|
Hlavní stránka, s nabídkou základních tematických okruhů
Zprovoznění českého WWW serveru společnosti Pepsi Cola vzbudilo rozruch na naší Internetové scéně ještě dříve, než k němu vůbec došlo. Příčinou byla problematická registrace domény pepsi.cz, kterou si na sebe zaregistrovala firma Globe jen velmi těsně předtím, než o totéž projevila zájem skutečná firma Pepsi. Od té doby uplynul jistý čas, padlo několik nepříliš uspokojivých vysvětlení, ale nyní je zřejmě již vše "na svém místě" - vlastníkem domény pepsi.cz je Pepsi Cola ČR, s.r.o., která svou doménu již také náležitě "zabydlela" svým obsahem. Ten je docela zajímavý, a to jak po věcné stránce, tak i technickým provedením.
|
Z filmové rubriky
Pokud jde o věcný obsah serveru pepsi.cz, ten je jednoznačně zaměřen na věkovou skupinu "-náctiletých", a vyznívá spíše jako propagace určitého životního stylu, než jako reklama na produkty společnosti Pepsi. Najdete zde například recenze počítačových her (viz třetí obrázek) , recenze filmů (viz druhý obrázek), virtuální módní přehlídky (ukázky mladé módy), ale také mnoho odkazů na jiné zdroje, zajímavé pro mladé lidi, seznamy nejrůznějších společenských akcí pro "-náctileté" (ve výmluvně nazvané rubrice "kam na mejdlo") a další věci uzpůsobené oblastem zájmu té skupiny uživatelů, na kterou je WWW server zaměřen.
|
Z rubriky GAMEZ
|
|
Mentalitě očekávaných uživatelů je samozřejmě přizpůsoben i jazyk - není vůbec vulgární, ale obsahuje výrazivo, které středněvěkáčům a rakváčům (abych použil terminologii páně Neffa z Neviditelného psa) musí nutně připadat poněkud cizokrajné. Samozřejmostí je i možnost on-line komunikace, diskusní kanály a možnost feedbacku.
Na své si přitom přijdou i lidé hloubavější, vyhledávající spíše faktografii - pokud vás zajímá historie společnosti i samotného produktu, najdete zde několik specializovaných stránek, věnovaných tomuto tématu. Tušili jste například, že recept na Pepsi Colu vzniknul už v minulém století (v roce 1898), a to jako lék na léčení nechutenství, neboli tzv. dispepsie?
Zajímavé je i srovnání českého serveru Pepsi s jeho anglickým protějškem (Pepsi World, na adrese http://www.pepsi.com) - celkové "ladění" je samozřejmě stejné, stejné jsou i základní tematické okruhy, kterými se server zabývá (a které ukazuje první obrázek). Obsah je ovšem lokalizován, a to nejen jazykově, ale také věcně - nejrůznější reálie (od módních kolekcí, přes programy kin, diskoték apod.) jsou brány z tuzemského prostředí. Pokud jde o výtvarné a technické provedení WWW serveru Pepsi, zde je nutno skutečně smeknout - výtvarné zpracování je skutečně velmi hezké (alespoň podle mého subjektivního názoru), a snad ještě hezčí, než u anglického Pepsi Worldu. Firma zřejmě nelitovala peněz na skutečně dobré grafiky, a výsledek je znát. Pod technickou realizací českého Pepsi serveru je podepsána firma Internet Servis, a.s., a také ona odvedla svou práci velmi dobře - www.pepsi.cz využívá mnoho užitečných a zajímavých možností dnešních browserů, včetně multimediálních prvků typu videa, hudby, animací atd. Užitečným doplňkem je i "dálkové ovládání" (WWWovladač, viz čtvrtý obrázek).
|
WWWovladač
Rubem vysoce hi-tech stránek je nutnost používat nejnovější verze browserů, a také nemalá náročnost na přenosovou kapacitu a výkon počítače. Na úplně první stránce www.pepsi.cz přitom dostanete na výběr, zda chcete navštívit verzi "high" (míněno "high-bandwidth", tedy s rychlou přípojkou), nebo verzi "low" (low-bandwidth), či verzi čistě textovou. V době psaní tohoto článku (počátek dubna) však byla k dispozici jen verze "high", ze které jsou také všechny ukázky.
|