Namountovani UNIX disku

Petr Kricka petr.kricka at medicon.cz
Thu Feb 13 12:42:40 CET 1997

On Wed, 12 Feb 1997, Radek Lucan wrote:

> [...]
> JAKYSI nfs demon, ktery se JAKYMSI zpusobem nakonfiguruje (prava apod...)
> aby mohl na PC s W95 bezet JAKYSI klient, ktery se s demonem domluvi
> a vse obstara. Cili pokud jsem dobre pochopil tvou odpoved, ma idea byla spravna a jsem
> na sebe patricne hrdy :-).
> A ted se dostavam k takovym problemum, jako je zjistit, JAK se pozna, ze na UNIXu
> bezi onen nfs demon, jak se mu ta prava nastavi, pokud tam demon nebezi - odkud
> se da ziskat (Internet, v horsim pripade koupe), atd.
>
> Takze se budu tesit na dalsi prival odpovedi.

Vzledem k tomu, ze asi tusim o co Vam jde napisi konkretne !!  jak
postupovat u serveru ( tzn. u nfs demona SUN SOLARIS 2.x) , jestlize
budete chtit i obecnou prednasku obratte se primo na mou adresu.
 Odpoved na problem Wind95 a client program musite sehnat jinde.

!!! Solaris 2.x ma vlastni nfs server i client , nicmene existuji i jine
nfs od ruznych vyrobcu PC-NFS atd.
!!!

Kontrolu, jestli Vam bezi demon zjistite :
    ps -ef | grep nfsd

Pokud Vam bezi vrati se neco jako
    root   229     1  4   Jan 28 ?        0:00 /usr/lib/nfs/nfsd -a 16

---
Zbusobu jak vyexportovat dany adresar je nekolik, ja pouzivam tento:

1. Musite se rozhodnout jaky adresar chcete vyexportovat (pro priklad
   vyexportuji adresar /home/tape)

   Do souboru /etc/dfs/dfstab se vlozi radek

   share  -F nfs  -o rw -d "Tape" /home/tape

   kde -F nfs .. typ FS
       -o rw  .. zde ma cenu mluvit o pravech
                 rw .. cteni a zapis pro vsechny klienty
                 rw=opice .. cteni a zapis pouze pro pocitac opice
                 ro .. pouze cteni pro vsechny klienty
                 ro=opice pouze cteni a pouze pro pocitac opice
                 atd. viz. manual
       -d .. komentar
       xxxx ..   uplna cesta k exportovanemu adresari

2. Pokud bezi nfsd je nutne
   1. schodit ho a znovu nahodit
      /etc/rc3.d/nfs.server stop a nasledne /etc/rc3.d/nfs.server start

   Pokud nebezi nfsd je nutne pouze spustit

     /etc/rc3.d/nfs.server start

V tuto chvili je mozne si primontovat adresar /home/tape z jineho stroje

Napr: Z jineho UNIX stroje si namoutujete  pomoci mount slon:/home/tape
/mnt

					S pozdravem Petr Kricka
                                        E-mail: petr.kricka at medicon.cz