Co je textovy editor

Lubos Kaspar kaspar at cnb.cz
Wed Jul 22 11:45:34 CEST 1998

> Date: Tue, 21 Jul 1998 20:06:34 +0100
> To: smajlik at cs.felk.cvut.cz
> From: Ales Chlopcik <vps.vnpm at traveller.cz>
> Subject: Re: Co je textovy editor (Re: Co je to za virus?)

>     Co si takle neco napsat ? Treba c C-ecku  ? Vice blank znaku za sebou je
> jedna mezera, ..

Schvalne si to zkuste, opravdu to neni tak snadne. Treba format AmiPro
je tak desny, ze co autor, to uplne jina struktura. MS-Word se mi zdal
na 1. pohled trochu pristupnejsi.

BTW: Nevi nekdo prosim o nejakem popisu formatu souboru, ktere produkuji
     ony programy? Predpokladam, ze producenti takovych vymyslenosti tyto
     veci asi nepublikuji (pokud ano, rad se budu mylit).

> Date: Wed, 22 Jul 1998 02:06:36 +0100
> To: smajlik at cs.felk.cvut.cz
> From: J.Klaus at sh.cvut.cz
> Subject: Re: Co je textovy editor (Re: Co je to za virus?)

>  = pouzivaji je prave jako textovy editor :-)

To je prave ta zvrhlost: kdyz se treba v AmiPro napise jeden radek (tedy
obvykle max. asi 80 bytu), prislusny .sam je dlouhy pres 30kB...

> Popravde receno jsem tuto reakci cekal, ale vyraz "textovy editor" jsem uvedl
> zamerne.
> Jinak vyraz DTP-editor je, podle mne, dost nesmyslny. Produkty typu MS-Word
> a AmiPro se nazyvaji "text processors" (v cestine asi textove procesory).

Jenze oznaceni "textovy procesor" je samo o sobe naprosto nesmyslne v tomto
pouziti, coz hned zduvodnim:
1. nejsou to zadne PROCESORY, ale PROGRAMY (tedy SW-zalezitost);
2. vzhledem k jejich konstrukci (lze vytvaret vystupy v graficke podobe)
   nejsou ani TEXTOVE, ale GRAFICKE (popr. textove-graficke).

Hypoteticky textovy procesor v pravem slova smyslu by mel byt procesor nebo
koprocesor (tedy HW-zalezitost) specializovany na zpracovani textu, tj.
obsahoval by (tez) specialni HW-instrukce, jejichz vyuzitim by se usnadnila
a urychlila manipulace s textem (napr. bych si dovedl predstavit kopii nebo
presun retezce, spojeni retezcu ap.), podobne jako jsou treba specialni
matematicke koprocesory na urychleni matematickych operaci nebo specialni
procesory na sachovou hru ap.

Jelikoz uvedene programy jsou vhodne k prime publikaci vystupu a analogicke
oznaceni GRAFICKY PROGRAM je prilis obecne, povazuji oznaceni DTP-editor za
dosti vystizne; v zadnem pripade pak nechapu, v cem by mela spocivat jeho
udajna nesmyslnost.

Jina otazka je ovsem v tom, co je bezne uzivane oznaceni; to predmetne je
vymysleno zrejme jakymisi marketingovymi "experty", kteri maji o vypocetni
technice a terminech pro HW/SW asi jen mlhave predstavy - jinak by bastard
typu "textovy procesor" ve zminenem smyslu nemohli nikdy zplodit; nebo
chteji zamerne mast potencialni (nebo "nucene") zakazniky, coz je jeste
mnohem horsi.

Na zaver si dovoluji odhadnout, ze boj proti zatemnovani souvislosti a
mateni pojmu by mel byt aspon v odbornych terminech soustavny, jinak
bychom se po nejakem case tezko domluvili, co je co.
--
                                                Lubos Kaspar