home
logo EuroTel

 

 

 

 

PORAĎTE SI S ÚČTY


Otázky týkající se faktur za poskytnuté služby, jejich placení, poplatků za program služeb či způsobu uplatňování minut provolaných zdarma jsou nejčastější témata, s nimiž se obracíte na naše Oddělení služeb zákazníkům. Abychom ušetřili váš čas, nabízíme vám nyní odpovědi na dotazy, které ve vašich telefonátech zaznívají nejčastěji:

Proč období, za které je faktura vystavena, není shodné s kalendářním měsícem ?
Každé číslo mobilního telefonu je při aktivaci automaticky zařazeno účetním systémem do určitého časového období, za něž jsou poté vystavovány účty za využívání telekomunikačních služeb poskytovaných společností EuroTel Praha (dále faktury za hovorné). Tuto časovou periodu není možné předem určit či následně měnit. V současnosti jsou zavedena čtyři zúčtovací období:
1. x. - 31. x.
8. x. - 7. x+1.
16. x. - 15. x+1.
23. x. - 22. x+1.

x= kalendářní měsíc
x+1= následující kalendářní měsíc

Zavedení více časových období pro vystavení faktur za hovorné umožňuje Zákon o DPH č. 588/92 Sb. ve znění pozdějších novel, dle kterých lze v případě telekomunikačních služeb použít den odečtu z měřícího zařízení jako datum uskutečnění zdanitelného plnění.

Jak jsou uplatňovány minuty volání zdarma ?
Všechny programy služeb (s výjimkou programů NMT Kontakt, GSM Start a GSM Kontakt) pro obě radiotelefonní sítě provozované společností EuroTel zahrnují v rámci poplatku určitý počet minut volání zdarma. Přesný počet minut zdarma ke každému programu služeb je uveden v platném Ceníku základní a volitelných služeb.
Telefon
Minuty volání zdarma se uplatňují pouze na poplatky účtované za užití radiotelefonní sítě Classic (NMT ) nebo GSM Global, nikoli na poplatky účtované za užití pevné sítě SPT Telecom. Znamená to, že pokud ze svého mobilního telefonu voláte na jiný mobilní telefon společnosti EuroTel (použijete pouze radiotelefonní síť) a tento hovor bude zahrnut mezi minuty volání zdarma, nebude vám za použití sítě společnosti EuroTel účtován žádný poplatek. Jestliže však uskutečníte ze svého mobilního telefonu lokální nebo mezinárodní hovor prostřednictvím sítě SPT Telecom (použijete radiotelefonní síť a zároveň síť SPT Telecom nebo dojde k propojení přes mezinárodní ústřednu) a hovor bude zahrnut mezi minuty volání zdarma, bude vám účtován poplatek za užití sítě SPT Telecom nebo mezinárodní tarif v plné výši. Použití radiotelefonní sítě je v tomto případě zdarma. Hovory, na které jsou uplatněny minuty volání zdarma, jsou v pravidelném podrobném rozpise hovorů označeny “*” vedle celkové ceny hovoru.Minuty volání zdarma se uplatňují na odchozí hovory v síti EuroTel (odchozí hovory na mobilní telefon NMT nebo GSM, na lokální a zahraniční hovory uskutečněné prostřednictvím sítě SPT Telecom, na výběr vzkazů ze záznamového zařízení) a na příchozí hovory u operátorů jiných sítí(roamingové hovory).

Obdržel jsem Zálohový list a fakturu za poskytované služby. Mohu si snížit fakturu o částku na Zálohovém listu ?
Snížit výši faktury o částku na Zálohovém listu nelze. Zálohový list je vystaven na částku ve výši jednoho měsíčního poplatku podle vámi zvoleného programu služeb a slouží jako jistina úhrady ceny za poskytnuté služby. Platba za jednorázovou zálohu je na vašem zákaznickém účtu u společnosti EuroTel vedena po celou dobu trvání smluvního vztahu. Pozdější změny cen programů služeb ani vámi případně požadovaná změna programu služeb nemají vliv na výši zálohy. Záloha nemá žádný vliv na výši faktury za poskytnuté služby. Proto je nutné uhradit fakturu za poskytované služby i Zálohový list v plné výši do data splatnosti uvedeného na obou účetních dokladech.

Co znamenají jednotlivé položky na první straně faktury ?
První strana faktury - Souhrnné vyúčtování hovorného a služeb sítí Classic (NMT) a GSM Global je daňovým dokladem. Zde je uvedena celková částka k úhradě za uzavřené zúčtovací období, datum splatnosti, variabilní symbol platby a další důležité informace.
“Vyúčtování za užívání radiotelefonní sítě” je rozděleno pro síť NMT EuroTel Classic a GSM EuroTel Global. Obsahuje souhrnně vyjádřené poplatky za všechny mobilní telefony vedené na daném zákaznickém účtu pro jednotlivé sítě.
Jednotlivé položky na faktuře vyjadřují:
a) hovorné - celková částka za provolané minuty v daném zúčtovacím období zahrnuje hovorné za užití sítě EuroTel, poplatky za místní nebo mezinárodní hovory uskutečněné prostřednictvím sítě SPT Telecom a poplatky za užití sítě jiných operátorů (roaming)
b) jednorázové poplatky - poplatky účtované jednorázově dle platného Ceníku služeb
c) měsíční poplatky - pravidelně účtované poplatky

Pro obě sítě společně jsou účtovány “Ostatní poplatky” - suma poplatků za dodatečné služby a “Kredity/Slevy” - kredity uplatněné v případě oprávněné námitky na výši účtu nebo slevy poskytnuté společností EuroTel.
Součet “Celkem za běžné období” vyjadřuje celkovou částku k úhradě za dané zúčtovací období. Vznikla součtem všech výše uvedených položek a je daněna 5% sazbou DPH.

Kde najdu číslo svého mobilního telefonu ?
Číslo mobilního telefonu je uvedeno v příloze faktury na straně nazvané “Souhrnný účet za mobilní telefon NMT/GSM č. 060x......”. Telefonní číslo je uvedeno nejen v samotném názvu přílohy faktury, ale též v pravé části záhlaví příslušné stránky - “Telefon číslo: 060x ....”.Je-li na čísle účtu zákazníka vedeno více mobilních telefonů, je ke každému telefonnímu číslu vystaven samostatný Souhrnný účet za mobilní telefon, kde naleznete jednotlivé účtované položky a celkovou částku k úhradě za dané telefonní číslo.

Proč není na Informační stránce o stavu účtu zákazníka uvedena platba, kterou jsem zaplatil?
Součástí Informační stránky o stavu účtu je část nazvaná “Došlé platby”. Zde jsou zahrnuty všechny platby došlé a přiřazené před posledním dnem zúčtovacího období. Pokud zde vámi uhrazená platba není uvedena, nebyla zpracována do uzavření daného zúčtovacího období, nebo nebyla přiřazena z důvodu chybně uvedených bankovních údajů. V tomto případě vám doporučujeme zaslat na naše faxové číslo 02/67011718 doklad o provedené úhradě s uvedením čísla účtu zákazníka a správného variabilního symbolu, aby platba byla dodatečně přiřazena na váš účet.

Do kdy mám zaplatit fakturu a jak?
Datum splatnosti je uvedeno na titulní straně faktury (umístěné v části pod údaji o dodavateli) a je 18 dnů od data vystavení daňového dokladu. Do této doby je nutno účet v plné výši uhradit. Nedodržením data splatnosti účtu se vystavujete riziku přerušení poskytování služeb. Při platbě bankovním převodem nebo složenkou je nutné uvést variabilní symbol platby v úplném a správném tvaru. Variabilní symbol platby je zároveň číslem daňového dokladu, které je uvedeno na titulní straně faktury na začátku i v závěru stránky.
Způsobů jak uhradit fakturu za hovorné je několik :
1. Nejjednodušší je platba formou inkasa. Nemusíte každý měsíc vyplňovat příkazy k úhradě, čekat na poště se složenkou nebo platit hotově v prodejně. Obdržíte od nás fakturu s poznámkou ”Neplaťte, placeno inkasem” a informací o výši celkové částky, jakou jsme zinkasovali z vašeho bankovního účtu, a tím vaše starosti končí.
Každý zákazník, který má běžný účet u některé banky v České republice, může požádat o zavedení inkasní platby. V takovém případě stačí otevřít váš běžný účet pro platbu inkasem, požádat banku o “Potvrzení o otevření účtu pro inkasní platbu” ve prospěch účtu společnosti EuroTel a zaslat toto potvrzení na adresu naší společnosti. Minimální doba platby inkasem jsou tři zúčtovací období. Inkasní platbu můžete zavést na dobu určitou nebo neurčitou. Pokud od vás obdržíme žádost o zavedení inkasní platby společně s Potvrzením o otevření účtu pro inkasní platbu, zavedeme službu inkaso u vašeho čísla účtu u společnosti EuroTel. Informace o službě inkaso naleznete v brožuře “Inkaso z účtu”, která je k dispozici v našich prodejnách, případně vám ji na požádání zašleme.
2. Další možností je platba bankovním převodem či složenkou. Pro zjednodušení tohoto způsobu placení jsme pro vás připravili v příloze faktury příkaz k úhradě a složenku, které můžete při platbě využít. Na těchto dokladech je již předem vyplněn variabilní symbol, celková částka účtovaná za běžné zúčtovací období a všechny další údaje důležité pro včasné a rychlé zpracování vaší platby.

Zvolil jsem program služeb OPTIMUM. Proč je na faktuře uveden jiný poplatek za měsíční program služeb ?
Poplatek za program služeb, který se účtuje k danému telefonnímu číslu, je účtován v plné výši v případě, že je telefonní číslo aktivní po celé zúčtovací období.
Jestliže vaše telefonní číslo nebylo aktivní po celou dobu zúčtovacího období, např. pokud bylo aktivováno v průběhu zúčtovacího období nebo bylo v průběhu zúčtovacího období dočasně odpojeno z provozu, je výše měsíčního programu služeb vypočtena jako poměrná částka odpovídající počtu dnů, kdy byl telefon aktivní. Stejným způsobem je stanoven a uplatněn i počet minut volání zdarma.


Příklad: Zákazník s programem služeb OPTIMUM má fakturu za hovorné za zúčtovací období od 16.5. - 15.6. 1997 a dne 1. 6. 1997 dojde k dočasnému odpojení telefonu. Poplatek za měsíční program služeb je v jeho faktuře stanoven na 874,80 Kč.

Způsob výpočtu:

1695:31x16 = 874,80

1695...cena za program služeb OPTIMUM
31...počet dnů měsíce května
16...počet dnů, kdy byl telefon aktivní (16.-31.5.)

Když si změním program služeb, jak se vyúčtují poplatky za program služeb a jak se uplatní volné minuty ?
O změnu programu služeb můžete požádat písemně kdykoli v průběhu zúčtovacího období, maximálně však jedenkráte za zúčtovací období. Změna je provedena ihned, případně k datu, které uvedete ve své žádosti. Změnu programu služeb nelze provést zpětně.
Pokud dojde ke změně programu služeb v průběhu zúčtovacího období, bude v souhrnném účtu za mobilní telefon vyjádřen měsíční poplatek za program služeb ve dvou částkách. První částka vyjadřuje nový program služeb a odpovídá poměrné výši jeho poplatku za počet dnů, kdy byl k telefonnímu číslu tento program služeb zaveden.Druhá částka vyjadřuje stejným způsobem původní program služeb v poměrné výši.
Minuty volání zdarma jsou uplatněny za původní program služeb od prvního dne zúčtovacího období a za nový program služeb ode dne změny v daném zúčtovacím období a v obou případech jsou uplatněny v odpovídající poměrné výši.

Co znamenají zkratky na podrobném účtu ?
Součástí faktury za hovorné je na první straně přílohy “Seznam použitých zkratek”, kde jsou některé zkratky vysvětleny. Obecně lze říci, že v podrobném účtu - rozpisu hovorů jsou uvedeny údaje o uskutečněných hovorech v síti EuroTel Praha nebo v sítích jiných operátorů, případně o dalších použitých službách v rámci sítě GSM.
V jednotlivých sloupcích jsou zobrazeny tyto informace :
Datum
- den, kdy byl hovor uskutečněn.
Čas
- přesný čas, kdy byl hovor zahájen (hodina : minuta).
Určení
- směr volání z mobilního telefonu, určuje, zda se jedná o hovor do mobilní sítě, pevné sítě, či o mezinárodní hovor.
Volané číslo
- telefonní číslo, které bylo z mobilního telefonu voláno.
Zóna
- označuje druh volání z mobilního telefonu. Jednotlivé druhy volání jsou označeny kódy, které jsou uvedeny v “Seznamu použitých zkratek”.
ČasRoz
. - časové rozmezí, označuje opět kódem období/časové pásmo hovoru, podle kterého je účtován poplatek v radiotelefonní síti a v síti JTS. Kódy jsou uvedeny v “Seznamu použitých zkratek”, například :
0816P - hovor byl uskutečněn v pracovní den mezi 08:00 -16:00 hod.
0024V - hovor byl uskutečněn ve víkendový den mezi 00:0 -24:00 hod.
Služ. - označuje typ použité služby (tento údaj je pouze na rozpisu hovorů pro telefony sítě GSM). Kódy jsou uvedeny v “Seznamu použitých zkratek”.
Síť NMT/GSM
- tento údaj je uveden pouze v rozpise hovorů pro odchozí a příchozí hovory v jiných sítích NMT/GSM a označuje síť operátora, ve které byl hovor uskutečněn.
Trv./počet
- označuje délku trvání hovoru (hodina : minuta : sekunda). U telefonů sítě GSM může být za “Trváním” uvedeno písmeno, označující druh použité služby.
Hovorné
- poplatek za hovor uskutečněný v radiotelefonní síti EuroTel (v korunách) účtovaný dle zvoleného programu služeb.
Pevná síť
- poplatek za místní nebo mezinárodní hovor uskutečněný prostřednictvím sítě SPT Telecom a účtovaný dle ceníku SPT Telecom.
Celkem
- součet poplatků “Hovorné” a “Pevná síť”, vyjadřuje celkovou cenu hovoru. U hovorů uskutečněných v jiných sítích operátorů NMT/GSM není celková cena hovoru rozepsána na části “Hovorné” a “Pevná síť”.
* - pokud je tato značka uvedena vedle celkové ceny, označuje hovor uskutečněný v rámci minut volání zdarma podle zvoleného programu služeb nebo v rámci volných textových zpráv u telefonů GSM. Takto označeny mohou být hovory v síti NMT/GSM EuroTel Praha a příchozí hovory v jiných sítích NMT/GSM.
+ - pokud je vedle celkové ceny hovoru uvedena tato značka, jedná se o hovor, který je částečně zahrnut do minut volání zdarma a částečně účtován dle programu služeb. Poplatek za použití radiotelefonní sítě EuroTel pro tento hovor je proto snížený o určitou peněžní částku.
Zakaznici EuroTel Praha spol s.r.o. Věříme, že odpovědi na vaše nejčastější otázky napomohou dokonalejšímu pochopení této problematiky. Pokud však nenaleznete ani zde uspokojivé vysvětlení nebo nám budete chtít sdělit další podněty týkající se účtu, neváhejte se obrátit na pracovníky Oddělení služeb zákazníkům.

















Copyright EuroTel Praha spol s.r.o.