V minulé lekci minikurzu jsme se zabývali Thomasovým
revidovaným listserverem, a dokončili tak základní informace
o elektronických konferencích. Jestliže se pilný čtenář přihlásil
do některé zajímavé konference, tak po krátém sledovaní jejího
chodu jistě zjistil, že nemalou část provozu zahrnují dotazy
účastníků a příp. odpovědi na ně. Po dlouhodobějším
sledování by se určitě setkal s opakováním již dříve
položených a zodpovězených dotazů, neboť
přibyli noví účatnici konference, nebo staří již na
dřívější otázky a odpovědi zapomněli. Nemá-li konference
archiv svých příspěvků, neexistuje totiž pro důsledného
účastníka konference možnost prozkoumat, zda dřívější příspěvky
neobsahují požadované informace.
Pod pojmem FAQ (Frequently Asked Questions) se rozumí v Internetu soubor nejen nejčastěji kladených otázek, ale i kvalifikovaných odpovědí na ně. FAQs označuje plurál, tj. soubory typu FAQ. Předpokládá se, že si zájemce, než začne klást na některém elektronickém fóru dotazy, najde a prostuduje FAQs k příslušnému tématu. Tím má být omezeno nejen zbytečné dotazování a s ním spjatá spotřeba síťových prostředků, ale i zbytečné vyžadování pozornosti osob, které mohou poskytnout kvalifikovanou odpověď.
Nebude asi velkým tajemstvím, když prozradím, že existuje elektronická konference HELP-NET, která má několik tisíc členů a která se specializuje, jak již její název napovídá, na poskytování pomoci uživatelům Internetu. Pro tuto konferenci by měl soubor typu FAQ jistě velký význam. A skutečně, v souborech spjatých s touto konferencí najdeme za pomoci příkazu
INDEX HELP-NET
pro Thomasův revidovaný listserver
listserv@TEMPLEVM.bitnet
nebo též
listserv@@VM.TEMPLE.EDU
soubor FAQ FILE (viz obr.1). Poslat si ho elektronickou poštou již umíme z dřívějších lekcí minikurzu.
FAQ nebo FAQs najdeme nejen mezi soubory spjatými s některými elektronickými konferencemi, ale především v ohromné soustavě elektronických diskuzních skupin, označované jako USENET nebo NETNEWS. Zhruba řečeno jde o hierarchicky uspořádanou strukturu diskuzních skupin, do nichž se mj. periodocky zasílají v dohodnutých intervalech z příslušného archivu informační soubory, mezi nimiž jsou i soubory typu FAQ. Jde o několik tisíc souborů, které informačně pokrývají skoro všechny oblasti lidských zájmů. Běžní uživatelé nedělají rozdíl mezi těmito soubory a šmahem je všechny označují jako FAQ (FAQs). Abychom si nekomplikovali situaci, v dalším se přidržíme této zvyklosti, zvláště když uvážíme, že rozdíl je jen ve formě. Podstatné je to, že tyto informační soubory, oficiálně označované jako PIC (Periodic Informational Postings), jsou vypracovány kvalifikovanými osobami a že poskytují kvalitní potřebné informace.
Otázkou zůstává, jak si soubory PIP se zahrnutými soubory typu FAQ, jež obsahují konkrétní informace, identifikovat, lokalizovat a zpřístupnit si.
Příslušný primární archiv FAQs je na počítači RTFM.MIT.EDU. Každý archivovaný dokument je periodicky se stanovenou frekvencí zasílán do dané diskuzní skupiny nebo do několika daných diskuzních skupin. Takovou skupinu označme symbolicky disk.skup. Při zaslání do skupiny je použit dohodnutý obsah řádku SUBJECT, symbolicky označme subj. Navíc každý dokument může mít přiřazeno hierarchicky strukturované archivní jméno, symbolicky archive-name.
Archiv je dosažitelný pomocí anonymního FTP, specializovaného mailserveru nebo prostřednictvím některých gopherských serverů. Je k dispozici seřazený dle disk.skup a uvnitř skupin dle subj - kromě skupiny news.answers, která je seřazena dle archive-name. Tato prezentace je označována jako seřazení usenet-by-group. Příslušné URL je
ftp://rtfm.mit.edu/pub/usenet-by-group/
Vedle toho může být archiv zobrazován dle hierarchie diskuzních skupin - usenet-by-hierarchy. URL je
ftp://rtfm.mit.edu/pub/usenet-by-hierarchy/
Uživatel může pro přístup do archivu použít také služeb specializovaného mailserveru. Návod získá zasláním příkazu HELP v textu e-dopisu na adresu
mail-server@rtfm.mit.edu
Některé gopherské servery jsou vybaveny pro zpřístupňování dokumentů FTP serveru počítače RTFM.MIT.EDU. Např. dle URL
gopher://gopher.physics.utoronto.ca/1ftp%3artfm.mit.edu%40pub/usenet-by-group/
získáme menu pro archiv usenet-by-group (viz obr. 2) a dle URL
gopher://gopher.physics.utoronto.ca/1ftp%3artfm.mit.edu%40pub/usenet-by-hierarchy/
pro archiv usenet-by-hierarchy (viz obr. 3).
Stojí-li uživatel před nějakým praktickým problémem a chce si v této souvislosti vyhledat v archivu PIP příslušné informační materiály, může k tomu použít některé gopherské nebo webovské servery. Velmi nadějná se jeví gopherská služba Search FAQs s URL:
gopher://gopher.switch.ch:70/7waissrc%3a/misc/faq/faq.src
Umožňuje zadávat waisovské databázi faq.src boolovské výrazy klíčových slov pro vyhledání potřebných FAQs. Lze používat operátory "or", "and", případně "not". Zadáme-li např. jako vyhledávací požadavek
internet or savetz not bbs
znamená to, že si přejeme vyhledat všechny dokumenty obsahující v textu klíčové slovo "internet" nebo "savetz" a současně neobsahující klíčové slovo "bbs".
Použijeme-li nějakého gopherského nebo webovského klienta, stačí pro realizaci našeho vyhledávacího požadavku vyvolat výše uvedené URL a zadat požadavek. Dostaneme seznam dokumentů, které vyhovují specifikovanému požadavku (viz obr. 4). Ze seznamu si můžeme vybrat ten dokument, o který se budeme dále zajímat.
Nejdůležitější PIP dokumenty jsou ty dokumenty, které jsou periodicky zasílány do diskuzní skupiny news.answers. Příjemným zjištěním je skutečnost, že na FTP serveru počítače
FTP.VSLIB.CZ
je zrcadlena ta část FTP archivu počítače
RTFM.MIT.EDU
příslušející diskuzní skupině news.answers. Dokumenty jsou na rozdíl od ostatních diskuzních skupin řazeny dle archive-name.
Liberecký archiv je dostupný nejdůležitějšími klasickými přístupovými prostředky (FTP, FTPMAIL). Málo známá je však možnost pracovat s ním prostřednictvím libereckého gopheru:
gopher://gopher.vslib.cz/1ftp%3aftp.vslib.cz%40pub/news.answers/
Menu příslušející uvedenému URL je znázorněno na obr. 5. Zvídavému čtenáři doporučuji prostudovat si dokumenty ze submenu internet-services. Velmi zajímavým je experimentální dokument K. Savetze voice-faq. Shrnuje nejnovější, ekonomicky převratné možnosti telefonního styku přes Internet.
Viděli jsme, že soubory typu FAQ lze získat pomocí e-mailu, FTP, WAIS a gopheru. Čtenář oprávněně očekává, že jsou dosažitelné i ve WWW. Dokumenty PIP periodicky zasílané do skupiny news.answers lze prohlížet na URL
http://www.cis.ohio-state.edu/hypertext/faq/usenet/top.html
Některé z těchto dokumentů jsou na rozdíl od standardní textové formy (plain text) prezentovány jako soubory napsané v jazyce HTML, tedy jako hypertextové dokumenty. Znázorněny jsou v italice (např. World Wide Web Faq).
Vladimír Vrabec
výukové a poradenské sdružení OMICRON
e-mail: vrabec@cs.felk.cvut.cz
www-stránka: http://omicron.felk.cvut.cz/~vrabec