Subor typu PostScript

Dobias Ladislav XDOBIASL at electra.felk.cvut.cz
Thu Jan 22 12:26:18 CET 1998

Dobry den.

> zial ( pre mna) je v tvare .ps teda v PostScripte.

Postcript je "jazyk tiskaren". Tedy, ze se tam jednoznacne
popisuje, co kde na strance ma byt. S timto souborem muzete
napr. i prijit do "tiskarny" (instituce) a nechat si z toho
souoru napr. vytisknout letaky, knihy a pod...

Zajistuje vam, ze vysledek bude vypadat stejne, at to vytisknete
na cemkoliv (samozrejme poznate, ze to bylo tisteno na
devitijehlickove tiskarne pri 72dpi, na laserove 300dpi, ci na
osvitove jednotce 1270dpi... :-)

Ale je tam proste jednoznacne urceno, co kde bude na strance
umisteno.

PostScript se da dokoupit do laserovych tiskaren a stoji asi
dalsich 10.000 Kc - takze si jiste predstavite, ze to neni jen
nejaka sranda. (V te cene je Postscriptovy procesor - RIP [asi
Raste Image Procesor], nejaka pamet [tak kolem 2MB], a
standardni Postscriptove fonty...)

> Teraz by som potreboval tento subor dostat do nejakeho "ludskeho"
> editora, aby to vedel dalej zpracovat.

To je problem. Do PostScriptu se da lehce prevest napr. text,
obrazky, ... ale zpatky to neni jednoduche.

Existuji sice nejake prevadece Postscript->Ascii, ale ty maji
obcas problemy s rozeznavanim okraju slov.

> Neviete mi niekto poradit, co s takymto suborom ?
> Resp. neviete kde by sa dal stiahnut nejaky konvertor, ktory by to vedel
> transformovat do nejakeho "ineho" formatu.

Existuje jiz zmineny Ghostscript, ktery implementuje
Postscriptovy RIP softwarove a pouziva volne siritelne fonty.
Tento slouzi hlavne pro prohlizeni na obrazovce, k exportu do
obrazku (gif, pcx...), a hlavne tisku na tiskarne, ktera neumi
Postscript.

Take tam jsou snad nejake nastoje (ve forme nejakych davek .bat,
ci maker .ps), ktere se snazi vybrat z toho jen text, ale
nezkousel jsem to...

Pokud chceto GS vyskouset, hledejte soubory "gs5*" v nejakem
vyhledavaci typu Cmuchal (viz moje www stranka).

V Praze je napr. na
  ftp://ftp.vse.cz/pub/mirror/ftp.elf.stuba.sk/pc/utiltext
soubory gs510*.zip (Ghostscript), gsv24w32, gsv24w16 (GSview -
prohlizec na obrazovku, potrebuje GhostScript pro svou praci).

Ci muzete zkusit
  ftp://ftp.elf.stuba.sk/ ... (viz vyse)

Platformy tam dostupne jsou: DOS, Win 3.X, Win 95/NT, OS/2
Dale o funguje snad pod vsemi unixy, a je to napr. i soucasti
kazde normalni distribuce Linuxu. (Cmuchal to najde na siti
pomoci "ghostsript*" ).

Text jsem z PostScriptu jeste nedostaval, a ani jsem vam moc
neporadil, ale snad aspon uz vite, co je to Postscript :-)
[tedka zrovna koukam, ze nekdo napsal, ze GS umi ps->text, tak
to zkuste a poreferujte o tom zde v konferenci, jak to slo...]

Zdravi
Lada Dobias

--

                                                      ,v
  ##      ####  ##  ## ##O-O##           Xdobiasl at cslab.felk.cvut.cz
  ##     ##  ## ##  ## ## > ##   <http://cs.felk.cvut.cz/~xdobiasl/>
  ##     ###### ##  ## ## v ##   I study Czech Technical University,
  ###### ##  ## #####   #####      Faculty of Electrical Engeneering