Ceske mladezi to mysli...

Radim Kunz rkunz at ova.comp.cz
Fri Mar 5 16:12:47 CET 1999

> [...]
>nacionalisti.
>
>Ach jo. Slovo "cesky" je adjektivem od slova "Cechy". Pokud prijmeme
>fakt, ze Ceska republika (Ceske zeme, Kralovstvi Ceske...) oznacuje
>stale priblizne to same uzemi (to jest Cechy, Moravu a Slezsko), pak je
>nutne prijmout take fakt, ze slovo "cesky" musi mit nutne dva vyznamy --
>jednak oznacuje cely stat vcetne Moravy a Slezska, a stejne tak oznacuje
>jednu z historickych zemi tohoto statu. Pokud se u adjektiva shodneme,
>ze to tak je, pak nominativ je na tom zcela stejne.

Sory, ale rec byla o necem jinem. Ani o (geo)politice, ani o lingivstice,
ale o tom nejobycejnejsim zemepise. Kdyz mi tu nejaky expert z CUNI
tvrdi, ze Cechy se skladaji z Cech a Moravy, a Morava z Moravy a Slezska,
tak proste musim reagovat.

>Jinak receno, pokud trvate na tom, ze k Vasemu stesti musi existovat
>nominativ "Cesko", potom nechapu jak je mozne, ze Vam nevadi dvoji
>vyznam adjektiva "cesky". Mozna jste si toho ve sve zaneprazdnenosti
>jeste nevsiml a tak ocekavam Vase navrhy na adjektivum (a ostatne i
>dalsi pady) slova "Cesko". Jo a nezapomente na slovo "Cech". Neni prece
>mozne, aby tu mohla existovat dvojznacnost...

Nevadi mi ani Cesko, ani cesky, ani Cechy, mluvim cesky (snad), jsem Cech,
jenom tvrdim, ze Cechy zacinaji u Ceske Trebove, to pred tim je Morava.
Kdyz se vam nelibi Cesko, tak budeme rikat Ceska republika, nebo si
vymyslete
neco jineho. Ale Cechy ne.

Kdybyste rekl Skotovi, ze je Anglican, tak by sa na Vas blbe podival, ale
pomyslel
by si neco o ignorantskych stredoevropanech. Kdyby mu to rekl jeho kolega z
Londyna, tak by ho poslal do ....
O Skotovi muzeme rict, ze je Brit, ale co rict o severnim Irovi, kdyz
severni Irsko
neni soucasti VB.

Radim Kunz