Co je textovy editor

J.Klaus at sh.cvut.cz J.Klaus at sh.cvut.cz
Wed Jul 22 12:36:37 CEST 1998

Lubos Kaspar <kaspar at cnb.cz> wrote:

> Jenze oznaceni "textovy procesor" je samo o sobe naprosto nesmyslne v tomto
> pouziti, coz hned zduvodnim:
> 1. nejsou to zadne PROCESORY, ale PROGRAMY (tedy SW-zalezitost);

:-)) Typicke. Hlavne mladsi generace vidi pod textovym procesorem pouze neco
maleho, kovoveho a s nozickama.

> 2. vzhledem k jejich konstrukci (lze vytvaret vystupy v graficke podobe)
>    nejsou ani TEXTOVE, ale GRAFICKE (popr. textove-graficke).

No musim se priznat, ze jsem se dopustil mensi nepresnosti.
Nejde o "text processors", ale o "word processors".

Nicmene doporucuji vam nahlednout do slovniku pocitacove terminologie, kde,
jak jsem si ted overoval, je dokonce jmenovite uveden MS Word jako word
processor :-)). Mate tam docela srozumitelne popsan rozdil mezi
"text editor" a "word processor". No snad to staci.

> Jina otazka je ovsem v tom, co je bezne uzivane oznaceni; to predmetne je
> vymysleno zrejme jakymisi marketingovymi "experty", kteri maji o vypocetni
> technice a terminech pro HW/SW asi jen mlhave predstavy - jinak by bastard
> typu "textovy procesor" ve zminenem smyslu nemohli nikdy zplodit; nebo
> chteji zamerne mast potencialni (nebo "nucene") zakazniky, coz je jeste
> mnohem horsi.

;-)) Ale odsuzovat se zas tak nemusite.

> Na zaver si dovoluji odhadnout, ze boj proti zatemnovani souvislosti a
> mateni pojmu by mel byt aspon v odbornych terminech soustavny, jinak
> bychom se po nejakem case tezko domluvili, co je co.

No, jen doufam, ze na tvorbu odborne terminologie nemate patent vy ;-)
(bez urazky, samozrejme)

Jarda Klaus