|
Mobilní telefon je bezesporu výtečná věc. Šetří
především čas, v mnoha případech ale i nervy.
Jeho stinnou stránkou je, že v mnoha případech také nervové vypětí navozuje, a to
zpravidla tehdy, selže-li lidský faktor. A ten, jak známo, čas od času selže.
Když telefon zazvoní v kavárně, kde si většina hostí, schována za výtiskem
oblíbeného deníku, vychutnává klidnou atmosféru deštivého dopoledne, je to jen
nepříjemné vytržení. Volaný zpravidla sklidí nevlídné pohledy ostatních,
jejichž výrazy často hraničí i se soucitem, co je to za chudáka, který musí být
stále na příjmu. Jsou ale místa, kde namísto drobného vyrušení přichází trapas
a jsou dokonce místa, kde mobilní telefon nechává zapnutý skutečně jen hulvát.
Zastavme se napřed u těch prvních případů. Jsou jimi právě místa veřejného
stravování, restaurace, kavárny, cukrárny. Zvláště nevhodné je zazvonění při
pracovním obědě s obchodním partnerem. |
|
|
|
Pokud tedy nějaký nutný telefon očekáváte a mobil
zkrátka vypnout nemůžete, je vhodné se za případné zazvonění své společnosti
předem omluvit. Vaši spolustolující podobnou situaci jistě znají, a tak vaši
situaci pochopí. A vy budete v jejich očích vypadat nejen jako slušně vychovaný muž
či slušně vychovaná žena, ale zároveň jako někdo, kdo přes značné pracovní
vytížení není otrokem své práce. Vizitka více než dobrá, co říkáte?
Jinou kapitolou jsou pracovní porady v práci. Nejlepší je s sebou přístroj na poradu
vůbec nebrat, potřebujete se přeci soustředit na něco jiného. Pokud ovšem
očekáváte neodkladný hovor a přístroj s sebou mít musíte, sedněte si alespoň
blízko dveří, tak, abyste po zazvonění mohl místnost co nejrychleji opustit. Je
velmi trapné pohlížet na kolegu, který v lehkém předklonu, ne nepodobném člověku
stiženému náhlou žaludeční nevolností, opouští místnost a přitom do telefonu
vykřikuje „To jsem strašně rád, že voláte!"
Decentní odchod z místnosti, rychlé vyřízení telefonátu a příchod zpět se
strohou omluvou, to je nejlepší způsob, jak ze sebe neudělat nevychovance a přitom
nepromarnit důležitý telefonát.
V jiné pozici se ovšem ocitáte tehdy, jste-li šéf. Pak máte u stolu zpravidla své
místo a těžko můžete zabrat rohovou židli u dveří.
Ve vašem případě se vyplatí stejný postup, jako v restauraci, totiž dopředu se
svým podřízeným omluvit, že vás možná přeruší neodkladný hovor. Zůstanete v
jejich očích slušným člověkem, zatímco kdybyste bez varování odepnul telefon od
opasku a začal vprostřed věty telefonovat, vysloužíte si jen jejich potutelné
úsměvy.
Zatím jsme se věnovali situacím, kdy je lepší netelefonovat, ale pokud musíte,
můžete. Přejděme nyní k těm, kde je telefonování nežádoucí. Neslušné, a to je
ještě slabé slovo, bude vaše telefonování na svatbách, křtinách a pohřbech
(pokud nejste podnikatel a živitel celého příbuzenstva, které vám zazvonění rádo
odpustí) a při kulturních akcích. Zazvonění, které vyruší Hamleta z jeho monologu
může nejen zcela rozhodit vašeho oblíbeného herce, ale zcela jistě si proti sobě
poštvete své okolí. Podobné útoky můžete očekávat i v kinech, na seminářích,
přednáškách a podobně.
A poslední připomenutí – to, že netelefonujeme na letištích, u benzínových pump
a v nemocnicích se jistě rozumí samo sebou. |
|
|
|