[i-logo]
[hlavní] [předchozí]

Staňte se WWW-autorem, Část 1.

World-Wide Web (WWW) vítězně táhne světem. Všichni se chtějí hypertextově a multimediálně prezentovat. I u nás roste počet lidí, vytvářejících dokumenty pro WWW (např. své domácí stránky). Proto jsme se rozhodli publikovat stručný návod "jak na to". Pokud snad nemáte možnost vyrobit si vlastní domácí stránku nebo dokonce ani přístup k Internetu, nemusíte znechuceně obracet stránku. Většina WWW klientů dokáže pracovat i na izolovaném počítači. Díky tomu si můžete vyrábět alespoň lokální hypertextové dokumenty.

Cílem našeho krátkého seriálu je poskytnout nic netušícímu čtenáři základní poznatky k tomu, aby byl schopen vytvářet jednoduché dokumenty pro WWW.

Jádrem textu bude stručné seznámení s nejdůležitějšími částmi jazykem HTML, který je pro tyto účely používán. Nejprve však uveďme několik základních pojmů.


1 Co je co

World-Wide Web, zkracovaný na WWW, je jednou z nejnovějších služeb Internetu. Je mimořádně ambiciózní, ale bohužel také náročný na přenosové kapacity. Staví na principech, které v současné době cloumají celým počítačovým světem. Lze jej charakterizovat jako

WWW vychází z modelu klient-server. Uživatel musí mít pro jeho využívání speciální klientský program (často označovaný termínem prohlížeč, anglicky browser), který pro něj obstarává komunikaci se serverem. Specialitou WWW je velmi významná role přisuzovaná právě klientovi. Ten kromě vytváření dotazů musí zajistit i interpretaci a formátování dokumentů, které získal jako odpovědi na své dotazy. Vzhled a chování WWW tedy leží na bedrech klienta.

Ve světě WWW se často setkáte s následujícími pojmy:

Vzájemný vztah těchto pojmů při jedné transakci znázorňuje obr. 1.

2 Klienti pro WWW

Existuje celá řada klientských programů pro nejrůznější operační systémy. Jsou k dispozici produkty komerční i volně šiřitelné. I stručný popis by vydal na samostatný seriál. Zde vyjmenujeme jen několik zástupců, které považujeme za zajímavé. Na obr. 2 až 4 je vidět, jak se různí klienti vypořádali se zobrazením téhož dokumentu - domácí stránky CESNETu.

Velmi častou a logickou uživatelskou otázkou je: "Který klient je nejlepší?" Jediná rozumná odpověď na ni zní: "Vyzkoušejte je a vyberte si sami." Já zpravidla používám NetScape, ale nelpím na něm (čas od času jej střídám s Mosaicem).

3 HTML a dokumenty

Jazyk HTML je v podstatě jazyk pro formátování textů (obohacený o možnost odkazovat se na další dokumenty). Ty bývají v angličtině označovány termínem markup language. Jejich charakteristickým znakem je, že příkazy (v terminologii HTML se jim říká značky), ovlivňující vzhled dokumentu, jsou vpisovány přímo do textu. Zpravidla pro jejich zápis slouží určitá rezervovaná slova či znaky. Rozšířenými zástupci formátovacích jazyků jsou typografický program TeX či z Unixu dobře známé nroff, troff a spol.

Pro vytvoření HTML dokumentu máte k dispozici několik možností.

Na první pohled se může zdát, že vybereme-li si první či druhou cestu, nemusíte se s HTML zatěžovat. To by mohla být pravda až do té doby, kdy něco zaskřípe nebo nebude fungovat podle vašich představ. HTML editory ani konvertory nejsou dokonalé. Jejich výtvory je často nutné upravit či opravit. V takových případech budete bez znalosti HTML bezmocní.

4 Značky

Příkazům, ovlivňujícím vzhled dokumentu, se v terminologii HTML říká značky. Jejich prostřednictvím se vymezují prvky dokumentu, které mají být zpracovány určitým specifickým způsobem. Pomocí značek lze definovat různé druhy písma, záhlaví, odkazy na jiné dokumenty či vložené obrázky.

V jazyce HTML je značka tvořena slovem (jménem), uzavřeným mezi znaky < a >. Například <BODY> zahajuje tělo dokumentu (jak uvidíte později). Nezáleží na velikosti písmen ve jméně značky. Můžete psát <body> i <BodY>. Budete-li dokumenty vyrábět ručně, doporučuji stanovit si svou vlastní konvenci a zapisovat značky jednotným způsobem (např. já je píši velkými písmeny, což bude patrné z tohoto textu.

Názvy jednotlivých značek jsou součástí definice HTML. Narazí-li klient v dokumentu na značku jemu neznámou, měl by ji ignorovat. Díky tomuto pravidlu může alespoň do jisté míry možné zpracovat a zobrazit dokument, obsahující nestandardní značky. Nicméně jejich používání byste se jako potenciální HTML autoři měli vyhnout.

Řada značek se vyskytuje v párech, vymezujících rozsah jejich působnosti. V takovém případě je ukončující značka totožná se zahajující, ale jejímu jménu je předsazeno lomítko (/). Tělo HTML dokumentu je tedy zahájeno značkou <BODY> a ukončeno </BODY>.

Chování mnoha značek můžete ovlivnit prostřednictvím atributů. Podrobněji se jim budu věnovat v části, věnované odkazům.

Příště se začneme zabývat konkrétními značkami, jejich významy a možností použití.

PAVEL SATRAPA,

odborný asistent Katedry informatiky TU v Liberci,
se zabývá počítačovými sítěmi a jejich službami.
e-mail: Pavel.Satrapa@vslib.cz
www-stránka: http://www.cesnet.cz/staff/satrapa.html


[hlavní] [předchozí] [nahoru]