Problem s ovocem...

Vladimir Ptacek ptacek at sci.muni.cz
Tue Nov 4 13:41:06 CET 1997

On Tue, 4 Nov 1997 09:04:34 +0200, Tomas Ruzicka wrote:

>O.K.
>Ale co je treba takovej orech? Jako ovoce se mi moc nezda.
>Jako zelenina uz vubec ne, ale neco to byt musi, ne?
>
>Tomas

Plody oresaku, orechy, jsou semena a my bastime jejich jadra. Je to, jako
bychom u tresne jedli jadra pecek. Rovnoceny duznine tresni je spise zeleny
obal orechu. U ostatnich plodu, ktere nazyvame ovoce, je situace take
slozitejsi. Vlastnim plodem je semeno. To ostatni vznika zduznatenim tkani,
ktere to semeno obklopuji. Napr. jablko nebo hruska vzniknou zduznatenim
kvetniho kalichu, u tresne duznati semenik pestiku (semeno je ta pecka),
u pomerance se na vzniku "ovoce" podili nekolik vrstev vzniklych
z puvodniho kvetu, zatimco jadra jsou vlastni plody - semena. U jahodniku
zduznati kvetni luzko (to, co v dobe kvetu vyzivuje ty droboulinke zlute
kvitky uprostred kvetenstvi), cimz vznikne "jahoda" a vlastni plody jsou
tvrda drobna zeminka na povrchu. Rajce a paprika maji bobule, podobne jako
rybiz, ale protoze jsou to byliny, hovorime o zelenine, avsak u zmineneho
rybizu, coz je drevina, o drobnem ovoci. Semena slunecnice jsou rovnocenne
se seminky na povrchu jahody a to, co nam na jahode chutna, je u slunecnice
vatova belava hmota, ktera drzi slozity kvet pohromade a k jidlu vubec
nelaka. .......
Ale zpet k puvodni otazce: Pokud bych mel orechy zaradit mezi ovoce nebo
zeleninu, vybral bych si ovoce.

Dobrou chut,
Vladimir Ptacek