Co je textovy editor (Re: Co je to za virus?)

Lubos Kaspar kaspar at cnb.cz
Tue Jul 21 18:44:10 CEST 1998

> Date: Tue, 21 Jul 1998 16:36:56 +0100
> To: smajlik at cs.felk.cvut.cz
> From: J.Klaus at sh.cvut.cz
> Subject: Re: Co to je za virus?

MS-Word je software, nikoliv hardware! I na PCckach lze provozovat
skutecne operacni systemy nebo aspon bezpecne programy - k tem bohuzel
jmenovany produkt nepatri.

> No pokud neznate nic jineho, tak asi na vyber opravdu nemate. Ovsem mate
> zase tu vyhodou, ze jste usetren te neprijemne moznosti volby. ;-))

To je tzv. NUCENA volba, typicka pro producenta vyse uvedeneho programu. :-|

> (dva smajliky snad staci na pochopeni, jak jsem to myslel)
> PS: Jen pripominam, ze se bavime o textovych editorech. NE o OS.
                                     ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Prave ze ne. Textovy editor je treba EDIT.EXE (MS-DOS), vi (UX) nebo
EDT (RSX,VMS) nebo tak neco, tedy program, ktery pracuje v ciste textovem
rezimu. Produkty typu MS-Word, Lotus-AmiPro ap. jsou DTP-editory
(DTP=Desk Top Publishing). Z uvedeneho prikladu je zrejme, ze dnes uz
PC-Win-uzivatele mnohdy ani nechapou, co je textovy editor. Treba
u nas vsichni kazdou blbinu, tj. i prosty text, pisi v AmiPro nebo
MS-Wordu. To je napr. pro systemoveho administratora (UX) primo lahudka,
nebot z tech formatovacich, fontovych, odstavcovych, barvickovych a jinych
hnoju vydolovat podstatu zadosti je dost obtizne, kdyz se to nedela na
PC; na PC ale zase nejde poslat cast textu do zpracovani programem jako
treba v editoru vi.

Podstatna vec: skutecny textovy editor tedy nemuze ohrozit system zadnym
makro-virem jako treba MS-Word, protoze se pouze edituje text a uzivateli
se za zady nespousteji zadne programy.

BTW: Nevi prosim nekdo o nejakem fungujicim extraktoru textu z formatu
     MS-Word a/nebo AmiPro, ktery by bezel pod UXem? Zrejme to ovsem asi
     neni tak snadne, protoze treba ani nativni export z AmiPro do
     ASCII-souboru moc nefunguje (rozhazene odstavce nasledkem nespravneho
     poctu tabelatoru, roztrhane radky, prehrsel prazdnych radku ap.).

S diky za pozornost
--
                                                Lubos Kaspar