   send usenet/news.answers/ftp-list/faq

Po obdrzeni seznamu adres uvidite desitky podobnych vstupu, ktere
vam sdeli jmeno pocitace, umisteni a druh souboru, ktere jsou tam
ulozeny.

   Site:	oak.oakland.edu
   Country:	USA
   Organ:	Oakland University, Rochester, Michigan
   System:	Unix
   Comment:	Primary Simtel Software Repository mirror
   Files:	BBS lists; ham radio; TCP/IP; Mac; modem protocol
        	info; MS-DOS; MS-Windows; PC Blue; PostScript;
         	Simtel-20; Unix

Najdete-li v seznamu zajimavou adresu, poslete mail na jeden z
techto ftp serveru:

ftpmail at sunsite.unc.edu		(USA)
ftpmail at decwrl.dec.com		(USA)*
bitftp at pucc.princeton.edu	(USA)
ftpmail at census.gov    		(USA)
bitftp at vm.gmd.de		(Nemecko)
ftpmail at ftp.uni-stuttgart.de	(Nemecko)
ftpmail at ftp.luth.se		(Svedsko)
ftpmail at src.doc.ic.ac.uk	(UK)
ftpmail at cs.uow.edu.au		(Australie)

V podstate nezalezi na tom, ktery server si vyberete, ale ten,
ktery je bliz, muze odpovidat rychleji. V tele zpravy uvedte

open 		* connect  pro dec.com adresy
dir
quit

Tak dostanete seznam souboru v hlavnim adresari pocitace. Priklad
pro pocitac "oak.oakland.edu":

-r--r--r--	1	w8sdz	OAK	1255 Nov 9 16:32 README
drwxr-xr-x	3	w8sdz	OAK	8192 Feb 25 05:17 SimTel
d--x--x--x	3	root	system	8192 Jan 19 20:26 bin
... (zkraceno)

V dalsim mailu se muzete pohybovat do adresaru vlozenim prikazu
(napr.)

   chdir pub

pred prikaz dir. (Chdir znamena zmen adresar (change directory) a
pub je obvykle jmeno pro adresar, vetsinou dobre misto, odkud
zacit). Kdyz urcite jmeno souboru, o ktery mate zajem, pouzijte:

   get

misto prikazu dir. Je-li soubor textovy, postaci tento prikaz.
Je-li binarni (spustitelny program, komprimovany soubor atd.),
pred prikaz get vlozte prikaz

   binary

TIP: Mnoho adresaru na pocitacich FTP obsahuje soubor 00-
index.txt, README nebo podobneho jmena. Pokud pri pruzkumu
adresaru na takovy soubor narazite, pouzijte na nej prikaz get.
Obvykle obsahuje popis souboru v adresari obsazenych.

Dobra, pojdme si vyzvednout text Magny Charty. Zde je mail, ktery
posleme na ftpmail at census.gov (nebo jiny ftpmail server).

   open ftp.spies.com		(jmeno pocitace)
   chdir Gov/World		(adresar, kde soubor bydli)
   get magna.txt		(podepis to tady, Honzo)
   quit				(vezmi to domu)

A tady jsou prikazy pro ziskani souboru ze Simtel Software
Repository, o nemz byla rec drive:

   open oak.oakland.edu
   chdir SimTel/msdos/disasm
   binary
   get bubble.zip
   quit

Nektere dalsi pocitace FTP, ktere muzete "navstivit", jsou
uvedeny dale.

   ocf.berkeley.edu	zkuste pub/Library - dokumenty, Bible,
                   	basne atd.
   rtfm.mit.edu		pub/usenet/news.answers - USENET
   oak.oakland.edu	SimTel/msdos - obrovska knihovna DOSovych
                  	programu
   quartz.rutgers.edu	pub/humour - mnoho zertovnych souboru
   gatekeeper.dec.com	pub/recipes - archiv kucharskych receptu

Nezapomente, ze nelze poslat mail na tyto adresy, ale prikaz open
 na nektery ftpmail server.

Musite mit na pameti, ze ftp servery jsou casto vytizene, takze
odpoved pro vas nemusi prijit v nekolika minutach, hodinach ci
dnech v zavislosti na tom kdy a kam jste poslali pozadavek.
Nektere velke soubory mohou take byt rozdeleny do casti a poslany
postupne.

Pokud prijaty soubor zacina podobne jako je uvedeno nize, (slovo
begin s cislem a jmenem souboru na jedne radce, dale radky po 61
znacich, pravdepodobne jde o binarni soubor, ktery byl
odesilatelem upraven programem uuencode. (Pro vyssi spolehlivost
prenosu po Internetu).

   begin 666 answer2.zip
   M4$l#!`H`@`.`/&H?18.$-Z$F at P```@?```,```5$5,25 at ...

Takovy soubor je nutne rekonstruovat pomoci uudecode pro
prislusny operacni system (DOS,OS/2,Unix,Mac atd.). Takovy
program pravdepodobne budete mit na vasem pocitaci, nebo ve vasi
knihovne sluzeb. Pokud ne, muzete pouzit instrukce z dalsi casti
pro jeho vyhledani na ftp adrese.

Neco ke zvazeni zaverem ... pokud vam vase on-line sluzba uctuje
ulozeni souboru e-mailu a mate v planu prijmout vetsi soubory
pres ftp, bylo by moudre, abyste svuj "folder" s novymi soubory
vyprazdnovali urychlene.

                       ARCHIE pres e-mail
                       __________________

Rekneme, ze znate jmeno souboru, ale nevite, na kterem pocitaci
se muze nalezat. Nebo vas zajima, jestli soubor splnujici urcita
jmenna kriteria je pomoci FTP dostupny. Archie je nastroj, ktery
se pouziva pro vyhledavani.

Na Archie servery lze pohlizet jako na databazi vsech pocitacu s
anonymnim pristupem pres FTP ve svete. Tato databaze umoznuje
vyhledat jmeno serveru a jmeno souboru. Pouziti Archie pres e-
mail muze byt pohodlne, protoze nektere operace vyhledavani,
ktere Archie provadi, mohou trvat DLOUHO, zatimco vy muzete jen
nervozne tukat prsty na stul.

Pro pouziti Archie staci jen zaslat mail na jednu z nasledujicich
adres:

   archie at archie.rutgers.edu	(USA)
   archie at archie.sura.net	(USA)
   archie at archie.unl.edu	(USA)
   archie at archie.doc.ic.ac.uk	(UK)
   archie at archie.au		(Australie)
   archie at archie.luth.se	(Svedsko)
   archie at archie.kuis.kyoto-u.ac.jp (Japonsko)

Podrobnou napovedu pro pouzivani sluzeb Archie pres e-mail
ziskate zadanim slova

   help

do kolonky Subject. Obdrzite e-mail s vysvetlenim, jak pouzivat
tyto sluzby.

Pokud jste typ "udelej to hned", napiste prikaz

   find

do tela mailu;
kde  je jmeno hledaneho souboru.

Tento prikaz hleda pouze souobory, ktere splnuji zadane kriterium
presne. Znate-li pouze cast jmena, lze zadat

   set search sub

pred vlastni prikaz find. Dalsi uzitecne prikazy Archie:

   set maxhits 20 (omezeni vystupu, implicitne 100)
   set match_domain usa (omezeni na pocitace v USA)
   set output_format terse (vystup ve zhustene forme)

Vysledek dotazu Archie bude obsahovat jmena ruznych pocitacu, kde
se pozadovany soubor nachazi. V dalsim pozadavku na FTP uz muzete
pouzit jedno z techto jmen se specifikaci cesty (adresare a jmena
souboru).

Nyni jste se naucili dost, abyste mohli vyhledat utilitu
uudecode, o ktere jsme mluvili v minule casti. Posleme mail na
archie at archie.rutgers.edu, a do textu napiseme:

   set match_domain usa
   set search sub
   find uudecode

Poznamka: Budete hledat zdrojovy tvar programu, nikoli
spustitelny soubor, protoze ten bude pravdepodobne zakodovan
pomoci uuencode - a jste v brynde. Vystup z vaseho dotazu bude
obsahovat spoustu takovychto informaci:

Host ftp.clarkson.edu (128.153.4.2)
Last updated 06:31 9 Oct 1994

Location: /pub/simtel20/cdrom/msdos/starter
FILE -r-xr-xr-x 5572 bytes   21:00 17 Apr 1991 uudecode.bas

Location: /pub/simtel20-cdrom/msdos/starter
FILE -r-xr-xr-x 5349 bytes   20:00 17 Mar 1991 uudecode.c

Ted muzete pouzit ftp server pro vyzadani souboru uudecode.bas
(mate-li BASIC) nebo uudecode.c (mate-li prekladac C) z pocitace
ftp.clarkson.edu.

Meli byste si vsimnout, ze posledni verze uudecode je v SimTel
Repository. Poslete mail na listserv at SimTel.coast.net a uvedte v
tele mailu tyto prikazy:

   get uudecode.bas
   get uudecode.c
   get uudecode.doc

                       GOPHER pres e-mail
                       __________________

Gopher je vynikajici nastroj pro pruzkum Internetu a je nejlepsi
cestou pro hledani zdroju, jestlize vite, co chcete, ale nevite,
kde to najit. Gopher je nabidkovy system a poskytuje uzivatelsky
prijemne rozhrani k Internetu, dotazum a odpovedim.

Gopher vi, kde je co ulozeno, diky mnoha dobrovolnikum, kteri
travi cas vytvarenim ukazatelu na zdroje Internetu. Gopher pak
"srazi ostre hrany Internetu" tim, ze automatizuje vzdalena
prihlaseni, ukryva nekdy tajemne posloupnosti prikazu a nabizi
mocne vyhledavaci schopnosti.

Pri "navsteve" na pocitaci Gopheru pres "zive" spojeni je nutno
specifikovat jmeno pocitace, projit serii hierarchickych menu k
pozadovanemu zdroji, a potom cist nebo prenest pozadovanou
informaci na lokalni system.

Pouziti Gopheru pres e-mail je velmi podobne, jen s tim rozdilem,
ze pozadovane adresy se dosahuje pres specialni "gophermail
server", ktery se prihlasuje pomoci sluzby gopher za vas a vraci
prislusne menu, submenu nebo soubor v mailove zprave.

Ackoli ne vsechny polozky menu budou pristupne pres gophermail,
presto najdete touto technikou mnoho zajimaveho. Ale k veci ...
posleme mail na jednu z techto adres:

   gophermail at calvin.edu	(USA)
   gopher at earn.net		(Francie)
   gopher at dsv.su.se		(Svedsko)
   gomail at ncc.go.jp		(Japonsko)

Muzete pripadne uvest adresu znameho gopherskeho pocitace v radku
Subject, cimz se dostanete do hlavniho menu tohoto pocitace. Zde
jsou nektere zajimave gopherske adresy, ktere mozna radi
prozkoumate ve volnem case:

   cwis.usc.edu
   gopher.micro.umn.edu
   english-server.hss.cmu.edu

Budme smeli a preskocme HELP. Posleme zpravu na jeden z
gophermail serveru a do radku Subject napiseme:

Subject: cwis.usc.edu

Obdrzite zpravu, ktera vypada nejak takto:

Mail this file back to gopher with an X before the items you
want.

1. About USCgopher/
2. How To Find Things on Gopher
3. University Information
4. Campus Life
5. Computing Information
6. Library and Research Information
7. Health Sciences
8. Research and Technology Centers
9. Other Gophers & Info Resources

You may edit the following numbers to set the maximum sizes
after which GopherMail should send output as multiple email
messages:

Split=27K bytes/message <- For text, bin, HQX messages
Menu=100 items/message <- For menus and query responses
#

Name=About USCgopher
Numb=1
Type=1
Port=70
Path=1/About USCgopher
Host=cwis.usc.edu

...(radky vynechany)...

Name=Other Gophers and Information Resources
Numb=9
Type=1
Port=70
Path=1/Other_Gophers_and_Information_Resources
Host=cwis.usc.edu

Pro  pruchod do vybrane polozky menu poslete mailem cely text  na
gopher server a u vybrane polozky n. polozek napiste "x". Nektere
volby vedou na dalsi menu, jine na textove soubory, jeste jine na
vyhledavani. V uvedenem prikladu vyberme

   x 9. Other Gophers & Info Resources

a posleme cely ten kram mailem zpatky na gophermail server.  Meli
byste  pak  ziskat  menu  s  mnoha  zajimavymi  polozkami  vcetne
Drahokamu  (Gopher Jewels).  Po teto ceste najdete MNOHO  dobreho
materialu.  Projekt  Drahokamy  (Gopher Jewels) je  pravdepodobne
nejlepe organizovanym souborem internetovskych zdroju vubec.

Pokud je polozka oznacena "search" (vyhledani),  muzete ji vybrat
pomoci "x" a hledane vyrazy uvedte v radku Subject vasi  odpovedi
gopher  serveru.  Vase kriterium pro hledani muze byt jedno slovo
nebo booleovsky vyraz, napr.

   document and (historic or government)

Kazdy nalezeny "vstup" se zobrazi jako polozka dalsiho menu.

Ve skutecnosti nemusite gopher serveru vracet cele menu  pokazde,
kdyz  posilate  mail.  Chcete-li  minimalizovat  velikost  vasich
dotazu, muzete zrusit cast "menu" a ponechat pouze dolni cast,
ktera se vztahuje k vybranym polozkam.

Pamatujte si vsak, ze pri tomto pristupu musite uvest "get all" v
radku Subject. (Vyjimka: pro hledani uvadejte v radku Subject
pouze kriterium pro vyhledavani). Nasledujici priklad je
ekvivalentni k drive uvedenemu vyberu polozky 9:

   Split=0K bytes/message
   Menu=0 items/message
   #
   Name=Other Gophers
   Numb=9
   Type=1
   Port=70
   Path=1/Other_Gophers_and_Information_Resources
   Host=cwis.usc.edu

Pokud vam to pripada jako nesmysly, zde je preklad:

Pripoj se na PORT 70 pocitace HOST (jmeno pocitace) na
"cwis.usc.edu", vrat submenu "Other Gophers" a posli mi ho jako
jeden kus, bez ohledu na jeho velikost.

Upozorneni: Nekdy pozadavek na gopher vrati prazdne menu nebo
hlaseni. S nejvetsi pravdepodobnosti je to proto, ze server se
nemohl prihlasit k pocitaci, ktery jste uvedli. Poslete takovy
pozadavek pozdeji znovu, pravdepodobne bude fungovat.

                      VERONICA pres e-mail
                      ____________________

Kdyz mluvime o vyhledavani, je pravy cas zminit se o Veronice.
Prave tak, jako Archie poskytuje prohledavatelny index FTP
pocitacu, poskytuje Veronica tuto sluzbu ve "svete gopheru".
Veronica se vas bude ptat co hledate (hledana slova) a potom
zobrazi jine menu se seznamem vsech polozek gopherskych menu,
ktere splnuji zadane vyhledavaci kriterium. Po typickem
gopherskem zpusobu si pak muzete vybrat jednu z techto polozek a
"dojit si pro ni".

Pro vyzkouseni Veroniky po e-mailu vyzvednete hlavni menu z
gophermailu uz popsanym zpusobem. Pak vyberte "Other Gopher and
Information Servers". Vracene menu bude mit polozku "Veronica".

Budete muset vybrat jeden nebo vice serveru Veroniky pro
zpracovani vaseho dotazu a uvest kriterium pro vyber v radku
Subject. To je dalsi priklad, kdy pouziti e-mailovych serveru
muze setrit cas a penize. Servery Veronica jsou casto velmi
vytizene a odpovidaji "zkuste to pozdeji" (try again later).
Vyberte proto 2 nebo 3 servery a budete mit sanci, ze alespon
jeden z nich bude schopen vas pozadavek zpracovat.

Gophermailova zkratka
_____________________

Cesta k nekterym zdrojum, souborum nebo databazim, muze byt
trochu unavna, protoze vyzaduje nekolik mailu na gophermail
server. Ale mam pro vas dobrou zpravu... Jakmile to jednou
udelate, muzete vsechny drivejsi maily pouzit znovu, jen
prizpusobene vasim aktualnim potrebam. Jako priklad je tu vyrez z
menu Veroniky, ktere dostanete, budete-li postupovat podle
instrukci uvedenych vyse. Tyto radky muzete poslat na libovolny
gophermail server pro spusteni hledani pomoci Veroniky.

   Split=64K bytes/message<-For text,bin,HQX messages (0=no split)
   Menu=100 items/message<-For menus and query responses
   #
   Name=Search GopherSpace by Title word(s) (via NYSERNet)
   Type=7
   Port=2347
   Path=
   Host=empire.nysernet.org

Uvedte v radku Subject hledana slova a divejte se, jak to bezi!
Pri vyhledavani pomoci Veroniky muzete pouzivat booleovske
vyrazy. Chcete-li ziskat prirucku pro skladani vyhledavacich
kriterii pro Veroniku, poslete na gophermail server tyto radky:

   Name=How to Compose Veronica Queries
   Path=0/veronica/how-to-query-veronica
   Host=veronica.scs.unr.edu

                       USENET pres e-mail
                       __________________

Usenet je souhrn vice nez 5000 diskusnich skupin se vsemi moznymi
predstavitelnymi tematy. Abyste mohli spravne zacit a zabranili
zbytecnemu ztrapneni sebe sama, je treba, abyste si precetli
uvodni dokument Usenetu pro nove uzivatele (Usenet new users
intro document), ktery obdrzite po zaslani mailu na

   mail-server at rtfm.mit.edu

pricemz do tela zpravy uvedete

   send usenet/news.answers/news-newusers-intro

Pro ziskani seznamu skupin pridejte

   send usenet/news.answers/active-newsgroups/part1
   send usenet/news.answers/active-newsgroups/part2
   send usenet/news.answers/alt-hierarchies/part1
   send usenet/news.answers/alt-hierarchies/part2

Pro ziskani odpovedi na nejcastejsi otazky pro urcitou skupinu
zkuste

   index usenet/

(Pokud se ve jmenu skupiny vyskytuji pomlcky, nahradte je
teckami).
Existuji-li nejake takove soubory, dostanete jejich seznam a
muzete si je vyzadat prikazem

   send usenet//

Jakmile projdete zaklady, potrebujete se naucit cist a prispivat
do skupin Usenetu pomoci e-mailu. Pro cteni muzete pouzit sluzbu
gophermail, ktera byla probrana drive v teto prirucce.

Pro ziskani poslednich prispevku do urcite skupiny poslete
nasledujici zpravu na gophermail server. Uvedte "get all" v radku
Subject. ("" musite nahradit jmenem skupiny, do niz si
prejete pristupovat, napr. alt.answers, biz.comp.services atd.).

   Name=
   Type=1
   Port=4324
   Path=nntp ls
   Host=pinchy.micro.umn.EDU

Nefunguje-li to, muzete zkusit jiny Host uvedenim Port=4320 misto
Port=4324 a nahradou za jednu z nasledujicich radek:

   Host=phantom.bsu.edu
   Host=teetot.acusd.edu
   Host=infopub.uqam.ca
   Host=info.mcc.ac.uk

Uvedomte si, ze mnoho z techto pocitacu ma omezeny rozsah skupin,
takze budete mozna muset vyzkouset nekolik, nez najdete skupinu,
kterou hledate. Kdyz skupina neexistuje, gophermail odpovi nejak
jako "nntp ls: path does not exist". Neprijima-li
system pozadavky zvnejsku, odpovi priblizne: "Sorry, we don't
accept requests outside campus".

V pripade uspechu vam gophermail server odpovi typickym
gopherskym menu, z nehoz si muzete vybrat prispevky, ktere chcete
cist.

Poznamka: dotaz na gophermail v tomto prikladu je silne upraveny
vysledek mnoha predchozich dotazu. Omezil jsem ho na uplny
zaklad, takze muze byt upraven a znovu pouzit.

Pokud se rozhodnete poslat prispevek sami, poslete jej na

   group-name at cs.utexas.edu
   group.name at news.demon.co.uk
   group.name at charm.magnus.acs.ohio-state.edu
   group.name at undergrad.math.uwaterloo.ca
   group.name at nic.funet.fi

   (Pro aktualizovany seznam si napiste na
   mg5n+remailers at andrew.cmu.edu).

Napriklad pro prispevek do news.newusers.questions byste mohli
poslat zpravu na jeden z

   news-newusers-questions at cs.utexas.edu
   news.newusers.questions at news.demon.co.uk

Nezapomente uvest prislusny radek Subject a zaclente do tela
zpravy sve skutecne jmeno a mailovou adresu.

Jina metoda Usenet->E-Mail
__________________________

Dokonce jeste jednodussi - viz cast "World Wide Web pres e-mail".
Tato metoda je omezena na skupiny umistene na serveru CERN, ale
vyber se zda byt dost veliky.

Mrtvy server Usenet/E-mail
__________________________

Vezmete, prosim, na vedomi, ze adresa
"listserv at ccl.kuleuven.ac.be" uz neni v provozu. Prosim,
neposilejte na tuto adresu pozadavky na Usenet.

                    Hledani WAIS pres e-mail
                    ________________________

WAIS je zkratka za Wide Area Information Service (Rozsahla
informacni sluzba) a je to prostredek pro vyhledavani ve vice nez
500 indexovanych databazi. Rozsah temat je prilis siroky, nez aby
mohl byt uveden, a krome toho se brzy naucite jak ziskat vlastni
seznam temat.

Doporucuji poslat mail na "waismail at sunsite.unc.edu" se slovem
HELP v tele zpravy - tak dostanete celou uzivatelskou prirucku
WAISmail. Pokud ale nechcete cekat, muzete pro rychly start
pouzit dale uvedene informace.

Seznam databazi (nebo "zdroju", pokud se vam to libi vice) muzete
ziskat odeslanim zpravy

   search xxx xxx

na waismail server. Prohlednete si vraceny seznam temat a najdete
si jedno ze zajimavych pro nasledujici priklad.

Dobra, provedme skutecne vyhledani. Posleme e-mail na

   waismail at sunsite.unc.edu

s nasledujicimi prikazy v tele zpravy:

   maxres 10
   search bush-speeches lips

coz rika waismail serveru, aby prohledal texty v databazi "bush-
speeches" a vratil seznam nejvyse deseti dokumentu, obsahujicich
slovo "lips".

Uspe