Logo archivu

ČM Profit
č. 12/98

zpet na domovskou stranku
titulni strana
obsah
predchozi cast
nasledujici cast
Orientace a vyhledavani v Internetu
Jak hledat v katalogu?
titulni strana obsah
predchozi dil nasledujici dil

S existencí celého hierarchického systému předmětových kategorií úzce souvisí i nabídkové stránky, které katalogy předkládají svým uživatelům - každé předmětové kategorii je typicky věnována jedna samostatná stránka, ze které pak vedou odkazy na "dceřinné" (specifičtěji zaměřené) podkategorie, nebo zde již přímo jsou uvedeny jednotlivé odkazy na dostupné zdroje. Z toho pak také vyplývá základní způsob práce uživatele s katalogem - uživatel může podle svého uvážení postupně procházet těmito nabídkovými stránkami (doslova: brouzdat se jimi), a přitom sledovat, co je kde nabízeno.
Příklad předmětové kategorie v katalogu Seznam (obsahuje jak odkazy na "dceřinné" (úžeji zaměřené) podkategorie, tak i odkazy na konkrétní zdroje).

Postupné procházení nabídkovými stránkami katalogů je výhodné pro ty uživatele, kteří nemají příliš přesnou představu o tom, co chtějí najít, a chtějí se spíše inspirovat existující nabídkou. Pokud by ale přesnější představu měli, pak by je postupné procházení ("proklikávání se") jednotlivými nabídkovými stránkami naopak velmi zdržovalo - proto je většina katalogů vybavena také mechanismy pro automatické vyhledávání, které na základě uživatelova dotazu prohledá všechny nabídkové stránky katalogu a vrátí mu odkazy na ty z nich, které obsahují hledané odkazy. Příklad ukazuje obrázek (povšimněte si že výsledkem jsou jak odkazy na konkrétní zdroje, tak i odkazy na celé předmětové kategorie v rámci katalogu).
Výsledek vyhledání v katalogu Seznam


Tento článek může být volně šířen, pokud se tak děje pro studijní účely, na nevýdělečném základě a se zachováním tohoto dovětku. Podrobnosti hledejte zde, resp. na adrese http://archiv.czech.net/copyleft.htm