Windows-1250 neni ISO-8859-2!

Petr Chlupaty chlupaty at math.muni.cz
Fri Dec 4 11:15:00 CET 1998

> protoze nechapu, proc by mi blbej pocitac mel diktovat, co muzu a co
> nemuzu -- spravne se programatori maj postarat o to, aby pocitace
> zvladly veskere zvlastnosti a detaily lidske komunikace. Prispusobovat
> se pocitacum je podle meho skromneho nazoru pekna hloupost!

No, podle me to neni tak uplne prizpusobeni se pocitaci. V mem pripade je
to z vetsi casti pohodlnost, protoze se mi na stand. americkou klavesnici
pise lip, nez na ceskou, a jsem na to taky vic zvykly. V druhe rade jsou
to jiz zminene duvody s dvojim zpusobem kodovani. (Nevim, jak se na to
divate Vy, ale moje zkusenost mi rika, ze pomerne hodne lidi ma
Windows, a nastaveny windowsovsky kodovani.)

> Hmm, to by me opravdu zajimalo proc. Pouzivam vyhradne Unix a tak vim,
> ze editory jako vim nebo joe cesky umi bez jakychkoli problemu (staci
> precist manual, ale pokud to pro Vas je prilis slozite, zkuste pustit
> "joe -asis") a budete moci psat vesele s diakritikou.

Asi jste me spatne pochopil - cestinu nepouzivam ne kvuli nevedomosti
(prestoze opravdu nejsem nijak zkusenym uzivatelem UNIXu, vim, jak
v nem pracovat s cestinou), ale proto, ze proste nechci.

> Dost me stve, ze mnoho lidi predstira, ze na Unixu neco neni mozne nebo
> ze je to desne slozite, kdyz pritom ve vetsine pripadu to mozne je -- a
> velmi jednoduse; staci umet cist. Dale viz signaturu...

Abych pravdu rekl, taky mam radeji stary MSDOS, a po seznameni s UNIXem
taky UNIX, nez Windows, ale zase mi prijde zbytecne zavirat oci pred
tim, ze Windows (ackoli v mnohych smerech jiste horsi) jsou narozdil
od nich user-friendly. (Jinak by si je v zivote nikdo nekoupil, no ne?)

> Proc byste neco menil? Staci pouzivat ISO kodovani -- je to standard a
> (svete div se) pod Windows v soucasnosti uz jen stezi najdete novejsi
> mailovaci program, ktery by ho neumel. Kratky vycet programu, ktere
> normalne a snadno komunikuji podle ISO-8859-2 je: MS Exchange, MS
> Outlook, MS Outlook Express, Netscape Messenger, Pegasus Mail, PC Pine a
> patrne spousta dalsich.

Vim, ze kodovani ISO podporuje vicemene kazdy postovni klient. Ale pouzitelna
kodovani jsou tri (za treti povazuji ASCII), a nastaveno muzete mit jenom
jedno z nich, a jedine ASCII se zobrazi ve vsech stejne. Samozrejme neda velkou
praci nastaveni zmenit (zvlaste v prostredi Windows), ale proc???

Navic jedno z prvnich pravidel slusneho chovani na internetu, ktere nas na
skole naucili, bylo prave pouzivani ASCII v poste.

> Contrary to popular belief, Unix is user friendly.
> It just happens to be selective about who it makes friends with.
>                                                        -- Dave Parnas

Signatura je sice vtipna, ale jak uz jsem naznacil, podle me ne zcela
pravdiva. Nezavidim Vam, ze umite dobre pracovat s UNIXem. Snazim se
to take naucit v co nejkratsi dobe. To ale neni duvod k predstirani
jeho uzivatelske pritulnosti.

S pozdravem

--
       Petr Chlupaty